آزمایش پروژسترون چگونه انجام می شود وتفسیر نتایج آزمایش پروژسترون چگونه است؟

هورمون پروژسترون در بدن شما ساخته می‌شود. زن و مرد هر دو این هورمون را تولید می‌کنند. ولی بیشتر این هورمون‌ها در تخمدان تولید می‌شود که یعنی بانوان مقداری بیشتری از این هورمون را دارا هستند.

در مردان پروژسترون در تولید اسپرم یا اسپرماتوژنز نقش دارد. این هورمون در بانوان رحم را برای تخمک بارورشده آماده می‌سازد. اگر باردار شوید پروژسترون به باردار ماندن شما کمک می‌کند. پروژسترون همچنین در دوران بارداری افزایش می یابد. اما هنگام‌ زایمان سطح پروژسترون کم شده و شیر جاری می‌شود. در این متن همه چیز را درمورد آزمایش پروژسترون برای شما بیان کرده ایم.

آزمایش پروژسترون چیست؟

برای اندازه‌گیری سطح پروژسترون خون،‌ پزشک دستور انجام این آزمایش را می‌دهد. اگر در باردار شدن با مشکل روبه‌رو شده‌اید ممکن است این آزمایش انجام شود. نتیجه آزمایش مشخص می‌کند تخمک‌گذاری می‌کنید یا خیر. همچنین این آزمایش به تشخیص و مدیریت مشکلات باروری کمک می‌کند.

ممکن است پزشک این آزمایش را هنگام بارداری و در صورت شک به بارداری خارج از رحمی یا سقط جنین انجام دهد. بارداری خارج از رحمی هنگامی اتفاق می‌افتد که تخم بارور شده به جای اتصال به دیواره‌های رحم خود را به لوله‌های‌ فالوپ، حفره شکمی و دهانه رحم بچسباند. سقط جنین هنگامی اتفاق می‌افتد که جنین را اوایل بارداری از دست بدهید. هر دو موجب کاهش هورمون پروژسترون می‌شود.

چگونه برای انجام آزمایش پروژسترون آماده می‌شوید؟

برای انجام آزمایش پروژسترون پزشک نمونه‌ای از خون شما را به آزمایشگاه می‌فرستد.

ممکن است پزشک از شما بخواهد قبل از آزمایش کارهایی انجام بدهید، برای مثال فهرست داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید. برخی از داروها مانند داروی ضد بارداری و مکمل‌های پروژسترون ممکن است بر نتیجه آزمایش تاثیرگذار باشند.

برخی از داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون می‌تواند در نمونه‌گیری مشکل ایجاد کند. ممکن است پزشک از شما بخواهد مصرف دارو را قبل از نمونه‌گیری قطع کنید.

آزمایش پروژسترون شامل چه مواردی است؟

ممکن است پزشک نمونه خون شما را در مطب یا در مرکز دیگری بگیرد. شخصی که نمونه خون را می‌گیرد ابتدا محل رگ را ضدعفونی، سپس سوزن را داخل رگ می‌کنند. آنها خون را از طریق این سوزن به سرنگ یا یک لوله‌ منتقل می‌کنند. سپس نمونه خون را به آزمایشگاه می‌فرستند.

خطرات انجام آزمایش پروژسترون چیست؟

هر بار نمونه خون می‌گیرید ممکن است با برخی خطرات روبرو شوید. برای بیشتر افراد این خطرات حداقلی است:

ممکن است هنگام وارد کردن سوزن به داخل رگ احساس درد کنید و یا بعد از خارج کردن سوزن تا چند دقیقه خونریزی داشته باشید و کبودی کوچکی در محل سوزن ایجاد شود.

مشکلات جدی‌تر نادر است، از جمله غش،‌ التهاب رگ است و عفونت در محل رگ.

اگر اختلال خونریزی دارید خطر نمونه‌گیری خون بیشتر است.

تفسیر نتیجه آزمایش پروژسترون چگونه است؟

سطح پروژسترون بر حسب نانوگرم در دسی‌لیتر اندازه‌گیری می‌شود. هنگامی‌که نتیجه آزمایش آماده می‌شود، آزمایشگاه آن را برای پزشک ارسال خواهد کرد. نتیجه طبیعی برحسب جنسیت، سن، دوره قاعدگی و اینکه باردار هستید یا خیر تغییر می‌کند.

اگر هنوز در دوره قاعدگی قرار دارید،‌ سطح هورمون پروژسترون در ابتدای چرخه قاعدگی پایین می‌آید. چند روز بعد از تخمک‌گذاری سطح هورمون به اوج خود می‌رسد. سپس دوباره افت می‌کند مگر اینکه باردار شوید.

نتیجه طبیعی آزمایش

در مجموع نتایج آزمایش پروژسترون بر مبنای زیر صورت می‌گیرد:

نتایج غیرطبیعی آزمایش

اگر نتایج آزمایش خارج از محدوده طبیعی باشد، ‌غیرطبیعی قلمداد می‌شود. در برخی موارد یک نتیجه غیرطبیعی آزمایش، نشان‌دهنده تغییر طبیعی سطح پروژسترون است.

ممکن است سطح هورمون پروژسترون در طول روز دچار نوسانات زیادی شود. در موارد دیگر، بالا یا پایین بودن غیرطبیعی پروژسترون،‌ می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی سلامتی باشد.

علاوه بر بارداری، بالابودن سطح پروژسترون می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

پایین بودن سطح پروسترون می‌تواند به دلایل زیر اتفاق افتد:

 از پزشک درباره نتیجه آزمایش پروژسترون خود سوال کنید. متخصص می‌تواند علت بالا یا پایین بودن سطح پروژسترون و غیرطبیعی بودن آزمایش را به شما بگوید. همچنین در مورد مراحل بعدی آزمایش با شما گفتگو خواهد کرد. پزشک براساس نتیجه آزمایش، آزمایش‌های بعدی یا درمان را تجویز می‌کند.

 

بیشتر بدانید:

1- نقش پروژسترون progestrone در بارداری

2- علائم و نشانه های کاهش سطح هورمون پروژسترون

3- مصرف پروژسترون در بارداری به چه دلیل است؟

4- هورمون های دوران بارداری

منبع: healthline

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس