آیا می توانم در بارداری سس گوجه (سس کچاپ) بخورم؟

گوجه فرنگی یک ماده غذایی فوق العاده و سرشار از مواد مغذی است که دارای مزایای فرا‌وان برای کل بدن است. مواد مغذی آن تامین کننده سلامتی پوست، قلب و همچنین کاهش وزن است. اما بانوان باردار اغلب در مورد بی ضرر بودن سس گوجه فرنگی سوال می‌کنند. آیا سس گوجه فرنگی یا سس کچاپ برای مصرف در دوران بارداری بی خطر است؟ چطور می توان سس کچاپ بهداشتی و خانگی تهیه کرد؟ 

آیا استفاده از سس گوجه فرنگی در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف متناسب و متعادل از سس گوجه فرنگی یا سس کچاپ خطری ندارد. در سال‌های قبل در مورد مونوسدیم گلوتامات که یک تقویت کننده غذایی موجود در سس گوجه فرنگی است، نگرانی‌هایی وجود داشت. این ماده در صنایع غذایی برای حفظ مواد گوشتی و غذاهای ترش به کار می‌رود. مونوسدیم گلوتامات بعدها از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک افزودنی مجاز با حفظ محدودیت، ایمن شناخته شد. مونوسدیم گلوتامات بیشتر از ۱۰۰ سال مورد استفاده قرار گرفته است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که این ماده بی ضرر است، مگر اینکه در مقادیر زیاد مصرف شود. همانطور که می‌دانیم زیاده روی در مصرف هر چیزی می‌تواند مضر باشد.

سایر غذاهایی که حاوی مونوسدیم گلوتامات هستند شامل موارد زیر است:

 

طرز تهیه سس گوجه فرنگی خانگی

برای ایمنی بیشتر و پرهیز از مصرف نگهدارنده شیمیایی بهتر است سس گوجه فرنگی را خودتان تهیه کنید. در اینجا طرز تهیه سس گوجه فرنگی برای شما ارائه می‌شود: 

مواد مورد نیاز:

لوازم مورد نیاز:

دستورالعمل:

روش تگهداری:

فریزر کردن: بگذارید سس خنک شود و سپس آن را در ظروف مخصوص فریزر یا در کیسه فریزر بریزید. این سس می‌تواند تا سه ماه در فریزر نگهداری شود و طعم خود را حفظ کند.

کنسرو کردن: سس داغ را در شیشه‌های استرلیزه شده بریزید. در آن را با در شیشه‌های استرلیزه شده بپوشانید و محکم ببندید. به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه حاوی آب در حال جوش بگذارید. سپس آنها را بیرون بیاورید و بگذارید کاملاً خنک شوند. آنها را در یخچال گذاشته و تا یک هفته مصرف کنید.

 

آیا مصرف گوجه فرنگی کنسرو شده در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف این محصولات در بارداری توصیه نمی شود، زیرا آنها مستعد جذب باکتری هستند، که می تواند شما را در معرض بوتولیسم و سایر عفونت های باکتریایی قرار دهند. غذاهای کنسروی تحت حرارت بسیار شدید فراوری می شوند تا میکروب ها را از بین ببرند، این فرایند مواد مغذی و آنزیم های گوجه فرنگی را تخریب می کند. علاوه بر آن لایه داخلی قوطی های کنسرو حاوی مواد سمی به نام بیسفنول هستند که برای مادر و‌ جنین خطرناک هستند.

 

مطالعه بیشتر:

1- گوجه فرنگی خواص و فوایدی دارد؟

2- آیا خوردن گوجه در بارداری بی خطر است؟

3- تاثیر گوجه فرنگی در افزایش قدرت باروری مردان

4- آیا خوردن املت و نیمرو در بارداری بی خطر است؟

5- فواید و مضرات مصرف گوجه فرنگی در بارداری

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس