دستور پخت ساندویچ مرغ و موزارلا منبعی سرشار از ویتامین‌های گروه B

در دوران بارداری مفیدترین قسمت گوشت مرغ سینه مرغ است  در سه ماهه اول بارداری بدن مادر دستخوش تغییرات بسیاری می شود تا پاسخگوی رشد سریع جنین درون رحم خود باشد، بنابراین دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن مادر و جنین در حال رشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما متاسفانه در این مرحله از بارداری اکثر مادران باردار اشتهای چندانی به خوردن غذا ندارند و از طرفی حالت تهوع، استفراغ و ویار که از مشکلات شایع سه ماهه اول بارداری هستند تمایل مادر باردار را به خوردن بسیاری از مواد مغذی ، سالم و ضروری این دوران را کاهش می دهد.

بهترین برنامه غذایی برای مادران باردار بهرمندی از تمامی گروهای غذایی است. برخورداری از یک رژیم متنوع و مغذی  مانند لبنیات، گوشت، غلات، حبوبات و سبزی و میوه می تواند نیازهای شما و فرزندتان را در دوران بارداری تامین کند.

 

چرا مصرف سینه مرغ در دوران بارداری مفید است؟

در دوران بارداری مفیدترین قسمت گوشت مرغ سینه مرغ است که در حالت سرخ شده، حاوی کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع شده (نوع بد چربی) نسبت به سایر قسمت های گوشت مرغ است. سینه مرغ همچنین حاوی کلسترول پایین، همراه با آهن، ویتامین های A، E، سلنیوم و تیامین می باشد که باعث بهبود متابولیسم بدن مادر باردار می شود. که باعث توسعه استخوان ها، اندام ها و سلول های بدن نوزاد کمک می کنند و باعث محافظت بدن کودک در مقابل بیماری های قلبی و دیابت می شوند. همچنین آنکه نصف سینه مرغ پخته شده، تقریبا بیشتر پروتئین مورد نیاز برای مصرف روزانه مادر باردار را تامین می کند.

 چند نکته درباره مصرف مرغ در دوران بارداری

 به علت خطر باکتری لیستریا (عفونت لیستریوز) بایستی مرغ را تا دمای بالا پخت و سپس مصرف کرد.

اینکه اگرچه جگر مرغ حاوی مواد مغذی بسیار خوبی برای مادر باردار است، با این حال به علت آنکه معمولاً در ایران تزریق آنتی بیوتیک به مرغ ها به درستی انجام نمی پذیرد، جگر مرغ حاوی سموم مختلفی است و بهتر است مادران باردار از مصرف جگر مرغ در بارداری پرهیز کنند.

جگر گوسفند و گوساله حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می باشد، از اینرو نباید در دوران بارداری بیش از حد مصرف شود.

 

مزایای مصرف سبزیجات در رژیم غذایی دوران بارداری

سبزیجات منبعی سرشار از فیبر

برگ ریحان برای بارداری بسیار مفید است و از فیبر خوبی بهره می برد. یبوست از جمله مشکلات شایع دوران بارداری است که 20 درصد از خانم های باردار را در برمی گیرد. برای مقابله با یبوست باید به طور منظم در حدود 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه مصرف کرد. با مصرف 3 وعده سبزیجات و 2 وعده میوه و یا 2 وعده سبزیجات و 3 وعده میوه می توان 20 گرم از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرد. می توانید باقیمانده نیاز بدن را نیز با مصرف مواد غذایی مختلفی نظیر نان، پاستا و غلات کامل برطرف کنید.

 سبزیجات منبعی سرشار از سرشار ویتامین

مصرف کافیه ویتامین ها به ویژه در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و اطمینان از رشد مناسب جنین بسیار ضروری است.با مصرف سبزیجات در این دوران می توان نیاز بدن به ویتامین های ضروری زیر را تامین کرد:

ویتامین B9: مصرف این ویتامین که اسید فولیک یا فولات نیز نامیده می شود در اولین روزها و هفته های پس از لقاح نقش بسیار مهمی در رشد مغز و سیستم عصبی جنین دارد. کلیه خانم های باردار باید حداقل در طول اولین سه ماهه بارداری خود تحت نظر پزشک از مکمل های ویتامین B9 استفاده کنند. این ویتامین در طیف گسترده ای از سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج، شاهی ، کلم و کاهو یافت می شود.

ویتامین C: کلم به صورت خام ( زیرا ویتامین C موجود در آن در اثر حرارت از میان می رود)، فلفل دلمه ای قرمز و زرد به صورت خام (میزان ویتامین C موجود در این فلفل ها دو برابر بیشتر از مقدار آن در فلفل دلمه ای سبز است)، ترب سیاه و ترب کوهی به صورت خام (می توان آنها به صورت برش خورده و ورقه ورقه استفاده کرد) حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C هستند.

ویتامین A: کدو حلوایی، هویج و گوجه فرنگی از بهترین منابع این ویتامین به شمار می روند.

 سبزیجات منبعی سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با خنثی کردن رادیکال های آزاد از تخریب سلول های بدن در برابر اکسیداسیون محافظت می کنند. عدم مصرف کافی سبزیجات زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان فراهم می کند. میوه ها و سبزیجات از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان به شمار می روند. استفاده از منابع سرشار آنتی اکسیدان برای مقابله با برخی بیماری ها و همچنین اطمینان از سلامت و رشد مناسب جنین در دوران بارداری بسیار ضروری است.

 

دستور پخت ساندویچ مرغ و موزارلا منبعی سرشار از ویتامین‌های گروه B ، پروتئین و کلسیم مناسب برای سه ماهه اول بارداری

مواد لازم

 

طرز تهیه:

پخت این ساندویچ بسیار ساده و احتیاج به زمان زیادی ندارد. تابه نچسب را آغشته به روغن زیتون نمایید و یک تکه نان سنگک را داخل آن قرار دهید. سینه مرغ پخته شده را به صورت تکه‌های کوچک خرد کنید. سینه مرغ را روی نان پخش کنید طوری که 2 سانتی متر از لبه نان فاصله داشته باشد. پنیر موزارلا و برگ ریحان را اضافه کرده سپس با فلفل سیاه مزه دار کنید. تکه دیگر نان را روی مواد آماده شده قرار داده و خوب فشار داده تا مواد به خوبی به نان بچسبند. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و به مدت 3 دقیقه پخت را انجام داده تا زمانیکه نان طلایی و ترد شود. برای پخت طرف دیگر نان یک بشقاب بزرگ را روی تابه قرار داده و آن را برگردانید سپس ساندویچ را دوباره به تابه منتقل کرده تا طرف دیگر آن نیز بپزد و به مدت 3 دقیقه دیگر پخت را ادامه دهید تا نان طلایی و پنیر ذوب شود. ساندویچ را در بشقاب مناسب قرار داده و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید فلفل شیرین و پیازچه خرد شده را نیز به ساندویچ اضافه کنید. 

 ساندویچ مرغ و موزارلا منبعی سرشار از ویتامین‌های گروه B، پروتئین و کلسیم مناسب برای دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول بارداری می باشد.

 

مطالعه بیشتر:

1- دستور پخت سینه مرغ با سس خردل منبعی سرشار از پروتئین و کلسیم

2- دستور پخت سالاد مرغ با زردآلو خشک و بادام حاوی ويتامين C و A و پروتئین

3- دستور پخت سینه مرغ با سس خردل منبعی سرشار از پروتئین و کلسیم

4- دستور پخت کتلت مرغ با سس قارچ منبعی سرشار از ویتامین های A,B,D

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : ماهنامه نی نی +

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس