انواع شیرین کننده های مصنوعی که در بارداری نباید از آن ها استفاده کرد

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین هایی برای قند معمولی (ساکروز) است. آن ها جایگزین های مصنوعی قند هستند که از گیاهان یا قندهای طبیعی گرفته می‌شود. شیرین کننده های مصنوعی می‌توانند مغذی باشند (کالری دارند) یا غیرمغذی (بدون کالری).

شیرین کننده های مصنوعی وجود دارند که مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است. در این مقاله به انواع شیرین کننده های مصنوعی که در بارداری نباید از آن ها استفاده کرد پرداخته شده است.

شیرین کننده های مصنوعی غیرمجاز در دوران بارداری

ساخارین، ربادیوساید آ،  سیکلامات ، توماتین و نئوتام فهرستی از شیرین کننده های مصنوعی که است  نمی‌توانید آنها در دوران بارداری مصرف کنید. در واقع هیچ تحقیق روشنی برای بی خطر بودن آن وجود ندارد و برای همین نمی‌توان مصرف آن‌را در دوران بارداری بی خطر دانست.

1- ساخارین

یک شیرین کننده بدون کالری است اما زیاد محبوب نیست. سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید نمی‌کند چراکه ریسک سرطان مثانه را بالا می‌برد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند از جفت عبور کند و در بافت های جنین جمع شود، اما شواهدی مبنی بر این‌که برای جنین مضر است وجود ندارد.

2- ربادیوساید آ (Stevia)

از بخش‌هایی از گیاه بومی آمریکای جنوبی گرفته می‌شود و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. با این حال، این سازمان آن را به طور عمومی بی خطر می‌داند و تنها به عنوان مکمل رژیم غذایی استفاده می‌شود نه شیرین کننده. هیچ تحقیق روشنی برای بی خطر بودن آن وجود ندارد و برای همین نمی‌توان مصرف آن‌را در دوران بارداری بی خطر دانست.

3- سیکلامات

یک شیرین کننده غیرمغذی و حدود ۳۰ برابر شیرین‌تر از قند است. مصرف آن در ایالات متحده ممنوع است و اطلاعات کافی درباره بی خطر بودن آن در دوران بارداری وجود ندارد.

4- توماتین

یک پروتئین شیرین است که از بته ای به نام توماتوکوس دانیلی که بومی غرب آفریقاست گرفته می‌شود. وضعیت آن از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا به‌طور عمومی بی خطر است و به عنوان افزودنی غذا و تقویت‌کننده طعم بکار می‌رود. با این حال، شواهد بسیار کمی وجود دارد که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر باشد.

5- نئوتام

یک شیرین کننده مصنوعی، تقویت‌کننده طعم و از مشتقات آسپارتام است. به این خاطر که از تجزیه سه ماده شامل فنیل‌آلانین، اسید آسپارتیک و متانول بوجود می‌آید سمی است. شواهد کمی درباره بی خطر بودن آن در دوران بارداری وجود دارد.

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری بی خطر است؟

2- فواید و عوارض استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری

3- انواع شیرین کننده های مصنوعی مجاز در دوران بارداری

4- استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس