The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

پرسش های مهم مادران درباره نوزاد!

با شیردهی کلسیم بدن تان را از دست می‌دهید. گرچه این بهترین روش برای تغذیه فرزندتان است، تغذیه با شیر مادر می‌ تواند یکی از مهم ترین مواد مغذی بدن تان یعنی کلسیم را سرقت کند. بنابراین دریافت روزانه حداقل ۱۳۰۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی استخوان‌ساز لازم و ضروری است. منابع خوب شامل لبنیات، شیر سویا، لوبیای سویا، اسفناج، پودر غلات غنی‌ شده است.

برفک چیست؟

برفک یک نوع عفونت قارچی در دهان بچه است که بوسیله یک مخمر کاندیدا (albicans) ایجاد می شود. اگر نقطه و یا دانه های سفید رنگی در داخل دهان بچه، زبان، لب مشاهده کردید،احتمالاً نشانه برفک است.

مخمر در محیط مرطوب، گرم و شیرین رشد می کند- مانند داخل دهان نی نی- اگر شما به نی نی خود شیر می دهید، در زمان مکیدن نی نی، سینه شما دچار عفونت شده و دردناک می شود. اگر شما استرس داشته باشید یا مقاومت بدن تان کم باشد احتمال ابتلا به این عفونت بیشتر است. و این مخمر می تواند از سیستم گوارش نوزاد به قسمت های دیگر منتقل شده و سوختگی ناشی از ادرار و یا عفونت مجاری ادرار را ایجاد کند.

- چه می توان کرد؟
حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید، احتمالاً داروی ضد قارچ برای نی نی و شما تجویز می کنند. اگر شما به نی نی شیر می دهید، درمان برای شما و نی نی از اهمیت بالایی برخوردار است تا از انتقال مجدد به یکدیگر جلوگیری شود. از زمان شروع مصرف دارو ممکن است چندین هفته برای بهبودی کامل زمان لازم باشد.

در طول درمان، دست های خود را بخوبی شسته و عروسک و با جنبه های منفی و مثبت پستانک آشنا شوید! نی نی را در آب جوش استریل کنید. استفاده از پماد ضدقارچ (کلوتریمازول) برای شما (استفاده بر روی سینه) مفید است، همچنین می توانید از ایبوپروفن نیز استفاده نمایید. البته تحت نظر پزشک.

تاثیر برفک بر نی نی؟
زمانیکه شما مبتلا به برفک هستید ممکن است نی نی شما هیچگونه ناراحتی نداشته باشد. برخی از نی نی ها که مبتلا به برفک هستند تمایلی برای خوردن شیر ندارند زیرا لب و لثه های آنها دردناک است.

چگونه از درد واكسن ني ني كم كنيم؟

بعضي از مراحل درماني اجتناب ناپذير هستند، البته روش هایی نیز وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید درد و ناراحتی های مراحل درمان را کاهش دهید.

زماني كه نوزاد نياز به واكسينه شدن يا آزمايش خون پیدا می کند، قطعا والدین احساس خوشایندی ندارند. دكتر نيل شچتر مدير برنامه رهايي از درد مركز پزشكي كودكان كانكتيكات در هارت فورد آمريكا مي گويد: اين مسئله براي والدين مشكل زيادي ايجاد كرده و پزشك را نیز دچار استرس مي كند و باعث انتقال این اضطراب و نگرانی ها به نوزاد می شود.

خوشبختانه روش هاي ساده اي وجود دارد که مي تواند استرس و اضطراب را بدون نياز به هرگونه دارویی كاهش داد. 

قدم اول، نگهداشتن نوزاد در طول مراحل پزشكي است. نگهداشتن نوزاد توسط والدین باعث آرام شدن او مي شود. مكيدن سينه مادر، شيشه شير يا پستانك نيز تاثير مشابه اي دارد. مزه آب قند بر روي پستانك يا شيشه شير مي تواند باعث حواس پرتي نوزاد شود. مطالعات نشان مي دهند، نوزاداني كه قبل و یا حین مراحل پزشكي توسط يكي از والدين نگهداشته و به آنها آب قند داده مي شود، بطور متوسط ۱۹ ثانيه گريه مي كنند، این میزان برای نوزاداني كه براي تزريق واكسن به تنهايي روي تخت معاينه رها می شوند به سه برابر افزایش می یابد.

زماني كه تزريق دو واكسن در برنامه است از پزشك بخواهيد تا واكسني كه درد كمتري دارد را اول و سپس واکسن بعدي را تزريق كند، به اين ترتيب نوزاد ناراحتي و گريه کمتری خواهد داشت.

ولی زماني كه چهار تزريق در برنامه است، بعضي از متخصصين پیشنهاد می کنند که تا دو تزريق در يك زمان انجام شود. در واقع نوزاد فقط دوبار احساس ناراحتي مي كند. نوزاد نيز در اين مواقع عكس العمل بهتري نشان مي دهد.

بعد از انجام تزريق با فشار آوردن يا مالش آن محل به نوزاد خود كمك كنيد تا زودتر آرام شود. در طول اين مراحل به جاي آن كه متاسف یا ناراحت باشيد، سعي كنید رفتار خوشایندی داشته باشید. 
ختنه كردن روندي است كه انجام آن نياز به دارو دارد. دكتر شچتر مي گويد: ختنه كردن نوزادان بدون بي حسي موضعي مي تواند باعث حساسیت آنها نسبت به درد براي ماه هاي طولانی گردد. از پزشك درخواست كنيد تا از بي حسي موضعي براي اينكار استفاده كند.

آيا تب ني ني طبيعي است؟
بر اساس تحقیقات انجمن متخصصين كودكان امريكا كه در نشريه pediatrics به چاپ رسيده است، در بیشتر موارد تب کودکان باعث نگرانی نمی شود. از نظر دكتر ساليوان متخصص نوزادان، تب يك بيماري نيست در حقيقت تب مي تواند مفيد باشد زيرا باعث توليد بيشتر گلبول هاي سفيد خون براي درمان عفونت های نوزاد می شود.

اما اگر نوزاد سه ماهه يا كوچكتر دچار تب شود، باید به سرعت پزشک را مطلع کنید. دكتر گيل هريسن متخصص بيماري هاي عفوني نوزادان مي گويد: نوزادان با سنین پایین توانایی مقابله با عفونت را ندارند و نیاز به معاینه ی پزشک دارند.

اما در كودكانی که سن شان بیشتر از سه ماه است، مي توان فرصت بیشتری براي درمان بیماری و پایین آمدن تب، در نظر گرفت. اگر كودك سه تا دوازده ماهه شما تب داشته باشد ولي خوردن، آشامیدن و رفتار او عادی باشد، براي درمان او نيازي به دارو نداريد (هيچ وقت به نوزاد قرص آسپرين ندهيد). زمانی که تب نوزاد بیشتر از حد معمول است مي توانيد از داروهاي مخصوص تب برای كودكان استفاده کنید، ولي این کار را باید با احتياط كامل و با توصیه پزشک انجام دهید. دكتر ساليوان می گويد: والدین معمولا در مصرف دارو برای کودکان افراط یا تفریط می کنند. بنابراین هميشه در مورد مقدار مصرف دارو با پزشك مشورت كنيد.

اگر نوزاد درهر سني دچار تب (حتي خيلي كم) بهمراه قرمزي پوست، بي حالي، مشكلات تنفسي، ادرار كم، تهوع، غذا نخوردن يا رفتاري غير معمول شود باید پزشك را سريعا مطلع كنيد.

- چه زماني باید پزشك را مطلع كنيم:
- سه درجه تب (باسَن)
- سه ماهه يا كوچكتر ۳۸ درجه سانتيگراد يا بيشتر
- سه ماهه تا شش ماهه ۶/۳۸ درجه سانتيگراد يا بيشتر
- شش تا دوازده ماهه ۴/۳۹ درجه سانتيگراد يا بيشتر

عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش با درد شدید همراه است و زمانی اتفاق می افتد که ویروس، یا باکتری و یا مایع در پشت پرده گوش نی نی جمع شود که با ورم، درد و تب همراه است. عفونت گوش در بین نوزادان بسیار شایع است و بیش از نیمی از آنها در یکسال اول زندگی به این بیماری مبتلا می شوند.

نشانه های آن چیست؟
- کم شدن اشتها: عفونت گوش، جویدن و بلعیدن را دردناک می سازد.
- دست زدن و یا کشیدن گوش به دفعات (نی نی بدون هیچ دلیلی این کار را تکرار کند).
- تب.
- تغییرات در خلق و خوی نی نی: فشار در گوش بویژه زمان خوابیدن نی نی باعث آزارو اذیت وی می شود و او ناآرام می شود.
- ترشحات گوش (جرم گوش) به رنگ زرد، سفید یا حتی همراه با خون.
- اسهال: عفونت گوش معمولاً در اثر ویروس ایجاد می شود که این امر سیستم گوارش نی نی را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای درمان چه باید کرد؟
به طور غیر منتظره ای، عفونت گوش با گذشت زمان از بین می رود. اما بسیاری از پزشکان برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا نی نی زودتر بهبود یابد و شرایط بدتر نشود، همچنین برای کاهش درد و تب کودک شما ممکن است استامینوفن مخصوص کودکان نیز توصیه شود.

برای جلوگیری از عفونت مکرر گوش:
- نی نی را از دود سیگار دور نگه دارید، زیرا قدرت سیستم ایمنی را کاهش می دهد.
- تغذیه با شیر مادر، تحقیقات نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت گوش را کاهش می دهد.
- واکسینه کردن نی نی طبق برنامه منظم و مشخص تعیین شده.
- کم کردن استفاده نی نی از پستونک، تحقیقات نشان می دهد استفاده از پستونک احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می دهد.
- اگر نی نی شما به مهد کودک می رود، کلاسی را انتخاب کنید که جمعیت کمتری دارد.

چگونه قدرت شنوایی نی نی را بسنجيم؟

برای تمامی نوزادان قبل از ورود به خانه، در بیمارستان تست غربالگری شنوایی انجام می شود. آمار نشان می دهد که از ۱۰۰۰ نوزاد ۲ یا ۳ نوزاد مشکلات شنوایی دارند.

خوشبختانه بیشتر نوزادان از قدرت شنوایی بالایی برخوردارند. نی نی که با ورود شما به اتاق عکس العمل نشان داده و قبل از حرف زدن صداهایی خاص می سازد از قدرت شنوایی نرمالی برخوردار است. شما با روشی ساده می توانید شنوایی نی نی را آزمایش کنید: زمانیکه نی نی شما بیدار و سرحال است، پشت سر او ایستاده و دست بزنید، اگر شنوایی او خوب باشد به صدا عکس العمل نشان می دهد. 
گرداندن سر برای پیداکردن منبع صدا نشانه عکس العمل نرمال نوزاد است. اگر نی نی تا زمانیکه شما را نبیند عکس العمل به صدا نشان نمی دهد ممکن است از نظر شنوایی دچار مشکل باشد.

در صورت وجود مشکل چه باید کرد؟
اگر شما هرگونه شک و یا ناراحتی در مورد شنوایی نی نی خود دارید با پزشک متخصص اطفال درمیان بگذارید. تا در صورت لزوم تست های مختلف را انجام دهند. تشخیص بموقع و زود مشکلات شنوایی بسیار مهم است.

چرا تعداد زيادي واكسن براي نوزادان توصيه مي شود؟

هيچ والدي ديدن تزريق آمپول يا مصرف دارو را براي نوزادش دوست ندارد. اما واكسن ها براي ايجاد حمايت در برابر بيماري ها ساخته شده و بسياري از افراد آنها را بعنوان مهمترين قسمت از معاينه عمومي نوزاد مي دانند. بعضي از اين بيماري ها (مثل ديفتری يا فلج اطفال) در صد سال اخير بسيار معمول بوده اند، اما اكنون بندرت ديده مي شوند كه بايد مديون برنامه هاي ايمن سازي در برابر بيماري ها باشيم. 

- چگونه اين واكسن ها عمل مي كنند؟ 
واكسن ها شامل نسخه ضعيف يا كشته شده ويروس يا باكتري هايي هستند كه باعث بيماري ها مي شوند. بعد از اينكه نوزاد واكسن را دريافت كرد، سيستم ايمني بدن او ماده اي بنام آنتي بادي(پادتن) تولید می کند، آنتي بادي antibody نوعي پروتيين است كه در دستگاه ايمني در پاسخ به حضور پادگن خاصي {معمولا اجسام بيگانه همچون باكتري و ويروس ولي گاه حتي بافت طبيعي بدن يا يك ماده غذایي را پادگن مي نامند}، توليد مي شود و در خون به گردش در مي آيد يا در محل توليد به پادگن حمله ورمي شود و آن را بي زيان می سازد. هر پادتن يك پادگن ويژه خود را تشخيص مي دهد و در برابر ويروس يا باكتري توليد شده كه در صورت قرار گرفتن در معرض اين بيماري از او حمايت مي كند. 

برنامه زمانی واكسن چيست؟ 
ايمن سازي كه در سال اول انجام مي شود شامل موارد زير است:

- DTaP : در برابر بيماري ديفتري، كزاز و سياه سرفه حمايت مي كند. ۵ دوز دارويي در ۲، ۴ و ۶ ماهگي، بين ۱۵ تا ۱۸ ماهگي و بين ۴ تا ۶۶ سالگي.

- آنفولانزا (تب) : در برابر ويروس آنفولانزا كه مي تواند باعث عفونت هاي مجاري تنفسي و ذات الريه شود، حمايت مي كند. يك دوز سالانه در فصل آنفولانزا (پاييز و زمستان) براي افراد ۶ ماهه تا ۱۸۸ ساله توصيه مي شود.

- (HBV (hepatis B : در برابر ويروس هپاتيت B كه به كبد حمله ور مي شود، حمايت مي كند. ۳ دوز دارويي: در زمان تولد، بين يك تا دو ماهگي و بين شش تا ۱۸۸ ماهگي.

- (HIB (Haemophilus influenza type b bacteria: در برابر بيماري مننژيت، عفونت خون، ذات الريه و اپي  گلوتيت (اپي گلوتيت به معناي التهاب اپيگوت است. غضروف الاستيك اپيگلوت بخشي از راه هوايي فوقاني است كه در انتهاي زبان قرار دارد از اين رو اين بيماري مي تواند موجب انسداد راه هوايي شود و خطرناك است. بيماري در كودكان زير هفت سال و در زمستان شايعتر است.) حمايت مي كند. چهار دوز دارويي در ۲، ۴ و شش ماهگي و بين ۱۲ تا ۱۵ ماهگي.

- (واكسن PCV (pneumococcal: در برابر نوعي از ذات الريه (pneumococcal pneumonia) ( بيماري معمول ريه ها)، مننژيت و عفونت هاي گوشي مصون مي سازد. چهار دوز دارويي: در ۲، ۴ و شش ماهگي و بين ۱۲ تا  ۱۵ ماهگي.

- (POLIO (IPV or inactive polio virus: در برابر فلج اطفال كه مي تواند باعث فلج و مرگ شود حمايت مي كند. چهار دوز دارويي: در ۲ و ۴ ماهگي و بين ۶ و ۱۸ ماهگي و بين ۴ تا ۶۶ سالگي.

Rotavirus vaccine: در برابرRotavirus ويروسي كه در كودكان باعث اسهال، استفراغ، تب و كاهش آب بدن مي  شود، حمايت مي كند. برخلاف ديگر واكسن ها اين قطره اي است كه از طريق دهاني داده مي شود. سه دوز دارويي: در ۲، ۴ و شش ماهگي.

- واكسن هايي كه بعد از سن يك سالگي براي كودكان توصيه مي شود: شامل Varicella (براي آبله مرغان)، MMR (براي سرخك، اوريون و ريبولا) و هپاتيت AA.

من در مورد گزش نی نی توسط حشرات و ساس مطالب زیادی شنیده ام. آیا برای نی نی خطرناک است؟

بر اساس برخی مطالعات انجام شده در کانادا، یک پنجم ساس ها باکتری ای مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک را حمل می کنند. 

البته ساس خطرناک نیست و علیرغم این تحقیقات ساس ها خطری برای نوزاد ایجاد نمی کنند. آنها ممکن است مشکلاتی از قبیل درد و نا آرامی، خارش، واکنش های آلرژیک را بوجود آورند، ولی باعث انتقال بیماری به انسان نمی شوند.

مشکل واقعی زمانی شروع می شود که بچه یا بزرگسال گزیده شود، سپس- خارش و خارش و در ادامه عفونت پوستی ایجاد شود. بنابراین در صورتیکه نی نی شما توسط ساس گزیده شد، خارش نی نی را با آب سرد و آنتی هیستامینِ دیفن هیدرامین کنترل کنید. ولی قبل از آن با پزشک خود مشورت نمایید. حشره کش هایی که حاوی مواد سمی هستند برای انسان خطر بیشتری دارند.

ساس ها در مکان های پر رفت و آمد نظیر هتل و ... بیشتر یافت می شود بنابراین در هنگام سفر کاملاً مراقب باشید.

علت بوجود آمدن کم خونی چیست؟ نی نی من ۹ ماه دارد و در معاینه عمومی توسط پزشک مشخص شد که کم خونی خفیف دارد، علت بوجود آمدن آن چیست؟
کم خونی یا آنمی (Anemia) به معنی کمبود تعداد سلول های قرمز خون است و اغلب بدلیل کمبود آهن ایجاد می شود؛ که منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها و اندام های مختلف نی نی می شود. معمولا کم خونی خفیف در بین نی نی ها شایع است و با تغذیه مناسب و مصرف غذاهای سرشار از آهن مانند سرال های مکمل و تقویتی و سبزیجات با برگ سبز تیره به راحتی برطرف می شود.

در صورتی که کم خونی شدید باشد و مقدار آهن کم شود، لازم است تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. بستن پیش از موقع بند ناف نیز می تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد. ۲ دقیقه وقفه برای بریدن بند ناف اجازه می دهد تا حجم بیشتری از خون مادر( آهن) به بدن نوزاد پمپ شود و ریسک کم خونی در ۶ تا ۱۲ ماهگی را کاهش می دهد.

شروع غذای جامد برای نوزاد کمتر از ۶ ماهه نیز یکی از دلایل بروز کم خونی است، زیرا بر آنزیم های روده تاثیر گذاشته و جذب آهن از شیر مادر یا شیر خشک را مختل می کند. دادن شیر گاو به کودک در یکسال اول تولد، باعث خونریزی بسیار خفیف روده شده و باعث کم خونی ایجاد می شود.

برگشت اسيد معده يا رفلاكس چيست؟

برگشت اسيد معده زماني اتفاق مي افتد كه غذا و اسيد از شكم به مري بازگردد. اين مسئله براي نوزادان طبيعي است، آنها بعد از خوردن غذا كمي شير را بالا آورده يا قي مي كنند. اينطور تخمين مي زنند كه ۵۰ درصد از نوزادان در روز قي مي كنند.

بيشتر اين اتفاقات مختصر بوده و باعث مشكلاتي نمي شوند. گرچه اگر نوزادتان مقدار زيادي از شير را در طي روز بالا آورد يا بيش از چند بار دچار استفراغ شد، اين مشكل مي تواند بيماري بنام (GERD(gastroesophageal reflux disease باشد. بازگشت اسيد معده مي تواند همراه با بدخلق و خويي و درد در هنگام خوردن باشد. كودكان با موارد شديد اين مشكل، دچار گرفتگي گلو و سرفه مي شوند يا به اندازه كافي افزايش وزن ندارند. مطمئناً تمامي علايم رفلاكس نوزاد خود را به پزشك اطلاع دهيد.

- چه چيزي باعث برگشت اسيد معده مي شود؟ 
علت اصلي ضعف دريچه مري است، دريچه ماهيچه اي كه گلو را به شكم متصل مي كند. بيشتر نوزادان نسبتا با دريچه مري سُستي بدنيا مي آيند. به اين علت، غذا در جايي كه به آن تعلق دارد يعني شكم باقي نمي ماند. فروكشيدن مقدار زيادي هوا و تغذيه بيش از حد نيز مي تواند علت رفلاكس باشد.

- چگونه رفلاكس درمان مي شود؟ 
در بيشتر موارد،نوزادان بعد از گذشت اولين سال تولد خود با قوي شدن ماهيچه دريچه مري اين مشكل را پشت سر مي گذارند. اگر نوزادتان را با شير خشك تغذيه مي كنيد، پزشك ممكن است تعويض شير او را با شيرخشك هايي ساخته شده از شير سويا يا شير خشك هاي ضد حساسيت پيشنهاد كند. احتمالا به شما تغذيه به مقدار كمتر و دفعات بيشتر براي نگهداشتن شكم نوزاد از پر شدن زياده توصيه شود. بعضي از تحقيقات با احتمال بهتر شدن علائم بيماري، اضافه كردن عصاره برنج يا شير خشك را به شيرمادر پيشنهاد مي كنند. نگهداشتن كودك در حالت نيمه ايستاده و سر او بطرف بالا به اندازه سي درجه در حين و بعد از شيردادن مي تواند از بازگشت شير به سمت بالا جلوگيري كند. هرچند آروغ هاي متعدد مي تواند علائم رفلاكس را كاهش بخشد. پزشك ممكن است براي مصرف روزانه كودكتان داروي ضد اسيد يا بند آورنده اسيد را تجويز كند، داروي مشابه به چيزي كه بالغين براي سوزش سردل مصرف مي كنند (ولي هيچگونه دارويي را بدون تجزير پزشك به كودكان ندهيد.). پزشك ممكن است براي ارزيابي علایم كودكتان با دستگاه خاصي كه به مري فرستاده مي شود تا اندازه اسيد را اندازه گيري كند به معاينات بيشتري نياز داشته باشد. روش هاي ديگر براي ارزيابي رفلاكس شامل عكسبرداري با اشعه ايكس از مجراي مري يا آندوسكوپي است كه لوله اي دوربين دار را وارد مري كرده و آنرا مشاهده و نمونه برداري مي كنند.

چرا دست و پاهای نی نی من نارنجی است؟

مصرف زیاد هویج و مواد سرشار از کاروتن- میوه و سبزی های به رنگ زرد و سبز باعث ایجاد این تغییر رنگ پوست می شود. در حقیقت داشتن نی نی با این رنگ پوست، نشانه خوبی است و نشانگر این است که نی نی تغذیه خوب و سالمی داشته است.

نوزاد سه‌هفته‌ای من برآمدگی‌های سفیدی روی لثه‌هایش دارد. این‌ها چه هستند؟ 
این‌ها کیست‌هایی هستند که کاملاً بدون زیان و بسیار معمول می‌باشند و در سه چهارم از نوزادان اتفاق می‌افتد و تقریباً در انتهای ماه اول، بدون نیاز به هیچگونه درمانی از بین می‌روند.

كم خوابی نوزاد!

نوزاد ۹ ماهه من به تازگی قبل از ساعت شش صبح از خواب بیدار شده و دیگر نمی خوابد. البته او طی روز زیاد خسته نمي شود اما من واقعا دوست دارم كه صبح ها حداقل يك ساعت بيشتر بخوابد. نوزاد من ساعت ۷ و نيم شب می خوابد و صبح ها خیلی زود بیدار می شود. آيا پيشنهادي داريد؟
من پيشنهاد مي كنم زمان خواب او را در طول روز كوتاه كنيد و مدت خواب روزانه اش را براي مثلا براي ۳۰ دقيقه کاهش دهید و این کار را برای چند روز تکرارکنید و ببينيد آيا كمكي مي كند. بخاطر داشته باشيد كه نوزاد شما بسرعت در حال رشد است، بنابراين در زمان تغذيه به او غذا و شير بيشتري بدهيد، چرا كه ممكن است بيدار شدن او بعلت گرسنگي باشد. همچنين سعي كنيد زمانيكه او از خواب بيدار مي شود به سرعت خود را به او برسانيد زیرا تا زمانيكه نوزادتان جايش گرم، شكمش سير و خشك باشد، به احتمال زياد دوباره به خواب مي رود.

این سوال ممکن است، احمقانه باشد، ولی پستان‌های نوزادم بنظر در حال رشد هستند. این چیست؟

نوزاد شما در تمامی مدت بارداریتان در معرض هورمون‌های شما قرار داشته و بعد از زایمان نیز با آغاز تغذیه با شیرمادر، تهاجم هورمونی شدیدی را تجربه می‌کند. در واقع ممکن است دلیل بزرگ شدن بافت پستان‌های نوزادان دختر و پسر افزایش ترشح غدد تولید شیر در نوزادان باشد. (بلی، نوزادان پسر نیز دارای غدد تولید شیر هستند).

این حالت معمولاً چند هفته و گاهی اوقات حتی چند ماه ادامه خواهد داشت، اما کاملاً طبیعی بوده و به درمانی نیاز نیست.

گاهی نیز ممکن است نوزادان همانند مادرانشان، دچار تورم پستان‌ها شوند؛ این مسئله باعث التهاب، سفت‌تر و کمی حساس شدن پستان‌ها می‌شود. درحالی‌که التهاب دردناک بنظر (و احساس می‌شود) می‌رسد، معمولاً مسئله‌ای جدی نیست. گرچه، اگر نوزادتان دچار تب می‌‌شود یا درست تغذیه نمی‌کند، فوراً پزشک را مطلع کنید. پزشک باید مطمئن شود که نوزاد به آنتی‌بیوتیک نیازی ندارد.

سوال: من کودکی یک‌ساله دارم و بچه دومم را باردار هستم. موعد زایمان دومین کودک ما زمانی‌ است که بچه اولم ۱۷‌ماهه می‌شود. می‌دانم که باید او را به خوردن شیر با لیوان عادت دهم و از شر شیشه شیر خلاص شوم، اما فکر می‌کنم این تغییرات برای پسرم مقداری زیاد است. چه باید بکنم؟

جواب متخصص: بسیار عالیست که از هم اکنون برنامه‌ ریزی را آغاز کرده‌ اید، اما کودکان انعطاف‌ پذیرتر از آن هستند که ما فکرش را می‌کنیم. بعد از یک‌سالگی، شیر دیگر غذا محسوب نمی‌شود و یک میان‌ وعده است. به این معنا که باید به همراه غذا در فنجان میل شود. اگر به دادن شیشه ‌شیر به پسرتان ادامه دهید، ممکن است مصرف زیاد شیر بر تمامی مواد مغذی مورد نیازش تاثیر بگذارد.
کودکان بالای یک‌ سال باید حداکثر نیم لیتر شیر در شبانه روز بنوشد. اگر به کودکتان بیش از این مقدار شیر بدهید، او دیگر قادر نخواهد بود نیازهای اصلی بدن خود را از پروتئین و آهن تامین کرده و رشد مناسبی داشته باشد، زیرا همواره معده او از شیر پرشده است. پس بهتر است هم اکنون از دادن شیشه شیر به کودکتان دست بردارید، پسرتان بیش از ۷ ماه برای عادت به این وضع وقت دارد. این زمان بیش از یک سوم عمر اوست! او مشکلی نخواهد داشت و شما نیز شیشه‌های کمتری برای شستن خواهید داشت.

سوال: گریه نوزادم متوقف نمی‌شود. آیا باید با پزشک تماس بگیرم؟

جواب متخصص: وقتی‌ متوجه توان نوزادان برای گریه بیش از حد می‌شوید، ممکن است متعجب‌ شوید، ولی  حداقل متوجه می‌شوید که شش‌های او ایرادی ندارد! نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی گریه کند که هیچکدام آنها خطری را متوجه جان او نمی‌کند. لیستی از علت‌های احتمالی گریه را بررسی کنید، آیا او بسیار گرم، سرد، خواب‌آلوده، گرسنه است یا درد دارد؟ آیا پوشک او به تعویض نیاز دارد؟ آیا دمای بدن او بالاست؟ اگر علت مشکل را یافتید، نصف مشکل را حل کرده‌اید.

نکته مهم: دکتر روانشناس کلر می‌گوید: گریه در بیشترین حالت مداومش در حدود ۲ ساعت در روز بوده و زمان وقوع آن ۳ تا ۶ ماهگی نوزاد است. البته این بنظر پایان‌ناپذیر می‌رسد. ولی اگر بعضی از نوزادان را برای سواری با ماشین بیرون ببرید یا آنها را برای شنیدن صدای یکنواختی ممتد (مثل صدای هواکش یا ماشین ظرفشویی) رها کنید، آرام می‌گیرند. گاهی اوقات تغییر شخص نگهدارنده کودک نیز می‌تواند یاری‌رسان باشد، بنابراین اجازه دهید همسر یا مادرتان از او مراقبت کند و توجه کنید که آیا تغییر حاصل می‌شود یا نه. 

اگر واقعا گریه او شما را آزار می‌دهد، با پزشک کودک این مشکل را درمیان بگذارید زیرا که او می‌تواند در یافتن احتمالی‌ترین علت اضطراب نوزاد به شما کمک کند.

سوال: زمانی‌که در طی شب به نوزادم سر می‌زنم، اغلب کمی داغ بنظر می‌رسد. چگونه می‌توانم از سلامت او مطمئن شوم؟

جواب: نوزادان همواره در تلاش برای تنظیم دمای بدن خود هستند، بنابراین نیاز دارند تا تحت نظر باشند و با اضافه یا کم کردن روانداز به تنظیم دمای بدن آنها کمک کرد. دماسنجی را در اطاق خواب نوزاد قرار دهید و در صورتی‌ که او احساس گرما یا سرمای زیادی دارد، با باز کردن پنجره دمای اطاق را افزایش یا کاهش دهید. 

هرگز برای آگاهی از دمای بدن نوزاد دست یا پای او را لمس نکنید، زیرا اغلب احساس سرما می‌کنید و احتمالا باعث گمراهی شما می‌شود. برای آگاهی از دمای حقیقی بدن او، دستتان را روی سینه، درست زیر چانه او بگذارید. 

نکته مهم: گرم شدن بیش از حد بدن نوزاد بسیار مهم است، زیرا این عامل خطرناکی برای مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) شناخته شده است. گرچه این مسئله بندرت اتفاق می‌افتد، بنابراین بی‌مورد نگران نباشید.

نکات ایمنی مهم درباره خواب نوزادان:
- در مکانی نزدیک به خودتان، نوزاد را روی بسترش از پشت بخوابانید. 
- در دوران بارداری سیگار نکشید و به هیچکس اجازه کشیدن سیگار در اتاق نوزاد را ندهید. 
- درصورتی‌ که سیگار می‌کشید، مشروب می‌خورید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، نوزاد را در بستر خود نخوابانید. 
- هرگز با نوزاد خود روی مبل و صندلی راحتی نخوابید. 
- در هنگام خواب سر نوزاد را نپوشانید.

سوال: نوزادم برادر بزرگتری دارد که به وجود او حسادت می‌کند برای برقراری رابطه بین این دو راهنمایی‌ام کنید؟

جواب متخصص: سعی کنید وضعیت را از دیدگاه برادر بزرگتر ببینید و متوجه احساسات او شوید. راه‌های  ساده‌ای برای کمک به کاهش احساس حسادت برادر بزرگتر وجود دارد. به ملاقات کنندگان بگوئید قبل از رفتن مستقیم به دیدن نوزاد به برادر بزرگتر او تبریک بگویند. اگر برای نوزاد هدید می‌آورند، برای بردار بزرگتر او نیز کادویی بیاورند و زمانی را برای برادر بزرگتر اختصاص دهند. حتی اگر روز بسیار بدی داشته‌اید، به احساسات برادر بزرگتر نیز توجه کنید و با بکار‌گیری جملاتی تحسین برانگیز و روحیه بخش او را شاد کنید.

نکته مهم: دکتر کلر پیشنهاد می‌کند: برای ایمنی بیشتر، برادر بزرگتر نباید حتی برای زمان کوتاهی با نوزاد تنها  بماند، زیرا هنوز او نمی‌داند چگونه ایمنی را رعایت کند. البته ممکن است این نوع از مراقبت بیش از حد زیاد بنظر بیاد، هنگامی که قصد ترک اتاق برای درست کردن فنجانی چای یا شستشو را دارید از برادر بزرگتر بخواهید تا شما را همراهی کند. برای اینکه برادر بزرگتر از روی کنجکاوی کاری انجام دهد که تصادفاً به نوزاد صدمه برساند، فقط چند لحظه کافیست.

سوال: از دو هفته پیش که نوزادم به دنیا آمد، خواب خوبی نداشته‌ام، چه کاری باید بکنم؟

جواب: دکتر روانپزشک کلر هاسی می‌گوید: مراقبت از نوزاد باعث خستگی مفرط بدنی و احساسی می‌شود، خصوصاً زمانی‌ که به علت الگوی خواب نوزاد، شب‌ها را ناپیوسته می‌خوابید. کمبود خواب در حقیقت نوعی شکنجه است! فقدان خواب می‌تواند شدیدا برتوانایی درست فکر کردن انسان تاثیر گذارد، بنابراین نگرانی خود را جدی بگیرید. ضروری است که در هنگام خوابیدن نوزاد شما نیز چرتی بزنید و کارهای روزمره را فراموش کنید. مطمئن باشید که این مرحله بحرانی به پایان خواهد رسید. با اینکه احساس خستگی می‌کنید، ولی بنظر نمی‌رسد در وضعیت مایوس کننده‌ای داشته باشید.

نکته مهم: برای کمک به نوزادتان در برقراری عادت خواب، روز و شب تلاش کنید. شب هنگام چراغ‌ها را کم  نور کرده و از آوای هیس.... برای خوابانیدن او استفاده کنید. سعی کنید در موقع شیر خوردن به کودک اجازه ندهید که بخوابد، زیرا نوزادان تغذیه را نشانه‌ای از زمان خواب دانسته و اگر در نیمه شب از خواب برخیزد، بدون آن نمی‌تواند بخودی خود دوباره بخوابد. اگر احساس می‌کنید که واقعا ناتوان شده‌اید، بدنبال کمک باشید. پزشک متخصص قادر به راهنمایی شما برای زندگی آسوده‌تر خواهد بود.

سوال: نوزادم از زمان بدنیا آمدن وزنش کمتر شده است. من او را با شیر مادر تغذیه می‌کنم و بنظر خوب شیر می‌خورد. آیا ممکن است در شیر من عیبی وجود داشته باشد؟

جواب: نرس مگی می‌گوید: تمامی نوزادان بعد از تولد مقدار کمی از وزن خود را از دست می‌دهند و بطور معمول در هفته دوم یا سوم دوباره این وزن را بدست می‌آورند. شیر شما هیچ ایرادی ندارد و برای نوزادتان بسیار خوب است، اما من باید به غذای مصرفی شما نگاهی بیاندازم، زیرا احتمالا کافی نیست! در حقیقت زمانی‌که با شیرمادر نوزاد را تغذیه می‌کنید، بیشتر از هنگام بارداری به مصرف مصرف کالری نیاز دارید و به خوردن غذایی کاملا سالم نیاز دارید. این به معنای صبحانه خوب (غلات پخته، میوه و نان توست)، نهار، میان‌وعده کوچکی بعد از ظهر و شامی مناسب که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات می شود. حتماً به اندازه کافی مایعات نیز بنوشید. 

مادران جدید اغلب بیش از حد شتاب‌ زده هستند. خوشبختانه تغذیه با شیرمادر شما را مجبور به نشستن می‌کند، در این حالت پای خود را بالا بگذارید و چای گیاهی یا لیوانی آب بنوشید.

نکته مهم: از مشاور شیردهی بخواهید تا از خوب گرفتن پستان توسط نوزاد مطمئن شود. درصورتی‌که مشاور شیردهی از وضعیت مادر نگران شود، او مادر جدید را مجبور به ماندن در خانه برای ۲۴ تا ۴۸۸ ساعت می‌کند و مادر باید تا حد ممکن پای خود را بالا بگذارد و خوب بخورد و هر زمانی که نوزاد شیر خواست او را تغذیه کند. این کار اغلب تولید شیر را افزایش می‌دهد.

سوال: آیا هر زمانی که کودکم گریه می‌کند، می توانم به او شیر بدهم یا باید نگران اضافه وزن او نیز باشم؟

پاسخ متخصص: جواب ساده این است، هرگاه نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود با گریه یا صدا درآوردن درخواست شیر می‌کند، تغذیه او با شیر مادر باعث چاقی نخواهد شد. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، یاد می‌گیرند که بنابر تعداد کالری و مقدار مایع مصرفی مورد نیازشان اندازه مورد استفاده خود را تنظیم کنند.

بعضی از پزشکان می‌گویند، قسمتی از مغز مخصوص کنترل اشتهاست و کودکانی که با شیرمادر تغذیه می‌شوند، خودشان رفتار سلامتی را در خود ایجاد می‌کنند (این رفتار می‌تواند با این روش تفکر مشخص شود، " به دلیل اینکه با هر درخواستی به غذا دسترسی دارم، دیگر دلیلی برای زیاده روی در آن وجود ندارد"). کودکان نمی‌توانند مقدار کمی غذا مصرف کنند، زیرا بدن و مغز در حال رشد آنان دقیقاً به اندازه متناسبی غذا نیاز دارد. 

در عوض، امکان تغذیه بیش از حد برای کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند وجود دارد. حتی زمانی‌ که بطری شیر از شیر مادر پر شده است. زیرا برای تنظیم دفعات و میزان تغذیه کودک معمولا وسواس زیادی وجود دارد و حتی وقتی‌ که نوزاد نشانه‌های سیر شدن را (مثلا با برگرداندن سرش) نشان می‌دهد، والدین اصرار دارند که کودک تمام شیری که برای این نوبت تغذیه ای آماده شده است را بخورد.

بنابراین چه نوزاد با بطری شیر و یا شیرمادر تغذیه شود، باید به نشانه‌های سیر شدن نوزادان توجه داشته باشید. اگر کودکتان هوشیار و خوشحال است و بطور منظم ادرار و مدفوع می‌کند و رشد منظمی دارد، احتمالا مواد غذایی مورد نیازش را دریافت می‌کند. اما در صورتی‌ که نگران هستید و شرایط نرمالی ندارد، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

سوال: به علت اینکه داروی خاصی مصرف می‌کنم، پزشکم شیردهی را پیشنهاد نمی‌کند. کدام شیرخشک را باید استفاده کنم؟ انواع بسیار زیادی وجود دارد. آیا شیر خشک باید حاوی پروبیوتیک باشد؟

پاسخ: دکتر لیزا دانا متخصص کودکان در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: بهتر است تغذیه نوزادتان را با شیر خشکی که  پایه‌اش شیرطبیعی است، شروع کنید. البته شیرخشک‌های مخصوص می‌توانند در موارد اختصاصی به هضم غذا، نوزادان نارس، گازهای شکمی، ناتوانی در تحمل لاکتوز و برگشت اسید معده کودکان کمک کند. اما معمولا در بیمارستان ها آغاز تغذیه با شیر خشک برای نوزادی سالم و کامل (مراحل کامل زایمان را گذرانده) شیر استانداردی برپایه شیرگاو خواهد بود.

درباره پروبیوتیک، این ترکیبات به تقویت باکتری‌های مفید (فلورا flora) در دستگاه گوارش کمک می‌کند. شیرخشک‌هایی که حاوی پروبیوتیک هستند، بسیار شبیه شیرمادر بوده و خطر ابتلا به مشکلات دستگاه هاضمه کودک را کاهش می‌دهد.

سوال: دوستانم قرار است، برای هدیه، وسایلی برای نوزادم تهیه کنند، دوستم راجع به آوردن تشک و بالش نرم سوال کرد. من شنیده‌ام بعضی از پزشکان اطفال با این موضوع موافق نیستند. آیا این حقیقت دارد؟

پاسخ: دکتر لیزا دانا متخصص کودکان در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: بلی، این مسئله در مورد من نیز صادق است.  وجود تشک و بالش‌های نرم در اطراف گهواره یا تخت نوزاد بسیار زیباست، اما من استفاده از تشک و بالش نرم را توصیه نمی کنم. زیرا کودکان تا سن چهارماهگی می‌توانند، بطور خطرناکی روی چنین بستری غلط بزنند و درمیان بالش‌ها و تشک گیر بیفتاند. انجمن امریکایی پزشکان اطفال نیز استفاده نکردن از بالش‌های نرم روی بستر نوزاد را پیشنهاد می‌کند.

به نشانه‌های کم‌شنوایی کودکان توجه کنید

سوال: قبل از خروج از بیمارستان، نوزادم آزمایش شنوایی انجام داد، اما اکنون که او چند ماهه است، نگران شنوایی او هستم. چه کار باید بکنم؟ 

پاسخ: اگر شکی درباره شنوایی نوزاد خود دارید، با پزشک متخصص مشورت کرده و هرچه سریعتر ارزیابی کاملی از شنوایی او انجام دهید. کم‌شنوایی ممکن است در رشد کودکتان تاثیر زیادی داشته باشد، با تشخیص بموقع مشکل می توانید سریعا آنرا برطرف کنید. 

حدودا از هر ۳۰۰۰ نوزاد یکی با کمبود شنوایی بدنیا می‌آیند. تشخیص کم‌شنوایی در شش‌ماهه اول زندگی به درمان زودتر و تاثیر بیشتر مداوا منجر می‌شود. تشخیص دیرهنگام ممکن است، مشکلات زبانی و اجتماعی را افزایش دهد و شانس کودک برای موفقیت در تجربیات کودکستان و دبستان را کاهش ‌دهد. 

امروزه فقط کودکان پرخطر مثل آنهایی که تاریخچه ناشنوایی در خانواده خود را دارند، برای کمبود شنوایی غربالگری می‌شوند، اما هم‌اکنون تمامی گروه‌های پزشکی شامل انجمن پزشکان متخصص اطفال امریکا و انجمن امریکایی پزشک خانواده پیشنهاد می‌کنند که هر نوزادی قبل از ترک بیمارستان آزمایش شنوایی شود. دقیق‌ترین آزمایش auditory brainstem response یا ABR نامیده می‌شود که واکنش مغز به صداها را اندازه‌گیری می‌کند. 

پژوهش‌های منتشرشده درسال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد، تقریبا یک سوم کودکانی که کمبود جدی شنوایی آنها در تست غربالگری شنوایی نوزادان تشخیص داده شده بود نیاز به کاشت حلزون گوش داشتند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد با اینکه تست اولیه بسیار دقیق است، ولی با این حال در حدود ۳۰ درصد کم‌شنوایی و ناشنوایی‌ها ممکن است، ناشی از وضعیت‌هایی باشد، که در ناحیه گوش یا مغز اتفاق می‌افتد که با تست اولیه ارزیابی نشوند. همچنین، بعضی از انواع کم‌شنوایی طی کودکی پیشرفت می‌کند.

البته این به معنای آن نیست که آزمایش غربالگری نوزادان را انجام ندهیم، اما براین حقیقت تاکید می‌کند که متخصصین اطفال و والدین باید یک‌سال اول زندگی کودک را تحت نظارت داشته باشند. ما باید به گفتار دیرهنگام، عفونت‌های مداوم گوشی، تاریخچه خانوادگی کم‌شنوایی یا بیماری‌ها و وضعیت‌هایی که می‌تواند برای شنوایی مشکل‌ساز باشد، مثل سندروم داون یا یرقان توجه بسیار زیادی داشته باشیم. 
بنابراین بعنوان یادآوری، اگر فکر می‌کنید که مشکلی وجود دارد، هرچه سریعتر به فکر چاره‌جویی باشید. من بندرت والدینی را ملاقات کرده‌ام که از مشکل شنوایی کودک خود آگاه نباشند، تشخیص و درمان زودهنگام کم‌شنوایی می‌تواند تغییر بزرگی را ایجاد کند.

سوال: از اینکه نوزادم را ترک کنم و او برای مراقبت به همسرم بسپارم بسیار نگران هستم و می ترسم که همسرم نتواند به خوبی از او مراقبت نکند. او فکر می‌کند که بیش از حد او را کنترل می‌کنم. چه باید بکنم؟

پاسخ: دکتر لی والش متخصص روانشناس می‌گوید: این مسئله را از مادران بسیاری شنیده ام و خودم نیز این  احساس را تجربه کرده‌ام. اما اگر این اجازه را ندهید که مرد گاهی اوقات برای نوازش با نوزادش تنها باشد، هرگز رابطه ای بین آنان برقرار نخواهد شد و ممکن است کمک او را برای همیشه از دست بدهید.

اگر او می خواهد از نوزاد نگهداری کند و هیچگونه مشکل رفتاری و اعتیاد به مشروب و مواد مخدر ندارد( که ممکن است نوزاد را به خطر بیاندازد)، یک نفس عمیق بکشید و از خانه خارج شوید. با گشت و گذارهای کوتاه شروع کنید و سپس زمان را طولانی‌ تر کنید. 

زمانی‌ که به خانه برمی‌گردید، حتی اگر نوزادتان پوشک را به سر داشت، فقط لبخند زده و از او تشکر کنید. آنها راه خویش را خواهند یافت. اما اگر در تمام کارهایی همسرتان انجام می دهد او را مورد انتقاد قرار دهید، نتیجه معکوسی خواهید گرفت.

سوال: چه زمانی باید کودکم را از شیشه شیر بگیرم؟

پاسخ: هر خانواده ای باید بهترین زمان را خودش انتخاب کند. ولی لازم است بدانید که استفاده از بطری شیر در سه‌سالگی و بعد از آن باعث لغ شدن دندان‌های دائم می‌شود و حتی استفاده از بطری شیر بعد از یک‌ سالگی در بعضی از کودکان به خرابی دندان منجر می شود. هر زمانی که تصمیم به گرفتن شیشه شیر از نوزاد گرفتید، حتماً از فنجان‌های مخصوص کودکان استفاده کنید.

سوال: از اینکه نوزادم را ترک کنم و او برای مراقبت به همسرم بسپارم بسیار نگران هستم و می ترسم که همسرم نتواند به خوبی از او مراقبت نکند. او فکر می‌کند که بیش از حد او را کنترل می‌کنم. چه باید بکنم؟

پاسخ: دکتر لی والش متخصص روانشناس می‌گوید: این مسئله را از مادران بسیاری شنیده ام و خودم نیز این  احساس را تجربه کرده‌ام. اما اگر این اجازه را ندهید که مرد گاهی اوقات برای نوازش با نوزادش تنها باشد، هرگز رابطه ای بین آنان برقرار نخواهد شد و ممکن است کمک او را برای همیشه از دست بدهید.

اگر او می خواهد از نوزاد نگهداری کند و هیچگونه مشکل رفتاری و اعتیاد به مشروب و مواد مخدر ندارد( که ممکن است نوزاد را به خطر بیاندازد)، یک نفس عمیق بکشید و از خانه خارج شوید. با گشت و گذارهای کوتاه شروع کنید و سپس زمان را طولانی‌تر کنید. 

زمانی‌که به خانه بر می‌گردید، حتی اگر نوزادتان پوشک را به سر داشت، فقط لبخند زده و از او تشکر کنید. آنها راه خویش را خواهند یافت. اما اگر در تمام کارهایی همسرتان انجام می دهد او را مورد انتقاد قرار دهید، نتیجه معکوسی خواهید گرفت.

حساس و ملتهب 

سوال: دخترم دائما دچار التهاب پوست ناشی از پوشک می‌شود که معمولا بسیار شدید است و باعث تاول زدن پوست و خونریزی می‌شود. برای حل این مشکل چه توصیه‌ای دارید؟

پاسخ متخصص: کودکان ممکن است، سه تا چهارمرتبه در ساعت ادرار کنند، بنابراین خشک نگهداشتن پوست آنان  تقریبا غیرممکن است. گرچه، مالیدن لایه‌ای ضخیم از پماد بر روی پوست در هنگام تعویض پوشک، پوست او را در برابر آمونیاک و دیگر مواد شیمیایی ادرار و مدفوع، مصون می‌کند.

ولی آنچه شما شرح می‌دهید، ممکن است مشکل ساده التهاب پوشک نباشد و به علت عفونتی قارچی ایجاد شده باشد. من این مشکل را با محلول دو یا سه قطره عصاره هسته گریپ فروت در ۳۰ میلی‌گرم آب درمان می‌کنم، آنرا در هر بار تعویض پوشک با پنبه به باسن کودک مالیده یا اسپری کنید (قبل از استفاده برای کودک، آنرا روی زبان خود امتحان کنید تا از رقیق بودن آن مطمئن شوید). 

اگر طی چند روز التهاب پوستی شدیدتر شده و بهبودی مشاهده نشد، با متخصص اطفال تماس بگیرید، احتمالا شما به تجویز دیگری نیاز دارید.

سوال: پزشک زنان و زایمان پیشنهاد کرد که پزشک اطفالی برای بچه در راهم در نظر بگیرم. نمی‌دانم که چگونه باید بهترین انتخاب را داشته باشم، حتی مطمئن نیستم که چه سوال‌هایی را بپرسم؟

پاسخ: دکتر لیزا دانا متخصص کودکان در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: شما تنها نیستید! اکثر مادران جدید با این مشکل روبرو هستند، ۵ سوال مهم عبارتند از: 
- چند سال مشغول به این کار هستید؟ 
- در ساعاتی که کار نمی‌کنید، چگونه از بیمارانتان حمایت می‌کنید؟ آیا نرس یا پزشکی برای پشتیبانی بیماران وجود دارد؟ 
- اگر در طول روز سوال داشتم، چه باید بکنم؟ آیا کسی برای پاسخ گویی وجود دارد ؟ 
- آیا در صورتی‌که کودکم بیمار شود، قادر خواهم بود، در همان روز قرار ملاقات بگیرم؟ 
- آیا در تمامی ملاقات‌هایم، سالم یا بیمار، شما را خواهم دید؟

البته، در کنار سوال کردن، مهم است که به احساس خودتان در برقراری ارتباط با پزشک نیز توجه داشته باشید. مطمئن شوید که احساس خوبی دارید.

سوال: از زمانی که نوزادم بدنیا آمده است، احساس خوبی ندارم. ممکن است، دچار افسردگی بعد از زایمان شده باشم؟

پاسخ دکتر روانپزشک: در این زمان هورمون‌های شما به شدت فعال هستند، بنابراین بسیار احساساتی هستید. این وضعیت را "افسردگی بعد از زایمان" یا "baby bluess" می‌نامند؛ این احساس در میان مادران جدید شایع است و باید بعد از گذشت یک یا دوهفته به پایان برسد. 
نشانه‌هایی که برای افسردگی بعد از زایمان باید مراقب آنها باشید:
- خستگی‌مفرط، حتی زمانی‌که تازه از بستر برخواسته‌اید.
- احساس تهی بودن، غمگین هستید و اغلب گریه می‌کنید.
- احساس خجالت و گناه، ممکن است به دلیل این‌که نوزادتان را به اندازه کافی دوست ندارید یا دائما مضطرب هستید، احساس خجالت و گناه کنید. 
- پژوهش‌ها نشان می‌دهند که یک‌دهم خانم‌ها، افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کند، گرچه در بسیاری از موارد، این بیماری بدون تشخیص و درمان ناپدید ‌می‌شود. بر همین اساس تخمین زده می‌شود که حداقل ۵۰ درصد مادران جدید شکلی از افسردگی را تجربه می‌کنند. 
- خبر خوب این‌که این مشکل قابل درمان است، بنابراین درصورتی‌که نگران هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم: زیاد سخت نگیرید! و اگر برای انجام کارهای روزانه مشکل دارید، بدنبال کمک باشید، البته حمایت از  نیازهای احساسی نیز به همان اندازه مهم است.

سوال: وابستگی زیادی به فرزند نوپای خود دارم و نوزادی را هم در راه دارم، آیا کاری می‌توانم انجام دهم تا به سازگاری کودک دو ساله و نوزادم کمک کنم؟

پاسخ: دکتر لی والش متخصص روانشناس می‌گوید: در ابتدا، خود را در جایگاه یک کودک دوساله خود قرار دهید، او قلبش را به شما سپرده است. یعنی وقتی‌ که تمام توجه شما بر نوزادتان باشد، اوضاع کمی برای او وحشتناک می شود. 
 

منبع: nytimes