هپاتیت C و شیردهی،آیا هپاتیت C از طریق شیر مادر منتقل میشود؟

موارد مستندی مبنی بر این که شیرخوار از طریق شیر مادر به هپاتیت C مبتلا شود، وجود ندارد. اما در صورتی که نوک پستان خونریزی داشته و یا زخم باشد، ممکن است ویروس هپاتیت C (HCV) به شیرخوار منتقل شود. هپاتیت C عفونت کبدی است که به دلیل ویروس HCV به وجود می آید. این بیماری از طریق تماس با خون فرد آلوده منتقل می شود، در نتیجه تنها از طریق شیر خوردن این ویروس منتقل نخواهد شد. در این مقاله به این می پردازیم که آیا شیر دادن برای مادر مبتلا به ویروس هپاتیت C بی خطر است؟ اگر نوک پستان ها ترک خورده یا خونریزی دارد چه کنیم؟ احتیاط های دیگری که پزشک می تواند برای جلوگیری از انتقال این بیماری انجام می دهد کدام است؟

آیا هپاتیت C از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل می شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر این که هپاتیت C از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل می شود وجود ندارد. بنابراین به نظر می رسد دادن شیر مادری که حتی به هپاتیت C مبتلا است، بی خطر است.

شواهد نشان می دهد که ممکن است شیر مادر ویروس HCV را غیرفعال کند. بنابراین مادرانی که شیرخوار را از شیر خود و شیر دوشیده خود داخل بطری تغذیه می کنند نباید نگران انتقال ویروس به فرزند خود باشند.

اگر نوک پستان زخم باشد، ویروس هپاتیت C به جنین منتقل می شود؟ 

درحال حاضر، اطلاعات کافی در مورد انتقال ویروس هپاتیت C از طریق پستان ترک خورده وجود ندارد. از لحاظ تئوری ممکن است شیرخوار خونی را که در داخل شیر حاوی ویروس HCV است، ببلعد. این اتفاق چه در صورتی که شیرخوار از پستان شیر بخورد و چه شیر دوشیده شده داخل بطری را مصرف کند، رخ خواهد داد.

اما همچنان میزان خطر آن مشخص نیست. به همین دلیل CDC توصیه می کند مادرانی که روی پستان خود دارای زخم یا ترک هستند از شیر دادن به فرزند خود خودداری کنند.

تا زمانی که پستان ها بهبود یابد، باید کارهای زیر را انجام دهید:

• شیر خود را بدوشید و دور بریزید، زیرا ممکن است خون داخل آن باشد.

• از شیرهای اهدایی یا شیرخشک برای تغذیه شیرخوار استفاده کنید.

• در صورت نیاز با مرکز حمایت از شیر مادر مشورت کنید تا بتوانید تولید شیر خود را حفظ کنید.

راه های پیشگیری از انتقال ویروس هپاتیت C به نوزاد چیست؟

علاوه بر احتیاط هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، والدین و پزشکانی که مبتلا به ویروس HCV هستند باید مراقبت های بیش تری انجام دهند تا از انتقال ویروس به کودک جلوگیری شود.

پیشگیری های کلی

برای پیشگیری از انتقال ویروس توسط افرادی که مراقب کودک هستند، باید از استفاده مشترک وسایلی مانند ناخن گیر، قیچی، مسواک و زیورآلاتی مانند گوشواره که داخل پوست می شود، پرهیز کنند.

همچنین لوازم منزل و وسایل شخصی کودک را که ممکن است با خون در تماس باشد، به طور مرتب ضدعفونی کنند.

در صورت جراحت چه کنیم؟

درصورتی که پرستار کودک دچار جراحت شد باید کارهای زیر را انجام دهد:

• به سرعت خون های ریخته شده را با پارچه ای یکبار مصرف یا دستمال توالت تمیز کند.

• پارچه یا دستمال را در سطلی جداگانه قرار دهد.

• محل را با مواد شوینده بشوید و آبکشی کند.

در صورتی که پرستار خونریزی دارد یا جایی از بدن خود را بریده یا زخمی است، باید کارهای زیر را انجام دهد:

• هرگونه زخم باز و برش را با استفاده از باند و پانسمان استریل و وسایل مناسب دیگر بپوشاند.

• تا زمانی که هر نوع زخم یا جراحت داخل دهان بهبود پیدا کند، از بوسیدن کودک دوری کند.

• در صورتی که روی دست کودک یا پرستار زخم و بریدگی وجود دارد، از گرفتن دستان کودک خودداری کند.

• چسب زخم، پانسمان، محصولات بهداشتی و قاعدگی خود را در سطل زباله جداگانه و دور از دسترس کودکان قرار دهد.

اگر در مجاورت خون هستید

در صورتی که به طور ناگهانی کودک با خون آلوده در تماس باشد چه کنیم:

• به سرعت کودک را با آب گرم و صابون بشویید و از محصولات ضدویروس استفاده کنید.

• مطمئن شوید تمام خون را از بدن کودک و جاهایی که در دسترس نیست پاک و با یک حوله تمیز او را خشک کنید.

• وسایل شخصی مانند ملحفه ها، حوله ها، ظروف غذا و ظروف آشامیدنی را که ممکن است با خون در تماس باشد، تمیز و ضدعفونی کنید.

آزمایش هپاتیت C چگونه انجام می شود؟

قبل از این که به دنبال انجام تست HCV باشید، بهتر است بدانید چه نوع تستی در دسترس است و این تست ها چه چیزی را نشان می دهند.دو نوع تست HCV وجود دارد. آنتی بادی یا واکنش زنجیره ای پلیمر (PCR) که نشان می دهد شخص دارای آنتی بادی مخصوص برای ویروس HCV در خون خود هست یا خیر. آنتی بادی ها پروتئین های مخصوصی هستند که بدن برای از بین بردن یا غیرفعال کردن ویروس و باکتری خاص در بدن می سازد. اگر تست آنتی بادی مثبت باشد، نشان می دهد که فرد در یک مرحله از زندگی به ویروس HCV مبتلا شده است. این لزوما به این معنا نیست که شخص دارای عفونت فعال است.

تست PCR نوع دیگری از تست است. این تست نشان می دهد که آیا هم اکنون ویروس در بدن تولید می شود یا خیر. این نشان دهنده عفونت فعال در بدن است.

چه زمانی باید آزمایش هپاتیت C را انجام دهیم؟

اگر والدین یا پرستار فکر می کند مبتلا به ویروسHCV است اما از این موضوع اطمینان ندارند، باید هر چه سریع تر مورد آزمایش قرار گیرد. در بسیاری از موارد ویروس HCV نشانه های اولیه ندارد. بنابراین لازم است شخص از ناقل بودن خود اطمینان حاصل کند.

در موارد زیر افراد باید آزمایش HCV بدهند:

• فکر می کنند به دلیل ارتباط با شخص مبتلا به این ویروس آلوده شده اند.

• نشانه هایی مانند خستگی، تب، دردهای شکمی یا اشکال در تمرکز دارند.

• از مواد مخدر تزریقی مانند هروئین استفاده می کنند.

افراد مبتلا به HCV باید سطح HCV RNA خود را پس از زایمان آزمایش کنند. زیرا به نظر می رسد در برخی از افراد، ویروس HCV پس از زایمان خود به خود محو می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه قاهره، مصر نشان داد که ۲۶.۹ درصد افراد مبتلا به HCV در حدود ۱۲ ماه پس از زایمان دارای میزان غیرقابل تشخیص DNA ویروس در خون هستند. به نظر می رسد این امر با جهش ژنتیکی خاصی همراه باشد.

کودکان چه زمانی می توانند آزمایش هپاتیت C بدهند؟

اغلب متخصصان سلامت پیشنهاد می کنند نوزادی که از والدین مبتلا به HCV بدنیا آمده است، در ۱۸ ماهگی یا پس از آن آزمایش بدهد.

زیرا کودکان کوچک تر دارای آنتی بادی های مادر در خون خود هستند. تست قدیمی HCV، این آنتی بادی ها را با نتیجه مثبت کاذب نشان می دهد.در صورتی که والدین یا پرستار به شدت نگران مبتلا بودن شیرخوار به این ویروس هستند، می توانند در ۳ ماهگی این آزمایش را انجام دهند. هر چند احتمال نتیجه مثبت کاذب این تست بالا است. در این موارد پزشکان به جای تست آنتی بادی، از آزمایش PCR استفاده می کنند.

پزشکان، کودکان بالای دو سال را مانند بزرگسالان آزمایش می کنند. کودکانی که جواب آزمایش آن ها مثبت است، از ۳ سالگی تحت درمان قرار خواهند گرفت.درمان هپاتیت C در دوران شیردهی

داروهای ضدویروس مستقیم (DAA) از جمله داروهایی هستند که معمولا برای درمان هپاتیت مزمن C مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب افرادی که باردار یا شیرده نیستند، حدود ۸ تا ۱۲ هفته DAA مصرف می کنند. درمان های فعلی ۹۰ درصد یا بیش تر موثر است.

اما همچنان تحقیقات کافی در مورد این که داروهای ضدویروس مستقیم برای دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، وجود ندارد. همچنین مطالعات کم تری در مورد تاثیر داروهای DAA و درمان های دیگر HCV روی نوزادان انجام شده است.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که داروهای DAA می توانند از جفت عبور کرده و وارد شیر شوند. اما در تجدید نظری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که استفاده از داروهای DAA در سه ماه دوم و سوم بارداری و دوران شیردهی تقریبا بی خطر است.

هر چند شواهد بیش تری وجود دارد که مصرف DAA را در دوران شیردهی بی خطر می دانند، اما پزشکان معمولا صبر می کنند تا تغذیه با شیر مادر به پایان برسد، سپس درمان را آغاز کنند.

به طور کلی افرادی مبتلا به ویروس هپاتیت C تا زمانی که زخم یا خونریزی از نوک پستان ندارند، می توانند شیرخوار را شیر بدهند یا شیر خود را بدوشند. اگر پستان زخم شد یا خونریزی کرد، شیر دادن را متوقف کنید و به طور موقت برای تغذیه شیرخوار از شیراهدایی یا شیرخشک استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:

شناخت انواع بیماری هپاتیت و تاثیر آن بر بارداری

هپاتیت و سقط جنین در بارداری آیا با هم رابطه دارند؟

هپاتیت C در کودکان و علائم هپاتیت c در کودکان چیست؟

تزریق واکسن در دوران شیردهی، تاثیر واکسن بر شیر مادر چیست؟

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : MEDICALNEWSTODAY

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس