The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

دستگاه زردی نوزاد ، نحوه استفاده در خانه و انواع دستگاه

تصمیم گیری در مورد اینکه فتوتراپی در خانه انجام شود و یا اینکه فرزندتان را به بیمارستان ببرید، با متخصص اطفال است. در صورتی که فرد مسئول و دقیقی هستید و می توانید دستورالعمل ها را با دقت پیگیری کنید، این امکان وجود دارد که از دستگاه زردی نوزاد در خانه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کوچکترین سهل انگاری در روند استفاده از دستگاه زردی نوزاد، ممکن است به جای بهبودی شرایط، به زردی دامن زده و یا عوارض دیگری را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. اگر تصمیم دارید تا از دستگاه زردی نوزاد در خانه استفاده کنید، آشنایی با روش صحیح استفاده از آن از اهمیت بسیار زیادی برخودار است تا هم احتمال عوارض به حداقل رسیده و هم زردی درمان شده و شدت پیدا نکند.

 نحوه تنظیم دستگاه زردی نوزاد در خانه

برای استفاده از دستگاه زردی نوزاد در خانه دقت کنید که:

دستگاه دارای تایمر نشان دهنده طول عمر لامپ باشد و لامپ های مورد استفاده در دستگاه، بیشتر از 20 هزار ساعت کار نکرده باشند.

  • دستگاه بیشتر از 4 لامپ فتوتراپی در عین واحد نداشته باشد، زیرا خطر کم آبی نوزاد را به شدت افزایش می دهد.
  • فاصله نوزاد تا لامپ های دستگاه، باید حداقل بین 25 تا 30 سانتی متر باشد تا خطر سوختگی به حداقل برسد.
  • دستگاه و همچنین اتاق محل جایگذاری آن دارای تهویه مناسب باشد تا بدن دلبندتان بیش از حد گرم نشود.
  • لامپ های دستگاه، تمیز باشند و روی آن ها گرد و غبار و آلودگی نباشد.
  • دستگاه را زیر تابش نور مستقیم خورشید و یا در نزدیکی وسایل گرمایشی یا سرمایشی قرار ندهید.
  • سطحی که قرار است دستگاه روی آن قرار بگیرد، می بایست صاف و هموار باشد و در ارتفاع نباشد.
  • دمای اتاقی که دستگاه در آن قرار دارد، مطابق با استاندارد (در حدود 20 تا 25 درجه سانتی گراد)، تنظیم گردد.
  • نوزاد خود را کاملا برهنه کنید، و فقط با پوشک ناحیه تناسلی را بپوشانید تا از آسیب در امان بماند. همچنین برحسب دستگاه مورد استفاده ممکن است لازم باشد تا با چشم بند مخصوص، چشم ها را نیز بپوشانید.

سایر موارد، توسط متخصص نصب کننده دستگاه تنظیم می شود، بنابراین نگران نباشید و نصب را به افرادی بسپارید که در این حوزه تخصص کافی دارند.

چه زمانی نمی توانیم از دستگاه زردی نوزاد استفاده کنیم؟ 

لازم است بدانید که در صورت ابتلای نوزاد به بیماری هایی همچون لوپوس، اختلالات کبدی، مصرف همزمان داروهایی که پوست را به نور حساس می کنند، پورفیری اریتروپوئتیک مادرزادی و یا سابقه آن در خانواده و همچنین سابقه سرطان پوست در خانواده، استفاده از دستگاه فتوتراپی چه در خانه و چه در بیمارستان ممنوع است و متخصص اطفال با روش دیگری سطح زردی نوزاد را پایین خواهد آورد.

چند روز باید دستگاه زردی نوزاد را اجاره کنیم؟

پاسخ این سوال، به فاکتورهای متعددی همچون سطح بیلی روبین نوزاد، سن نوزاد، نوع دستگاه انتخابی توسط پزشک و ... بستگی داشته و در هر نوزاد با دیگری متفاوت است. اما به صورت کلی استفاده از دستگاه فتوتراپی را برای یک بازه زمانی دو تا سه روزه را در نظر داشته باشید. در طی درمان، باید سطح بیلی روبین را به صورت منظم ارزیابی کنید تا بر این اساس در مورد مدت زمان استفاده از دستگاه زردی نوزاد تصمیم گیری شود.

عوارض استفاده از دستگاه زردی نوزاد

اگرچه فتوتراپی، روشی موثر برای کاهش سطح زردی نوزادان است، اما می تواند با برخی عوارض همراه باشد که عبارت هستند از:

  • افزایش درجه حرارت بدن یا تب
  • ظهور دانه ها و بثورات پوستی
  • سوختگی پوست نوزاد
  • کم آب شدن بدن نوزاد
  • برنزه شدن پوست نوزاد (تغییر رنگ پوست به خاکستری قهوه ای که موقت است و با به اتمام رسیدن فتوتراپی برطرف می شود)
  • اسهال و شل شدن مدفوع
  • سبز رنگ و یا تیره شدن مدفوع
  • دفع ادراری کلسیم
  • خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی
  • قرمز و یا پوسته پوسته شدن پوست
  • لرز و سرفه کردن
  • انسداد بینی به علت استفاده از چشم بند
  • آسیب به چشم ها (در صورت استفاده نکردن از چشم بند)
  • و خسته شدن نوزاد

فراموش نکنید که اگر به درستی از دستورالعمل های مراقبت از نوزادان حین فتوتراپی پیروی کنید، احتمال وقوع این عوارض به حداقل رسیده و بنابراین این موارد، نباید باعث شوند تا از انجام درمان با دستگاه زردی نوزاد چشم پوشی کنید، زیرا عوارض زردی کنترل نشده همچون ناشنوایی نوزاد و یا عقب ماندگی های ذهنی، بسیار جدی تر و برگشت ناپذیر است.

نحوه استفاده از دستگاه زردی نوزاد

اگر قرار است تا از دستگاه زردی نوزاد استفاده کنید، حتما دستورالعمل های زیر را به یاد داشته باشید و به آن ها به صورت جدی عمل کنید، تا علاوه بر کاهش خطرات و عوارض احتمالی فتوتراپی، زردی نیز به سرعت بهبود یافته و برطرف شود. این موارد عبارت هستند از:

1. بسته به نوع دستگاه، حتما از چشم بند استفاده کنید. شاید نگران باشید که مبادا نوزادتان به دلیل ندیدن محیط اطراف بترسد و کلافه شود، اما فراموش نکنید که بستن چشم ها با چشم بند به شکل درست، بزرگترین لطفی است که در حق فرزندتان خواهید کرد، زیرا در غیر این صورت احتمال آسیب های جدی و برگشت ناپذیر به چشم وجود دارد.

2. موقعیت قرارگیری فرزندتان را هر 2 ساعت یک بار تغییر دهید و او را بچرخانید تا با رسیدن نور به تمام بخش های بدن نوزاد، روند بهبودی سرعت پیدا کند. این کار به علاوه مانع از گرم شدن بیش از حد یک بخش خاص از بدن خواهد شد. البته اگر دستگاه زردی نوزاد از نوع تونلی با طراحی سه بعدی باشد، نیازی به انجام این کار نیست.

3. مطمئن باشید که بستر فرزندتان خشک است تا بدن او گرم بماند.

4. هر 1.5 تا 4 ساعت یک بار (بسته به دستورالعمل دستگاه، وزن نوزاد و شدت نور)، حتما دلبندتان را برای 30 دقیقه از دستگاه خارج کنید، او را در آغوش بگیرید و شیردهی را به صورت منظم انجام دهید تا بدن کم آب نشود و سرعت دفع بیلی روبین از طریق ادرار نیز بالا برود. در این فواصل رنگ پوست و دمای بدن دلبندتان را نیز به دقت مورد ارزیابی قرار دهید.

5. در فواصل استراحت، با ملایمت بدن دلبندتان را ماساژ دهید تا از شدت خستگی او کاسته شود.

6. نوزادتان را پوشک کنید و اگر متوجه شدید که کثیف یا خیس شده است، حتما برای تعویض اقدام کنید.

7. در نزدیکی دستگاه بمانید و با نوزادتان حرف بزنید، این کار باعث می شود تا او آرام و راحت باشد.

8. و به هیچ عنوان به پوست بدن دلبندتان روغن، لوسیون و یا کرم نزنید و اگر لازم است تا بدن او را تمیز کنید، با آب این کار را انجام دهید. البته پیش از برگرداندن نوزاد به دستگاه، اطمینان حاصل کنید که پوست او خشک شده و خیسی بر روی آن باقی نمانده است.

علائم خطر حین استفاده از دستگاه زردی نوزاد

در حین کار با دستگاه فتوتراپی، باید به دقت دلبندتان را پایش کرده و مراقب هرگونه نشانه یا علامت غیرمعمول باشید. توصیه می شود در صورت وجود هر یک از موارد زیر، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید:

  • دمای بدن نوزاد به بالاتر از 38 درجه سانتی گراد افزایش یافته و بیشتر از نیم ساعت پایدار مانده است.
  • دمای بدن نوزاد به کمتر از 35.6 درجه سانتی گراد کاهش یافته و با وجود تلاش بعد از نیم ساعت نمی توانید دمای بدن را به حد مناسب بالا ببرید.
  • فرزندتان در شیر خوردن مشکل دارد.
  • فرزندتان به سختی از خواب بیدار می شود.
  • فرزندتان به شدت بالا آورده و استفراغ می کند یا اینکه رنگ استفراغ او زرد است.
  • فرزندتان کم آب شده و علائمی همچون گود افتادن چشم ها، خشک شدن پوست و پریده شدن رنگ را نشان داده و هنگام گریه، اشک ندارد.همچنین در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، لازم است تا بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید:
  • با گذشت زمان، نه تنها از شدت زردی کاسته نمی شود، بلکه به شدت آن افزوده شده است.
  • با وجود گذشت 14 روز از تولد، هنوز زردی پابرجا است.
  • وزن گیری نوزاد مناسب نبوده و به خوبی شیر نمی خورد.
  • رنگ نوزاد زرد شده است و علائم پیچش روده را دارد.

بیقراری نوزاد زیر دستگاه فتوتراپی

گاهی اوقات بستن چشم ها با چشم بند، می تواند باعث بی قراری نوزادان شود، در چنین شرایطی در کنار فرزندتان بمانید و با او حرف بزنید، برای او لالایی بخوانید و یا گذاشتن آهنگ های ملایم و یا صداهایی که شبیه به فضای درون رحم هستند (white noise) را امتحان کنی. اگر این راهکارها موثر نبود، با شرکت ارائه دهنده دستگاه یا متخصص اطفال تماس بگیرید تا راه های جایگزین را به شما پیشنهاد دهند.

البته دقت داشته باشید که بی قراری شدید نوزاد زیر دستگاه فتوتراپی می تواند نشان از مشکلات جدی تر همچون پورفیری مادرزادی باشد که با حساسیت به نور مرتبط بوده و اگر وجود آن به اثبات برسد، تداوم فتوتراپی ممنوع است. بنابراین حتما در صورت مشاهده بی قراری نوزاد، متخصص اطفال را در جریان قرار دهید.

اثرات نور دستگاه زردی نوزاد برای اطرافیان

یکی از پرتکرارترین سوالات در مورد فتوتراپی این است که آیا نور دستگاه زردی برای اطرافیان خطرناک است؟

پاسخ این سوال بستگی به دستگاه مورد استفاده دارد. در گذشته، دستگاه های با لامپ فلوئورسنت، به دلیل تولید نور ماوراءبنفش، می توانستند برای اطرافیان آسیب رسان باشند اما امروزه، در دستگاه های معتبر از با استفاده از فیلترهای مخصوص، این مشکل برطرف شده است.

اما اگر از دستگاه های با لامپ LED استفاده کنید، دیگر هیچ نگرانی بابت خطرناک بودن نور دستگاه فتوتراپی برای اطرافیان وجود ندارد و تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از نگاه کردن مستقیم به لامپ های دستگاه در حالت روشن خودداری کنید.

نوزاد چند ساعت باید در دستگاه زردی بماند؟

اگر تمام دستورالعمل ها را به درستی پیگیری کنید و شیردهی در فواصل منظم انجام شود، به طور معمول بین 48 تا 72 ساعت کافی است تا نوزاد در دستگاه زردی بماند و مدت زمان کمتر یا بیشتر از این، برحسب شدت زردی و صلاحدید پزشک تعیین می شود.

قیمت دستگاه زردی نوزاد

اگر متخصص اطفال با فتوتراپی در منزل موافقت کرد، شما دو راه کلی خرید و یا اجاره دستگاه زردی نوزاد را پیش رو دارید. هزینه اجاره دستگاه زردی نوزاد در مقایسه با هزینه خرید دستگاه زردی نوزاد بسیار کمتر است، اما هزینه خرید دستگاه فتوتراپی، به نسبت بالا بوده و باید بیشتر از چند میلیون هزینه کنید. با در نظر گرفتن اینکه مدت زمان استفاده از دستگاه فتوتراپی به طور معمول طولانی نبوده و همچنین وسیله ای نیست که همیشه کاربرد داشته باشید، اجاره دستگاه زردی نوزاد به صرفه تر و منطقی تر است.

چند روز بعد از استفاده از دستگاه زردی نوزاد باید مجدد آزمایش بدهیم؟

در صورتی که روند درمان فرزندتان را در خانه پیش می برید، بسته به شدت زردی و سطح بیلی روبین، هر 4 تا 6 ساعت بعد از شروع فتوتراپی کنترل شده و اگر روند کاهشی دیده شود فواصل کنترل سطح بیلی روبین به 6 تا 12 ساعت افزایش پیدا می کند. در نهایت 24 ساعت بعد از متوقف شدن درمان، مجددا سطح بیلی روبین باید کنترل شود تا خیالمان از هر جهت راحت شود.

بعد از استفاده از دستگاه زردی نوزاد، عدد زردی چندتا باید بیاید پایین؟

در رابطه با پاسخ این سوال عدد مشخصی وجود ندارد و مهم نتیجه نهایی است. توقع بر این است که سطح بیلی روبین به کمتر از 8 میلی گرم در دسی لیتر برسد تا بتوان گفت که زردی نوزاد کنترل شده و نیازی نیست فتوتراپی در دستگاه زردی نوزاد ادامه پیدا کند. بنابراین به صورت مستمر و منظم با متخصص اطفال در تماس باشید تا روال درمانی به درستی تنظیم شود.

 

انواع دستگاه زردی نوزاد برحسب نوع لامپ

لامپ فلوئورسنت: رایج ترین منبع نور مورد استفاده در فتوتراپی، لامپ های فلوئورسنت یا فلورسنت هستند که نور با طول موج 400 تا 520 را از خود ساطع کرده و به دلیل قیمت ارزان، مورد استقبال قرار گرفته اند. اما در مقابل، نقطه ضعف لامپ فلورسنت این است که در گذر زمانی 1200 ساعته، از شدت نور آن ها کاسته می شود و توانایی تابش نور تا حداقل 30 تا 40 درصد افت پیدا می کند. به همین دلیل، اگر در دستگاه زردی مورد استفاده شما از لامپ فلوئورسنت استفاده شده است، باید بعد از گذشت یک بازه زمانی مشخص، لامپ ها را عوض کنید.

لامپ فلوئورسنت متراکم: این نوع از لامپ ها طول کمی داشته (در حدود 17 سانتی متر) و در کنار هم به صورت تاشده قرار گرفته اند. به دلیل استفاده از طیف نور آبی و سفید، این دسته از منابع نوری بیش از حد گرما تولید نکرده و بنابراین بدون نگرانی از اذیت شدن دلبندتان، می توانید او را با فاصله کم از لامپ های فلورسنت متراکم قرار دهید.

لامپ LED: ویژگی بارز لامپ های LED، تابش طیف نور آبی است که در نتیجه آن تولید نور با شدت بالا و گرمای بسیار پایین بوده و بنابراین امکان قرار دادن نوزاد در نزدیکی منبع نوری قرار دارد. به علاوه، میزان مصرف انرژی انواع لامپ های LED بسیار پایین است و در مقابل دوام بسیار بالایی دارند و فقط هر 6 ماه یک بار باید آن ها را از نظر شدت تابش کنترل کرد.

لامپ هالوژن: منبع نوری هالوژن، گرمای زیادی تولید کرده و بنابراین در نزدیکی آن یک فن تعبیه می شود تا دمای نورافکن را پایین بیاورد. نکته مهم در استفاده از این منابع نوری، این است که باید به صورت مستقیم در بالای سر دلبندتان و در فاصله حدود 50 سانتی متری قرار بگیرد تا اثربخشی کافی از خود نشان دهد.

انواع دستگاه زردی نوزاد برحسب منبع نور

شکل دیگر طبقه بندی دستگاه های زردی نوزاد، بر اساس نوع منبع نوری به کار رفته در آن ها است که بر این اساس به دو دسته کلی دسته بندی می شوند:

1. دستگاه زردی نوزاد با نور معمولی: دستگاه هایی که از لامپ های فلوئورسنت و یا لامپ های LED با طیف باریک نور استفاده می کنند، در این دسته قرار دارند.

2. دستگاه زردی نوزاد با فیبر نوری: در این دستگاه ها که با عنوان دستگاه فتوتراپی فیبراپتیک نیز شناخته می شوند، از لامپ های هالوژن استفاده می شود.

انواع دستگاه زردی نوزاد برحسب شکل استفاده از منبع نور

بر اساس نحوه کاربرد نور، دستگاه فتوتراپی به سه دسته یا بهتر است بگوییم به سه نسل طبقه بندی می شود که عبارت هستند از:

فتوتراپی سنتی: در این دستگاه ها که نسل اول دستگاه های زردی نوزاد محسوب می شوند، منبع نوری از نوع غیراپتیک بوده و در بالای سر فرزندتان قرار می گیرد تا نور به تمام سطح بدن برهنه او بتابد. کار با این دستگاه ها آسان است و اغلب دستگاه های زردی نوزاد در خانه از این انواع هستند اما نقطه ضعف بزرگ دستگاه های فتوتراپی سنتی این است که تشعشعات آن می توانند به چشم ها و اندام های تناسلی خصوصا بیضه ها آسیب برسانند و بنابراین این بخش ها باید به درستی پوشانده شوند.

فتوتراپی فیبر اپتیک: نسل دوم دستگاه های زردی نوزاد، دستگاه های فیبر اپتیک هستند که از فیبر نوری و لامپ های هالوژن استفاده می کنند و نور به کمک کابل های مخصوص، به پدها و سطوحی منتقل می شود که بر روی نوزاد قرار می گیرند. بارزترین مزایای دستگاه های نسل دوم این است که نیازی به جداسازی نوزاد از مادر و گذاشتن او در محفظه در بسته نبوده و به علاوه با خطر و احتمال آسیب چشمی همراه نیست. اما در مقابل قدرت کمتری دارد.

فتوتراپی بیلی بلانکت: این نوع از دستگاه زردی نوزاد، که با عنوان پتوری زردی، پتوی فتوتراپی دو طرفه و یا پتوی بیلی روبین نیز شناخته می شود، در دسته دستگاه های فتوتراپی فیبر اپتیک قرار دارد و به دلیل قابل حمل بودن، امروزه با استقبال زیادی مواجه شده است. مهم ترین ویژگی های مثبت فتوتراپی بیلی بلانکت این است که پدهای مورد استفاده از آن درست مانند یک پتو انعطاف پذیر بوده و با پوشاندن تمام بدن فرزندتان، می توانند هم از بالا و هم از پایین نور را به بدن بتابانند تا سرعت درمان افزایش پیدا کند. حین کار با این دستگاه لازم نیست از چشم بند مخصوص استفاده کنید و یا دلبندتان را بچرخانید و موقعیت او را تغییر دهید. به علاوه در حین اینکه فتوتراپی انجام می شود، شما می توانید به فرزندتان شیر بدهید و یا اینکه دستگاه را جا به جا کرده و به جای دیگری ببرید، بدون اینکه در روند درمان و تابش نور خللی ایجاد شود. البته در صورت استفاده از بیلی بلانکت،

همچنان استفاده از پوشک برای محافظت از اندام های تناسلی ضروری است و به علاوه باید از محافظ های مخصوص استفاده کنید تا بدن دلبندتان با سطح پلاستیکی تماس نداشته باشد و عرق سوز نشود.

فتوتراپی چندگانه: نسل سوم دستگاه های زردی نوزاد است که با استفاده از هر دو دستگاه های نسل اول و نسل دوم، در واقع از چند نوع منبع نوری متفاوت به صورت همزمان استفاده می کنند و در زردی های با درجات بالا و یا مواردی که نوزاد به دستگاه های زردی دیگر پاسخ نداده باشد، کاربرد دارد.

انواع دستگاه زردی نوزاد برحسب تعداد لامپ ها

بسته به تعداد و انواع لامپ های مورد استفاده، دستگاه زردی نوزاد می تواند شامل انواع زیر باشد:

  • دستگاه زردی نوزاد با 4 لامپ،
  • دستگاه زردی نوزاد با 6 لامپ،
  • دستگاه زردی نوزاد با 8 لامپ،
  • دستگاه زردی نوزاد با لامپ از نوع ال ای دی (LED)،
  • دستگاه زردی نوزاد از نوع دوقلو برای درجات شدید زردی،
  • دستگاه زردی نوزاد که نیاز به چشم بند مخصوص ندارد،

انواع دستگاه زردی نوزاد برحسب شکل دستگاه

در حال حاضر در کشور ما دستگاه های زردی نوزاد، برحسب شکل به چند دسته تقسیم می شوند:

دستگاه زردی نوزاد میزی: برای استفاده از این دستگاه ها که به عنوان تاشو نیز شناخته می شوند، کافی است تا پایه های آن را باز کرده و بر روی زمین با سطح صاف و همواره قرار دهید. منبع نوری در دستگاه های میزی شکل در بالای سر نوزاد قرار گرفته و بنابراین جزو نسل اول فتوتراپی یا همان دستگاه با نور معمولی طبقه بندی می شوند. اگر قرار است در خانه فتوتراپی را انجام دهید، دستگاه زردی نوزاد میزی یکی از بهترین گزینه ها برای شما است.

دستگاه زردی نوزاد تونلی: این دستگاه ها، طراحی سه بعدی دارند که در آن از سه طرف نور به سمت بدن نوزاد تابانده می شود. نقطه قوت دستگاه زردی نوزاد تونلی این است که سر نوزاد خارج از دستگاه قرار گرفته و بنابراین نیازی به استفاده از چشم بند نیست.

دستگاه زردی نوزادی محفظه ای: این نوع از دستگاه های فتوتراپی هم در خانه و هم در بیمارستان کاربرد داشته و دارای محفظه ای هستند که نوزاد به صورت برهنه درون آن قرار می گیرد. در صورت استفاده از این دستگاه ها، محافظت از چشم ها و اندام تناسلی با چشم بند و پوشک ضروری است. برحسب اینکه، چه نوع منبع نوری و با چه شدت تابشی مورد استفاده قرار بگیرد، دستگاه های محفظه دار به سه دسته تقسیم می شوند:

1. دستگاه فتوتراپی محفظه ای از نوع معمولی: مناسب برای نوزادان رسیده که زردی آن ها خفیف است و سطح بیلی روبین بین 10 تا 12 قرار دارد. در دستگاه، لامپ فلوئورسنت با توان 18 وات به کار رفته است.

2. دستگاه فتوتراپی محفظه ای از نوع ظرفیت بالا: مناسب برای نوزادان رسیده که زردی آن ها متوسط و سطح بیلی روبین بین 12 تا 15 قرار دارد. در این دستگاه، لامپ فلوئورسنت با توان 20 وات به کار رفته است.

3. دستگاه فتوتراپی محفظه ای از نوع LED: مناسب برای نوزادان رسیده که سطح بیلی روبین آن ها بین 13 تا 18 قرار دارد و وزنشان بیشتر از 3000 گرم است. در این دستگاه، 4 لامپ فلوئورسنت LED به کار رفته است.

آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را می سوزاند؟

یکی از بزرگترین نگرانی های والدین جوان این است که آیا در صورت استفاده از دستگاه فتوتراپی، امکان سوختن پوست نوزاد و اذیت شدن او وجود دارد؟

پاسخ این سوال، وابسته به نوع دستگاه مورد استفاده است. اگر منبع نوری دستگاه زردی شما لامپ های فلوئورسنت باشند، بله این احتمال وجود دارد، زیرا این لامپ ها از یک سو می توانند امواج ماوراء بنفش را تولید کنند و از سوی دیگر، گرما و حرارت زیادی را تولید کرده و در نتیجه ممکن است باعث سوختگی پوست لطیف و آسیب پذیر دلبند کوچک شما شوند. اما این مساله، مانعی بر سر راه فتوتراپی نیست، زیرا اگر فاکتورهایی همچون فاصله منابع نور و مدت زمان استفاده از دستگاه به درستی رعایت شوند، عوارض پوستی همچون سوختگی به حداقل خواهد رسید. به علاوه کنترل دمای بدن هر 4 تا 6 ساعت یک بار، شیردهی منظم و تغییر موقعیت نوزاد در فواصل معین نیز به جلوگیری از سوختن پوست نوزاد حین فتوتراپی کمک خواهد کرد.

البته اگر از دستگاه های با منبع نوری لامپ های LED استفاده کنید، خطر سوختگی پوست نوزاد وجود ندارد.

استفاده از مهتابی برای زردی نوزاد

یکی از روش های متداول که به دلیل هزینه کم و در دسترس بودن، در گذشته در خانه ها برای درمان زردی از آن استفاده می شد، لامپ های مهتابی بودند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید تا به جای دستگاه های فتوتراپی از لامپ های مهتابی استفاده کنید، سخت در اشتباه هستید! زیرا میزان تولید گرمای لامپ های مهتابی بسیار زیاد است و بنابراین می ‌تواند باعث سوختگی پوست نوزاد شود. از سوی دیگر لامپ های مهتابی دمای بدن نوزاد را بیش از حد بالا برده و از آنجا که طول موج ساطع شده از لامپ های مهتابی برای زردی نوزاد طراحی نشده است، بنابراین تضمینی برای کسب نتیجه لازم و دفع بیلی روبین در صورت استفاده از این روش وجود ندارد. نکته قابل توجه دیگر نیز این است که در صورت استفاده مداوم از لامپ ‌های مهتابی امکان ترکیدن آن ها و آسیب به بدن فرزند کوچکتان به صورت جدی وجود دارد و بنابراین بهتر است با صرف هزینه دستگاه‌ های فتوتراپی مخصوص خانه را تهیه کرده و از آن‌ ها برای درمان استفاده کنید. اگر این کار برایتان سخت به نظر می رسد، در نهایت با نظر متخصص اطفال نوزاد را در بیمارستان بستری نمایید تا در آنجا روال فتوتراپی و استفاده از دستگاه زردی نوزاد پیگیری شود.

مطالعه بیشتر:

زردی نوزاد وسوال های رایج درباره آن ،زردی نوزاد باید چند باشد؟

آیا زردی نوزادی خطرناک است؟ روش های درمان زردی نوزادی

نوزادانی که شیر مادر می خورند به زردی مبتلا می شوند؟

?پرسش و پاسخ های دستگاه زردی نوزاد

علائم خطر حین استفاده از دستگاه زردی نوزاد چیست؟

دمای بدن نوزاد به بالاتر از 38 درجه سانتی گراد افزایش یافته و بیشتر از نیم ساعت پایدار مانده است. دمای بدن نوزاد به کمتر از 35.6 درجه سانتی گراد کاهش یافته و با وجود تلاش بعد از نیم ساعت نمی توانید دمای بدن را به حد مناسب بالا ببرید. فرزندتان در شیر خوردن مشکل دارد. فرزندتان به سختی از خواب بیدار می شود. فرزندتان به شدت بالا آورده و استفراغ می کند یا اینکه رنگ استفراغ او زرد است.

آیا دستگاه فتوتراپی پوست نوزاد را می سوزاند؟

اگر منبع نوری دستگاه زردی شما لامپ های فلوئورسنت باشند، بله این احتمال وجود دارد، زیرا این لامپ ها از یک سو می توانند امواج ماوراء بنفش را تولید کنند و از سوی دیگر، گرما و حرارت زیادی را تولید کرده و در نتیجه ممکن است باعث سوختگی پوست لطیف و آسیب پذیر دلبند کوچک شما شوند

فتوتراپی بیلی بلانکت چه فوایدی دارد؟

مهم ترین ویژگی های مثبت فتوتراپی بیلی بلانکت این است که پدهای مورد استفاده از آن درست مانند یک پتو انعطاف پذیر بوده و با پوشاندن تمام بدن فرزندتان، می توانند هم از بالا و هم از پایین نور را به بدن بتابانند تا سرعت درمان افزایش پیدا کند.

آیا دستگاه فتوتراپی سنتی خوبه؟

در این دستگاه ها که نسل اول دستگاه های زردی نوزاد محسوب می شوند، منبع نوری از نوع غیراپتیک بوده و در بالای سر فرزندتان قرار می گیرد تا نور به تمام سطح بدن برهنه او بتابد. کار با این دستگاه ها آسان است و اغلب دستگاه های زردی نوزاد در خانه از این انواع هستند اما نقطه ضعف بزرگ دستگاه های فتوتراپی سنتی این است که تشعشعات آن می توانند به چشم ها و اندام های تناسلی خصوصا بیضه ها آسیب برسانند و بنابراین این بخش ها باید به درستی پوشانده شوند.

آیا استفاده از مهتابی برای دفع زردی نوزاد خوبه؟

یرا میزان تولید گرمای لامپ های مهتابی بسیار زیاد است و بنابراین می ‌تواند باعث سوختگی پوست نوزاد شود. از سوی دیگر لامپ های مهتابی دمای بدن نوزاد را بیش از حد بالا برده و از آنجا که طول موج ساطع شده از لامپ های مهتابی برای زردی نوزاد طراحی نشده است، بنابراین تضمینی برای کسب نتیجه لازم و دفع بیلی روبین در صورت استفاده از این روش وجود ندارد.