نفخ شکم در دوران بارداری علت و راه های درمان نفخ شکم چیست؟

آیا دچار نفخ شکم در دوران بارداری شده‌اید، نفخ شکم یا گاز معده یک علامت شایع و شاید شرم آور در بارداری است. احتمالاً در حال حاضر به آنچه می‌خورید و به داروهای مصرفی‌تان توجه ویژه‌ای می‌کنید و این بدان معناست که داروهای معمولی برای رفع گاز معده باید فعلا کنار گذاشته شوند. خوشبختانه چندین راهکار خانگی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا هرگونه مشکلی در مورد گاز معده را برطرف کنید و برخی به راحتی دستیابی به یک لیوان بزرگ آب هستند.

علت نفخ شکم در دوران بارداری چیست؟

بنا به گفته دکترشریل راس، متخصص زنان و کارشناس بهداشت زنان، بدن شما در دوران بارداری تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارد و متاسفانه تجمع گاز در روده ها نتیجه ناراحت کننده برخی از مراحل بسیار طبیعی بدن در این دوران است. هورمون پروژسترون یکی از اصلی‌ترین دلایل گاز اضافی در دوران بارداری است. از آنجا که بدن شما برای حفظ بارداری پروژسترون بیشتری تولید می‌کند، این امر باعث شل شدن عضلات بدن و از جمله عضلات روده می‌شود. شل شدن عضلات روده منجر به حرکت کمتر روده می‌گردد و این بدان معنی است که عمل گوارش شما کندتر از حد معمول می‌شود. این امر ساخت گاز معده را تشدید می‌کند که به نوبه خود منجر به نفخ، آروغ و گاز شکم می‌شود.

تغییرات بدن در دوران بارداری

هنگامی که بارداری شما پیشرفت می‌کند، افزایش فشار ناشی از رحم در حال رشد بر روی حفره شکم شما می‌تواند عمل گوارش را کندتر کند و منجر به تولید گاز بیشتر شود. برخی غذاها همچنین می‌توانند به تولید گاز کمک کنند، ویتامین‌های دوران بارداری (به ویژه حاوی آهن) می‌توانند باعث یبوست و در نتیجه همانطور که حدس می‌زنید افزایش گاز بیشتر شوند.

راه های درمان نفخ شکم در دوران بارداری

این گاز ناخوشایند و گاه دردناک، عموما ناشی از یبوست است و با پیشرفت دوران بارداری شما می‌تواند بدتر شود. خوشبختانه کارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با این گاز انجام دهید. هر چه با این تغییرات سبک زندگی سازگارتر باشید، نتایج بهتری می‌توانید مشاهده کنید.

۱- مقدار زیادی مایعات بنوشید

آب بهترین شانس شما است. قرار بگذارید هر روز 8 تا 10 لیوان 220 میلی لیتری آب یا سایر مایعات را مصرف کنید. اگر گاز شما درد ایجاد می‌کند یا نفخ شدید دارید، ممکن است از سندروم روده تحریک پذیر رنج ببرید. در این صورت اطمینان حاصل کنید که هر نوع آب میوه‌ای که می‌نوشید از نوع بدون گاز بوده و حاوی قندهای نفخ آور نباشد. آب کرنبری، انگور، آناناس و پرتقال همه از این نوع هستند.

۲- تحرک داشته باشید

فعالیت بدنی و ورزش باید بخشی از کارهای روزمره شما باشد. اگر نمی‌توانید در یک سالن ورزشی ورزش کنید، پیاده روی روزانه را به برنامه خود اضافه کنید. حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی و ورزش کنید. ورزش نه تنها می‌تواند به شما در حفظ سلامت جسمی و عاطفی کمک کند، بلکه می‌تواند به جلوگیری از یبوست و سرعت بخشیدن به هضم نیز کمک کند. قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی در دوران بارداری، حتما ابتدا با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

۳- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

دکتر برت ورلی، استادیار گروه زنان و زایمان در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، به شما توصیه می‌کند تا مواد غذایی که منجر به گاز معده می‌شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا زمانی که علائم گاز بهبود یابد. به این ترتیب شما فقط غذاهایی را که به رفع مشکل کمک می‌کنند حذف می‌کنید. دکتر ورلی می‌گوید، کلم بروکسل، گل کلم، بروکلی، گندم و سیب زمینی مقصر تولید گاز هستند.

بعضی از بانوان سندروم روده تحریک پذیر را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. اما قبل از شروع رژیم بدون گاز و قند، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. این رژیم می‌تواند بسیار محدود کننده باشد و شما و جنین تان را در معرض کمبود مواد غذایی مناسب قرار می‌دهد.

۴- فیبر زیاد مصرف کنید

بسیاری از غذاهایی که در کوتاه مدت گاز را تشدید می‌کنند، در واقع می‌توانند به کنترل یبوست کمک کنند، چرا؟ دکتر راس توضیح می‌دهد: "فیبر آب را وارد روده‌ها کرده و مدفوع را نرم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا راحت‌تر دفع شود".

سعی کنید ۲۵ تا ۳۰ گرم غذای پر فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به رفع نگرانی در مورد گاز کمک کند. بسیاری از میوه‌ها مانند آلو، انجیر، موز و سبزیجات و همچنین غلات کامل مانند جو دوسر و بذر کتان تقویت کننده مناسب فیبر هستند.

۵- مکمل‌های فیبر مصرف کنید

اگر طرفدار غذاهای پر فیبر نیستید، یا به دنبال یک جایگزین سریع و آسان هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا یک مکمل فیبر، مانند سیلیوم متاموسیل، متیل سلولز یا پلی اتیلن گلیکول می‌تواند برای شما مفید باشد؟

۶- از ملین‌ها استفاده کنید

ملین‌ها مدفوع را نرم‌تر و مرطوب‌تر کرده و دفع راحت‌تر و منظم‌تر را فراهم می‌کند درنتیجه نفخ شکم در دوران بارداری کاهش می یابد. دکتر راس مادران باردار را به خوردن ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم ملین دو بار در روز در طول مدت بارداری تشویق می‌کند. فقط باید از ملین‌های تحریک کننده خودداری کنید، زیرا می‌توانند عوارضی را در دوران بارداری ایجاد کنند.

۷- وقتی شک دارید، فقط نفس بکشید

دکتر مایکل برمن، مدیر پزشکی زنان و زایمان می‌گوید، اضطراب و استرس می‌تواند میزان هوای بلعیده شده را افزایش دهد که ممکن است در قسمت فوقانی شکم گاز تولید کرده و سبب نفخ شکم در دوران بارداری شود. تا آنجا که ممکن است استرس را از زندگی خود دور کنید. کارها و وظایف‌تان را به دیگری واگذار کنید ،یا فقط بپذیرید که نمی‌توانید آنها را انجام دهید. در طول روز یک وقت ساکت و آرام پیدا کنید تا بتوانید نفس عمیق بکشید و استراحت کنید یا به یک مکان مثل اسپا برای آرامش و استراحت بروید. هر کاری لازم است را انجام دهید تا آرام شوید.

چه موقع باید برای نفخ شکم در دوران بارداری با پزشک تماس بگیرید

باد معده همیشه خنده دار نیست. برای اطمینان از عدم بروز مشکل جدی دیگر، در صورت درد شدید و عدم بهبودی بیش از ۳۰ دقیقه یا یبوست بیش از یک هفته و بروز درد جدی، فوریت‌های پزشکی را انجام دهید. در غیر این صورت، داروهای درمانی که مناسب وضعیت شماست را انتخاب کنید. سپس آنها را مرتباً مصرف کنید، زیرا تداوم کلید اصلی است. به خودتان استراحت دهید و نگرش سالم و مثبتی داشته باشید.

 

بیشتر بدانید:

1- کاهش و پیشگیری از نفخ شکم (گاز شکم) در بارداری

2- درمان سریع نفخ شکم در بارداری چگونه است؟

3- نفخ معده و سوء هاضمه در دوران بارداری خطرناک است؟

4- درمان ترش کردن و نفخ در بارداری چیست؟

منبع: healthline 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس