The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

گوجه فرنگی خواص و فوایدی دارد؟

گوجه فرنگی یک ماده غذایی فوق العاده و سرشار از مواد مغذی است که دارای مزایای فرا‌وان برای کل بدن است. مواد مغذی آن تامین کننده سلامتی پوست، قلب و همچنین کاهش وزن است.

علیرغم محبوبیت گوجه فرنگی، تا حدود ۲۰۰ سال پیش در ایالات متحده گمان بر این بود که این گیاه سمی است. این تفکر احتمالا به این دلیل بوده که گوجه فرنگی از خانواده یا تیره پنج برگی سمی است. امروزه گوجه فرنگی چهارمین ماده تازه محبوب پس از سیب زمینی، کاهو و پیاز است.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

اضافه کردن گوجه فرنگی به رژیم غذایی می تواند به مقابله با سرطان، حفظ فشار خون مناسب و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، کمک کند. گوجه فرنگی حاوی کاروتنویید های کلیدی مانند لوتیین و لیکوپن است. این مواد می توانند چشم را در مقابل آسیب های ناشی از نور محافظت کنند.

با اضافه کردن گوجه فرنگی به انواع ساندویچ، لقمه ها، سس یا سالادها از مزایای این ماده مغذی بیشتر بهره ببرید. گوجه فرنگی جزو ده سبزیجات ردیف اول، به دلیل سطح بالای رسوب آفت کش ها در آن است. بنابراین قبل از مصرف آنها را با دقت بشویید.        

مقدار

مواد مغذی

18 کیلو کالری

کالری

89/3 گرم

کربوهیدرات

88/0 گرم

پروتیین

2/1 گرم

فیبر

2/0 گرم

چربی

ویتامین ها

15 میکروگرم

اسید فولیک

 میلی گرم0/08

پیریدوکسین

 میلی گرم0/594

نیاسین

 میلی گرم0/019

ریبوفلاوین

 میلی گرم0/037

تیامین

 833

ویتامین A

13/7

ویتامین C

الکترولیت ها

 میلی گرم237

پتاسیم

 میلی گرم5

سدیم

مواد معدنی

 میلی گرم10

کلسیم

 میلی گرم0/27

آهن

 میلی گرم11

منیزیم

 میلی گرم0/17

روی

 میلی گرم24

فسفر

 

خواص و فواید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک ماده غذایی بسیار مغذی است. مزایای مصرف میوه ها و سبزیجات مختلف شگفت انگیز است و گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چه نسبت غذاهای گیاهی در رژیم ما افزایش می یابد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد.

انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارند که می توانند به روش های متفاوت مصرف شوند، از جمله به شکل گوجه فرنگی گیلاسی، خوراک، بصورت خام، سوپ، آب گوجه فرنگی و پوره. منافع گوجه فرنگی بسته به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال گوجه گیلاسی دارای بتاکاروتن بیشتری نسبت به گوجه فرنگی های معمولیست.

دریافت میوه و سبزیجات بیشتر همچنین با سلامتی پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن نیز مرتبط است. مصرف میزان بیشتر میوه و سبزیجات به شکل معنا داری با کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط و مرگ، در ارتباط است.

1- پیشگیری از سرطان

گوجه فرنگی یک منبع فوق‌العاده ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌هاست.  با چنین اجزاء مهمی گوجه فرنگی می‌تواند از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری کند. رادیکال های آزاد باعث ایجاد سرطان می‌شوند.

تحقیقات اخیر در مجله تحقیقات سرطان مولکولی، میزان مصرف بالای بتاکاروتن برای جلوگیری از رشد تومور در سرطان پروستات را موثر دانسته است.

گوجه فرنگی همچنین حاوی لیکوپن است. لیکوپن یک پُلی فنول یا ترکیب گیاهی است که با پیشگیری از یک نوع سرطان پروستات مرتبط است. رنگ خاص قرمز گوجه فرنگی نیز از لیکوپن است.

یک مطالعه بر روی جمعیت ژاپن نشان می‌دهد که مصرف بتاکاروتن می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر دریافتی از طریق میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. رژیم‌های غذایی غنی از بتاکاروتن می تواند نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند.

۲- کنترل فشار خون

حفظ میزان پائین نمک (سدیم) مصرفی به فشار خون مناسب کمک می‌کند. با این حال، افزایش مصرف پتاسیم به دلیل تاثیرات گسترده آن بر روی شریان‌ها نیز بسیار مهم است.

طبق نظر سنجی ملی بهداشت و تغذیه (NHANES) کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان، مقدار روزانه توصیه شده پتاسیم یعنی ۴۷۰۰ میلی گرم را دریافت می‌کنند.

دریافت پتاسیم بالا و نمک کم باعث کاهش ۲۰ درصدی خطر مرگ بر اثر بیماری‌ها می گردد.

۳- سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در گوجه فرنگی همه از سلامتی قلب محافظت می‌کند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف نمک، مهمترین تغییرات تغذیه‌ای است که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی انجام دهند.

گوجه فرنگی همچنین حاوی فولات است. این ماده به حفظ تعادل میزان هوموسیستئین کمک می‌کند. هوموسیستئین یک اسید آمینه است که از تجزیه پروتئین حاصل می‌شود و گفته می‌شود که خطر حمله و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. مدیریت سطح هوموسیستئین توسط فولات یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

مصرف زیاد پتاسیم نه تنها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، بلکه همچنین برای محافظت از عضلات در برابر تحلیل رفتن، حفظ تراکم استخوان و کاهش تولید سنگ کلیه شناخته شده است.

4- پیشگیری و بهبود یبوست

مصرف غذاهایی مثل گوجه فرنگی که حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند، می‌تواند به آب رسانی بدن کمک و حرکات روده را بهبود ببخشد. گوجه فرنگی اغلب به عنوان یک میوه ملین شناخته می‌شود.

5- سلامتی چشم

گوجه فرنگی منبع غنی لیکوپن، لوتئین و بتاکاروتن است. اینها آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که برای محافظت از چشم‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از نور، ایجاد آب مروارید و ضعف شبکیه مرتبط با سن، شناخته شده هستند.

مطالعات بیماری‌های چشمی مرتبط با سن، اخیراً نشان داده است که افرادی که دارای مصرف بالای لوتئین، کاروتنوئیدها و زاگزانتین، هر دو موجود در گوجه فرنگی هستند، ۳۵ درصد کاهش خطر ابتلا به ضعف شبکیه را دارند.                  

6- تقویت پوست

کلاژن یک بخش اساسی پوست، مو، ناخن و بافت‌های پیوندی است. تولید کلاژن در بدن متکی به ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و مصرف کم آن با افزایش آسیب از نور خورشید، آلودگی و دود همراه است. این کمبود می‌تواند به ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، ضایعات پوستی و سایر اثرات نامطلوب پوستی منجر شود.

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن گوجه در بارداری بی خطر است؟

2- تاثیر گوجه فرنگی در افزایش قدرت باروری مردان

3- آیا خوردن املت و نیمرو در بارداری بی خطر است؟

4- فواید و مضرات مصرف گوجه فرنگی در بارداری

5- آیا می توانم در بارداری سس گوجه (سس کچاپ) بخورم؟