The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

تاکی پنه گذرای نوزادی چیست و آیا تاکی پنه گذرای خطرناک است؟

ممکن است متوجه شوید که دلبندتان بعد از تولد تنفس منظمی ندارد، تند تند نفس می کشد و یا گاهی  تنفس او قطع می گردد. این مشکل اغلب مادران و پدران را به شدت نگران می کند، به همین سبب در ادامه این متن ما قصد داریم شما را با تاکی پنه گذرای نوزادی آشنا کنیم و بگوییم چه زمانی باید نوزاد را نزد متخصص ببرید.

تاکی پنه گذرای نوزادی چیست؟

مایع آمنیوتیک موجود در کیسه آمنیوتیک برای رشد جنین بسیار مهم است و مانند یک کوسن جنین را در برابر صدمات محافظت می کند. همچنین این مایع دما را ثابت نگه داشته و برای رشد سالم استخوان ها و ریه ها ضروری است. ریه های جنین داخل رحم از مایع آمنیوتیک پر است. این امری طبیعی و سالم محسوب می شود.

در طول زایمان بدن نوزاد مواد شیمیایی ترشح می کند تا مایع آمنیوتیک را از ریه های خود خارج کند. فشار کانال زایمان بر قفسه سینه نوزاد نیز باعث می شود مایعات از ریه های او خارج شود. نوزاد پس از تولد با سرفه و پرکردن ریه ها از هوا مایع آمنیوتیک باقی مانده را خارج می کند.

هر چند در برخی مواقع مایع آمنیوتیک آن طور که باید به سرعت و به طور کامل از ریه ها خارج نمی شود. مقدار مایع باقی مانده در ریه ها عملکرد درست ریه های نوزاد را با مشکل مواجه می کند. به این مشکل تاکی پنه گذرای نوزادی (TTN) می گویند.

آیا تاکی پنه گذرای نوزادی خطرناک است؟

خیر. این مشکل معمولا باعث تنفس سریع نوزاد (تاکی پنه) خواهد شد. هر چند علائم این بیماری آزار دهنده است، اما خطر مرگ ندارد. این علائم معمولا یک تا سه روز پس از تولد از بین خواهد رفت.

عنوان های دیگری که برای تاکی پنه بکار می رود، شامل موارد زیر است:

• ریه مرطوب در نوزادان

• مایع باقی مانده جنینی در ریه

• انتقال طولانی مدت

علائم تاکی پنه گذرای نوزادی چیست؟

علائم بیماری تاکی پنه در هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است. علائم شایع این بیماری شامل موارد زیر است:

• تنفس سریع که به معنای بیش از ۶۰ تنفس در دقیقه است

• تنفس سخت که همراه با ناله کردن و نق زدن است

• سوزش سوراخ های بینی

• کبود شدن پوست (سیانوز)

• قفسه سینه با هر نفس فرو می رود (که به آن عقب نشینی نیز گفته می شود)

چه عاملی باعث ایجاد تاکی پنه گذرای نوزادی می شود؟

همیشه علت دقیق تاکی پنه گذاری در نوزادان مشخص نیست. ممکن است این مشکل ناشی از عدم توانایی ریه های نوزاد در دفع یا جذب مایع آمنیوتیک در هنگام زایمان یا پس از آن باشد.

کودکانی که به روش سزارین به دنیا می آیند در معرض خطر بیشتر ابتلا به این عارضه هستند. زایمان سزارین اجازه خروج مایع آمنیوتیک از ریه های نوزاد را نمی دهد که معمولا این اتفاق در زایمان طبیعی در کانال زایمان رخ می دهد.

عوامل دیگری که باعث ایجاد تاکی پنه می شود، شامل موارد زیر است:

• دیابت مادر

• زایمان سریع از واژن

• تاخیر در مسدود کردن بندناف

نوزادان پسر و آن هایی که هنگام تولد دارای وزن بالایی هستند، در معرض خطر بیش تر ابتلا به این عارضه هستند.

تاکی پنه گذرای نوزادی چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم تاکی پنه گذاری ممکن است با مشکلات دیگری در نوزادان مرتبط باشد. همین امر ممکن است تشخیص بیماری را برای پزشک با مشکل مواجه کند. پزشک بارداری، زایمان و مشکلات شما را مورد بررسی قرار می دهد. او در عین حال به معاینه نوزاد می پردازد. انجام برخی آزمایش ها برای تشخیص بیماری لازم است. این آزمایش ها شامل موارد زیر است:

شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون برای تشخیص هرگونه عفونت مانند التهاب ریه.

• آزمایش گاز خون (ABG) که به بررسی اکسیژن خون و میزان دی اکسیدکربن خون می پردازد.

• اسکن ریه برای بررسی علل ناراحتی های تنفسی.

• بررسی اکسیژن خون که توسط حس گری که به پای کودک متصل می شود صورت می گیرد.

اگر دلایل دیگری برای نشانه ها وجود نداشت، پزشک بیماری تاکی پنه را تشخیص می دهد.

تاکی پنه گذرای نوزادی چگونه درمان می شود؟

اگر نوزاد علائم بیماری تاکی پنه داشته باشد، در صورت نیاز به او اکسیژن اضافی داده می شود تا سطح اکسیژن خون ثابت بماند. این کار معمولا از طریق لوله ای که اطراف سر نوزاد و داخل بینی او قرار دارد انجام می شود.

اغلب نوزادان طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت به درمان پاسخ می دهند. در طول این مدت باید میزان نیاز کودک به اکسیژن اضافی کاهش یابد. نوزادانی که مشکل تنفسی دارند خوب شیر نمی خورند. در این صورت پزشک مایعات و مواد غذایی را از طریق سرم یا با لوله ای از طریق بینی به داخل معده نوزاد می رساند.

به دلیل این که ممکن است تشخیص تاکی پنه از عفونت کار دشواری باشد، پزشک برای درمان از آنتی بیوتیک استفاده می کند. اگر در آزمایش نشانه ای از عفونت دیده نشد، باید مصرف آنتی بیوتیک قطع شود.

در موارد نادر، معمولا زمانی که همراه با تاکی پنه گذاری عوارض دیگری نیز دیده می شود، ممکن است مشکلات تنفسی نیاز به استفاده از دستگاه هوارسان را مبرم سازد. این دستگاه تا زمانی که نوزاد بتواند به طور مستقل نفس بکشد به تنفس او کمک می کند.

چشم انداز کودک مبتلا به تاکی پنه چگونه است؟

نشانه های بیماری تاکی پنه گذاری معمولا طی یک تا سه روز پس از تولد برطرف می شود. در برخی موارد، علائم ممکن است تا یک هفته ادامه پیدا کند. معمولا پس از برطرف شدن علائم بیماری، نوزاد مشکل سلامتی نخواهد داشت و نیازی به مراقبت ویژه بیشتر نیست.

چگونه می توان از بیماری تاکی پنه گذرای نوزادی پیشگیری کرد؟

راهی برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه وجود ندارد. هر چند با انجام کارهای زیر می توان احتمال ابتلا را کاهش داد:

• مصرف غذاهای سالم در دوران بارداری که شامل انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل است.

• مراجعه به پزشک برای بررسی های قبل از زایمان

• ترک سیگار

• پرهیز از مصرف الکل و داروهایی که پزشک تجویز نکرده است.

مطالعه بیشتر:

علت تند تند نفس کشیدن نوزاد تازه متولد شده چیست؟

خطرات زایمان قبل از هفته 37 برای مادر و نوزاد چیست؟

عوارض زایمان سزارین برای نوزاد و مزایای سزارین برای نوزاد

تنفس نوزاد چگونه باید باشد وتعداد تنفس طبیعی نوزاد چقدر است؟

منبع: healthline