The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

با افسانه ها و واقعیت های پوسیدگی دندان آشنا شوید!

می توانید پاسخ صحیح را از میان گزینه های زیر انتخاب کنید؟

- مصرف مواد غذایی اسیدی باعث پوسیدگی دندان های می شود.

- از پوسیدگی دندان های تان با خبر می شوید.

- درمان پوسیدگی، فروپاشی دندان را متوقف می کند.

با مطالعه این نوشتار اطلاعات تان درباره عوامل پوسیدگی، پیشگیری و درمان آن افزایش دهید.

1- شکر، مهم ترین عامل پوسیدگی دندان است

افسانه و واقعیت. اسیدهایی که توسط باکتری هایی که در دهان تان قرار دارند تولید می شوند عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند. اما مصرف کربوهیدرات ها - برنج، سیب زمینی، نان، میوه و سبزیجات - و اعلام خطر به والدین: مصرف بی رویه شکر در وعده صبحانه کودکان! موجود در آنها از جمله عوامل پوسیدگی دندان ها است. بلافاصله پس از مصرف کربوهیدرات ها، باکتری ها فعال شده و بر روی موادی که روی دندان ها باقی مانده اند اسید تولید کرده و پروسه پوسیدگی دندان ها را شروع می کنند. سوخت و ساز باکتری ها با استفاده از کربوهیدرات ها باعث تولید اسید شده و پوسیدگی ها گسترده تر و عمیق تر می شوند. افزایش زمان باقی ماندن کربوهیدرات ها بر روی دندان ها تاثیر زیادی بر پوسیدگی دندان ها می گذارد. اگر به کرات کربوهیدرات - نوشابه های گازدار و شیرین، نان، برنج، سیب زمینی و ... - مصرف می کنید، دندان های تان در معرض پوسیدگی شدید قرار دارند. 

2- مصرف مواد غذایی اسیدی مثل لیمو ترش باعث پوسیدگی دندان ها می شود

واقعیت. مصرف مواد غذایی اسیدی - لیمو ترش، آب میوه طبیعی و... - باعث پوسیدگی دندان نمی شوند، اما خطر آسیب دیدن مینای دندان ها را افزایش می دهند. اسیدها می توانند باعث آسیب دیدن مینای دندان ها و تضعیف آنها شوند. اگر به کرات مواد غذایی اسیدی مصرف می کنید دندان های تان در معرض پوسیدگی قرار دارند.

3- دندان های کودکان بسیار بیشتر از دندان های بزرگسالان پوسیده می شود

افسانه. با افزودن ماده معدنی فلوراید به آب آشامیدنی و خمیر دندان ها و اجرای برنامه حفظ سلامت دهان و دندان در مدارس، میزان پوسیدگی دندان های کودکان به شدت کم شده است. با این وجود، میزان پوسیدگی دندان های سالمندان افزایش یافته است. برای مثال، مصرف برخی از داروها ترشح بزاق دهان سالمندان را کم کرده و باعث خشکی و آسیب پذیر شدن دندان های شان می شود. بزاق دهان نقش حیاتی در حفظ تندرستی دندان ها ایفاء می کند. این ماده با شست و شوی دهان و از میان بردن باکتری ها و کاهش غلظت اسیدها تندرستی دندان ها را حفظ می کند.

4- قرار دادن آسپرین روی دندان پوسیده درد را تسکین می دهد

افسانه. مصرف آسپرین به تسکین دندان درد کمک می کند. قرار دادن قرص آسپرین که ماهیت اسیدی دارد بر روی دندان ها، آسیب دیدگی دندان ها را افزایش داده و زمینه بروز بیماری های لثه را افزایش می دهد.

5- دندان های پر شده باید جایگزین شوند

افسانه. در صورتی که دندان پر شده شکسته یا پوسیده باشد باید آمالگام یا کامپوزیت - مواد ترمیم دهنده دندانی - جایگزین شوند. اگر هیچ یک از این مشکلات بروز نکرده، دندان های پر شده تا پایان عمر باقی می مانند. اگر دندان های تان را دست کم دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید عمر دندان های ترمیم شده تان افزایش می یابد.

6- از پوسیدگی دندان های تان با خبر می شوید

افسانه. پوسیدگی خفیف دندان علایم و نشانه ای ندارد. درد زمانی بروز می کند که پوسیدگی عمیق شده و به عصب دندان آسیب زده باشد. درمان - روت کانال - پوسیدگی پیشرفته دندان گران قیمت است. برای پیشگیری از گسترش پوسیدگی دندان ها باید هر شش ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کرد.

7- ترمیم دندان پوسیدگی را متوقف می کند

واقعیت. ترمیم پوسیدگی و پر کردن دندان همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب، خطر بروز پوسیدگی را به شدت کم می کند. با این وجود، برخی اوقات مواد ترمیم کننده از دندان خارج شده یا می شکنند و زمینه بروز پوسیدگی مجدد را فراهم می کنند.

8- پوسیدگی ها بیشتر در فاصله میان دندان ها بروز می کند

واقعیت. هر جایی که باکتری ها پنهان شوند زمینه بروز پوسیدگی فراهم می شود. یکی از مراکز تجمع باکتری ها و بروز پوسیدگی شیاری است که پشت دندان های جلویی است. علل بروز پوسیدگی در فاصله میان دندان ها، مسواک نزدن صحیح و نخ دندان نکشیدن است.

9- وجود فاصله میان دندان ها احتمال پوسیدگی را افزایش می دهد.

واقعیت. میزان فاصله میان دندان ها در بروز پوسیدگی اهمیت دارد. اگر فاصله میان دندان های تان کم است و تمیزش نمی کنید باید منتظر بروز پوسیدگی در این ناحیه باشید. حفظ بهداشت فواصل بزرگ تر میان دندان ها ساده تر و احتمال بروز پوسیدگی کمتر است. 

10- وجود ترک باعث فروپاشی دندان می شود

واقعیت. ایجاد ترک در دندان مکان مناسبی برای تجمع باکتری هاست که با نرسیدن خمیر دندان و بروز پوسیدگی زمینه فروپاشی دندان فراهم می شود. عدم مراجعه مرتب به دندان پزشک و گسترش ترک های دندان ها هزینه درمان را به شدت افزایش می دهند. 

11- حساس شدن دندان نشانه پوسیدگی است

افسانه. حساس شدن دندان نشان دهنده حساس شدن مینا، ریشه و لثه است. یکی دیگر از عوامل حساس شدن دندان مسواک زدن نادرست و ساییده شدن مینای دندان است. 

12- درمان پوسیدگی، روت کانال درمانی - ریشه درمانی - است

افسانه. زمانی روت کانال درمانی استفاده می شود که پوسیدگی عمیق به عصب درون دندان آسیب زده باشد. پوسیدگی درمان نشده، ترک خوردن، ضربه خوردن و ... باعث آسیب دیدگی عصب دندان می شوند و احتمال استفاده از روت کانال درمانی را افزایش می دهند.

13- فشار دادن دندان ها و دندان قروچه زمینه بروز پوسیدگی را فراهم می کنند

افسانه و برخی مواقع واقعیت. فشار دادن دندان ها و دندان قروچه از جمله عوامل آسیب دیدگی دندان ها است. فشار دادن بیش از اندازه و طولانی مدت دندان ها بر روی یکدیگر و دندان قروچه کردن باعث تضعیف عاج و ضعیف شدن دندان و بروز پوسیدگی می شود.

14- نگران دندان های پوسیده کودک تان نباشید

افسانه است. فضای دهان کودک را برای دندان های دایمی حفظ کنید. اگر حفره در دندان کودک درمان نشود، می توانند درد شدید و توسعه آبسه شود. گهگاه عفونت می تواند به مناطق دیگر بدن گسترش یافته و در موارد نادر می تواند بسیار جدی است.

15- بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است

واقعیت دارد. قطعا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. شما با دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در روز باکتری ها را از دهان تان خارج می کنید.

منبع: webmd