عوارض آسم بر مادر و جنین

مادرانی که پیش از بارداری به بیماری آسم مبتلا بوده اند، ممکن است در دوران بارداری با افزایش کاهش علائم مشکلات تنفسی مواجه شوند، اما در هر صورت درمان نکردن آسم در بارداری برای جنین و مادر خطرات بسیاری به دنبال دارد.  

آسم در  بارداری

ابتلا به آسم لزوماً به معنای داشتن یک بارداری پیچیده و دشوار نیست. اغلب بانوان مبتلا به آسم می توانند با مدیریت صحیح علائم و پیگیری مراقبت های لازم، بارداری نرمال و سالمی را در این دوران تجربه کنند.

آسم از شایع ترین بیماری های مزمن دوران بارداری است که می تواند منجر به بروز مشکلاتی در فرایند بارداری شود. برخی از بانوان از ابتلا خود به آسم مطلع نبوده و تنها در دوران بارداری به وجود این عارضه در خود پی می برند. سیر بیماری آسم در دوران بارداری با تغییرات مختلف زیر همراه است:

 

عوارض آسم در بارداری

درمان بهینه آسم در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا کنترل ضعیف و نامناسب آسم می تواند منجر به کاهش اکسیژن خون مادر و متعاقب آن ایجاد پیامدهای سوء بر سلامت جنین شود.

عدم درمان صحیح آسم در دوران بارداری با بروز مشکلات و عوارض زیر در مادر و جنین همراه است:

 

عوارض آسم برای مادر

عدم مدیریت صحیح آسم می تواند منجر به بروز علائم استرس در مادر و جنین شود. کمبود اکسیژن ناشی از آسم نه تنها مادر بلکه حتی جنین را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. سایر عوارض ناشی از ابتلا مادر به آسم عبارتند از:

 

عوارض آسم برای جنین

کاهش اکسیژن رسانی به جنین ناشی از ابتلا مادر به آسم می تواند منجر به بروز مشکلاتی در جنین شود:

 

درمان آسم در بارداری 

استفاده از اغلب داروهای آسم در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. در واقع خطرات و عوارض ناشی از رها کردن و عدم درمان آسم به مراتب بیشتر از خطر داروهای مورد استفاده به جهت کنترل علائم این بیماری است. برای کمک به تشخیص بهتر با پزشک خود صحبت کنید تا او بتواند بر اساس شدت بیماری و علائم آن برنامه درمانی مناسب را برای شما تنظیم کند.

 

کنترل آسم در بارداری

انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا به منظور کاهش خطر حمله آسم در دوران بارداری استفاده از راهکارهای زیر را به بانوان مبتلا به آسم پیشنهاد می کند:

 

چه زمانی نیاز به درمان اورژانسی وجود دارد؟

علی رغم نظارت و مدیریت فعالانه آسم در این دوران مادران باردار باید نسبت به برخی علائم که می تواند زنگ خطری از وقوع حملات آسم باشد کاملا هشیار و مراقب باشند. برخی از این علائم عبارتند از:

برای آگاهی بیشتر از علائم هشدار دهنده حملات آسم با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت مواجهه بتوانید با تشخیص زودهنگام نسبت به درمان فوری و به موقع آن اقدام کنید.

 

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس