علائم عفونت ادراری در کودکان و درمان آن چگونه است؟

عفونت ادراری در کودکان یکی از بیماری هایی است که بیشتر والدین در دوران کودکی دلبندانشان دست کم یکبار با آن دست و پنجه نرم می کنند. کودکان معمولا برای مدت طولانی ادرار خود را نگه داشته و سپس به صورت اورژانسی به دستشویی می روند که همین امر می تواند زمینه ساز عفونت ادراری در کودکان باشد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که عفونت ادراری در کودکان چگونه است و برای درمان عفونت ادراری در کودکان زیر دو سال چه راهکار هایی وجود دارد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یکی از بیماریهای شایع در کودکان به شمار می آید. دستگاه ادراری از کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجاری ادرار تشکیل شده است. حالب لوله ای است که از کلیه به مثانه کشیده شده و ادرار را از کلیه به مثانه می رساند. مجاری ادرار نیز  لوله هایی هستند که مثانه را به دستگاه تناسلی متصل می کند. عفونت می تواند در هر یک از بخشهای دستگاه ادراری اتفاق بیفتد، اما بیشتر در کلیه ها و مثانه دیده می شود. عفونت مثانه سیستیت و عفونت کلیه ها پیلونفریت یا" پیلو" نام دارد.   

بیشتر عفونت های ادراری در اثر باکتری به نام اشریشیا کلی (E. coli) ایجاد می شود، اما باکتری های دیگری نیز وجود دارند که گاهی اوقات عامل عفونت ادراری هستند. 

آیا عفونت ادراری در کودکان دختر شایعتر است؟

بله. این بیماری در دختران بیش از عفونت ادراری در کودکان پسر به چشم می خورد، زیرا مجرای ادراری در  دختران کوتاه است و  باکتری ها می توانند به راحتی وارد مثانه شوند. کودکان با سیستم ادراری غیرطبیعی نیز بیشتر در معرض عفونت های ادراری قرار دارند.  

عفونت ادراری در کودکان چه علائمی دارد و چگونه می توانم به عفونت ادراری در فرزندم، پی ببرم؟

تحریک پذیری و تب بدون دلیل مشخص در نوزادان کم سن و کودکانی که دچار عفونت ادراری هستند، مشاهده می شوند.

کودکان بزرگتر نیز:

آزمایش عفونت ادرار چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص عفونت ادراری و بررسی وجود التهاب یا باکتری، پزشک به یک یا دو نمونه ادرار نیاز دارد. ادراری که به این منظور جمع آوری می شود باید عاری از آلودگی های پوست و مدفوع باشد. برای گرفتن نمونه بسته به سن کودک، به شیوه های زیر عمل می شود:

عفونت ادراری چگونه درمان می شود؟

عفونت ادراری در کودکان درمان خانگی ندارد! گرچه مصرف بسیار زیاد مایعات می تواند به دفع باکتری و بهبود علائم کمک کند اما لازم است عفونت ادراری در کودکان با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر فرزندتان کمتر از 2 سال دارد و به عفونت ادراری مبتلا شده است، احتمالاً پزشک برای بررسی کارکرد دستگاه ادراری به آزمایشات بیشتری نیاز دارد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از شرایط زیر، به پزشک مراجعه کنید:

چگونه می توان از عفونت ادراری کودکان پیشگیری کرد؟

 مطالعه بیشتر:

عفونت ادراری در کودکان ، علت و راه های درمان آن چیست؟

تکرر ادرار در کودکان و دلایل تکرر ادرار در کودکان چیست؟

عفونت بیضه کودکان ، راهکارهای تشخیص و درمان آن

شناخت عوارض هیدرونفروز یا تورم کلیه ها در کودکان

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : caringforkids

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس