دکستروکاردی چیست و دکستروکاردی چه عوارضی ایجاد می کند؟

دکستروکاردی شرایطی نادر است که در آن قلب به جای سمت چپ بدن به سمت راست متمایل است. دکستروکاردی مادرزادی است و کم تر از یک درصد افراد با این عارضه متولد می شوند. در ادامه این متن برای شما شرح می دهیم که دکستروکاردی چه علائمی دارد و چگونه می توان نوزادان مبتلا به دکستروکاردی را درمان کرد.

دکستروکاردی مجزا چیست؟

در صورتی که به دکستروکاردی مجزا مبتلا باشید، قلب در سمت راست قفسه سینه قرار دارد و معایب دیگری ندارد. دکستروکاردی همچنین می تواند در عارضه ای با عنوان سیتوس اینورتوس ایجاد شود که در آن بسیاری از اندام های درونی در حالت قرینه معمول قرار دارند. برای مثال علاوه بر قلب، کبد، طحال یا سایر اندام ها نیز ممکن است در طرف مقابل و جایگاه «اشتباه» قرار داشته باشند.

در صورت ابتلا به دکستروکاردی ممکن است به دلیل آناتومی بدن به مشکلات دیگر مربوط به قلب، اندام یا دستگاه گوارش دچار شوید. گاهی با عمل جراحی می توان این مشکلات را اصلاح کرد.

دلایل دکستروکاردی

علت دکستروکاردی ناشناخته است. محققان اعتقاد دارند این اتفاق در دوران رشد جنین رخ می دهد. آناتومی قلب ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد. برای مثال در دکستروکاردی مجزا قلب کاملا سالم است اما به جای سمت چپ در سمت راست قفسه سینه قرار دارد. در اشکال دیگر دکستروکاردی ممکن است مشکلاتی در حفره ها یا دریچه های قلب وجود داشته باشد.

گاهی اوقات به دلیل مشکلات آناتومی دیگر، قلب در جای اشتباهی قرار می گیرد. نقص در ریه ها، شکم یا قفسه سینه ممکن است باعث متمایل شدن قلب به سمت راست بدن شود. در این شرایط بیش تر به مشکلات قلبی و دیگر اندام های حیاتی مبتلا خواهید شد. نقص چند عضو با عنوان سندرم هتروتاکسی شناخته می شود.

علائم دکستروکاردی

معمولا دکستروکاردی مجزا هیچ نوع علائمی ندارد. این مشکل معمولا پس از انجام ام آر آی یا با اشعه ایکس تشخیص داده می شود. برخی از افراد مبتلا به دکستروکاردی مجزا بیش تر در معرض خطر ابتلا به عفونت های ریه، عفونت های سینوس یا ذات الریه خواهند بود.

در دکستروکاردی مجزا مژک های ریه عملکرد طبیعی ندارد. مژک ها موهایی بسیار نازک هستند که نقش آن ها تصفیه هوایی است که تنفس می کنید. هنگامی که مژک ها قادر به تصفیه هوا از میکروب ها و ویروس ها نباشد بیشتر بیمار می شوید.

دکستروکاردی که بر عملکرد قلب تاثیر می گذارد علائم مختلفی دارد. این علائم شامل مشکلات تنفسی، کبود شدن لب ها و پوست و خستگی است. کودکان مبتلا به دکستروکاردی ممکن است درست رشد نکنند. بنابراین ممکن است برای اصلاح نقص به جراحی قلب نیاز باشد.

کمبود اکسیژن در قلب باعث احساس خستگی شده و بدن را از رشد طبیعی باز می دارد. ناهنجاری هایی که بر کبد تاثیر می گذارد باعث ایجاد زردی شده که همراه با زرد شدن پوست و چشم ها است.

دکستروکاردی چه عوارضی برای کودک ایجاد می کند؟

کودکی که مبتلا به دکستروکاردی است ممکن است در دیواره قلب خود دارای حفره باشد. دیواره جداکننده دهلیز چپ و راست قلب است. نقایص دیواره قلب مشکلاتی در نحوه جریان خون به داخل و خارج قلب نوزاد ایجاد می کند. این شرایط معمولا منجر به سوفل قلبی می شود. نوزادان مبتلا به دکستروکاردی ممکن است بدون طحال متولد شوند. طحال بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. بدون طحال کودک بیش تر در معرض ابتلا به عفونت در سراسر بدن قرار می گیرد.

درمان دکستروکاردی

در صورتی که دکستروکاردی مانع عملکرد صحیح اندام های حیاتی شود باید تحت درمان قرار گیرد. ضربان ساز (پِیس میکر) و عمل جراحی برای ترمیم نقایص دیواره می تواند به عملکرد طبیعی قلب کمک کند.

در صورتی که مبتلا به دکستروکاردی هستید بیش تر از افراد دیگر در معرض عفونت قرار خواهید گرفت. اگر طحال نداشته باشید یا این عضو به درستی کار نکند، پزشک برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. ممکن است برای مبارزه با بیماری های تنفسی در دراز مدت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

در صورتی که قلب متمایل به سمت راست بدن باشد، احتمال انسداد در دستگاه گوارش بیش تر خواهد بود. دلیل آن این است که دکستروکاردی گاهی اوقات می تواند منجر به ایجاد وضعیتی به نام پیچ خوردگی روده شود که در آن روده به درستی رشد نمی کند. به همین دلیل پزشک به دنبال انسداد شکمی است که انسداد روده یا دستگاه گوارش نیز نامیده می شود. انسداد مانع از خروج مواد زائد از بدن شما می شود. انسداد شکمی خطرناک است و اگر درمان نشود باعث مرگ خواهد شد. ممکن است برای اصلاح هر گونه انسداد نیاز به جراحی داشته باشید.

آیا کودکان مبتلا به دکستروکاردی زندگی عادی دارند؟

افراد مبتلا به دکستروکاردی مجزا اغلب زندگی طبیعی دارند. اگر در معرض خطر بیماری هستید، پزشک کمک می کند تا از عفونت پیشگیری شود. اگر مبتلا به مورد پیچیده تر دکستروکاردی هستید، ممکن است در طول زندگی خود با مشکلات سلامتی زیادی روبرو شوید.

مطالعه بیشتر:

انواع بیماری ‌های قلبی در کودکان و نوزادان

علائم بیماری قلبی در کودکان و نوزادان چیست؟

هتروتاکسی چیست و هتروتاکسی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

چگونه بفهمیم قلب نوزاد سالم است ونشانه های بیماری قلبی چیست؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : healthline

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس