تقویت ماهیچه ها با 7 تمرین برای پیشگیری از کمر درد

اکثر بانوان در دوران حاملگی دچار کمر‌ درد می‌شوند. برای بهبود این ناراحتی، پیشنهاد می‌شود نرمش‌هایی را انجام دهند تا عضلات کمر خود را قویتر کنند.

پیش از تولد نوزاد و حتی پس از آن، داشتن ماهیچه های قوی و متناسب کمر یک موهبت است. درد و ناراحتی در ناحیه پشت بدن بر بخش‌های دیگر بدن نیز اثر می‌گذارد. در این دورن غالباً عوارض استرس و اضطراب در پشت بدن خودنمایی می‌کنند و باعث می‌شود که خسته و بدخلق شوید.

در دوران بارداری گرایش طبیعی بدن بر این است که از قسمت پاشنه پا کمی به سمت عقب متمایل شوید، زیرا در این دوران مرکز ثقل بدن تغییر می‌کند. رحم در حال رشد بر حامیان اصلی پشت، یعنی ماهیچه های شکم، فشار می‌آورند. اگر این ماهیچه ها سُست باشند و توان لازم را نداشته باشند، باعث قوس شدید در ناحیه کمر می‌شود و در نتیجه، فشار بیشتری در این ناحیه به وجود می‌آید. کف لگن ضعیف‌شده و ماهیچه های کوتاه و سفت عقب ران نیز در تشدید فشار بر پشت نقش دارند.

اجرای تمرین های لگن در دوران بارداری برای تقویت ماهیچه های شکم و پشت مفید است. این نرمش‌ها را می‌توان به طور ایستاده، زانوزده یا روی پشت انجام داد. ورزش‌های زیر در سه ماهه اول و دوم بارداری بسیار مطلوب است، اما اگر به پشت دراز کشیدن برایتان ناراحت کننده است، می‌توانید برخی از آنان را ایستاده انجام دهید.

تمرین اول : چرخش ملایم ستون فقرات

 

تمرین دوم: بلند کردن لگن

 

تمرین سوم: حالت گربه

نکته: حالت گربه فشار رحم روی پایین کمر و کف لگن را بهبود می‌بخشد و به خون اجازه می‌دهد تا آزادانه در بدن جریان یابد. در این حالت نباید پشتتان (بی‌اراده) پایین بیفتد.

 

تمرین چهارم: حالت بچه

نکته: این عمل یکی از بنیانی ترین، ساده ترین و آرام بخش ترین تمرین های رسمی یوگاست. این کار سبب کشش کلی و ملایمی برای تمام پشت می‌شود. کسانی که زانوها یا مچ پاهای خشکی دارند، این تمرین را به شکلی انجام دهند که بالا تنه آنان روی صندلی، نیمکت یا بالش قرار داشته باشد.

 

تمرین پنجم: خم شدن به طرفین

نکته: خم شدن به طرفین برای انعطاف پذیری و کسب نیروی لازم برای تحمل اضافه‌ وزن در دوران بارداری فوق‌العاده است و پس از زایمان نیز به انجام وظایف والدی شما کمک می‌کند.

 

تمرین ششم: توپ شیشه ای

نکته: این کار ماهیچه های لگن و پشت و پا و مچ‌ها را تقویت می‌کند.

 

تمرین هفتم: حرکت توازنی

نکته: این تمرین نه فقط برای توازن بدنتان چالش‌انگیز است، بلکه تمرینی قوی و نیروبخش برای تمام ستون فقرات است. ممکن است در ابتدا بخواهید این تمرین را جلوی دیوار انجام دهید و بگذارید تا نوک انگشتان به آرامی دیوار را لمس کند. تا زمانی که توازن بدن بهبود یابد، این کار را انجام دهید.        

 

مطالعه بیشتر:

1- روش های درمان کمر درد در دوران بارداری

2- 5 تمرین ورزشی برای کاهش درد پشت و کمر در دوران بارداری

3- تقویت عضلات شکم و کمر پس از زایمان

4- کاهش و پیشگیری از کمر درد در دوران بارداری

5- چند توصیه برای کاهش ورم مچ پا و دردهای ناحیه کمر و گردن در بارداری

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس