عوارض زایمان طبیعی بر واژن و بروز مشکلات احتمالی

زایمان طبیعی در برخی موارد عوارضی را بر روی بدن مادر به دنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به عوارض زایمان طبیعی بر واژن اشاره کرد. واژن بانوان که همراه با گردن رحم کانال زایمانی را تشکیل می دهد، در طی زایمان طبیعی کشش و فشار بسیار زیادی را تحمل خواهد کرد. گاها این کشش بیش از حد سبب بروز عوارض زایمان طبیعی می شود که در ادامه آن را برای شما شرح خواهیم داد. 

فرآیند تولد یک نوزاد، یکی از تجربه های منحصر به فرد و زیبایی است که برای سال های سال در ذهن و جسم مادر نقش می بندد. زایمان طبیعی همان طور که از نامش پیداست روش است به صورت خود به خودی آغاز و پس از طی مراحل زایمان به تولد نوزاد ختم می شود. بسیاری زایمان طبیعی را برتر از سزارین می دانند و برخی نیز بنابه دلایل پزشکی یا بصورت اختیاری برای اجتناب از عوارض بعد از زایمان طبیعی، از عمل جراحی برای تولد نوزاد خود بهره می گیرند. آنچه در این مطلب به آن اشاره می شود عوارض زایمان طبیعی برای مادر است.  

عوارض زایمان طبیعی بر واژن

در زایمان واژنی معمول است که بانوان اندکی پارگی یا بریدگی را در ناحیه‌ی میان‌دوراه تجربه کنند. این ناحیه‌ای بین واژن و مقعد است و همان‌ طور که برای خروج سر بچه کشیده می‌شود، مثل کاغذ نازک خواهد شد. حدود نیمی از همه‌ی بانوانی که زایمان واژنی می‌کنند، متوجه خواهند شد که پس از زایمان حداقل دچار پارگی کوچکی شده‌اند. البته درصد اندکی از بانوان دچار پارگی‌ شدیدتر می‌شوند که احتمالا برای ترمیم به بخیه نیاز خواهد داشت.

از جمله مهمترین و شایع ترین عوارض زایمان طبیعی بر واژن انواع پارگی است. این پارگی ها به ترتیب زیر دسته‌بندی می‌شوند:

از بین عوارض زایمان طبیعی بر واژن ظاهراً رخداد پارگی نوع سه و چهار در زایمان‌های اول بیشتر شایع است. طبق مطالعه‌ای، خطر پارگی شدید هنگام زایمان در بانوانی که در زایمان قبلی پارگی‌ شدید داشته‌‌اند، افزایش می‌یابد.

چه عواملی احتمال پارگی واژن در حین زایمان طبیعی را افزایش می دهد؟

پیش‌بینی اینکه چه کسانی هنگام زایمان دچار پارگی شدید می‌شوند، سخت است. ولی عواملی برای افزایش این احتمال وجود دارد که در ادامه ذکر شده است:

آیا عوارض زایمان طبیعی برای واژن، بر روی زایمان های بعدی موثر است؟

اگر دچار پارگی شدید شده‌اید، باید از مراقب پزشکی خود علت آن را بپرسید. آیا زایمان شما القایی بود یا از اپیدورال استفاده کرده‌اید! آیا هنگامی که فشار می‌دادید، فرزندتان بسیار سریع متولد شد؟ شما در چه وضعیتی بودید؟ شاید آگاه بودن از عوامل احتمالی مسبب پارگی قبلی، به شما کمک کند تا از پارگی دوباره‌ی آن در زایمان بعدی پیشگیری کنید یا آن را محدود سازید.

برای بانوانی که دچار پارگی شدید شده‌اند، نگرانی و استرس برای زایمان بعدی‌شان طبیعی است. بیان نگرانی‌هایتان با پزشکتان به شما کمک می‌کند تا درباره‌ی چگونگی زایمان بعدی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

شاید به شما توصیه شود که سزارین انتخابی داشته باشید. اما شما زایمان طبیعی واژنی را انتخاب کنید. در نهایت تصمیم‌گیری درباره‌ی نوع زایمان به عهده‌ی شماست و باید تمام عوامل را در نظر بگیرید.

  پیشگیری از پارگی دوباره

برای به حداقل رساندن احتمال پارگی شدید دوباره در زایمان بعدی راهکارهایی پیش رو دارید:

 

عوارض زایمان طبیعی بر واژن سخت و دردناک است و سبب می شود زایمان و تولد بچه‌ای دیگر پس از پارگی شدید، وحشت‌آور و غیرممکن به نظر برسد. بنابراین صرف زمان کافی برای اجازه دادن به بدن برای بهبودی و مراقبت احساسی و جسمی اهمیت بسیاری دارد. آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای زایمان بچه‌ی بعدی به معنای آگاه بودن و برگزیدن متخصصی است که در انتخاب بهترین‌ها با توجه به شرایط شخصی‌تان، از شما حمایت کند.  

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس