آیا افتادن در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟

شاید در فیلمها ببینید که خانم بارداری از پله ها سقوط می کند و عاقبت در یک وضعیت بحرانی جنین را از دست می دهد. آیا این فقط در سینما اتفاق می افتد یا در واقعیت نیز افتادن در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود؟ با ما باشید تا برایتان توضیح دهیم افتادن در بارداری تا چه حد خطرناک است و در صورت وقوع زمین خوردن و افتادن در بارداری چه باید کنید.

آیا افتادن زمین در بارداری می تواند باعث سقط شود؟

پاسخ به این پرسش در یک کلمه مثبت است، بله یک ضربۀ منجر به آسیب یا به عبارتی تروما می تواند موجب از دست رفتن بارداری شود، مرحله بارداری و شدت حادثه نیز در این امر مؤثر است.

بدن مادر در دوران بارداری می تواند در حد مشخصی ضربه و تصادف جزئی را تحمل کند. اما شرایط و موقعیت های خاص احتمال سقط جنین و مرده زایی بعد از آسیب را افزایش می دهند. سقط جنین به معنای از دست دادن جنین یا پایان بارداری قبل از هفته 20 و مرده زایی بعد از هفته 20 است.

زمین خوردن یا سقوط در اوایل بارداری

به طور کلی، سقوط یا زمین خوردن در سه ماهه اول بارداری معمولاً منجر به سقط جنین نمی شود. طی سه ماهه اول، رحم دیواره ضخیمی دارد و توسط استخوان های کمربند لگنی محافظت می شود. در سه ماهه دوم، حجم زیادی از مایع آمنیوتیک جنین را احاطه کرده و از این طریق محافظت بیشتری اعمال می گردد.

زمین خوردن یا سقوط در ماههای پایان بارداری

با پیشرفت بارداری، رحم به صورت کشسان بزرگتر می شود. در سه ماهه سوم دیواره رحم نازک شده و کودک در منطقه برجسته قرار می گیرد. ترومای بلانت یعنی آسیب فیزیکی به بخشی از بدن که می تواند در اثر سانحه یا ضربات فیزیکی باشد، در سه ماهه سوم احتمالاً باعث کنده شدن جفت خواهد شد. متأسفانه، خطر افتادن در سه ماهه سوم به دلیل رشد شکم، تغییر مرکز ثقل بدن و عدم تعادل بدن بیشتر است. برای اینکه بدن برای زایمان آماده باشد، ترشح هورمون های بارداری، به ویژه ریلکسین در بدن موجب آزاد شدن رباط های لگن و نرمی و باز شدن دهانه رحم نرم می شود. مفاصل نیز در دوران بارداری شل تر هستند، از طرفی ریلکسین احساس ناپایداری روی پاها ایجاد می کند و همین امر امکان زمین خوردن یا سقوط مادر را افزایش می دهد.

شدت ضربه

میزان آسیب دیدگی مادر و جنین به شدت ضربه ناشی از افتادن بستگی دارد. شدت آسیب های بارداری را می توان در دو دسته جزئی و شدید دسته بندی کرد. اگرچه صدمات جزئی شدت کمتری دارند، اما بیشتر اتفاق می افتند. از هر 10 آسیب گزارش شده توسط مادران باردار ، 9 مورد جزئی تلقی می شود. این آسیب های جزئی عامل 60 تا 70 درصد کل سقط های جنین ناشی از ضربه هستند.

ضربه جزئی به شکم وارد نمی شود و بیمار درد، ترشح مایع، خونریزی واژن یا کاهش حرکات جنین را تجربه نمی کند. اما در ترومای اساسی یعنی ضربه منجر به آسیب شدید، نیروی اصلی مانند کاهش سرعت، برش یا تراکم سریع که اغلب در سوانح رانندگی رخ می دهد، به خصوص در ماههای آخر بارداری مستقیماً به شکم وارد می شود.

اگر در دوران بارداری، زمین خوردید یا از بلندی سقوط کردید، چه کار کنید:

اگر باردار هستید و سقوط یا آسیب جزئی را تجربه کردید، حتی اگر فکر می کنید آسیب جزئی بوده است، به ویژه در ماههای آخر بارداری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز شکم یا کمر درد، گرفتگی عضلات، سرگیجه، انقباض یا ترشحات واژن یا خونریزی بلافاصله با پزشک تماس بگیرید و مستقیماً به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده کاهش حرکات جنین، تحت هیچ عنوان وقت را از دست ندهید. ارزیابی باید با استفاده از سونوگرافی، نظارت خارجی جنین (EFM) یا سایر روشهای تشخیصی و تصویربرداری انجام شود.

کلام آخر:

سوانح و حوادث در دوران بارداری بسیار ناخوشایند است. به خاطر داشته باشید که در اکثریت قریب به اتفاق موارد افتادن در بارداری، مشکلی برای مادر و جنین پیش نخواهد آمد. برای آسودگی خیال و اطمینان از بهبود اوضاع، حتی بعد از وقوع ضربات جزئی حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:

علت عدم تعادل در بارداری و روش های پیشگیری از آن

افتادن از پله در دوران بارداری چه خطراتی برای جنین دارد؟

ضربه خوردن به شکم در بارداری آیا به جنین آسیب می رساند؟

زمین خوردن با احساس درد در ناحیه لگن در بارداری، جنین آسیب دیده؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : verywellfamily

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس