خونریزی زیاد قاعدگی به چه دلیل است و نشانه چیست؟

خونریزی زیاد قاعدگی یکی از عارضه هایی است که بسیاری از بانوان در طول دوران باروری خود حداقل یک بار آن را تجربه می کنند و حتی ممکن است در اثر رخ دادن مکرر این مشکل، از عوارض ناشی از آن آزرده شوند. در این مطلب برای شما شرح خواهیم داد که خونریزی زیاد در پریود نشانه چیست؟ دلیل خونریزی زیاد در قاعدگی چیست؟ و نیز تشخیص علت خونریزی شدید در پریودی چگونه انجام می شود.

خونریزی زیاد در قاعدگی نشانه چیست؟ 

این عارضه زمانی مطرح می شود که خونریزی عادت ماهانه بیش از ۷ روز طول بکشد یا خونریزی بسیار شدید باشد. اما چطور می‌توانید خونریزی شدید را تشخیص بدهید؟ اگر مجبور هستید تامپون یا نوار خود را در کمتر از دو ساعت عوض کنید یا لخته‌هایی به اندازه یک سکه یا بزرگتر از شما خارج می‌شود دچار خونریزی شدید هستید. لازم به ذکر است اگر این نوع خونریزی را دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی درمان‌نشده یا طولانی‌مدت اجازه زندگی عادی را به شما نمی‌دهد. همچنین می‌تواند منجر به کم‌خونی و احساس خستگی در تمام طول هفته شود. گاهی ممکن است درمان‌هایی نظیر دیلاسیون و کورتاژ یا هسیترکتومی (بیرون آوردن رحم) انجام شود.

دلایل خونریزی زیاد در قاعدگی

دلایل ابتلا به خونریزی زیاد قاعدگی شامل موارد زیر است:

 روش های تشخیص خونریزی زیاد قاعدگی

تشخیص این‌که یک بانو به خونریزی شدید عادت ماهانه دچار شده یا خیر چندان آسان نیست، زیرا ممکن است هر فرد مقیاس متفاوتی درباره «خونریزی شدید» داشته باشد. معمولا خونریزی قاعدگی حدود ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد و مقدار خون از دست رفته کم است (۲ تا ۳ قاشق غذاخوری). اما بانوانی که به خونریزی شدید قاعدگی دچار هستند بیش از ۷ روز خونریزی دارند و دو برابر خون از دست می‌دهند. اگر خونریزی شما بیش از ۷ روز طول بکشد یا آن‌قدر شدید باشد که مجبور شوید هر ساعت نوار یا تامپون خود را عوض کنید، لازم است به پزشک خود سر بزنید.پزشک برای تشخیص این عارضه، از شما درباره سابقه پزشکی و دوره‌های عادت ماهانه سؤال خواهد کرد.

ممکن است سؤالات زیر از شما پرسیده شود:

همچنین پزشک از شما درباره سابقه خونریزی شدید عادت ماهانه در خانواده سؤال خواهد کرد.شاید بد نباشد با یادداشت کردن تاریخ‌ها و میزان خونریزی (با شمردن نوارها یا تامپون‌های مورد استفاده) عادت ‌ماهانه خود را دنبال کنید. این کار را پیش از مراجعه به پزشک انجام بدهید تا بتوانید بیشترین اطلاعات ممکن را در اختیار او بگذارید. پزشک همچنین معاینه لگنی انجام می‌دهد و درباره آزمایش‌هایی که به تشخیص خونریزی شدید کمک می‌کند با شما صحبت خواهد کرد.

بعلاوه برخی از داروها نظیر آسپیرین نیز می‌تواند خونریزی را افزایش بدهد. پزشکان در نیمی از زنانی که دچار این مشکل می‌شوند نمی‌توانند دلیل عارضه را تشخیص بدهند. اگر چنین خونریزی‌هایی دارید و متخصص زنان نتوانسته است مشکل را دریابد، باید به متخصص هماتولوژیست مراجعه کرده و آزمایش اختلال خونریزی بدهید.

نشانه‌های خونریزی زیاد قاعدگی

در صورت بروز موارد زیر احتمالا به خونریزی شدید قاعدگی دچار شده‌اید:

به یاد داشته باشید که علائم و نشانه های مرتبط با خونریزی شدید در پریود را جدی بگیرید، دفع لخته های بزرگ را بی اهمیت تلقی نکنید، اگر هرکدام از نشانه های خطر را در خود دیدید، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

بیشتر بدانید:

1- آزمون برای تشخیص طبیعی بودن قاعدگی یا عادت ماهانه

2- تاثیر عادت ماهانه نامنظم بر بارداری

3- نشانه ها و علائم پریود شدن در بانوان چیست؟

4- علت تاخیر در عادت ماهانه زنان و روش های درمان آن

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس