The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

داروهای جلوگیری از بارداری و خطر لخته شدن خون در کرونا

 بانوانی که از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند یا باردار هستند، در صورت ابتلا به کرونا ممکن است در معرض خطر بالای لخته شدن خون قرار داشته باشند. جلوگیری از بارداری می تواند خطر لخته شدن خون را تا سه یا چهار برابر افزایش دهد و عفونت کرونا نیز ممکن است این خطر را بیشتر کند. کارشناسان بهداشتی و پزشکان می گویند ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا به طور کامل بفهمیم که چگونه جنسیت بر خطر ابتلا به عفونت شدید کرونا تأثیر می گذارد.همه داده ها درمورد داروهای جلوگیری از بارداری و کرونا در ادامه این مقاله شرح داده خواهند شد.

داروهای جلوگیری از بارداری و کرونا

تحقیقات جدید نشان داده است که مادران باردار یا بانوانی که به دلیل استفاده از روش های جلوگیری از بارداری و یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT)، سطوح بالاتری از استروژن را دارند، در صورت ابتلا به عفونت کرونا ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون باشند.

اگرچه خود هورمون استروژن باعث لخته شدن خون نمی شود، اما اگر در روش های جلوگیری از بارداری یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT)، استفاده شود، می تواند خطر تشکیل لخته در رگ ها را سه یا چهار برابر افزایش دهد. ابتلا به کرونا نیز ممکن است این خطر را تشدید کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به عفونت کرونا بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU)، درگیر مشکل لخته های خونی هستند که ممکن است به نارسایی تنفسی دامن زده و خطر مرگ و میر را افزایش دهد.

تاکنون تصور می شد که لخته شدن در صورت ابتلا به کرونا، در بیماران مسن ‌تر، مرد یا افراد مبتلا به دیابت یا چاق شایع‌ تر است، اما حالا نتایج نشان می دهند که بانوان نیز در معرض خطر هستند. بر اساس این مطالعه که روز چهارشنبه در مجله غدد درون ریز منتشر شد، برخی از بانوان مبتلا به کرونا ممکن است به قطع داروهای استروژنی یا درمان با داروهای ضد انعقادی نیاز پیدا کنند.

بر اساس این مطالعه، هیچ گزارشی مبنی بر افزایش بروز حوادث ترومبوآمبولیک وریدی (VTEs) در مادران باردار یا افرادی که استروژن مصرف می‌کنند و به کرونا مبتلا شده اند، گزارش نشده است. همچنین پزشکان ناهنجاری های عروقی را در جفت مادران باردار مبتلا به ویروس کرونا کرده اند.

کارشناسان بهداشت و پزشکان می گویند که ما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا به طور کامل بفهمیم که چگونه جنسیت بر خطر ابتلا به فرم شدید عفونت کرونا تأثیر می گذارد. جالب است که بانوان معمولاً در مقایسه با مردان کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 هستند، اگرچه دلیل آن هنوز مشخص نیست.

دکتر دان ال. گلدنبرگ، روماتولوژیست و استاد بازنشسته پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس، در این مورد می‌گوید: «احساس من این است که مانند هر چیز مرتبط با کرونا، ما تازه شروع به درک تاثیر جنسیت به عنوان یک خطر برای پیامدهای ضعیف و نتایج حاصل از عفونت کرونا کرده‌ایم و عوامل متعددی وجود دارند که در این زمینه نقش ایفا می کنند، نه فقط استروژن و لخته شدن خون!.».

آیا عفونت کرونا باعث لخته شدن غیر طبیعی خون می شود؟

تعدادی از افرادی که به دلیل ابتلا به فرم شدید عفونت کرونا در بیمارستان بستری شده اند، لخته شدن خون را تجربه کرده اند. ترومبوآمبولی وریدی (VTEs) معمولاً در بیماران بستری شده ICU گزارش می‌شود. یک مطالعه معتبر در این زمینه نشان داد که 31 درصد از بیماران مبتلا به کرونا و بستری شده در ICU ، عوارض ترومبوتیک را تجربه کرده ‌اند.

دکتر حمید مجیبیان، رادیولوژیست مداخله ‌ای ییل مدیسین و متخصص در روش‌های قلبی هدایت‌ شده با تصویر، در این مورد می‌گوید دلایل مختلفی وجود دارند که کرونا ممکن است منجر به لخته شدن خون در برخی افراد شود.

تحقیقات نشان داده است که عفونت کرونا باعث التهاب گسترده در بدن می‌شود که ممکن است بر میزان عملکرد پلاکت‌های ما که سلول ‌های خونی کوچکی هستند که به تنظیم لخته شدن خون کمک می‌کنند؛ تأثیر بگذارد و آن ها را مستعد تشکیل لخته‌ های خونی خطرناک کند.

دکتر مجیبیان گفت: عواملی مانند التهاب شدید، آسیب عروقی، اختلال عملکرد پلاکت (سلول ‌های خونی) و بی ‌حرکتی مطلق (استاز) در تشکیل لخته های خونی نقش دارند.

لخته های خونی بزرگتر می توانند از جریان یافتن خون در سراسر بدن و رسیدن جریان خون به جایی که لازم است، جلوگیری کنند. مجیبیان همچنین اضافه می کند که: در طول همه‌گیری کرونا، متخصصان لخته ‌هایی در آئورت، شریان ‌های کلیوی، پاها و مغز پیدا کرده ‌اند. هر زمان که جریان خون قطع شود، می تواند عواقب شدیدی مانند سکته در پی داشته باشد.

نقش استروژن چیست؟

طبق گفته گلدنبرگ، استروژن به عنوان یک عامل افزایش خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی (VTEs) در افراد شناخته شده است. در طی استفاده از درمان های جایگزینی هورمونی و داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی حاوی استروژن، خطر لخته شدن در سال اول استفاده در بین بانوان مبتلا به اختلالات انعقادی بالاتر است.

بانوانی که درگیر اختلالات انعقادی نیستند هم در هنگام مصرف این داروها، در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون هستند. برآوردها حاکی از آن است که از هر 3000 بانویی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، 1 نفر از آن ها هر سال دچار عارضه لخته خون می شود.

بارداری نیز که باعث می شود بدن به طور طبیعی استروژن بیشتری تولید کند، با لخته شدن خون مرتبط است. در واقع، تحقیقات معتبر نشان می ‌دهند که خطر ترومبوز وریدی در بین مادران باردار در مقایسه با بانوانی که باردار نیستند و در همان سن قرار دارند، شش تا ده برابر بیشتر است.

هورمون استروژن بیان ژن برخی از فاکتورهای انعقادی را افزایش می دهد و د مقابل عواملی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند را کاهش می دهد. دکتر مینیشا سود، متخصص غدد در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، می‌گوید به طور کلی، این روند منجر می شود تا مادران باردار مستعد عارضه لخته شدن خون باشند. همچنین شواهد نشان می دهد که استروژن بر سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر می گذارد.

گلدنبرگ می‌گوید: «استروژن بر پاسخ ایمنی و سلول‌های T و همچنین گیرنده‌های ACE-2 تأثیر می ‌گذارد که هر کدام در ابتلا به عفونت و شدت کووید مهم هستند».

چگونه می توانید خطر تشکیل لخته خون را کاهش دهید؟

کاهش این خطر، ممکن است نیازمند ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی باشد، اما کارشناسان بهداشتی و پزشکان می گویند که می توان خطر ابتلا به لخته خون را کاهش داد.

طبق یافته ‌های محققان، بانوانی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری یا درمان های جایگرینی هورمونی استفاده می‌کنند و به کرونا مبتلا می ‌شوند، باید از پزشک خود در مورد گزینه ‌های جایگزینی که حاوی استروژن نیستند، سؤال کنند.

دکتر مینیشا سود، قطع روش جلوگیری از بارداری یا درمان جایگزینی هورمونی HRT را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه نمی کند. اگر بانوانی که از این داروها استفاده می کنند به شدت به عفونت کرونا مبتلا می شوند، وقت آن است که گزینه های دیگر را در نظر بگیرند.

گلدنبرگ می‌گوید: «هنوز هیچ دستورالعمل محکمی وجود ندارد، اما بانوانی که تحت درمان جایگزینی هورمونی هستند و یا داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی را مصرف می کنند، باید در مورد خطر احتمالی تشکیل لخته های خونی در طول همه‌گیری، با پزشک خود مشورت کنند.»

دکتر مجیبیان نیز توصیه می کند که حتما در طول همه گیری، ورزش بدنی را انجام دهید زیرا در خانه ماندن و حرکت نکردن خطر ابتلا به ترومبوز وریدی را افزایش می دهد. کنار گذاشتن سیگار نیز راهکار دیگری است که می تواند به کاهش خطر کمک کند، همانطور که رژیم غذایی کم چربی و کاهش مصرف چربی های اشباع شده و چربی ترانس نیز می تواند کمک کننده باشد.

نتیجه نهایی

تحقیقات جدید نشان داده است که مادران باردار یا بانوانی که به دلیل استفاده از روش های جلوگیری از بارداری و یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT)، سطوح بالاتری از استروژن را دارند، در صورت ابتلا به کووید-19 ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون باشند. لخته شدن خون یک عارضه شایع است که در موارد شدید کرونا گزارش شده است.

برخی از بانوان مبتلا به کرونا ممکن است بخواهند داروهای استروژنی مصرفی خود را برای کاهش خطر لخته شدن خون قطع کنند، اما بسیار مهم است که در ابتدا با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

مطالعه بیشتر:

آیا کرونا به جنین آسیب می زند و مادر باردار باید به چه علائمی توجه کنند؟

تاثیر ویروس کرونا بر بارداری و زایمان چیست؟

اثرات طولانی مدت کرونا بر قلب چگونه است؟

منبع: healthline