تغییرات بدن مادر در سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری سرشار از تضاد است: به انتهای مسابقه رسیده اید اما خسته و تشنه هستید و به کرات به دستشویی و حمام می روید. در این شرایط، مراقبت از جسم و روح در اولویت قرار دارد. در این نوشتار با تغییراتی که بدن در سه ماهه آخر بارداری با آن مواجه می شود آشنا می شوید.

افزایش خستگی

علاوه بر بار دو سه کیلوگرمی، رحم نیز به سایر اندام های بدن فشار می آورد. در سه ماهه انتهایی بارداری آرام تر راه می روید تا انرژی تان ذخیره شود. بنابراین باری کاهش و جلوگیری از افزایش خستگی در سه ماهه سوم بارداری موارد زیرا را رعایت کنید :

 

درد پشت

افزایش حجم شکم می تواند باعث افزایش هورمون ریلاکسین، عامل شل شدن عضلات و مفاصل، می شود که نتیجه اش افزایش استرس بدن است. با مطالعه و اجرای توصیه های زیر حس بهتری خواهید داشت و می توانید درد پشت در سه ماهه سوم بارداری را کاهش دهید :

 

تکرر ادرار

فشار رحم به مثانه تان در سه ماهه انتهایی بارداری بیشتر می شود. مجبور می شوید به کرات به دستشویی بروید یا کنترل ادرار تان را از دست می دهید. 40 درصد زنانی که نخستین بارداری شان را پشت سر گذارده اند تکرر و بی اختیاری ادرار را تجربه کرده اند. سعی کنید هر دو ساعت یک بار و پیش از این که به این کار نیاز پیدا کنید به دستشویی بروید. پس از گذشت یکی دو هفته می توانید فواصل بین رفتن به دستشویی را افزایش داده و به سه ساعت برسانید. روزانه هشت لیوان آب بنوشید و فیبر را به رژیم غذایی تان بیفزایید تا از بروز یبوست جلوگیری کنید.

 

سوزش سر دل

تقریبا نیمی از زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری شان با سوزش معده دست و پنجه نرم می کنند. هورمون هایی که در بدن مادر ترشح می شوند، بر فعالیت عضله ای که وظیفه اش جلوگیری از ورود اسید معده به مری است تاثیر گذاشته و در کارش اخلال ایجاد می کنند. در این دوره زمان، رحم به معده فشار آورده و آن را به بالا می کشد که نتیجه اش افزایش سوزن معده است. برای کنترل و کاهش سوزش معده سه توصیه زیر را مطالعه و اجرا کنید:

 

ورم پاها و رگ های واریسی

اِدِم (Edema)، نام علمی ورم پا است که در نتیجه تجمع مایعات در پایین تنه بروز می کند. واریس نیز در نتیجه پیچ خوردگی، تورم سیاه رگ های پا نمایان می شود. یکی از روش های درمان واریس، جراحی است. با مطالعه و اجرای توصیه های زیر می توانید تورم و درد واریس را کم کرد:

 

پیش انقباضات

مادران در ماه های هشتم و نهم بارداری انقباضات براکستون هیکس (Braxton-Hicks contractions) یا درد زایمان را تجربه می کنند. این گونه انقباضات نشانه آماده شدن بدن برای زایمان است. این انقباضات از پشت آغاز می شوند و کم کم کل شکم را در بر می گیرند. در برخی موارد انقباضات به بالا یا پایین شکم نیز سرایت می کنند. انقباضات واقعی با تغییر موقعیت تشدید می شوند. بهتر است بالافاصله پس از بروز انقباضات به بیمارستان مراجعه کنید.

 

خواب عجیب و غریب

برخی از مادران در سه ماهه آخر بارداری خواب های عجیب و غریب  (مرگ نوزاد، تولد نوزادی که سر انسان و بدن سگ دارد و ...) می بینند. خواب دیدن مادران در این دوران به بیدار شدن، دستشویی رفتن، ادرار و کنترل کردن جنین کمک می کند. متداول ترین خواب هایی که مادران در این دوران می بینند عبارتند از:

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس