The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خوردن تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی چه فواید و مضرات دارد؟

تخم مرغ منبع فوق العاده ای از مواد مغذی است که آن را تبدیل به یک سوپرغذا می‌کند. تخم مرغ مواد لازم را به شکل چربی، مواد معدنی، پروتئین، ویتامین‌های A و D که برای بانوان باردار بسیار ضروری است داراست. 

لازم است که تازه‌مادران در دوران شیردهی مانند دوره بارداری، در تمام اوقات یک رژیم سالم و مغذی را دنبال کنند. بیشتر مادران پیشاپیش می‌دانند که در دوران شیردهی باید از مصرف غذاهایی خاص خودداری کنند، چرا که این غذاها می‌تواند از طریق جریان خون وارد شیر مادر شود و تاثیری منفی بر سلامت شیرخوار بگذارد.

یکی از این غذاها تخم مرغ است که منبعی غنی از پروتئین محسوب می‌شود. اما آیا خوردن تخم مرغ در دوران شیردهی بی خطر است؟ برای دانستن این موضوع و همچنین شناخت مزایا و مضرات خوردن تخم مرغ در دوران بارداری به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

مزایا و مضرات خوردن تخم مرغ در دوران بارداری

مزایای خوردن تخم مرغ در دوران بارداری

برخی از مزایای خوردن تخم مرغ در دوران بارداری را در زیر می‌خوانید:

1- سرشار از پروتئین

تخم مرغ مقدار بسیار زیادی پروتئین دارد که برای رشد جنین ضروری است. تمام سلول‌های جنین از پروتئین ساخته شده. برای همین مصرف به اندازه تخم مرغ مفید خواهد بود.

2- رشد مغزی

تخم مرغ حاوی اسیدهای چرب امگا۳ و کولین است که برای سلامت مغزی و رشد کلی ضروری است. همچنین از بروز نقص لوله عصبی در جنین شما جلوگیری می‌کند.

3- تنظیم کلسترول

اگر سطح کلسترول خون شما طبیعی است می‌توانید برای تنظیم سطح چربی اشباع شده بدن خود روزانه یک یا دو تخم مرغ بخورید. اگر کلسترول شما خیلی بالاست، باید از مصرف زرده تخم مرغ در دوران بارداری خودداری کنید.

4- کالری

تخم مرغ حدود ۷۰ کالری دارد که کمک می‌کند تا بخشی از نیاز روزانه بانوان باردار را تامین کند. آن‌ها باید روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری برای تغذیه بدن خود و همچنین جنین مصرف کنند.

 

مضرات خوردن تخم مرغ در دوران بارداری

تخم مرغ در کنار مزایای خود خطراتی نیز دارد.

مسمومیت سالمونلا ناشی از خوردن تخم مرغ

در دوران بارداری باید تخم مرغ را خوب بپزید تا هم زرده و هم سفیده آن سفت شود. در این حالت باکتری‌ها کشته می‌شوند و خوردن تخم مرغ بی‌خطر است. با اینکه بعید است سالمونلا به جنین شما آسیب برساند، اما می‌تواند برای شما ناراحت‌کننده باشد، چراکه موجب عوارض زیر می‌شود:

  • دل درد
  • اسهال و استفراغ شدید
  • تب
  • سردرد

در انگلستان تخم مرغ ها تحت مهر شیر بریتانیا تولید می‌شود که از عدم وجود سالمونلا در آن اطمینان می‌دهد. این تخم مرغ ها تحت شرایط بهداشتی تهیه شده و از مرغ هایی تهیه می‌شود که به آن‌ها واکسن سالمونلا زده شده است. خوردن این تخم مرغ ها در دوران بارداری بی‌خطر است. همچنین تحقیقی در سال ۲۰۰۶ نشان داده است که تخم مرغ هایی که تحت مهر شیر بریتانیا تولید می‌شود عاری از سالمونلا است.

 

بانوان باردار چه تعداد تخم مرغ می‌توانند مصرف کنند؟

طبق نظر سازمان تخم مرغ عالی، زرده تخم مرغ حاوی ۱۸۵ میلی‌گرم کلسترول است. هر بزرگسال می‌تواند روزانه حدود ۳۰۰ میلی‌گرم مصرف کند. در دوران بارداری خوردن دو تخم مرغ در روز ممکن است بیش از میزان توصیه شده باشد که این علاوه بر میزان کلسترولی است که از غذاهای دیگر در طول روز دریافت می‌کنید.

خوردن یک یا دو تخم مرغ در بیشتر روزهای هفته ضرری ندارد. اما اگر اضافه وزن دارید یا از کلسترول بالا رنج می‌برید، خوردن هر روزه تخم مرغ می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود. به گفته موسسه ملی سلامت ایالات متحده، باید مصرف زرده‌ تخم مرغ را به سه یا چهار روز هفته محدود کنید. بهترین گزینه خوردن سفیده تخم مرغ است. در مورد مصرف تخم مرغ در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

تخم مرغ را چطور انتخاب کنید و بپزید؟

در زیر چگونگی پخت تخم مرغ برای این‌که عاری از سالمونلا شود را می‌خوانید:

  • یک‌ تخم مرغ متوسط را بردارید و حدود هفت دقیقه در آب بپزید.
  • هر دو طرف تخم مرغ را مقداری سرخ کنید.
  • آن قدر آب‌پز کنید که سفیده کدر و زرده سفت شود. این کار باید حدود پنج دقیقه طول بکشد.

اگر بیرون غذا می‌خورید، حواستان به غذاهایی که تخم مرغ دارد باشد. ممکن است حاوی تخم مرغ خام یا نیمه پخته باشد و موجب مسمومیت غذایی شود.

غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام است:

  • سس‌های هالندز و برنز
  • مایونز خانگی
  • خامه روی کیک
  • بستنی
  • موس
  • تیرامیسو
  • سس سالاد
  • سایر سس‌ها

مایونزهای سوپرمارکتی بی‌خطر است چون از تخم مرغ پاستوریزه استفاده می‌کنند.

اگر مایونز، خامه یا مرنگ را در خانه درست می‌کنید باید فقط از تخم مرغ های پاستوریزه استفاده کنید. در روند پاستوریزه کردن معمولا با حرارت باکتری‌ها را می‌کشند. می‌توانید تخم مرغ های پاستوریزه خشک‌شده، یخ‌زده یا مایع خریداری کنید.

 

روش صحیح نگهداری تخم مرغ

وقتی تخم مرغ را درست نگهداری کنید، باکتری نمی‌تواند از تخم مرغ و پوسته تخم مرغ پخش شود. در زیر توصیه‌هایی را برای نگهداری مناسب تخم مرغ می‌خوانید:

  • یخچال بهترین جا برای نگهداری تخم مرغ است. تخم مرغ باید در دمای زیر ۲۰ درجه نگهداری شود و برای همین یخچال مناسب است.
  • تخم مرغ ها را کنار غذاهای دیگر نگه ندارید، بهترین جا برای آن‌ها جا‌تخم مرغی است.
  • غذاهای حاوی تخم مرغ‌ را باید بلافاصله مصرف کنید. اگر آن‌ها را نخوردید و یا مقداری از آن باقی ماند، به سرعت خنکش کنید. می‌توانید دو روز در یخچال نگه دارید، اما نه بیشتر.
  • می‌توانید کیک‌ها را اگر خامه یا کاسترد ندارند در جای خشک و خنک نگه دارید.
  • تخم مرغ پخته را هم نباید بیش از سه روز در یخچال نگه داشت.

توصیه هایی برای جلوگیری از پخش شدن باکتری

باکتری به سرعت می‌تواند از تخم مرغ به غذاهای دیگر پخش شود. این باکتری‌ها می‌تواند درون تخم مرغ یا روی پوسته آن‌ها باشد. در زیر توصیه‌هایی را برای جلوگیری از پخش‌شدن باکتری می‌خوانید:

  • تخم مرغ را قبل یا بعد از شکستن نزدیک غذاهای دیگر نگذارید.
  • مراقب باشید وقتی تخم مرغ را می‌شکنید محتویات آن روی غذاها یا ظرف‌های دیگر نریزد.
  • قبل و بعد از دست‌زدن به تخم مرغ دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  • بعد از پختن تخم مرغ ظرف‌ها و سطوح را با آب گرم و صابون بشویید.
  • از تخم مرغ هایی که پوسته‌ آن‌ها ترک خورده یا آسیب دیده استفاده نکنید چراکه ممکن است حاوی باکتری و آلودگی باشد.

تاریخ مصرف تخم مرغ چقدر است؟

تاریخ مصرف تخم مرغ ۲۸ روز است، از روزی که تخم گذاشته می‌شود تا انقضای بهترین تاریخ مصرف. می‌توان آن‌ها را حتی تا یک یا دو روز بعد از تاریخ بهترین زمان مصرف استفاده کرد، تنها اگر خوب پخته شوند تا سفیده و زرده آن‌ها سفت شود. این کار باکتری سالمونلا را در آن‌ها می‌کشد.

با اینکه مصرف تخم مرغ در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد، اما اگر احتیاط‌های لازم را رعایت کنید مصرف آن‌ها بی‌خطر است.

 

آیا خوردن املت و نیمرو در بارداری بی خطر است؟

خوردن املت و نیمرو در بارداری

املت و نیمرو از تخم مرغ به تنهایی و یا تخم مرغ همراه با گوجه یا قارچ و سبزیجات تهیه می شود. هر دوی این مواد یعنی تخم مرغ و گوجه اگر برای مادر آلرژی زا نباشند، نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه سرشار از مواد مغذی بوده برای رشد جنین ضرورت دارد.

نکته مهم این است که در دوران بارداری تخم مرغ را به هر صورتی که میل می کنید، چه به صورت آبپز و چه املت و نیمرو، لازم است آن را آنقدر رو شعله نگه دارید تا زرده و سفیده به طور کامل پخته شود. بعلاوه به یاد داشته باشید که در بارداری مصرف هر روز املت و نیمرویی که با روغن زیاد سرخ شده اند، خطر چاقی و افزایش وزن را به دنبال دارند به همین دلیل استفاده از تابه های رژیمی برای سرخ کردن آنها توصیه می شود.

 

آیا خوردن زرده تخم مرغ خام در بارداری خطرناک است؟

بر اساس منابع معتبر پزشکی مصرف زرده خام تخم مرغ و یا عسلی در دوران بارداری ممنوع است. زیرا خطر ابتلا به باکتری سالمونلا را افزایش می دهد. تخم مرغ حاوی اسید آمینه های ضروری برای بدن است و به همین دلیل است که خوردن آن برای تقریبا تمامی گروه های سنی توصیه می شود. اما بسیاری از منابع می گویند که خوردن تخم مرغ خام می تواند مانع از جذب کامل این اسید آمینه های ضروری شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در حدود 90 درصد از پروتئین موجود در تخم مرغی که به خوبی پخته شده است جذب می شود اما این مقدار جذب در تخم مرغ خام به حدود کمتر از 50 درصد کاهش می یابد. همچنین مصرف سفیده تخم مرغ خام نیز می تواند جذب بیوتین (ویتامین B7) را کاهش دهد.

 

آیا خوردن تخم مرغ در دوران شیردهی بی خطر است؟

خوردن تخم مرغ در دوران شیردهی

قاعده کلی در دوران شیردهی این است که باید اطمینان یابید روزانه حدود ۵۰۰ کالری بیشتر برای رفع نیازهای روزانه خود مصرف کنید و بیشتر این مقدار باید با غذاهای سالم تامین شودبه طور کلی مصرف تخم مرغ در دوران شیردهی بی خطر است. در واقع می‌تواند منبع خوب پروتئین برای شما و فرزندتان باشد و خوردن چند روز در هفته آن بی‌اشکال است.

مزایای خوردن تخم مرغ در دوران شیردهی

از آن‌جا که تخم مرغ پر از خاصیت است، مصرف آن در دوران شیردهی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  • تخم مرغ سرشار از مواد مغذی بسیار، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B12، اسید فولیک، سلنیم، فسفر، کلسیم، روی و بسیاری دیگر است.
  • تخم مرغ حاوی ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی های سالم است.
  • مصرف تخم مرغ میزان کلسترول خوب را در بدن بالا می‌برد و از این روی خطر بیماری‌های قلبی، سکته و بسیاری از مشکلات دیگر را کاهش می‌دهد.
  • همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که مزایای زیادی برای سلامت چشم دارد و از تحلیل رفتن شبکیه و ایجاد آب مروارید جلوگیری می‌کند.
  • تخم مرغ بهترین منبع طبیعی پروتئین است و اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن را با اندازه مناسبی تامین می‌کند.

جلوگیری از آلرژی تخم مرغ در دوران شیردهی

با اینکه به‌طور کلی مصرف تخم مرغ در دوران شیردهی اشکالی ندارد، اما نکات مهمی هست که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • اولا فارغ از این‌که شیر می‌دهید یا خیر، هرگز نباید تخم مرغ خام مصرف کنید.
  • خوردن تخم مرغ خام در دوران شیردهی می‌تواند خطر ابتلا به سالمونلا را افزایش دهد و منجر به عوارضی نظیر اسهال، استفراغ، دل‌درد، تهوع و تب شود.
  • برای همین بهتر است از خوردن غذاهایی مانند سس هالندز، خمیر کلوچه خام، سس سالاد و خامه‌هایی که تخم مرغ خام دارند خودداری کنید.
  • خوب است وقتی در حال شیردهی هستید شیرخوار خود را پیش از شروع به مصرف غذاهایی که امکان ایجاد حساسیت را دارند برای آلرژی‌ها مورد آزمایش قرار دهید.
  • اگر شیرخوار شما به تخم مرغ حساسیت دارد، ممکن است دچار عوارضی مانند تهوع، دل‌درد، مشکلات تنفسی، کهیر، استفراغ، ورم گلو و زبان، آسم و غیره شود.
  • اگر متوجه هر کدام از این نشانه‌ها شدید سعی کنید برای مدتی از مصرف تخم مرغ خودداری کنید و ببینید آیا عوارض بهبود می‌یابد یا خیر.
  • همچنین خوب است در این مورد با پزشک هم مشورت کنید و بفهمید که میزان آلرژی شیرخوار شما به تخم مرغ چقدر است.
  • اگر او آلرژی شدید دارد شاید بخواهید رد غذاهای دیگری را هم که مصرف می‌کنید دنبال کنید.
  • بسیاری از غذاهای فرآوری و بسته‌بندی شده تخم مرغ دارند که می‌تواند موجب واکنش های آلرژیک در شیرخوار شما شود.
  • از مصرف مایونز، سس سالادو دیگر سس‌هایی که از مغازه می‌خرید خودداری کنید.