خوردن گوشت گوساله و گوشت بره در بارداری چه فواید و خطراتی دارد؟

حال که باردار شده اید احتمالا یکی از غذاهای مورد علاقه تان خوردن گوشت به صورت کبابی، خورشتی و ... است. اما نگرانی درمورد سلامتی فرشته ی کوچکی که درحال رشد درون وجودتان است، ممکن است شما را نسبت به خوردن و یا نخوردن هر غذایی مشکوک کند. اگر می خواهید بدانید که خوردن گوشت بره و گوشت گاو برای شما مفید است و یا مضر با ما تا پایان همراه باشید.

خوردن گوشت بره در بارداری

آیا گوشت بره یکی از غذاهای محبوب شماست؟ اگر این طور است، دلتان می‌خواهد بدانید بره در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر با ما همراه باشید؟

گوشت بره سالیان سال است در میان افرادی که در سراسر جهان گوشت می‌خورند از غذاهای اصلی است. اما در دوران بارداری باید به خاطر آن موجود کوچکی که درون شما در حال رشد است بیشتر مراقب باشید و پیش از اضافه کردن هر چیز جدید به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید خوردن گوشت بره در بارداری

گوشت بره علاوه بر این‌که خیلی خوشمزه است، مواد مغذی بسیاری نیز دارد. در زیر با برخی از فواید آن آشنا می‌شوید:

خطرات خوردن گوشت بره در بارداری

شکی نیست که گوشت بره سرشار از مواد مغذی ضروری برای بارداری شماست. با این حال، خوردن گوشت بره نیز خطراتی دارد که نمی‌توان به طور کامل از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در زیر به برخی خطرات احتمالی مصرف گوشت بره در دوران بارداری اشاره می‌کنیم.

اقدامات احتیاطی هنگام خوردن گوشت بره در بارداری

گوشت بره کالری زیادی دارد، بنابراین هنگام بارداری، باید به اندازه متعادل از آن مصرف کنید تا دچار ناراحتی‌هایی نظیر سوء هاضمه نگردید. در زیر با برخی اقدامات احتیاطی آشنا می‌شوید:

رژیم غذایی سالم با توازن درست ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی، پروتئین ها و چربی ها ارتباط دارد. کلید ماجرا اعتدال است. اگر یک روز بیش از مقدار توصیه‌شده گوشت بره مورد علاقه‌تان را خوردید نیازی به نگرانی نیست. روز بعد مصرف نکنید. اگر هرگونه اختلال در خوردن دارید، در مراجعه بعدی به پزشک آن‌را مطرح کنید. فرد متخصص می‌تواند به برنامه‌ریزی بهترین رژیم غذایی برای شما کمک کند.

 

خوردن گوشت گوساله در بارداری

با اینکه چیزبرگرها و استیک‌های آب‌دار توصیه‌های معمول برای یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری محسوب نمی‌شود، اما گوشت گوساله فواید زیادی برای تولید خون در بدن مادر دارد. هرچند مادران باردار باید از گوشت خام و نیم‌پخته به شدت دوری کنند، اما مصرف بیشتر گوشت قرمز می‌تواند به آن‌ها در دریافت نیازهای جدید بدن‌شان کمک کند.

فواید گوشت گوساله در بارداری

مهمترین فایده گوشت گوساله وجود آهن به مقدار زیاد است. با این‌که آهن برای همه یک ماده معدنی مهم است، اما در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طول سه دوره بارداری، حجم خون مادر باردار حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. افزایش حجم خون، اکسیژن و مواد مغذی را به جفت و جنین در حال رشد در بدن مادر می‌رساند. هر گلبول قرمز خون حاوی پروتئینی است که منحصرا برای حمل اکسیژن ساخته شده و آهن مسئول ساخت این پروتئین است که به آن هموگلوبین می‌گویند. بدون آهن، خون مادر توان حمل اکسیژن کمتری دارد. از آن‌جا که بدن نمی‌تواند آهن بسازد، وابسته به آهن مصرفی در رژیم غذایی شماست.

بر اساس طب سنتی گوشت گوساله طبع سرد دارد. به همین دلیل توصیه می شود که مادران باردار در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی نکنند و با توجه به نظر پزشک این گوشت را همراه با مواد غذایی با طبع گرم مصرف کنند. برای دریافت بهترین نتیجه در مورد تغذیه دوران بارداری مشاوره با یک متخصص تغذیه و دریافت یک رژیم غذایی متناسب با وزن، سن بارداری، عوارض ناشی از آن و ... توصیه می شود.

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن گوشت قرمز در بارداری ممنوع است؟

2- آیا خوردن کباب در بارداری مجاز است؟

3- آیا خوردن گوشت گوسفندی و گوشت بز در بارداری مجاز است؟

4- همه چیز را در مورد مصرف انواع گوشت در بارداری بدانید

5- آیا خوردن جگر در بارداری بی ضرر است؟

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس