The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خواص پسته در بارداری چیست؟

پسته میوه گونه‌ای گیاه است که از گذشته در کشورهایی مثل ایران، افغانستان، ترکمنستان و سوریه کشت و مورد استفاده قرار می گرفته است. پسته فواید بسیاری برای سلامت دارد و منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین، آنتی‌اکسیدان و فیبر است و انواع ویتامین‌های گروه ب و مس، منیزیم موجود در آن دستگاه ایمنی بدن را تقویت و از بروز بیماری‌های بسیاری پیشگیری می‌کند.  در این متن ضمن توضیح خواص پسته در بارداری به شما خواهیم گفت که با خوردن پسته چه مواد غذایی را به بدن خود و جنینتان می رسانید.

خواص پسته در بارداری چیست؟

در ادامه با ۱۰ مورد از خواص پسته در بارداری بر پایه شواهد علمی آشنا خواهید شد.

1- سرشار از مواد مغذی

پسته مواد مغذی مهم زیادی دارد. طبق نظر وزارت کشاورزی آمریکا، حدود ۴۹ عدد مغز پسته خام حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۱۵۹
  • پروتئین: ۵.۷۲ گرم
  • چربی: ۱۲.۸۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۷.۷۰ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • قند: ۲.۱۷ گرم
  • منیزیم: ۳۴ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۲۹۱ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۳۹ میلی‌گرم
  • ویتامین ب 6 : ۰.۴۸۲ میلی‌گرم
  • تیامین: ۰.۲۴۷ میلی‌گرم

یک وعده پسته ۳۷ درصد از مقدار ویتامین B6 مورد نیاز روزانه بدن یا ۱.۳ میلی‌گرم برای بزرگسالان را تامین می‌کنم.

ویتامین B6 در بدن نقشی حیاتی ایفا می‌کند، خصوصا در رابطه با متابولیسم پروتئین و رشد اندام ها.

2- کالری پایین

پسته در میان مغزها یکی از کمترین کالری‌ها را دارد و معنایش این است که می‌توان بدون نگرانی از دریافت کالری بیشتر از حد مجاز روزانه از فواید این مغز بهره برد. 30 گرم گردو ۱۹۶ کالری دارد. در صورتیکه همین مقدار پسته تنها ۱۵۹ کالری دارد. کمتر بودن کالری پسته نسبت به ساید مغزها در برابر وجود مقدار قابل توجهی پروتئین در آن، پسته را به یکی از بهترین میان وعده ها برای دوران بارداری تبدیل کرده است. به یاد داشته باشید که پسته حاوی اسید اولئیک و آنتی اکسیدان ها است و به کاهش LDL یا اصطلاحا چربی بد خون کمک خواهد کرد.

3- سرشار از آنتی اکسیدان

از مهمترین خواص پسته در بارداری، وجود مقدار زیادی آنتی اکسیدان در آن است. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت ما ایفا می‌کنند و خطر سرطان و بیماری‌های دیگر را با جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن کاهش می‌دهند. البته انواع مغزها و دانه‌ها حاوی آنتی اکسیدان های متعددی هستند، اما پسته از باقی مغزها حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان است.

تحقیقات نشان می‌دهد که پسته بیشترین آنتی اکسیدان ها را دارد از جمله:

  • گاما-توکوفرول
  • فیتواسترول
  • زانتوفیل کاروتنوئید

آنتی اکسیدان ها تاثیرات ضد التهابی داشته و از بروز سرطان جلوگیری می کنند.

در یک تحقیق کوچک شامل ۲۸ شرکت‌کننده با کلسترول بالا که به مدت ۴ هفته، روزانه ۱ یا ۲ وعده پسته می‌خوردند، محققان شاهد افزایش سطح آنتی اکسیدان های لوتئین، آلفا-کاروتن و بتا کاروتن در مقایسه با دیگرانی بوده اند که پسته مصرف نکردند.

4- سلامت چشم

آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین برای سلامت چشم ضروری است. پسته سرشار از هر دوی این مواد است. به گفته سازمان اوپتومتری آمریکا، لوتئین و زآگزانتین احتمال بروز عوارض چشمی نظیر دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا و آب‌مروارید را کاهش می‌دهد.

دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا و آب‌مروارید دلایل اصلی کوری و کاهش قدرت بینایی است. داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل پسته راهی مطمئن برای جلوگیری از پیشروی این بیماری‌های چشمی است.

5- مفید برای سلامت دستگاه گوارش

همه مغزها سرشار از فیبر است که با حرکت دادن غذا و جلوگیری از یبوست باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شوند. پرو‌بیوتیک ها نیز می‌توانند باکتری‌های خوب موجود در دل و روده را تغذیه کنند. تغذیه باکتری‌های مفید به تکثیر آن‌ها و بیرون راندن باکتری‌های مضر کمک می‌کند.

طبق یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۲، خوردن پسته ممکن است مقدار باکتری‌های مفید روده را افزایش بدهد. در این تحقیق، داوطلبان رژیمی را با صفر ، 40 گرم و85 گرم پسته یا بادام پیش گرفتند.

محققان با آزمایش نمونه مدفوع آن‌ها دریافتند، افرادی که روزانه تا 85 گرم پسته مصرف کرده‌اند، میزان باکتری‌های مفید روده‌شان افزایش یافته است و این مقدار بسیار بیشتر از افرادی است که بادام خورده بودند.

6- پروتئین بالا برای گیاه خواران

از دیگر خواص پسته در بارداری این است که پسته به تامین پروتئین مورد نیاز روزانه یک فرد کمک می‌کند و در هر 30 گرم از آن ۶ گرم پروتئین وجود دارد. حدود ۲۱ درصد از کل وزن این مغز را پروتئین تشکیل می‌دهد و منبع خوبی برای گیاهخواران و وگان‌ها و باقی افراد است. پسته همچنین نسبت به مغزهای دیگر مانند بادام، فندق و گردو، نسبت بیشتری اسیدهای آمینه ضروری که ساختار سازنده پروتئین‌ها هستند، داراست.

7- مفید برای کاهش وزن

مصرف منظم این مغز به کاهش احتمال افزایش وزن کمک می‌کند. پسته خصوصا می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، به خاطر مقدار کالری و فیبر و پروتئین موجود در آن مفید است اما اگر در مقدار متعادل مصرف شود.

در تحقیق سال ۲۰۱۲ شاخص توده بدنی افرادی که در دوره ۱۲ هفته‌ای 53 گرم پسته خورده بودند، دو برابر بیشتر از افرادی که به جای پسته چوبشور مصرف کرده بودند کاهش یافت. هر دو گروه تقریبا یک مقدار کالری مصرف کرده بودند.

این‌که مجبور هستید پیش از خوردن پسته آن‌ها را پوست بکنید هم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این تحقیق می‌گوید دیدن پوست‌ها یادآوری می‌کند که چقدر خورده‌اند.

8- مفید برای سلامت قلب

احتمالا از جمله بهترین خواص پسته در بارداری، فوایدی است که برای قلب شما خواهد داشت. طبق تحقیقی ۱۲ ساله که در سال ۲۰۱۱ بر پایه مطالعه سلامت زنان آیووا منتشر شد، بانوانی که بطور منظم پسته مصرف می‌کنند در مقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی مصونیت بیشتری دارند. پسته به طور خاص، می‌تواند با کاهش مقدار کلسترول و فشار خون از قلب محافظت کند.

تحقیق روی نمونه کوچکی از ۲۸ شرکت کننده که برای سلامت قلب به طور خاص پسته مصرف کرده بودند، گزارش می‌دهد که مصرف دو وعده پسته در روز خطر بیماری قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. یک تحقیق دیگر می‌گوید، پسته می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند.

یک تحلیل دیگر روی ۲۱ نفر گزارش می‌دهد که خوردن مغزها می‌تواند به کاهش قابل توجه فشارخون در افراد بدون دیابت نوع دو کمک کند. پسته در میان مغزها بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشته است.

9- مفید برای تنظیم قند خون

از دیگر خواص پسته در دوران بارداری تنظیم قند خون است. پسته شاخص گلوکز پایینی دارد، از این رو پس از مصرف باعث افزایش زیاد قند خون نمی‌شود. در یک تحقیق کوچک که روی ۱۰ نفر انجام شد، خوردن پسته به همراه غذای پر کربوهیدرات مانند نان سفید، قند خون را پایین می‌آورد. محققان عنوان می‌کنند که این یکی از راه‌هایی است که مغزها خطر دیابت را کاهش می‌دهند.

تحقیقی دیگر عنوان می‌کند، خوردن پسته به عنوان میان وعده برای افرادی که دیابت دارند، شاخص‌های قند خون، فشار خون، چاقی و التهاب را کاهش می‌دهد.

10- کاهش خطر سرطان روده بزرگ

پسته می تواند خطر برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ را به خاطر مقدار فیبر بالای خود کاهش بدهد.

دانشمندان در تحقیق سال ۲۰۱۷ نشان داده‌اند که بو دادن مغزها چیزی از خواص آن‌ برای سلامتی، از لحاظ مفید بودن برای سرطان روده بزرگ کم نمی‌کند.

بعد از شرح خواص پسته در بارداری، لازم به ذکر است که انواع آجیل از جمله پسته درمیان تعداد زیادی از بانوان ایجاد آلرژی می کنند. در دوران بارداری ممکن است شما با آلرژی هایی روبروز شوید که پیش از این تاکنون چنین حساسیت هایی را تجربه نکرده بودید. بنابراین اگر در این دوران با خوردن پسته علائم آلرژی را در خود دیدید تعجب نکنید و فقط مصرف آن را تا پایان دوران بارداری کنار بگذارید. 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن پسته در دوران بارداری بی خطر است؟

2- فواید مصرف انواع میوه خشک در دوران بارداری

3- 9 توصیه برای داشتن تغذیه مناسب بارداری

4- فواید و عوارض جانبی خوردن پسته در بارداری