علت ضخامت کم آندومتر و رابطه ضخامت اندومتر و بارداری چیست؟

ضخامت مناسب آندومتر برای لانه گزینی جنین اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ضخامت این لایه در یک سونوگرافی معتبر و مطمئن کمتر و یا بیشتر از حد نرمال گزارش شود، درصورت عدم درمان باردار نخواهید شد و یا بارداری را در همان هفته های ابتدایی از دست می دهید. در این متن علت ضخامت کم آندومتر را برایتان شرح می دهیم.

 رابطه ضخامت اندومتر و بارداری

اندومتر درونی ترین لایه رحم است که خود از دو لایه بازال و فانکشنال ساخته شده است. لایه بازال در طی چرخه ماهانه ضخامت ثابتی دارد اما ضخامت لایه فانکشنال در طول چرخه مدام در حال تغییر است. در طی قاعدگی این لایه فرو می ریزد و به کمترین مقدار خود می رسد. بعد از اتمام قاعدگی و افزایش مجدد هورمون استروژن، در اثر رشد و تکثیر سلول ها، مجددا ضخامت این لایه رو به افزایش می گذارد تا هنگام لانه گزینی به مقدار مطلوب برسد. زیرا در زمان لانه گزینی تخمک لقاح یافته خود را در لابلای سلول های لایه فانکشنال اندومتر جای می دهد. درصورتی که این لایه ضخامت مناسبی نداشته باشد، لانه گزینی صورت نگرفته و تخمک بارور شده دفع خواهد شد. درحقیقت رابطه ضخامت اندومتر با بارداری در این است که اگر این عدد از حد طبیعی کمتر و یا بیشتر باشد، اصلا لانه گزینی انجام نشده و حاملگی ایجاد نخواهد شد.

بارداری با اندومتر نازک امکان پذیر نیست زیرا درصورتی که اندومتر ضخامت مناسبی در هنگام لانه گزینی نداشته باشد، اصلا قادر به پذیرایی از جنین نخواهد بود. باتوجه به آنکه احتمال بارداری با اندومتر نازک بسیار کم است، بعد از مشخص شدن علت ضخامت کم آندومتر می توانید از راهکارهای افزایش ضخامت این لایه برای برطرف شدن مشکل موجود بهره ببرید.

علت ضخامت کم آندومتر چیست؟

علت کم شدن ضخامت آندومتر موارد متفاوتی می تواند باشد که از میان مهمترین آنها می توان اشاره کرد به:

شایع ترین علت نازک بودن اندومتر رحم اشکال در جریان خون رسانی به این عضو است. چنانچه رحم خون و اکسیژن کافی دریافت نکند در ایجاد بافت لایه فانکشنال دچار مشکل شده و به این ترتیب دیواره رحم از ضخامت کافی برای باردار شدن برخوردار نخواهد بود. کاهش خونرسانی به رحم می تواند ناشی از علل مختلفی از جمله اختلالات ساختاری، ابتلا به فیبروم رحمی و یا حتی برخورداری از یک شیوه زندگی بی تحرک باشد.

حاصل بررسی های مختلف نشان داده است که آندومترهایی با ضخامت کمتر از 6 میلی متر به طور کلی مانع از وقوع بارداری می شوند. اگرچه در صورت نامناسب بودن سرعت رشد دیواره رحم حتی با وجود آندومترهایی با ضخامت 8 میلی متر نیز امکان عدم موفقیت در بارداری وجود دارد.

سطوح ناکافی استروژن در بدن دیگر علت نازک بودن آندومتر است زیرا باعث می شود فعالیت تکثیری سلول های آندومتر کمتر شود که این مساله نیز به نوبه خود کاهش ضخامت لایه آندومتر را به دنبال دارد.

پروژسترون پوشش داخلی رحم را آماده لانه گزینی می کند؛ از این رو هر گونه اختلال در عملکرد این هورمون می تواند موجب نازک شدن و کاهش ضخامت دیواره رحم شود.

شاید علت ضخامت کم آندومتر در شما عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها باشد. داروهای خاصی که به منظور افزایش باروری و تحریک تخمک گذاری مصرف می شوند می توانند باعث ایجاد عوارض جانبی و نامطلوبی از جمله نازک شدن لایه آندومتر در این دسته از بانوان شوند.

عدم برخورداری از خواب و استراحت کافی می تواند منجر به بروز استرس شود که این مساله نیز به نوبه خود با تاثیر نامطلوب بر رشد سلول های آندومتر می تواند از روند ضخیم شدن آن پیشگیری کند.

 ضخیم بودن آندومتر چیست و چه خطری دارد؟

گفتیم که ضخامت مناسب اندومتر برای لانه گزینی اهمیت بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است همانگونه که نازک بودن آندومتر در روند بارداری ایجاد مشکل می کند رشد بیش از حد بافت آندومتر نیز برای باردار شدن مشکل ساز است. این عارضه که معمولا به علت سطوح بالای استروژن بدن رخ می دهد در اصطلاح پزشکی به هیپرپلازی آندومتر موسوم است. در این عارضه ضخامت آندومتر در ابتدای دوره به 10 الی 15 میلی متر و حتی بالاتر از آن می رسد.

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس