The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا خوردن کباب در بارداری مجاز است؟

فهرست چیزهایی که مادران باردار نمی‌توانند بخورند به طرز ناراحت‌کننده ای طول و دراز است. اما باز هم باید یک غذای دوست داشتنی دیگر را نیز به این فهرست اضافه کنید: گوشت های کبابی.

خوردن کباب در بارداری

تحقیقات جدید نشان می دهد که گوشت های دودی و گریل شده ممکن است مشکلاتی را برای رشد جنین پدید آورند. طبق تحقیقی که در نشریه تغذیه به چاپ رسیده است، مصرف گوشت کبابی، که معمولا به معنای گوشتی است که روی ذغال کباب شده، ممکن است مشکلاتی را برای رشد جنین ایجاد کند.

محققان یک مدرسه پزشکی در لهستان ۴۳۲ مادر باردار را در طول دوره بارداری تحت نظر گرفتند و با آن‌ها درباره رژیم غذایی، سابقه پزشکی و تولیدمثل و خصوصا مقدار مصرف گوشت های کبابی، بریانی یا دودی در هر دوره سه ماهه مصاحبه کردند.

آن‌ها دریافتند، مادرانی که در سه ماهه سوم بارداری گوشت کباب شده مصرف کرده‌اند، نوزادانی بدنیا آورده‌اند که به طور متوسط ۱۷۰ گرم از وزن مناسب که ۳.۵ کیلوگرم است سبک‌تر هستند. بعلاوه نوزادان مصرف‌کنندگان گوشت کباب شده حدود ۸ میلی‌متر کوتاه تر هستند و سر کوچکتری دارند.

 

خطرات خوردن کباب در بارداری

ولی چرا گوشت کباب شده چرب باید موجب کاهش وزن شود؟ احتمالا به هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای (PAH) ربط دارد که به میزان زیادی در محیط موجود است و برای انسان‌ها «احتمالا سرطان زا» تشخیص داده شده است. وقتی قسمت خارجی گوشت با آتش تماس پیدا می‌کند، باعث می‌شود تا چربی های گوشت و دود ذغال مقدار زیادی هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای تولید کنند

محققان در این تحقیق توضیح می‌دهند که این هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای از جفت عبور می کنند و به جنین منتقل می‌شود. «جنین های در حال رشد در مقایسه با بزرگسالان به میزان قابل توجهی نسبت به سموم محیطی آسیب‌پذیرتر هستند

بسیاری از هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای از رژیم غذایی ناشی می‌شود که اگر بخواهیم دقیق بگوییم حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد. تماس هوایی که معمولا از سوختن روغن، بنزین، اگزوز ماشین و دود تنباکو تولید می‌شود نیز مضر است. اما تماس هوایی هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای در میان مادران که گوشت کبابی می‌خورند بسیار کمتر بوده است، چراکه اکثر آن‌ها در نقاطی از شهر زندگی می‌کنند که آلودگی کمتری دارد. ولی تماس هوایی و خوردن هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای موجب کاهش وزن به میزان ۲۱۵ گرم در هنگام تولد می‌شود.

محققان اشاره کرده‌اند که تماس با هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای خطر جدیدی را برای سلامت جنین اعلام می‌کند، اما برای کاوش «تاثیر منشاء غذایی هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای در دوره بارداری» باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد. آن‌ها به این واقعیت اشاره می‌کنند که عوامل دیگر مربوط به شیوه زندگی که در این مطالعه لحاظ نشده است، می‌تواند بر کاهش وزن جنین تاثیر داشته باشد.

خوردن چند وقت یکبار گوشت کبابی گریل شده احتمالا ایرادی ندارد و برای بانوان باردار خطرناک نیست. اما مطالعات نشان داده است افرادی که مقدار زیادی گوشت کبابی می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مختلف قرار دارند.

وقتی پروتئین حیوانی روی شعله آتش گریل یا سرخ می‌شود، مواد شیمیایی سرطان زایی به نام آمین های هتروسیکلیک تولید می‌کنند.

وقتی آب آن‌ها روی آتش می‌چکد و تولید شعله می‌کند، نوع دیگری از مواد شیمیایی سرطان زا با نام هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای ایجاد می‌شود که روی سطح غذا می‌چسبد.

می‌توانید این تکنیک‌ها را برای کاهش خطر ایجاد این مواد شیمیایی در زمان پخت پروتئین های حیوانی بکار ببندید:

  • چربی های قابل رویت گوشت را قبل از پختن از روی گوشت پاک کنید.
  • غذا را چند دقیقه در مایکروویو بپزید تا زمان گریل را کاهش بدهید.
  • از تماس غذا با شعله خودداری کنید.
  • دمای گریل را در حالت متوسط نگه دارید تا از بالا آمدن شعله جلوگیری کنید.
  • کباب را مدام بچرخانید.
  • قسمت های سوخته غذا را پیش از سرو کردن ببرید

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن گوشت قرمز در بارداری ممنوع است؟

2- خوردن گوشت گوساله و گوشت بره در بارداری چه فواید و خطراتی دارد؟

3- آیا خوردن گوشت گوسفندی و گوشت بز در بارداری مجاز است؟

4- همه چیز را در مورد مصرف انواع گوشت در بارداری بدانید

5- آیا خوردن جگر در بارداری بی ضرر است؟