خوردن کاهو در بارداری چه فوایدی برای جنین دارد؟

کاهو مزایای بسیاری برای بدن دارد. با التهاب و باکتری ها و قارچ ها مبارزه می کند. به بهبود حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند. باعث کنترل اعصاب می شود و منبع غنی امگا ۳ است. کاهو رشد عضلات را بیشتر می کند و به کاهش وزن کمک می کند. خوردن کاهو به مراقبت از پوست کمک می کند و باعث بهبود قدرت باروری می شود.

کاهو چیست؟

کلمه کاهو از کلمه رومی lactuca sativa  گرفته شده اما گذشته آن به مصر بر می گردد. مصریان باستان اولین افرادی بودند که دانه کاهو را کشت کردنند. این گیاه را مصری ها، یونانی ها و رومی ها به دلیل اهمیت مذهبی و دارویی آن می کاشتند و امروزه کاهو تقریبا در تمام نقاط جهان کشت می شود. کاهو در تمام فصل های سال رشد می کند و پس از ۶۵ الی ۱۳۰ روز آن را می توانیم برداشت کنیم.

انواع کاهو شامل : یخ زده (کاهوی آیسبرگ)، کره سر(butter head )، رومینا (romaine) و...

از گونه های فوق، رومینا دارای بالاترین ارزش غذایی است، در حالی که آیسبرگ کمترین ارزش غذایی را دارد.

کاهو متعلق به خانواده دیزی ها (گل آفتابگردان) است که Asteraceae نام دارد. این گیاه را بیشتردر سالاد خام می ریزند و به عنوان یک وعده غذایی می توان استفاده کرد. کاهو انواع مختلفی دارد به نام های کاهوی آیسبرگ، romaine و butterhead که از بقیه شناخته شده ترهستند و همه آنها ترد و کمی طعم شیرین دارند. بیشتر کاهوها رنگ سبز مایل به زرد دارند اما بعضی از آنها بنفش هستند.

خوردن روزانه یک کاسه سالاد کاهو می تواند زندگی شما را بهتر کند، زیرا سالاد کاهو منبع عالی فیبر و سلولز است که باعث بهتر هضم شدن غذا می شود و به مرور زمان وزن را کاهش می دهد. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K  است و مواد معدنی زیادی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و روی دارد.

آیا همه کاهوها خواص یکسان دارند؟

همه کاهوها خواص مشابهی ندارند. در انتخاب کاهو همیشه به این نکته توجه کنید که هر چه رنگ کاهو تیره تر باشد بهتر است، کاهویی که کمرنگ است، مقدار کمتری مواد مغذی دارد. ویتامین K که در کلروفیل وجود دارد باعث تیره شدن رنگ برگ های زمردی کاهو می شود و رنگ کاهو کمک می کند به مقدار مواد غذایی آن پی ببریم. با خوردن کاهوهای تیره تر می توانید بیشترین اسید فولیک را به بدن خود برسانید. مواد مغذی که در کاهوهای تیره تر وجود دارد، ارتباط مستقیمی با کم شدن خطرات زایمان دارد. طبق گزارش وزارت بهداشت ایالات متحده در نیویورک، یک کاسه کاهو romaine چهار برابر کاهوی آیسبرگ، اسید فولیک دارد.

ترکیبات غذایی کاهو (در هر ۱۰۰ گرم)

 

آیا خوردن کاهو در بارداری بی خطر است؟

مصرف برخی مواد غذایی از جمله سبزیجات که از منابع سرشار ویتامین، مواد معدنی و فیبرها به شمار می روند در دوران بارداری ضرورت بیشتری می یابد، مصرف کافی ویتامین ها به ویژه در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و اطمینان از رشد مناسب جنین بسیار ضروری است. البته نکاتی نیز وجود دارد که باید در هنگام مصرف سبزیجاتی مثل کاهو به آنها توجه داشته باشید.

یک روش آسان برای انتخاب کاهو وجود دارد، هر چه رنگ کاهو تیره تر باشد، بهتر است. رنگ یک نشانگر خوب برای مواد غذایی است. هر چه رنگ بیشتری داشته باشد کلروفیل آن بیشتر است. ویتامین K در کلروفیل پیدا می شود. اسید فولیک، که از نقص های زایمان در دوران بارداری جلوگیری می کند، بیشتر در کاهوهای تیره تر وجود دارد. بنابراین، همیشه کاهوهای تیره را انتخاب کنید. همیشه از برگ های تازه و ترد استفاده کنید و از کاهوهایی که برگ های آنها لکه دارند استفاده نکنید.

خوردن سالاد کاهو باعث سلامت بیشتر شما در طول بارداری خواهد شد. قبل از تهیه کاهو باید چند چیز را در نظر گرفت، مانند:

به یاد داشته باشید مصرف هر نوع سبزی شسته نشده در مادران باردار خطرات سلامتی جدی ایجاد می کند. همیشه از مواد غذایی تازه، بهداشتی و در حد اعتدال استفاده کنید.

 

آیا خوردن کاهوی آیسبرگ در بارداری مجاز است؟

 کاهوی آیسبرگ گیاهی شاداب و خنک است که بوته آن نسبت به کاهوی سالادی شکل گرد تر، رنگ روشن تر و بافت تردتری دارد. طعم بی نظیری که دارد و باعث می شود بچه هایی کاهو نمی خورند هم به آن علاقه نشان دهند. البته کاهو از لحاظ مواد غذایی مانند سبزی های دیگر نیست، اما برخی از مزایا را دارد.

کاهوی آیسبرگ بیشتر از آب تشکیل شده است، اما اگر شما مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، به سلامتی شما ضرر می زند. مصرف بیش از حد این سبزیجات می تواند منجر به کاروتنودر می شود، زیرا حاوی بتا کاروتن است. با این حال، کاهوی آیسبرگ درصد بالایی از آفت کش ها را دارد که اگر به درستی شسته نشود برای سلامت تمامی افراد خصوصا بانوار باردار بسیار مضر است.

 

مزایای خوردن کاهوی آیسبرگ

با اینکه کاهوی آیسبرگ از لحاظ تغذیه بسیار پایین است اما ویتامین های K وA و بعضی ازمواد مغذی بدن را تامین می کند. و به دلیل اینکه کاهو آب زیاد و فیبر کمی دارد برای تشنگی و روز های گرم انتخاب بسیار مناسبی است و کلسیم، پتاسیم، ویتامین C و فولات بدن را فراهم می کند.

 با خوردن روزانه کاهو مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را می توانید تامین کنید. که عبارتند از:

کاهوی سالادی در بارداری بهتر است با کاهوی آیسبرگ؟

کاهوی آیسبرگ کالری، قند و چربی کمی دارد این کاهو در هر برگ حدود یک کالری دارد. این کاهو آب بیشتری نسبت به انواع دیگر کاهوها دارد. با اینکه این نوع کاهو ویتامین و مواد مغذی کاهوهای تیره تر را ندارد، اما کاهوی آیسبرگ در برنامه رژیم غذایی سالم نقش مهمی دارد.

 

فواید خوردن کاهو در بارداری برای جنین

داشتن یک بارداری خوب با مصرف مواد غذای سالم ارتباط مستقیمی دارد. اگر به غذایی سالم فکر کنید اولین چیزی که به ذهنتان می آید سالاد است. تهیه سالاد آسان است و می تواند به عنوان پیش غذا، همراه با غذا یا به عنوان یک وعده غذای مصرف شود. سالاد ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبرهای غذایی هستند. ویتامین ها و مواد معدنی از طریق برگ های سبز درست می شود و اهمیت فراوانی در رژیم غذایی دارند.

در طول دوران بارداری، مصرف مواد ضروری برای مادر و جنین بسیار اهمیت دارد. سالاد می تواند مزایای تغذیه ای مانند:

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا خوردن جعفری در زمان بارداری بی خطر است؟

2- مصرف پیازچه در بارداری چه ارزش غذایی و خواصی دارد؟

3- خوردن پیازچه در بارداری چه فواید و عوارض دارد؟

4- مصرف سبزیجات در بارداری چه فوایدی دارد؟

5- آیا بیزاری از سبزیجات در سه ماهه اول بارداری نرمال است؟

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس