آیا انقباضات براکستون هیکس در بارداری خطرناک است؟

پس از سه ماهه اول، رحم دچار انقباضات نامنظمی می شود که به طور طبیعی بدون درد هستند. چون برای اولین بار در سال 1872 این پدیده توسط براکستون هیکس (Braxton Hicks) مورد توجه قرار گرفت. این انقباض‌ها به همین نام معروف شده‌اند. این انقباضات معمولاً غیرقابل پیش بینی و تک گیر و ناموزون هستند. البته این گرفتگی ها تا اواخر بارداری کم تعداد هستند، اما در یکی دو هفته آخر افزایش می‌یابد. 

انقباضات براکستون هیکس چگونه است؟

این انقباضات تمرینی به شما این امکان را می‌دهد که وقتی در زایمان واقعی در معرض انقباضات قرار گرفتید، از قبل تجربه  آنرا داشته باشید (البته از نوع بدون درد آن). معمولاً برای 15 تا 30 ثانیه ادامه می‌یابند، اما گاهی می‌تواند به درازای دو دقیقه ادامه یابد. آنها معمولاً ناراحت کننده، اما بدون درد هستند.

اگر نزدیک به انتهای بارداری خود هستید، تجربه براکستون هیکس واقعا می تواند اعصاب خرد کن باشد و ندانید که دچار انقباضات واقعی هستید یا خیر. البته براکستون هیکس از نظر شدت متفاوت است، انقباضات براکستون هیکس در بارداری غیرمنظم هستند و بالای شکم احساس می‌شوند. پیاده‌روی، تنفس عمیق یا رفتن به حمام آب گرم انقباضات را التیام بخشد. به یاد داشته باشید که آب فراوان بنوشید، زیرا کمبود آب بدنی نیز می‌تواند عاملی برای شروع براکستون هیکس باشد.

اگر دچار انقباضاتی هستید که به طرزی چشمگیری طولانی‌تر، منظم‌تر و دردناک‌تر هستند و با گذشت زمان بر شدت آن افزوده می شود، در نتیجه امکان دارد زایمان واقعی آغاز شده باشد. بنابراین در جستجوی نشانه های زایمان یا پاره شدن کیسه آب تان باشید.

همان‌طوری‌که به روز زایمان نزدیک می‌شوید، احتمال دارد زایمان دروغین را نیز تجربه کنید. در چنین حالتی زمان انقباضات براکستون هیکس منظم‌تر شده و می‌تواند چنین احساس شود که زایمان واقعی شروع شده است. راهنمای کلی این است که اگر این انقباضات آرام شدند، در نتیجه احتمالاً براکستون هیکس است. با این حال اگر مطمئن نیستید با پزشک تماس بگیرید و انقباضات خود را برای او تشریح کنید.

 

خطرات انقباضات براکستون هیکس در بارداری

تصور کنید که زمانی رحمتان به شکل گلابی و به اندازه‌ی مشت شما بود و اکنون مثل بادکنک بادکرده و کشیده شده است تا از فرزند در حال رشدتان پذیرایی کند. اگر گلابی را به دو نیم تقسیم کنید، متوجه سه لایه می‌شوید. پوست، لایه‌های سخت مرکزی (برای دانه) و ماده بین آن. رحم مثل گلابی از سه لایه ماهیچه‌ای ساخته شده است و ضخیم‌ترین لایه، لایه مرکزی است که به مغز گلابی شباهت دارد. این لایه شامل تارهای ماهیچه‌ای است که در نه ماه بارداری کشیده می‌شود، سپس برای بیرون راندن بچه هنگام زایمان منقبض خواهد شد.

به همان شیوه که تارهای ماهیچه قلب به علائمی واکنش نشان می‌دهد و می تپد، تارهای ماهیچه رحم نیز به نشانه‌هایی واکنش نشان می‌دهد و انقباض را به وجود می‌آورد. احتمالاً از هفته شانزدهم تا بیست و هشتم متوجه این انقباضات می‌شوید (یا بین ماه چهارم تا ششم). در واقع، از حدود هفته هفتم انقباضات رحم به آرامی شروع می‌شود. اما، بانوان فقط زمانی متوجه این انقباضات می‌شوند که تارهای ماهیچه کشیده می‌شود و لایه میانی ماهیچه رحم نازک تر می‌گردد. 

برخی از بانوان بیش از دیگران دچار چنین انقباضاتی می‌شوند، ولی اگر نشانه‌های دیگری از سقط جنین وجود نداشته باشد، ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر همراه با این انقباضات دچار درد هستید (هر گونه دردی)، در نتیجه بهتر است نگرانی خود را به پزشک اطلاع دهید. درد پائین کمر یا گرفتگی‌ آن ناحیه می‌تواند نشانه‌ای از زایمان زودرس باشد. همچنین اگر خونریزی یا ترشح مایعات از مهبل وجود دارد، فوراً باید پزشک را مطلع سازید.

البته گاهی این انقباضات با عفونت مثانه اشتباه می‌شود. نشانه‌های عفونت مثانه عبارت است از؛ فوریت برای و دفعات بیشتر دفع ادرار (خصوصاً شب‌ها که به هر ترتیب هنگام بارداری رخ می‌دهد)، احساس سوزش هنگام دفع ادرار، پشت درد یا درد شدید در ناحیه شرمگاهی. اگر دچار هر یک از این نشانه‌ها هستید، حتماً پزشک را مطلع کنید.

از داشتن انقباضات براکستون هیکس نباید نگران باشید، اما باید با پزشک یا ماما تماس بگیرید، اگر:

 

مطالعه بیشتر:

1- انقباضات براکستون هیکس چیست و چگونه کنترل و کاهش می یابد؟

2- انواع انقباضات رحمی در بارداری چگونه است؟

3- 12 راه برای آرام کردن درد انقباضات کاذب در بارداری

4- تفاوت درد زایمان واقعی و انقباضات براکستون‌ هیکس چیست؟

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس