The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

اسهال در نوزادان + دلایل ، علایم و عکس اسهال نوزاد

اسهال وضعیتی است که در آن مدفوع به شکل روان و آبکی و بعضا همراه با مخاط است. این عارضه معمولا در اثر ابتلا به عفونت های باکتریایی، ویروسی و یا حساسیت به برخی غذاهای خاص در بدن رخ می دهد. ابتلا به اسهال در نوزادان به علت از میان رفتن آب و املاح بدن عارضه ای بسیار خطرناک است. در صورت وقوع کم آبی بدن بستری شدن کودک در بیمارستان ضرورت خواهد یافت. ولی با این حال با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می توان از ابتلا کودک به اسهال و در نتیجه خطر کم آبی بدن پیشگیری کرد. در ادامه این متن همه چیز درمورد اسهال نوزادان برای شما شرح خواهیم داد.

دلایل اسهال در نوزادان چیست؟

دلایل بسیاری است که می تواند باعث ایجاد اسهال در نوزادان شود که اغلب آنها شامل آلودگی با میکروارگانیسم های مختلف است. از میان مهمترین عوامل ابتلا نوزادان به اسهال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عفونت های باکتریایی: برخی انواع باکتری ها از جمله سالمونلا، استافیلوکوک، شیگلا، کامپیلوباکتر و ای.کولی می توانند باعث ایجاد اسهال در نوزادان شوند. ابتلا به این عفونت های باکتریایی معمولا با علائمی از قبیل اسهال شدید همراه با انقباضات ماهیچه های شکمی، تب و مدفوع خونی همراه است.

2- عفونت های ویروسی: ویروس هایی مانند روتاویروس، کالیسی ویروس، آدنوویروس، آستروویروس و ویروس آنفلوانزا از مهمترین عوامل ایجاد اسهال به شمار می روند. ابتلا به این عفونت های ویروسی با علائمی از قبیل استفراغ، تب، لرز و دردهای شکمی در کودکان همراه است.

3- انگل ها از جمله عفونت های انگلی که می توانند باعث ایجاد اسهال در کودک شوند می توان به ژیاردیا اشاره کرد. ابتلا به عفونت های انگلی علائمی نظیر نفخ و گازهای شکمی، اسهال و مدفوع چرب را در بدن ایجاد می کند. همچنین این عفونت ها دارای میزان شیوع بالایی می باشند.

4- آلرژی غذایی: آلرژی غذایی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده غذایی مفید به عنوان مثال پروتئین را به عنوان یک عامل مضر شناسایی می کند. این عارضه باعث بروز علائمی از جمله نفخ، درد شکم، اسهال و مدفوع خونی در بدن می شود. پروتئین شیر یکی از معروف ترین آلرژین ها است. از این رو مصرف محصولات لبنی و همچنین شیرخشک های تهیه شده از شیرگاو می تواند باعث ایجاد آلرژی در کودک شود.

5- عدم تحمل غذایی: اگرچه بسیاری از والدین عدم تحمل لاکتوز را با آلرژی به شیر اشتباه می گیرند ولی این دو وضعیت کاملا با هم متفاوتند. در واقع عدم تحمل غذایی برخلاف آلرژی غذایی واکنش سیستم ایمنی بدن را به دنبال ندارد. عدم تحمل لاکتوز یکی از شایع ترین موارد عدم تحمل غذایی است. این عارضه که در نوزادان نادر است در اثر کاهش تولید آنزیم لاکتاز در بدن رخ می دهد. آنزیم گوارشی لاکتاز برای تجزیه لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی ضروری است. عدم تحمل لاکتوز با عوارضی از جمله اسهال، نفخ، گرفتگی عضلات شکم و گاز معده همراه است.

6- آنتی بیوتیک ها: از آنجایی که آنتی بیوتیک ها علاوه بر جنبه درمان باعث از میان رفتن باکتری های مفید روده می شوند گاهی نوزادان پس از طی یک دوره مصرف آنتی بیوتیک به اسهال مبتلا می شوند.

7- مصرف بیش از حد آبمیوه: مصرف بیش از حد مایعات در کودک به ویژه آب میوه های طبیعی و یا مصنوعی که حاوی مقادیر بالایی از فروکتوز و شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول می باشند می تواند باعث ابتلا او به اسهال شود.

 اسهال در نوزادان چگونه است (عکس اسهال نوزاد)

اسهال در نوزادان زیر شش ماه شایع تر است و چون در این زمان مدفوع به صور طبیعی شل است، ممکن است نتوانید آن را از اسهال تشخیص دهید. در چنین شرایطی مدفوع نوزاد بسیار آبکی می شود و احتمالا چنین منظره ای را در پوشک او مشاهده می کنید.

علائم اسهال در نوزادان

نوزاد در نخستین ماه های پس از تولد به خصوص در صورت شیردهی پستانی دارای مدفوع نرم و روان و دفعات اجابت مزاج متعدد می باشد. نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند دارای مدفوعی نسبتا سفت تر می باشند. اگرچه علائم اسهال در هر نوزادی متفاوت است ولی در ادامه به برخی از مهمترین علائم اسهال در نوزادان تازه متولد شده اشاره می شود:

• دفعات اجابت مزاج بیش از معمول

• مدفوع روان، بدبو و همراه با مخاط

• تب و کاهش وزن

• بی قراری و از دست دادن اشتها

• مشاهده علائم کم آبی بدن از جمله گود افتادن چشم ها، خشک شدن دهان، تیره و کدر شدن رنگ ادرار و گریه های بدون اشک.

• تب همراه با استفراغ

آیا خطر ابتلا به اسهال در نوزادانی که شیردهی پستانی می شوند کمتر است؟

بله، اسهال در نوزادان شیرخوار ی که با شیرخشک تغذیه می شوند در معرض عفونت های ناشی از آلودگی شیشه شیر قرار دارند در حالیکه این خطر در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند وجود ندارد. همچنین از آنجایی که شیر مادر سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و مانع از رشد میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا در بدن نوزاد می شود دوره درمان اسهال در این نوزادان کوتاهتر است.

آیا در صورت ابتلا نوزاد به اسهال می توان به تغذیه او با غذای جامد ادامه داد؟

بله، چنانچه کودک به مرحله تغذیه تکمیلی رسیده و پس از خوردن غذا دچار استفراغ نمی شود می توان همچنان به تغذیه او با غذای جامد ادامه داد. همچنین در نوزادان بالای شش ماه، مثلا برای درمان اسهال نوزاد 9 ماهه می توان انواع غذاهای جامد از جمله موز، پوره سیب، برنج و نان سوخاری خشک را در برنامه غذایی کودک گنجاند. در برنامه غذایی کودکان نوپا نیز می توان از انواع غذاهای نشاسته ای از قبیل سوپ، پوره سیب زمینی، ماکارانی، برنج دمی و دال عدس در مقادیر اندک استفاده کرد. تنها نکته مهم این است که به منظور پیشگیری از مشکل کم آبی بدن ناشی از اسهال در نوزادان باید دقت کنید که شیرخوار یا نوزاد آب و مایعات کافی در طول روز دریافت کند.

مطالعه بیشتر:

 

 

?پرسش و پاسخ های اسهال در نوزادان و شیرخواران

شایعتربن علت اسهال در نوزادان و شیرخواران چیست؟

برخی انواع باکتری ها از جمله سالمونلا، استافیلوکوک، شیگلا، کامپیلوباکتر و ای.کولی می توانند باعث ایجاد اسهال در نوزادان شوند. ابتلا به این عفونت های باکتریایی معمولا با علائمی از قبیل اسهال شدید همراه با انقباضات ماهیچه های شکمی، تب و مدفوع خونی همراه است.

آیا خطر ابتلا به اسهال در نوزادانی که شیردهی پستانی می شوند کمتر است؟

بله، زیرا نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند در معرض عفونت های ناشی از آلودگی شیشه شیر قرار دارند در حالیکه این خطر در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند وجود ندارد. همچنین از آنجایی که شیر مادر سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و مانع از رشد میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا در بدن نوزاد می شود دوره درمان اسهال در این نوزادان کوتاهتر است.

آیا مصرف بیش از حد آبمیوه می تواند سبب اسهال در شیرخوارن شود؟

بله. مصرف بیش از حد مایعات در کودک به ویژه آب میوه های طبیعی و یا مصنوعی که حاوی مقادیر بالایی از فروکتوز و شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول می باشند می تواند باعث ابتلا او به اسهال شود.

آیا در صورت ابتلا نوزاد به اسهال می توان به تغذیه او با غذای جامد ادامه داد؟

بله، چنانچه کودک به مرحله تغذیه تکمیلی رسیده و پس از خوردن غذا دچار استفراغ نمی شود می توان همچنان به تغذیه او با غذای جامد ادامه داد. همچنین در نوزادان بالای شش ماه، مثلا برای درمان اسهال نوزاد 9 ماهه می توان انواع غذاهای جامد از جمله موز، پوره سیب، برنج و نان سوخاری خشک را در برنامه غذایی کودک گنجاند.

منبع: healthline