سرماخوردگی و بارداری و راهکارهای درمان خانگی

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن مادر به شدت ضعیف می شود به همین سبب احتمال ابتلا به بیماری های مختلف همچون سرماخوردگی و آنفولانزا به شدت افزایش می یابد، از طرفی هر دارویی نیز در این دوران قابل مصرف نیست به همین سبب بیشتر مادران به دنبال راهکارهای خانگی برای مدیریت و کنترل علائم سرماخوردگی می گردند. در این مقاله درباره سرماخوردگی و بارداری، نشانه ها و راه کارهای درمان آن با شما گفتگو خواهیم کرد.

سرماخوردگی و بارداری 

در دوران بارداری سرعت واکنش سیستم ایمنی بدن به پائین ترین سطح ممکن می رسد تا از جنین در حال رشد محافظت کرده و او را موجود خارجی نپندارد. اگر سیستم ایمنی مادر، جنین را یک عامل خارجی فرض کند به او حمله کرده و آنتی بادی‌هایی برای نابودی او می‌فرستد و در نتیجه جنین سقط می شود. این مقدار از سطح ایمنی علی رغم فوایدی که دارد نمی تواند در مقابل بسیاری از ویروس های مولد سرماخوردگی مقاومت کند و در نتیجه مادر نسبت به علائمی نظیر گرفتگی بینی، سرفه و گلو درد آسیب پذیرتر می شود.

آیا سرماخوردگی و بارداری خطرناک است؟

خوشبختانه حتی در ناخوشایندترین علائم سرماخوردگی، هیچ آسیبی به جنین نمی رسد و او در شرایط رحم از مصونیت کامل برخودار است. در مورد مادر نیز سرماخوردگی اغلب با استراحت، مصرف مایعات، صبر و مراجعه به موقع به پزشک درمان می شود، بنابراین زودتر به پزشک مراجعه کنید تا در جریان وضعیت شما به ویژه در صورت بروز هر گونه تب قرار بگیرد. پزشک در صورت لزوم می تواند داروهای سرماخوردگی که مصرف آنها در دوران بارداری بی خطر و مجاز است، تجویز کند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره راهکارهای تسکین علائم سرماخوردگی در بارداری با هم گفتگو کنیم.

علائم سرماخوردگی و بارداری 

سرماخوردگی معمولاً با درد و سوزش گلو که یک یا دو روز طول می کشد، آغاز می شود و به تدریج با بروز علائم زیر همراه است:

 چه عواملی باعث سرماخوردگی در دوران بارداری می شود؟

عامل اکثر سرماخوردگی ها نوعی ویروس معروف به رینو ویروس است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد، به همین دلیل افراد ممکن است به دفعات مبتلا به سرما خوردگی بشوند. 

 سرما خوردگی دوران بارداری چه مدت طول می کشد؟

علائم سرماخوردگی معمولاً 10 تا 14 روز طول می کشد. اما متاسفانه بلافاصله بعد از پایان یک دوره سرماخوردگی، می تواند دوره جدیدی از راه برسد و شما همیشه سرماخورده به نظر برسید. به طور کلی اگر باردار هستید و علائم سرماخوردگی شما بیش از 10 یا 14 روز به طول انجامید یا اینکه احساس می کنید به تدریج بدتر می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به مشکلات جدی تر مثل آنفلوآنزا یا عفونت های ثانویه مورد بررسی قرار بگیرد.

سرماخوردگی و بارداری چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟

معمولاً با مشاهده موارد زیر تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا مشخص می شود:

راهکارهای درمانی خانگی برای سرماخوردگی و بارداری 

اگرچه بسیاری از داروهایی که علائم سرماخوردگی را برطرف می کنند، در دوران بارداری منع مصرف دارند ولی لازم نیست آبریزش بینی و سرفه های خود را تحمل کنید. بسیاری از مؤثرترین داروهای سرماخوردگی از قفسه داروخانه ها نمی آیند، مانند:

حال که همه چیز را درمورد سرماخوردگی و بارداری  می دانید، اگر در این دوران لذت بخش علائم این بیماری را در خود مشاهده کردید، دچار استرس نشوید چون سرماخوردگی در دوران بارداری بدون کمک دارو نیز قابل درمان است.

مطالعه بیشتر:

13 درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری

آنفولانزا در بارداری چگونه درمان می شود؟

آیا ابتلا به آنفولانزا در بارداری خطرناک است؟

 منبع: whattoexpect 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس