چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم؟

امروزه دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی به دلیل آنلاین شدن آموزش های مدرسه به یک نگرانی بزرگ برای والدین تبدیل شده است. آنها می پرسند که چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم و چطور می توانیم در فرزند پروری میانه رو باشیم به طوریکه فرزند نوجوانمان حریم خصوصی خود را داشته باشد و در عین حال بتوانیم از او مراقبت کنیم.

آیا باید مراقب فرزند خود در سنین پیش از نوجوانی باشیم؟

زمانی که نوجوان 11 ساله ای بودم، غروب بعد از شام اغلب زیر میز پدرم، در حالیکه حریم شخصی ام را در آنجا جستجو می کند با تلفنهای قدیمی که سیمهای بلند حلقه حلقه داشت، با یکی از دوستانم صحبت می کردم. ما بیشتر درباره عشقهای نوجوانی، لباس ها و کلاس هایمان گفتگو می کردیم، موضوعاتی که امروزه نیز دختران درباره آن با هم حرف می زنند. اما آنها این کار را با انگشتان خود انجام می دهند و درگیر پیام های متنی، پیام کوتاه، گرفتن و ارسال عکس و چت آنلاین هستند. شما نیز ممکن است مانند بسیاری از والدین، از این ابزارها و حتی از لمس کردن آنها احساس ترس و نگرانی داشته باشید و از خود بپرسید چه کسی با فرزند من تماس می گیرد؟ آیا ممکن است متن و ایمیل خصوصی او به فرد دیگری ارسال شود؟ از پیام کوتاه فوری چقدر دقیق استفاده می شود؟

متخصصان صاحب نظر در مورد این که چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم معتقدند کمک به جوانان برای پیمایش این صحنه های اجتماعی به نظارت منطقی و فرزندپروری متعهدانه نیاز دارد. خبر خوب این که به اعتقاد آنها، در ابراز خطر شکارچیان سایبری و سایر خطرات دنیای مجازی در اذهان عمومی کمی گزافه گویی شده است.

چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم؟ آموزش ارزشهای آنلاین به کودکان

اگرچه بسیاری از والدین امروزی "مهاجران به دنیای فناوری" هستند یعنی با روشهای جدید ارتباطی همراه می شوند ولی با آنها راحت نیستند، اما به عقیده متخصصان ارزشهای اصلی که والدین سعی دارند در خصوص تعاملات اجتماعی به فرزندان خود بیاموزند، همان است: توجه ، احترام و مهربانی.

همراهی با کودکان در ارتباطات آنها، گام اول است. مثلاً اگر دخترتان در حال رد و بدل کردن پیامک است، شما یکی از افرادی باشید که به او پیام می فرستد. با مشارکت خود، بهتر می توانید بفهمید که فرزندتان با چه کسانی در ارتباط است و پیرامون چه موضوعاتی ارتباط برقرار می کند. بنابراین می توانید از زورگیری سایبری یا پیامک های مزاحم مطلع شوید.

این همه چیز در مورد چیزهایی است که می توانید آموزش بدهید. همانطور که به فرزندتان آموخته اید که چگونه در اتوبوس مدرسه با زورگویی و قلدری مقابله کند، به او کمک کنید تا یاد بگیرد چگونه از پس ایمیل های مزاحم بربیابد.

عامل مهم دیگر این است که اگر مشکلی پیش آمد، از نشان دادن واکنش بیش از حد خودداری کنید، مثلاً اگر فرزند شما یک ایمیل شایعه یا یک عکس نامناسب ارسال می کند، باید بداند که می تواند در صورت بروز مشکل به شما مراجعه کند و اطمینان داشته باشد به او کمک خواهید کرد.

چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم؟ سه باید دنیای دیجیتال برای والدین

فکر کنید، سپس ارسال کنید. فراموش نکنید هرچه مطالبی که ارسال می کنید، اگر خجالت آور یا زیان آور باشد، احتمال پخش آن به طور گسترده بیشتر خواهد بود. والدین باید به کودکان بیاموزند که از انتشار یا تایپ هر مطلبی که در دنیای واقعی از ابراز آن خودداری می کنند، پرهیز نمایند.

با ترس خود مواجه شوید: نگرانی بیش از حد در مورد ارسال پیام کوتاه و سایر شبکه های پیام رسان می تواند برای کودکان خطرناک باشد. ترس در رابطه مثبتی که ما به عنوان پدر یا مادر برای حفاظت از فرزندانمان باید با آنها داشته باشیم، مداخله می کند. از طرفی واکنش شدید والدین موجب می شود کودکان از بازگو کردن مسائل و مشکلات خود امتناع ورزند.

چگونه فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنیم؟ همراهی کنید

مثلا وقتی پسری برای دخترتان پیام غیراخلاقی ارسال می کند، از او بخواهید پیام ها را در اختیارتان بگذارد تا بتوانید در حل مشکل به او کمک کنید. به یاد داشته باشید، هر گاه فرزندتان برای گفتگو درباره مشکلی به کمکتان نیاز دارد، کنار او باشید.

مطالعه بیشتر:

استفاده کودکان از موبایل چه ضررهایی دارد؟

تاثیر استفاده از لپتاپ و موبایل بر باروری مردان

ترک دادن کودک از گوشی و تبلت چگونه امکان پذیر است؟

خطرات موبایل و تبلت برای کودکان و کودکان نوپا چیست ؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : webmd

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس