The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

چه کسانی بیشتر حس بویایی و چشایی در کرونا از دست می دهند؟

 بسیاری از افراد پس از عفونت ویروس کرونا حس چشایی یا بویایی خود را از دست می دهند، اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه کسی بیشتر در معرض خطر از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا است. این علائم همچنین می تواند در افرادی رخ دهد که فقط علائم کرونا خفیف داشتند. محققان می گویند بر اساس تحقیقات جدید، تخمین زده می شود که 37 درصد از افراد پس از عفونت کروناویروس نوعی از دست دادن حس چشایی را تجربه کرده اند. بسیاری از افرادی که عفونت کروناویروس داشته اند، حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند، علائمی که می تواند کیفیت زندگی آنها را تا ماه ها پس از عفونت اولیه تحت تاثیر قرار دهد.

 از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا

شدت این علائم - که می تواند به طور مستقل رخ دهد - از فردی به فرد دیگر متفاوت است و از فقدان جزئی تا کامل حس چشایی و بویایی متغیر است. این علائم همچنین می تواند در افرادی رخ دهد که فقط علائم خفیف کرونا داشتند.

دکتر اندرو شیمس، پزشک داخلی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو که بیماران را در برنامه بهبودی پس از کووید در این مرکز پزشکی معالجه کرده است، می‌گوید: "به طور معمول، از دست دادن چشایی و بویایی در اوایل دوران پس از کرونا شایع‌تر است."

وی گفت: با این حال، "اکثر بیماران تا 6 ماهگی چشایی و بویایی خود را دوباره بدست آورده اند." "اگرچه برخی هم هستند که این علامت همچنان در آنان ادامه دارد."

از دست دادن چشایی و بویایی چقدر شایع است؟

تخمین ها در مورد میزان شایع از دست دادن چشایی و بویایی پس از عفونت کروناویروس بسیار متفاوت است. یک مطالعه نشان داد که 69 درصد از افراد بلافاصله پس از عفونت کروناویروس و 14 درصد 3 ماه بعد، در حس چشایی یا بویایی خود تغییراتی داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که تنها 17 درصد از افرادی که تست کرونا مثبت داشتند، تغییراتی را در حس بویایی و چشایی در کرونا گزارش کردند. با این حال، این میزان در بین افرادی که علائم کرونا در آنان بیش از 4 هفته طول کشید به 26 درصد افزایش یافت.

برای درک بهتر میزان واقعی این نوع علائم، مکنزی هانوم، فوق دکترا در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادلفیا و همکارانش 241 مطالعه قبلی را که در مورد از دست دادن چشایی پس از عفونت کروناویروس بررسی شده بود، مرور کردند. هانوم و همکارانش در مقاله ای که در 16 فوریه در ژورنال کمیکال سنس منتشر شد، بر این علامت تمرکز کردند زیرا "یک تصور رایج وجود دارد که کاهش چشایی به اندازه کاهش بویایی "واقعی" نیست.

تمرکز زیادی روی از دست دادن بویایی بوده است. هانوم به سایت هلت لاین گفت بسیاری از اوقات، سؤالات در مورد علائم کرونا در مورد «از دست دادن بویایی و/یا چشایی» بوده است. "اما این دو حس کاملاً متفاوت هستند، بنابراین ما باید آنها را به عنوان علائم جداگانه در نظر بگیریم." او و همکارانش در تحقیقات خود از روش‌های آماری برای ترکیب نتایج مطالعات قبلی استفاده کردند که به آن متاآنالیز می‌گویند. بر این اساس، آنها تخمین زدند که 37 درصد از افراد پس از عفونت ویروس کرونا دچار نوعی از دست دادن چشایی شده اند.

این با آنچه در دو متاآنالیز قبلی مشاهده شد مطابقت دارد، که نشان داد از دست دادن چشایی در 38 تا 49 درصد از افراد پس از عفونت کروناویروس رخ داده است. این دو متاآنالیز قبلی همچنین نشان دادند که از دست دادن حس بویایی به ترتیب در 41 درصد و 61 درصد افراد رخ داده است.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر از دست دادن چشایی یا بویایی قرار می گیرند؟

هانوم و همکارانش دریافتند که احتمال کاهش چشایی مردان در مقایسه با زنان اندکی کمتر است. محققان در این مقاله نوشتند: «زن‌ها ممکن است بیشتر مستعد از دست دادن چشایی باشند، زیرا به طور کلی نسبت به مردان حساس‌تر هستند و ظرفیت حسی بیشتری برای از دست دادن دارند». از دست دادن چشایی همچنین در افراد 36 تا 50 ساله در مقایسه با افراد جوان تر و مسن تر شیوع بیشتری داشت. مطالعاتی که هانوم و همکارانش مورد بررسی قرار دادند، فقط شامل افراد بین 18 تا 65 سال بود. آنها می نویسند: "اینکه چرا جوان ترین و مسن ترین گروه ها نسبت به بزرگسالان میانسال کمتر از دست دادن چشایی را گزارش می کنند، در حال حاضر مشخص نیست." با این حال، این تصویر واضحی از اینکه چه کسی بیشتر در معرض بروز این علائم است ارائه نمی دهد.

هانوم به سایت هلت لاین گفت: «ما کمی به اثرات سن و جنسیت نگاه کردیم تا ببینیم آیا این تأثیرات بر کاهش چشایی تأثیر می‌گذارد یا خیر. اما ما نتایج چشمگیری نداریم که نشان دهد ممکن است افراد خاصی بیشتر در معرض خطر باشند. برخی از دانشمندان با بررسی مکانیسم های مربوط به از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا در تلاش هستند تا این شکاف را پر کنند.

یک مطالعه به پیوندهای ژنتیکی احتمالی پرداخت. محققان دو ژن را شناسایی کردند که ممکن است در از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا نقش داشته باشند. هر دو ژن در متابولیسم مولکول های بو در مجرای بینی نقش دارند.

مطالعه دیگری که بر روی همستر انجام شده است، نشان می دهد که التهاب ممکن است در پس از دست دادن بویایی در افرادی که کرونا داشته اند باشد.

این محققان همچنین در یک مطالعه پیش‌چاپ جداگانه پیشنهاد می‌کنند که همین مکانیسم ممکن است در ایجاد کرونا طولانی‌مدت یا کووید طولانی دخیل باشد. با این حال، تاکنون محققان قادر به شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر از دست دادن حس بویایی یا چشایی خود پس از عفونت کرونا هستند، نشده اند.

نکاتی برای کاهش حس بویایی و چشایی در کرونا

شیمس گفت در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به افرادی که حس چشایی یا بویایی خود را پس از عفونت کرونا از دست داده اند کمک کند.

اما او گفت برخی از مطالعات نشان می دهد که بازآموزی بویایی می تواند حس بویایی بسیاری از بیماران را بهبود بخشد. او گفت که این کار را می توان با مجموعه ای از اسانس ها انجام داد. یا می‌توانید با استفاده از غذاها، گیاهان، صابون‌ها، شمع‌های معطر، گیاهان و سایر موارد با رایحه قوی، یک کیت عطر ایجاد کنید. برای بازآموزی بویایی خانگی، شیمس موارد زیر را توصیه می کند:

• هفته 1: سه تا چهار رایحه (میخک، مرکبات، شکلات، قهوه و غیره) انتخاب کنید و بوها را به مدت 5 تا 10 دقیقه هر بار چند بار در روز عمیقاً استشمام کنید.

• هفته 2: سه تا چهار رایحه جدید (اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعناع و غیره) انتخاب کنید و همین کار را انجام دهید.

• هفته 3 و 4: با رایحه های جدید برای هر هفته تکرار کنید.

شیمس گفت: «این تمرین ها می تواند به شروع بازیابی بویایی کمک کند. 

مطالعه بیشتر:

 آیا سوزش بینی از علائم بیماری کرونا است یا نه؟

تزریق دوز بوستر واکسن کرونا به چه دلیل است؟

ویروس کرونا در نوزادان، شیردهی در مبتلایان به کرونا

منبع: .healthline