سکسکه مادر در بارداری و علل سکسکه مادر در بارداری چیست؟

هم‌اکنون که باردار هستید بیشتر سکسکه می‌کنید؟ با خود فکر می‌کنید چرا سکسکه می‌کنید و چه معنایی برای کودک می‌تواند داشته باشد؟ در دوران بارداری منتظر هر عارضه‌ای هستیم مانند درد، حالت تهوع و حتی آکنه. اما سکسکه مادر در بارداری از آن موارد مورد انتظار نیست. این اتفاقات کوچک باعث نگرانی‌های بزرگ می‌شود. اجازه دهید در مورد سکسکه مادر در بارداری بیشتر توضیح دهیم که تا این نگرانی‌های شما از بین برود.

سکسکه چیست؟

اغلب مردم گهگاه به سکسکه دچار می‌شوند. سکسکه احساس آزاردهنده‌ای است که باعث فشردگی شکم و حبس شدن نفس در سینه می‌شود. هنگام سکسکه صدایی مانندhic-cup یا hic hic تولید می‌شود که دلیل نامگذاری آن(hiccups) به همین خاطر است. سکسکه باعث می‌شود نتوانید درست صحبت کنید یا غذا بخورید. باعث ناخوشی شما شده و حتی رشته افکارتان را به هم می‌زند.

سکسکه چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

خوب عجیب است اما ما دقیقا نمی‌دانیم علت چیست. فقط می‌دانیم هنگامی‌که دیافراگم بی‌اختیار کشیده می‌شود سکسکه رخ می‌دهد. دیافراگم غشای عضلانی طویلی است که حفره شکمی را از قفسه سینه جدا می‌کند و یکی از ماهیچه‌های اصلی تنفس است. بنابراین سکسکه در اصل گرفتگی ماهیچه دیافراگم است. به طور طبیعی سکسکه خود‌به‌خود از بین می‌رود. اما گاهی ممکن است روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا کند.

آیا سکسکه از نشانه‌های اولیه بارداری است؟

به طور یقین سکسکه می‌تواند از نشانه‌های اولیه بارداری باشد. زیرا بسیاری از دلایل سکسکه با علائم دیگر بارداری در ارتباط است. در زیر به دلایل دیگری که باعث ایحاد سکسکه می‌شوند اشاره کرده‌ایم. هنگامی که:

• تنگی نفس دارید

• احساس بیماری می‌کنید

• سوءهاضمه دارید

• غذایی غیرمعمول خورده‌اید

• استرس دارید

به عبارت دیگر ممکن است متوجه نشوید غذایی غیرعادی می‌خورید یا در طول روز چند بار ناخوش می شوید، اما بدن شما آگاه است. اما به دلیل اینکه بانوان ابتدا به عقب افتادن قاعدگی،‌ حالت تهوع یا حساسیت پستان‌‌ها توجه می‌کنند،‌ سکسکه نمی‌تواند نشانه‌ قابل اعتمادی باشد. آنها صرفا علائم بسیار کوچک بارداری است که ما را آگاه می‌سازد اتفاقاتی در جریان است.

نمی‌توانم سکسکه را متوقف کنم!

سکسکه‌های پیوسته می‌تواند از نشانه‌‌های بارز بارداری باشد. بعضی از بانوان باردار روز و شب در حال سکسکه هستند، با سکسکه بیدار می شوند و هر روز ساعاتی به سکسکه کردن مشغول هستند. اگر قبلا تجربه طولانی مدت سکسکه داشته باشید متوجه می‌شوید که تمام نشدن آن چقدر آزار دهنده خواهد بود.

سکسکه مادر در بارداری خبر خوش اینکه بارداری به تنهایی باعث سکسکه نمی‌شود. خبر بد اینکه تمام سکسکه‌های دوران بارداری را نمی‌توان متوقف کرد.

علل سکسکه مادر در بارداری

بزرگترین علت سکسکه، تهوع و سوء هاضمه است. وقتی غذا به خوبی هضم نمی‌شود، وقتی تازه استفراغ کرده‌ایم یا وقتی حالت تهوع داریم ممکن است به سکسکه دچار شویم. گرچه می‌توان از برخی از این علائم جلوگیری کرد، اما اگر از آن دسته بانوانی هستید که در دوران بارداری حالت تهوع زیاد دارند، ممکن است سکسکه‌های مکرر نیز داشته باشید. با تولد نوزاد زیبا همه این علائم برطرف خواهند شد. فشارهای احساسی و هیجانی نیز ممکن است ایجاد سکسکه کند. حتی اگر سکسکه شما به دلیل سوهاضمه باشد، هیجان زیاد نیز باعث شدید شدن سکسکه خواهد شد. انجام مراقبه کمک زیادی به شما و کودک خواهد کرد و آرام گرفتن و استراحت کردن باعث می‌شود سکسکه آزاردهنده از بین برود.

آیا سکسکه مادر در بارداری به جنین آسیب می‌رساند؟

برخی بانوان سکسکه خود را سرکوب می‌کنند زیرا نگران آسیبی هستند که ممکن است به جنین وارد شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سکسکه برای جنین مضر است. اگر با چیزی به طور طولانی‌مدت درگیر هستید حتما با متخصص مشورت کنید.

به خاطر سکسکه نمی‌توانم چیزی بخورم

برخی بانوان در دوران بارداری با خوردن غذا مشکل دارند. تهوع‌‌های صبحگاهی، حساسیت شدید و ویار بارداری همه شایع هستند. اگر به سکسکه نیز دچار می‌شوید مشکل شما دو برابر خواهد بود و این اتفاق دقیقا هنگامی رخ می‌دهد که لازم است به خوبی غذا بخورید. هنگام سکسکه گویا بدن به ما می‌گوید چیزی نخور!

اگر سکسکه مادر در بارداری مانع از غذا خوردن شما می‌شود، ممکن است مصرف میان وعده‌‌هایی با کربوهیدرات بالا، قند و نمک کم و چربی کمتر آسان‌تر باشد. مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

• بیسکوییت‌‌های کم نمک

• نان سوپی

• کیک‌های برنج یا ذرت

• پاپ‌کورن بدون طعم

• غلات خشک

این مواد غذایی کمتر باعث سوهاضمه می‌شوند. میان وعده‌ها را بین سکسکه مصرف کنید.

ممکن است پس از پایان سکسکه مادر در بارداری خوشحال شوید و غذای زیادی مصرف کنید اما دوباره سکسکه شروع می‌شود. حتی اگر احساس گرسنگی شدیدی می‌کنید کمی قدم بزنید و مواد خوراکی که هضم آنها آسان‌تر است مصرف کنید.

سکسکه شبانه مادر در بارداری

اگر سکسکه اجازه خواب به شما نمی‌دهد ممکن است به دو دلیل باشد، ممکن است وعده قبل از خواب شما سنگین بوده یا سطح استرس شما هنگام شب زیاد بوده است. اگر قبل از خواب یک وعده غذایی سنگین میل می‌کنید، در تختخواب میان وعده میل می‌کنید یا نیمه‌های شب برای خوردن غذا از خواب بیدار می‌شوید به احتمال زیاد در طول روز غذای زیادی نمی‌خورید.

1. سعی کنید وعده بزرگ غذایی را وسط روز، در زمانی که احساس تهوع یا سوهاضمه ندارید مصرف کنید.

2. قبل از خواب از مصرف غذاهای چرب و سرشار از پروتئین پرهیز کنید.

3. غذاهای اسیدی، پرادویه و ترش را که باعث بازگشت اسید معده و تحریک دیافراگم می‌شوند محدود کنید، چراکه باعث سکسکه بیشتری می‌شوند!

اگر غذایی که قبل از خواب می‌خورید عامل سکسکه نیست یا قبل از خواب زیاد نمی‌خورید و همچنان دچار سکسکه می‌شوید،‌ ممکن است دلیل آن استرس باشد. از آن‌جاکه اضطراب باعث بی‌خوابی می‌شود، باعث سکسکه نیز می‌شود. در این مواقع ممکن است لازم باشد با پزشک در مورد نگرانی خود مشورت کنید. مراقبه نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

برطرف کردن سکسکه مادر در بارداری

تاکنون روش‌های زیادی برای پیشگیری از سکسکه ارائه شده است. رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا سوهاضمه نگیرید و بیش از حد احساسی و هیجان زده نشوید. گفتن این‌ کارها راحت‌تر از عمل کردن به آن‌ها است، مخصوصا در دوران بارداری! بنابراین وقتی نمی‌توانید درست غذا بخورید یا استرس و هیجان شما خارج از کنترل است، مواردی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش سکسکه شوند:

• چیزی را قورت دهید: آب بنوشید، مقداری شکر در دهان حل کنید، یا شروع به مکیدن آبنباتی ترش کنید. این کارها باعث می‌شود عمل بلع انجام شود و آن حرکت باعث آرام گرفتن دیافراگم می‌شود.

• برای مقابله با سوهاضمه دراز بکشید: اگر سوهاضمه شدید دارید با دراز کشیدن می‌توانید به آرامش دیافراگم کمک کنید.

• تمرین‌های تنفسی انجام دهید: نفس عمیق بکشید، افکار خود را خاموش و عضلات خود را رها کنید.هرچند همه این کارها ارزش امتحان کردن دارد اما هیچکدام تضمینی برای رفع این مشکل نیست. تنها درمان تضمین شده برای سکسکه «زمان» است.

آیا برای سکسکه مادر در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

به هیج عنوان! به احتمال زیاد برای ۲ تا ۵ دقیقه سکسکه به پزشک مراجعه نمی‌کنید. درست است؟ به طور طبیعی هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنیم که به مدت یک روز سکسکه کرده‌اید و یا در هفته گذشته هر روز یک یا دو مرتبه دچار سکسکه شده‌اید. این‌ها الگوهای طبیعی سکسکه نیستند و باید بررسی شوند. مخصوصا اگر به مدت ۴۸ ساعت سکسکه‌ بی‌وقفه داشته‌اید. سکسکه‌ای که آنقدر طولانی می‌شود بسیار نادر است و اغلب نشانه‌ای از مشکلی فیزیکی است.بیماری‌هایی که باعث سکسکه‌های پیوسته می‌شوند شامل موارد زیر است:

• مشکلات تنفسی مانند آسم یا ذات‌الریه.

• مشکلات قلبی مانند پریکاردیت (التهاب برون شامه قلب).

• مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس، بیماری روده تحریک‌پذیر یا آپاندیس.

• مشکلات عصبی مانند ام ‌اس.

• مشکلات متابولیک مانند دیابت، بیماری آدیسون.

• فتق.

• عفونتی که بر اعصاب روده تاثیر می‌گذارد.

• واکنش نامطلوب به برخی داروها.

در اغلب موارد سکسکه مادر در بارداری چیزی نیست که بخواهید نگران آن باشید. سکسکه به آن معناست که هیجان یا حالت تهوع دارید. این عارضه به خودی خود از بین می‌رود و آسیبی به شما و جنین نمی‌رساند. درحقیقت سکسکه مادر در بارداری یکی از عوارض جانبی آزار دهنده دوران بارداری است، مگر اینکه به مدت دو روز یا بیشتر بدون وقفه سکسکه کنید.

مطالعه بیشتر:

1- آیا سکسکه جنین در رحم مادر نشانه خوبی است؟

2- علت و نشانه های سکسکه کردن جنین در شکم مادر

3- آیا احساس لرزش جنین در شکم مادر نشانه سکسه کردن جنین است؟

4- حرکات جنین در پایین شکم نشانه چیست؟9 نکته درباره حرکات جنین

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : momlovesbest

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس