طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس و کچلی کامل چیست؟

طاسی کامل سر یا آلوپسی توتالیس یک بیماری پوستی است که باعث ریزش موی تمام سر می شود. این عارضه همان آلوپسی موضعی نیست. آلوپسی آره آتای موضعی باعث ایجاد تکه های سکه مانند ریزش مو در پوست سر می شود، اما طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس باعث طاسی کامل پوست سر و کچلی کامل فرد می شود.

آیا آلوپسی توتالیس همان آلوپسی آره آتا است؟

خیر. آلوپسی توتالیس با شدیدترین شکل آلوپسی آره آتا که به آلوپسی جهانی شناخته می شود نیز متفاوت است. این نوع آلوپسی باعث ریزش کامل مو در کل بدن می شود نه فقط در سر.

طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس چه نشانه هایی دارد؟

علامت اصلی آلوپسی توتالیس ریزش کامل تمام موهای سر است. این شکل از آلوپسی می تواند به صورت آلوپسی آره آتا آغاز شود. ممکن است روند خود را با تکه های کوچک ریزش مو شروع کند (ریزش سکه ای). این تکه های ریخته شده مو به مرور زمان پخش می شوند تا جایی که کل سر طاس خواهد شد. ریزش مو می تواند ناگهانی شروع شده و یا به سرعت اتفاق بیفتد. اگر شما به آلوپسی توتالیس مبتلا باشید، ممکن است ناخن های شکننده و حفره دار نیز داشته باشید.

علت طاسی کامل سر یا آلوپسی توتالیس چیست؟

اگرچه قابل درک است که این بیماری نتیجه یک مشکل سیستم ایمنی بدن است اما محققان و پزشکان هنوز نمی توانند علت دقیق آلوپسی توتالیس را مشخص کنند. سیستم ایمنی بدن شما مکانیسم دفاعی بدن است که شما را در برابر بیماری ها محافظت می کند. اما گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله می کند.

اگر به هر دلیلی به آلوپسی مبتلا باشید، سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث التهاب می شود که منجر به ریزش مو می شود.

عوامل خطر طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس چیست؟

مشخص نیست که چرا یک شخص به یک بیماری خود ایمنی مبتلا می شود، اما برخی از افراد بیشتر در معرض آلوپسی توتال هستند. این بیماری می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، اما در کودکان و بزرگسالان زیر 40 سال شیوع بیشتری دارد.

آیا طاسی کامل سر ژنتیکی است؟

برخی از افراد همچنین ممکن است استعداد ژنتیکی ابتلا به آلوپسی را داشته باشند. برای فردی که مبتلا به آلوپسی توتالیس است، داشتن عضوی از خانواده با آلوپسی غیرمعمول نیست.

آیا طاسی کامل با استرس ارتباط دارید؟

برخی پزشکان همچنین به ارتباط بین استرس شدید و ابتلا به آلوپسی مشکوک هستند. استرس مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و در عملکرد صحیح آن اختلال ایجاد کند.

طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس چگونه تشخیص داده می شود؟

آلوپسی نوعی اختلال پوستی است، بنابراین باید به متخصص پوست مراجعه کنید. این یک بیماری شایع است و برخی از پزشکان می توانند فقط براساس معاینه دیداری آن را تشخیص دهند.

پزشک شما ممکن است معاینه فیزیکی سر شما را انجام دهد تا الگوی ریزش مو را دقیقا بررسی کند. برای تأیید تشخیص ممکن است آزمایش بیشتری نیاز باشد. این آزمایش ممکن است شامل بیوپسی پوست سر باشد، که در آن یک نمونه از پوست سر شما برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال می شود. پزشک شما همچنین ممکن است برای شناسایی یک بیماری خود ایمنی یا یک مشکل اساسی که از آلوپسی تقلید می کند، مانند اختلال تیروئید، انجام تست خون را توصیه کند.

آیا طاسی کامل یا آلوپسی توتالیس درمانی دارد؟

در مراحل اولیه بله. به محض تشخیص، پزشک بهترین روش درمان کامل طاسی را تعیین می کند. چندین روش درمانی برای ترمیم ریزش مو موثر است. ازجمله:

کورتیکواستروئیدها

ممکن است پزشک برای سرکوب سیستم ایمنی بدن شما کورتیکواستروئید تجویز کند. این سیستم ایمنی را از حمله به بافت سالم باز می دارد. در نتیجه، ممکن است کمتر شاهد ریزش مو باشید. بعلاوه ممکن است موهای مناطق از دست رفته مجددا رشد کنند.

ایمونوتراپی موضعی

این روش درمانی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند تا به بدن در مبارزه با این بیماری کمک کند. در صورت موثر بودن، این روش درمانی می تواند فولیکول های موی شما را تحریک کرده و در نتیجه رشد موی جدید داشته باشید.

ماینوکسیدیل (روگین)

این روش درمان رشد مو برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است. برای بهترین نتیجه، از این دارو همراه با سایر روشهای درمانی استفاده کنید. موها ممکن است ظرف سه ماه دوباره رشد کنند.

نور درمانی با اشعه ماوراء بنفش

این روش درمانی گردش خون در فولیکول های مو را افزایش داده و رشد مو را تحریک می کند. اگر بتوانید موهای خود را دوباره رشد دهید، هنوز خطر از دست دادن دوباره آنها وجود دارد. البته با پایان درمان ریزش مو ممکن است دوباره عود کند.

عوارض آلوپسی توتالیس

آلوپسی غیرقابل پیش بینی است. در حالی که برخی از افراد به درمان پاسخ می دهند و موهایشان دوباره رشد می کند، در برخی دیگر خطر پیشرفت آلوپسی توتال وجود دارد. شما می توانید در قسمت های دیگر بدن خود، از جمله ابرو، پاها، بازوها، سوراخ های بینی و کشاله ران، موهای خود را از دست دهید. این به عنوان آلوپسی کلی شناخته می شود. مداخله و درمان زودرس آلوپسی توتالیس احتمال بدتر شدن وضعیت را کاهش می دهد.

چشم انداز طاسی کامل و یا آلوپسی توتالیس چگونه است؟

آلوپسی توتالیس می تواند یک بیماری دائمی یا موقتی باشد. به دلیل عدم اطمینان از این اختلال پوستی، هیچ راهی برای پیش بینی نتیجه شما وجود ندارد. احتمال چشم انداز مثبت هرچه زودتر شروع به درمان کنید بیشتر خواهد بود.

مطالعه بیشتر:

روش های مراقبت از مو در دوران بارداری

ریزش موی سکه ای در کودکان به چه علت است و درمان آن چیست؟

روش های جلوگیری و درمان ریزش مو در دوران شیردهی و بعد از زایمان

پرپشت شدن مو در بارداری و ریختن مو پس از زایمان به چه علت است؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : healthline

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس