عشق در نوجوانی و با یک نوجوان عاشق چطور رفتار کنیم؟

همه ما عشق را تجربه کرده ایم. دوست داشتن و دوست داشته شدن به زندگی ما غنا می بخشد. وقتی افراد با یکدیگر احساس نزدیکی و صمیمیت می کنند، شادتر و حتی سالم تر هستند. عشق به ما کمک می کند تا احساس مهم و ارزشمند بودن، درک شدن و امنیت داشته باشیم. ما والدین، برادران، خواهران، اعضای فامیل، دوستان و حتی حیوانات خانگی خود را دوست داریم، اما ماجرای عشق در نوجوانی فرق داشته و خصوصا در موارد رمانتیک، معنا و مفهوم متفاوتی به خود می گیرد. در ادامه این مطلب به شما صحیح ترین نحوه برخورد درهنگام مواجه با عشق در نوجوانی را شرح خواهیم داد.

عشق در نوجوانی

شاید فکر کنید که نوجوانان درگیر عشق و عاشقی نمی شوند! اما باید بدانید که سخت در اشتباهید! نوجوانی، به دلیل همراهی با تغییرات گسترده جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و شناختی ناشی از بلوغ، دوران بسیار حساس و پر چالشی به حساب آمده و با اتفاقات زیادی همراه است. یکی از این اتفاقات، شکل گیری روابط عاشقانه و گرایش به آشنایی با جنس مخالف است که به نوبه خود، از بزرگترین نگرانی های پدر و مادرها نیز به شمار می رود.

وقتی که صحبت از عشق در سن نوجوانی می شود، سوالات زیادی به ذهن می آیند، از جمله اینکه عاشق شدن در نوجوانی بد است یا خوب؟ با یک نوجوان عاشق چطور رفتار کنیم؟ آیا اجازه ادامه چنین روابطی را به نوجوان بدهیم؟ این ها سوالاتی هستند که ما قصد داریم تا در این مقاله به آن ها پاسخ بدهیم.

عشق در نوجوانی، خوب یا بد؟

برقراری روابط عاطفی در طی سال های نوجوانی، امری طبیعی است و در حال حاضر با توجه به گسترش فضای مجازی و آسان شدن ارتباطات، نمود بیشتری پیدا کرده و با شدت بیشتری در میان نوجوانان دیده می شود.

روابط عاشقانه در این سنین با فراز و نشیب ها و نقاط مثبت و منفی متعددی همراه است. جنبه مثبت ماجرا در این است که روابط این چنینی، درس های زیادی برای آموزش به نوجوانان در زمینه ارتباطات، احساسات، همدلی، کسب هویت، خودآگاهی و در موارد معدودی رابطه جنسی به همراه دارند. اما مشکل در اینجا است که گرچه این دروس اخلاقی سن نوجوانی اغلب می توانند پایه و اساس ارزنده ای را برای روابط طولانی مدت در بزرگسالی فراهم کنند، اما در عین حال ممکن است آسیب هایی را نیز به همراه داشته باشد. افت تحصیلی، افسردگی، کاهش سطح اعتماد به نفس، درگیر شدن در روابط جنسی ناسالم و تغییرات رفتاری و اخلاقی از جمله پرخاشگری از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است در انتظار یک نوجوان عاشق پیشه باشند.

نحوه برخود با یک نوجوان عاشق

هنگامی که به عنوان پدر و مادر می فهمید که فرزند نوجوانتان درگیر یک رابطه عاطفی شده، کاملا طبیعی است که نگران شوید و از آسیب دیدن او در جنبه های مختلف احساسی، تحصیلی، اجتماعی و حتی جنسی در هراس باشید. یا اینکه بالعکس ممکن است فرزندتان را مسخره کرده و از کنار این مساله بی اهمیت و بی تفاوت عبور کنید. اما فارغ از نگرش و فرهنگ خانوادگی شما در برابر چنین مسائلی، باید این نکته مهم را در نظر بگیرید که این نحوه برخورد شما با این مساله است که می تواند به عبور موفقیت آمیز دلبندتان از این دوران حساس کمک کند. مواردی که در ادامه به آن ها اشاره شده است، توصیه های کارآمدی هستند که می توانند در این زمینه برایتان راهگشا باشند. این موارد عبارتند از:

 مطالعه بیشتر:

رفتار صحیح با نوجوانان در سن بلوغ چگونه باید باشد؟

رفتار والدین با فرزند نوجوان در سن بلوغ چگونه باید باشد؟

بحران نوجوانی به چه معنا است و علائم بحران نوجوانی چیست؟

نیازهای اساسی یک نوجوان و نیاز های اساسی یک نوجوان چیست؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس