زایمان طبیعی پس از سزارین آیا امکان پذیر است؟

 اگر مادر قبلاً عمل سزارین انجام داده باشد، آیا می­تواند در بارداری بعدی به روش طبیعی زایمان کند؟ زایمان طبیعی پس از سزارین را با نام اختصاری (VBAC (Vaginal Birth After Caesarean می­شناسند.

مادرانی که قبلا یک­بار تحت جراحی سزارین غیرتشخیصی به روش LSCS قرار گرفته اند و در بارداری فعلی نیز مانعی برای زایمان طبیعی وجود نداشته باشد، بهترین گزینه برای زایمان طبیعی بعد از سزارین هستند. روش سزارین LSCS روشی است که در آن یک برش افقی در زیر شکم ایجاد می­گردد. در این روش روند بهبودی سریع­تر بوده و مادر در زایمان های بعدی نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد.  

آیا انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان پذیر است؟

امکان پذیر بودن و یا نبودن این کار به چند عامل وابسته است که در ادامه شرح می دهیم:

 نوع سزارین قبلی

احتمال موفقیت زایمان طبیعی پس از سزارین

احتمال موفقیت در این نوع زایمان بین 60٪ تا 70٪ است. در صورتی­که سزارین قبلی مادر به دلایلی چون عدم تناسب سر کودک با لگن انجام شده باشد، این مقدار کاهش خواهد یافت. ولی در شرایط عادی برای بانوانی که پیشتر سابقۀ زایمان طبیعی داشته ­اند، احتمال موفقیت بالاتر است.

مزایای زایمان طبیعی پس از سزارین در مقایسه با تکرار مجدد سزارین

از آنجا که میزان خونریزی، انتقال خون، عفونت، دردها و عوارض بعد از زایمان در زایمان طبیعی کمتر است، بیمار مدت کمی باید در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرد و بهبودی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، روش زایمان طبیعی به مادران توصیه می­ شود. ثابت شده است که زایمان طبیعی بعد از یکبار سزارین اگر به طور موفقیت آمیز انجام شود، هیچ اثر نامطلوبی بر نوزاد ندارد. این نوع زایمان در مقایسه با سزارین با هزینه ه­ای کمتر انجام خواهد شد.

عوارض جانبی زایمان طبیعی پس از سزارین

خطر پارگی رحم اولین مورد نگران کننده در خصوص زایمان طبیعی بعد از سزارین بیان شده که به نقل از صاحب­ نظران، شیوع آن به شرح زیر است:

در صورت القای زایمان، احتمال پارگی رحم بیشتر خواهد بود.

اگرچه پارگی رحم به ندرت اتفاق می افتد اما برای مادر و کودک خطرات جانی به همراه دارد، در برخی موارد اختلال عصبی کودک (فلج مغزی) و نیاز به هیسترکتومی (عمل جراحی برداشتن کامل یا جزئی رحم) از پیامدهای آن به شمار می ­آید. با این اوصاف، چنانچه زایمان طبیعی به طور موفقیت ­آمیز انجام نشود، مادر به سزارین اورژانسی نیاز خواهد داشت که در مقایسه با سزارین انتخابی یا برنامه ریزی شده، خطر بروز عوارض در آن به مراتب بیشتر است.

ملاحظات پزشکی برای کاهش عوارض زایمان طبیعی بعد از سزارین

پزشک قبل از هرگونه تصمیم گیری در این خصوص موارد زیر را اجرا خواهد کرد:

اگر بخواهم از زایمان طبیعی پس از سزارین استفاده کنم، آیا می­توانم روش بی حسی نخاعی (اپیدورال) را انتخاب نمایم؟

به طور کلی روش اپیدورال برای تسکین درد زایمان مورد استفاده قرار می­ گیرد. این روش بدون خطر بوده و مشکلات بعدی پارگی رحم نیز بعد از آن گزارش نشده است.

علاوه بر این، اگر پیشرفت روند زایمان موفقیت آمیز نباشد، بی­ حسی اپیدورال به عنوان روش بیهوشی برای سزارین اورژانسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بی حسی اپیدورال یا موضعی روش خوبی برای تسکین درد در زایمان طبیعی بعد از سزارین به شمار می­آید. به غیر از بی حسی اپیدورال، شیوه ­های دیگری برای تسکین درد وجود دارد مانند تمرینات تنفسی، ماساژ پشت، گاز انتونوکس (ضددرد)، تزریق پتیدین و غیره.

آیا تصمیم برای زایمان طبیعی پس از سزارین به عهده بیمار است؟

تصمیم دربارۀ انتخاب زایمان طبیعی بعد از سزارین از سوی بیمار و پزشک متخصص زنان و زایمان به طور مشترک و با توجه به مزایا و معایب آن در موقعیت موجود اتخاذ خواهد شد.

 بیشتر بدانید:

1- عوارض زایمان سزارین برای مادر و عوارض سزارین در بارداری بعدی

2- اموزش زایمان طبیعی راحت با راه کارهای ساده و خانگی

3- مقایسه عوارض زایمان طبیعی با سزارین

4- زایمان طبیعی سخت ودلایل مشکلات کانال تولد درزایمان طبیعی سخت

منبع: kkh.com.sg 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس