The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

شکستن دندان کودکان و بعد از شکستن دندان کودک چه کنیم؟

دندان فرزند خردسالتان شکسته است، حال می خواهید بدانید چه باید کرد. مشاهده لبخند کودک یکی از لذت بخش ترین خاطرات والدین است. اما اگر دندان کودک آسیب ببیند، این نگرانی ایجاد می شود که مبادا این وضعیت تا پایان عمر باقی بماند. خوشبختانه، کودکان نوپا دندان های شیری دارند به این معنی که دندان های آنها دائمی نیست و در نهایت می افتد و جای خود را به دندان دیگری می دهد. در این مقاله به شما می گوییم اگر دندان کودک به هر دلیلی آسیب دید یا شکست، چه اقداماتی می توانید انجام دهید و چه موقع باید برای ترمیم شکستن دندان کودکان به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا شکستن دندان کودکان انقدر شایع است؟

به تمام کارهای جدید و هیجان انگیزی که کودک نوپا انجام می دهد، فکر کنید. آنها در این سن شروع به راه رفتن، دویدن، پریدن و حرکت دادن بدن خود به روش های مختلف، کرده اند. با این همه حرکت و بازی، احتمال لغزش، زمین خوردن و سقوط وجود دارد. دندان های شیری کوچک و نسبتا شکننده هستند. اگر کودک خردسال با صورت زمین بخورد، امکان آسیب به دندان وجود دارد. متخصصان تخمین می زنند 50 درصد کودکان در برخی مواقع دچار آسیب دندان می شوند. یعنی، اگر فرزند نوپای شما دچار آسیب دندانی شد، به معنی قصور و کم کاری در انجام وظایف والدگری نیست.

دندان شکسته کودک، جای نگرانی ندارد. آرامش خود را حفظ کنید تا فرزندتان نیز آرام باشد و برای مقابله با شرایط انرژی بگیرد. سپس با دقت وضعیت بلع و تنفس کودک را بررسی کنید. مشکلات بلع و تنفس می تواند نشانه خوردن تکه دندان یا به مخاطره افتادن تنفس باشد.

اگر نگران هستید که مبادا کودک، دندان را خورده باشد، در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

اگر ظاهراً خطری کودک را تهدید نمی کند، به دقت جستجو کنید تا دندان گم شده را بیابید. پیدا کردن تکه های بزرگ دندان، آسان است اما گاهی دندان به قطعات کوچک خرد می شود و نمی توان به سادگی آن را پیدا کرد. اگر توانستید تکه های دندان را بیابید، آن را به شیر یا بزاق آغشته کرده و در یک ظرف تمیز قرار دهید. پیدا نشدن قطعات دندان نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

شکستن دندان کودکان چه خطراتی دارد؟

ممکن است بعد از بهبود هر حادثه ای که باعث شکسته شدن دندان شده است، علائم متعددی را در ناحیه آسیب دیده و اطراف آن مشاهده کنید. مثلا در صورت شکستگی دندان، عصب نیز آسیب می بیند و دندان به گرما و سرمای غذا حساس می شود. موارد احتمالی دیگر که بروز آن ها مورد انتظار است، عبارتند از:

  • خونریزی از دندان یا لثه: می توانید با گاز مرطوب روی ناحیه، فشار وارد کرده و از تداوم خونریزی جلوگیری کنید.
  • درد در محل آسیب: در صورت وجود درد بعد از آسیب به لثه، می توانید با مشورت پزشک از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. نوع و مقدار مسکن، حتما باید با مشورت پزشک تعیین شود.
  • تورم در داخل و اطراف دهان: در صورت بروز تورم در صورت یا دهان کودک، می توانید برای کاهش التهاب از کمپرس سرد استفاده کنید. همچنین اگر کودک زبان یا لب خود را گاز گرفته باشد، باز هم استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم مناسب است.
  • تغییر رنگ دندان: رنگ دندان برخی کودکان، به طور موقت یا دائم تغییر می کند و گاهاً به رنگ خاکستری، سیاه، قهوه ای یا قرمز در می آید. در اکثر موارد ضربه باعث کبودی روی پوست می شود که با گذشت زمان از بین می رود. اگر از بین نرفت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مشکل در غذا خوردن: تا زمانی که دندان توسط دندانپزشک بررسی نشود، باید از دادن غذاهای سفت به کودک خودداری کنید. خوردن غذاهای سفت ممکن است به دندان فشار بیشتری وارد کند و منجر به گسترش شکستگی شود.
  • عوارض: اگر دندان شکسته درمان نشود، ممکن است علائمی مانند تب، درد صورت، مشکل در غذا خوردن، ادامه خونریزی، تورم یا مشکل خواب بروز کند. این علائم، یعنی کودک دچار آبسه یا عفونت دندان شده است. آبسه نیاز به مراقبت های پزشکی دارد تا عفونت به سایر قسمت های بدن سرایت نکند.

آیا باید برای شکستن دندان کودکان به دندانپزشک مراجعه کنید؟

دندان شکسته ای که حساس یا دردناک است به طور کلی نیاز به درمان فوری دارد. حتی اگر کودک ظاهراً خوب به نظر می رسد و تکه شکسته شده دندان کوچک است، باز هم توصیه می شود به خصوص در صورت بروز درد، زودتر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. حتی یک تراشه کوچک نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

مینای خارجی، عاج داخلی و پالپ ریشه، لایه های مختلف دندان هستند. آسیب به مینای دندان مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما اگر لایه های دیگر تحت تأثیر قرار گیرند، آبسه یا سایر مشکلات دندانی رخ می دهد. دندانپزشک با بررسی وضعیت لایه ها، درمان های لازم را توصیه می کند.

اگر کودک قبلاً هرگز به دندانپزشک مراجعه نکرده است، باید به دندانپزشک اطفال صحبت کنید. صرف نظر از آسیب یا هر مشکلی، به عقیده متخصصان، کودکان باید در سن 1 سالگی به دندانپزشک مراجعه کنند.

دندانپزشک برای شکستن دندان کودکان چه کاری انجام می دهد؟

دندان های شیری در نهایت می افتند و جای خود را به دندانهای دائمی می دهند. به همین دلیل شکستن دندان قبل از رویش دندانهای دائمی اهمیت زیادی ندارد اما در هر صورت، دندانپزشک وضعیت را ارزیابی و بر اساس آن عمل می کند.

پریدگی لبه دندان احتمالاً نیاز به درمان خاصی ندارد. دندانپزشک وضعیت دندان، سطحی بودن یا نبودن آسیب را مورد بررسی قرار می دهد. اگر خطر عفونت یا مسائل دیگر وجود نداشته باشد، دندان به حال خود رها می شود تا در نهایت بیفتد. اما در صورت عفونت، دندانپزشک دندان را با استفاده از موارد همرنگ دندان پر و شیارهای لازم را روی آن ایجاد می کند. روکش گذاشتن یکی دیگر از روشهای ترمیمی است که در آن روی بخشی از دندان آسیب دیده و پرشده، کلاهکی قرار می دهند تا از آن محافظت کرده و مانند یک دندان معمولی عمل کند.

تراشه ها یا قطعات شکسته بزرگ در طی درمان، خارج می شوند. دندانپزشک دندان را درآورده و احتمالاً از یک اسپیسریا فضا دهنده استفاده می کند. به کمک اسپیسر، دندان‌های دائمی در جای خود در می آیند. وقتی دندان شیری کودک به خودی خود می افتد، دندانپزشک آن را کنار می گذارد و از نگهدارنده فضا استفاده کند.

کلام آخر

نمی توان از شکستن دندان کودکان، جلوگیری کرد اما بهداشت دهان و دندان او را در اولویت قرار دهید. مراقب رفتارها و بازی هایی که می توان به دندان آسیب برساند باشید، همینطور او را تشویق کنید روزی دوبار مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. مراجعه مرتب به دندانپزشک نیز اهمیت دارد.در صورت بروز هر آسیبی به دندان کودک، دندانپزشک سطح آسیب و خطر عفونت را ارزیابی و بهترین روش درمانی را پیشنهاد می کند.

مطالعه بیشتر:

دندان قروچه کودکان برای چیست و چه درمانی دارد؟

پوسیدگی دندان کودک و علائم پوسیدگی دندان کودک چیست؟

9 راه برای کمک به خوابیدن کودکی که در حال دندان درآوردن است؟

کیست دندان در کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند چگونه است؟

?پرسش و پاسخ های شکستن دندان کودکان

چرا شکستن دندان کودکان انقدر شایع است؟

در این سن شروع به راه رفتن، دویدن، پریدن و حرکت دادن بدن خود به روش های مختلف، کرده اند. با این همه حرکت و بازی، احتمال لغزش، زمین خوردن و سقوط وجود دارد. دندان های شیری کوچک و نسبتا شکننده هستند. اگر کودک خردسال با صورت زمین بخورد، امکان آسیب به دندان وجود دارد.

برای خونریزی شکستن دندان کودکان چه کنیم؟

می توانید با گاز مرطوب روی ناحیه، فشار وارد کرده و از تداوم خونریزی جلوگیری کنید.

آیا تغییر رنگ دندان کودکان بعد از شکستن طبیعی است؟

رنگ دندان برخی کودکان، به طور موقت یا دائم تغییر می کند و گاهاً به رنگ خاکستری، سیاه، قهوه ای یا قرمز در می آید. در اکثر موارد ضربه باعث کبودی روی پوست می شود که با گذشت زمان از بین می رود. اگر از بین نرفت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا باید برای شکستن دندان کودکان به دندانپزشک مراجعه کنید؟

دندان شکسته ای که حساس یا دردناک است به طور کلی نیاز به درمان فوری دارد. حتی اگر کودک ظاهراً خوب به نظر می رسد و تکه شکسته شده دندان کوچک است، باز هم توصیه می شود به خصوص در صورت بروز درد، زودتر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

منبع: healthline