افسردگی پس از سقط جنین به چه دلیل است و چگونه درمان می شود؟

افسردگی سقط جنین یکی از شایع ترین عارضه های از دست دادن جنین است. بسیاری از مادران به محض اطلاع از تشکیل نطفه، جنین را فرزند خود می دانند و وقتی آن را از دست می دهند دچار افسردگی پس از سقط جنین می شوند آنها می پرسند که کیا بعد از سقط افسرده شدن؟ برای خلاص شدن از این وضعیت چه کنیم؟ و ... . در این متن درمورد دلیل افسردگی بعد از سقط، راهای درمان افسردگی بعد سقط جنین، دوره سوگواری بعد از آن و این که برای رهایی از این حال و هوا چه باید کنید صحبت کرده ایم.

 سقط جنین به هر دلیل و در هر شرایطی، یک تجربه سخت روحی و جسمی است. اگر دچار ناباروری هستید و قبلا هم تجربه سقط جنین داشته‌اید، این اتفاق برایتان دردناک‌تر خواهد بود. هرچند گذشت زمان و آرامش، بهترین تسکین‌دهنده است و می‌تواند این درد و اندوهی که سقط با خود به همراه می‌آورد را از بین ببرد و به شما کمک کند تا با این شرایط کنار بیایید و به زندگی عادی خود بازگردید. در اینجا می‌گوییم چطور شروع کنید.

بسیاری از بانوان مخصوصا کسانی که مدت‌ها منتظر بچه‌دار شدن بوده‌اند، خیلی زود در روزهای اول بارداری همه فکر و ذکرشان می‌شود بچه‌ای که در راه دارند و وقتی سقط جنین اتفاق می‌افتد، یک دوره سوگواری سخت و رنج‌آوری را تجربه می‌کنند؛ و دقیقا مراحل از دست دادن عزیزی را که سال‌‌ها با او زندگی کرده است تجربه می‌کند. این مراحل شامل:

  1. انکار (نپذیرفتن اتفاقی که افتاده است).
  2. خشم (سرزنش خود و دیگران برای اتفاقی که افتاده است).
  3. چانه زدن (با خود و خدا چانه زدن بر سر اینکه همه چیز به حالت عادی برگردد.)
  4. افسردگی پس از سقط جنین (احساس بی رمق بودن، خستگی، نا امیدی، گناهکار بودن، احساس مجازات شدن و اینکه خوشی و سرگرمی در زندگی ندارد).
  5. پذیرش (فهمیدن اینکه زندگی جریان دارد و باید انرژی خود را جمع و صرف اهداف آینده کرد).

 دوره افسردگی پس از سقط جنین

غم و اندوه بعد از این اتفاق می‌تواند کمتر از یک ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد و این بستگی به شرایط سقط جنین دارد. در ابتدای سقط جنین، آسیب به احساسات شدید است. ولی با گذشت زمان، کم کم این غم کمتر می‌شود و به آرامش و احساس بهتر و در نهایت پذیرش این واقعیت اتفاق می‌افتد.

در دوران سوگواری، احساسات زن و شوهر آشفته و ناراحت است. اگر مادر به سختی موفق به بارداری شده باشد با از دست دادن جنین،‌ ناراحت این موضوع خواهد بود که آیا دوباره می‌تواند باردار شود یا خیر. اگر بارها سقط را تجربه کرده باشد،‌ ناراحت این قضیه است که نمی‌تواند یک بارداری را با موفقیت به اتمام رساند. ممکن است احساس پوچی، عصبانیت، آزردگی، بی‌ارزش بودن یا حسادت نسبت به افرادی که باردار هستند کند و درگیر این کمبود خود شود و نتواند از زندگی لذت ببرد.

علاوه بر این، مرد و زن هر دو تجربه‌های متفاوتی از سقط جنین دارند. مردها کمتر از لحاظ احساسی درگیر روزهای اول بارداری می‌شوند. به همین دلیل کمتر دچار ناراحتی بعد از سقط خواهند شد. بعضی اوقات این باعث ناراحتی در زندگی این دو نفر خواهد شد زیرا زن توقع دارد شوهرش مانند او نسبت به این اتفاق عکس‌العمل نشان دهد.

چیزی‌که باید به آن اهمیت دهیم این است که سوگواری برای سقط جنین،‌ زمان می‌برد. برخی ممکن است سریع با این مسئله کنار بیایند و زندگی عادی خود را از سر گیرند. برخی ممکن است هفته‌ها و گاهی ماه‌ها طول بکشد تا به زندگی عادی برگردند. در نهایت اندوه سقط جنین به پایان می‌رسد و دنیا بهتر به نظر خواهد رسید ولی تا آن زمان بسیار اهمیت دارد که به احساس خود احترام بگذارید تا زمان اندوه به سر رسد.

  1. درمان افسردگی بعد از سقط جنین:

راهی وجود ندارد که اندوه را زودتر سپری کنید ولی راه‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید از خود در این مسیر مراقبت کنید تا بهبود یابید.

 

بیشتر بدانید:

1- چگونه با افسردگی پس از سقط جنین کنار بیاییم؟

2- عوارض روحی پس از سقط

3- چگونه بعد از سقط جنین به آرامش روحی و روانی برسیم؟

4- اضطراب پس از سقط جنین!

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس