The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

علت حساس شدن پستان ها و درمان آن چیست؟

همه بانوان این تجربه را داشته اند که برخی روزها سینه هایشان بیش از حد حساس شده و در لمس دردناک به نظر می رسد. اما آیا حساس شدن پستان ها طبیعی است و یا می تواند نشانه از مشکل خاصی باشد علت اصلی حساس شدن پستان ها چیست؟ در ادامه این متن همه چیز را درمورد حساس شدن پستان ها از علت تا درمان برای شما شرح می دهیم.

آیا حساس شدن پستان ها نگران کننده است؟

با این که احتمال بیشتری دارد بانوان دچار این عارضه پستانی شوند، اما هر کسی را که دارای بافت پستانی است می تواند تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر حساس شدن ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

- حساسیت به لمس

- درد

- پر بودن

- ضربان

حساس شدن پستان ها و درد پستان می تواند مایه نگرانی باشد، اما الزاما همیشه این گونه نیست. درد پستان به ندرت نشانه سرطان است و به دلایل بسیار ممکن است پستان های کاملا سالم دچار درد شود.

1. سینه بند نامناسب 

یکی از دلایل رایج حساس شدن پستان ها سینه بند نااندازه است. سینه بند بافت سنگین و پرچربی پستان های بانوان را نگه می دارد. سینه بندی که زیادی بزرگ یا کوچک باشد ممکن است پشتیبانی لازم را بعمل نیاورد. وقتی پستان تمام روز دچار اصطکاک شود، به راحتی حساس خواهد شد. ممکن است در پشت، گردن و شانه ها نیز احساس درد کنید. از طرف دیگر پوشیدن سینه بند کوچک یا تنگ می تواند فشار زیادی به پستان ها وارد کند و باعث حساس شدن شود.

تحقیقات نشان داده است که ۸۰ درصد از بانوان از سینه بند با اندازه اشتباه استفاده می کنند. محققان دریافته اند که این موضوع خصوصا در مورد بانوانی که پستان های بزرگ دارند صادق است.

چاره چیست؟

  • اگر فکر می کنید مقصر سینه بند است، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  •  آیا پستان ها از بالای سینه بند بیرون زده است؟

  •  آیا بند پشت در پوست فرو رفته است؟

  •  آیا هر روز سینه بند را در محکم ترین درجه می بندید.

  •  آیا بند پشت بالا می آید؟

  •  آیا بین پستان و کاپ فاصله است؟

اگر پاسخ شما به هر کدام از این سؤالات مثبت است، در مغازه اندازه گیری حرفه ای کنید. بسیاری از بانوان سخت شان است خودشان این اندازه گیری را در منزل انجام دهند و اندازه گیری حرفه ای می تواند بسیار دقیق تر باشد.

2. کشیدگی عضلانی است؟

عضلات سینه ای درست زیر و اطراف پستان ها واقع است. وقتی این عضلات را می کشید، به نظرتان می آید درد مستقیم از داخل پستان می آید. این نوع درد پستان معمولا محدود به یک پستان است.

همچنین ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

  •  تورم
  •  جراحت
  •  دشواری حرکت بازو یا شانه

کشیدگی عضلات سینه در میان ورزشکاران و وزنه برداران رایج است، اما می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. فعالیت های معمول مانند بیل زدن یا حتی بلند کردن کودک می تواند منجر به کشیدگی عضلات سینه شود.

چاره چیست؟

بیشتر کشیدگی های سینه در خانه قابل درمان است:

3. اسیب های ناخواسته یا جراحت

آیا تا بحال شده از خواب بلند شوید و شاهد برآمدگی یا جراحتی روی پا شوید که به خاطر نیاورید از کجا آمده است؟ این اتفاق ممکن است برای سینه هم بیفتد.

به عنوان مثال، ممکن است کیف شانه ای سنگینی حمل کرده باشید یا هنگام حمل کودک خواب باعث ایجاد برآمدگی شده باشید. رابطه جنسی نیز یک دلیل رایج برای جراحت پستان است.

چاره چیست؟

حساس شدن پستان ها و دردهای خفیف ناشی از برآمدگی یا جراحت معمولا پس از چند روز از بین می رود.

- مسکن مصرف کنید. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن درد را درمان می کند و تورم را کاهش می دهد.

- استفاده از یخ یا گرما: برای کاهش درد از هر کدام که مفید است استفاده کنید.

- سینه بند را عوض کنید: چیزی نرم و مقاوم ـ معمولا بدون فنر زیرین ـ می تواند راحت باشد.

 4. عادت ماهانه هستید

بیشتر موارد حساس شدن پستان های بانوان ناشی از تغییرات هورمونی است. پزشکان آن را درد دوره ای پستان می نامند، چون مستقیما مرتبط با چرخه قاعدگی است. تغییر هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون در طول ماه باعث انواع تغییرات در بدن و مغز شما می شود. استروژن و پروژسترون در واقع می توانند اندازه و تعداد مجاری و غدد شیری پستان ها را افزایش دهد. این امر باعث تورم و احتباس آب می شود.

چند روز قبل از عادت ماهانه، هر دو پستان ها ورم می کند و دردناک می شود. همچنین ممکن است اطراف پستان ها، از جمله بالای سینه، طرفین پستان ها، زیربغل و بازوها احساس درد کنید. حساس شدن و درد پستان ها باید پس از عادت ماهانه از بین برود.

چاره چیست؟

تغییرات شیوه زندگی و درمان های خانگی اغلب برای کاهش عوارض کافی است:

از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن درد را از بین می برد و تورم را کاهش می دهد.

- استفاده از یخ یا گرما: از هرکدام که مفید است استفاده کنید.

- از مصرف کافئین پرهیز کنید: می تواند ناراحتی را بیشتر کند.

- سینه بند مخصوص عادت ماهانه بپوشید: احتمالا لباس زیر مخصوص عادت ماهانه دارید، پس مجموعه را کامل کنید و یک سینه بند بزرگ تر هم تهیه کنید تا به پستان هایتان فشار نیاید.

- مصرف نمک را کاهش دهید: نمک باعث احتباس آب و تورم پستان ها می شود. تورم بخشی از دلیل حساس شدن پستان هاست.

- تمرین آگاهی کنید: استرس درد را بدتر می کند. حتما خوب بخوابید و تکنیک های آرام سازی مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

اگر درمان های خانگی عمل نمی کند، درباره مصرف ضدبارداری هورمونی با پزشک خود مشورت کنید. قرص های ضدبارداری تخمک گذاری را متوقف می کند و این امر می تواند عوارض قاعدگی را کاهش دهد.

5. از نشانه بارداری است

وقتی باردار می شوید بدن شما دچار تغییرات هورمونی زیادی می شود. هورمون ها باعث تغییراتی می شود تا بدن شما برای حفظ بارداری آماده شود. در هفته های اول بارداری ممکن است متوجه باد کردن و حساس شدن پستان ها شوید. ممکن است نوک پستان شما نیز بیرون بزند.

نشانه های اولیه دیگر بارداری شامل موارد زیر است:

- عقب افتاده قاعدگی

- تهوع همراه با استفراغ یا بدون آن

- افزایش ادرار

- خستگی

- یبوست و سوزش معده

- عوض شدن سلیقه غذایی

اگر درد پستان شدید است با متخصص زنان مشورت کنید. اگر متوجه برآمدگی، تغییرات پوستی یا ترشحاتی شدید با پزشک در میان بگذارید.

چاره چیست؟

وقتی تصمیم می گیرید باردار شوید یا سقط جنین کنید بدن دچار تغییرات زیادی می شود. برای تسکین حساس شدن پستان ها می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

- گرما: پد حرارتی برقی یا یک حوله مرطوب و گرم می تواند درد و تورم را در اوایل بارداری کاهش دهد.

- دست نزنید: در هفته های اول دست زدن به پستان ها می تواند ناخوشایند باشد. هنگام رابطه جنسی وضعیتی را انتخاب کنید که با پستان ها تماس کمتری برقرار شود.

- سینه بند جدید بخرید: پستان های خود را دوباره اندازه گیری کنید تا سینه بند اندازه شما باشد.

- از پد پستان استفاده کنید: می توانید در سه ماهه اول برای جلوگیری از سایش نوک پستان از پد پستان استفاده کنید. این پدها داخل سینه بند قرار می گیرد و یک جداره می سازد.

- هنگام خواب از سینه بند استفاده کنید: بسیاری از بانوان استفاده از سینه بند بارداری یا ورزشی را هنگام خواب مفید می دانند.

 6. به دلیل شیردهی است

بسیاری از بانوان وقتی شیردهی را آغاز می کنند دچار ناراحتی نوک پستان می شوند. مکش نامناسب می تواند درد زیادی ایجاد کند و خشکی و ترک نوک پستان دور از ذهن نیست. اگر نوک پستان های شما دچار ناراحتی و درد شده است با مشاور شیردهی صحبت کنید. شیردهی می تواند منجر به موارد زیر شود:

آماس شیردهی: می تواند باعث قرمزی، درد و نشانه های شبیه سرماخوردگی شود.

- تورم: تولید بیش از اندازه شیر می تواند باعث تورم پستان و درد آن ها شود. همچنین می تواند باعث گرفتگی مجاری شیر شود.

- گرفتگی مجاری شیر: این گرفتگی شبیه برآمدگی دردناک است و معمولا در یک پستان رخ می دهد.

- عفونت قارچی: عفونت قارچی می تواند باعث درد، درد تیز و خارش نوک پستان ها شود.

اگر شیردهی دردناک است می توانید با مشاور شیردهی صحبت کنید. حالت ها و تکنیک های مختلفی برای شیردهی وجود دارد و می توانید به نفع خود و نوزاد از آن ها استفاده کنید. اگر شاهد نشانه های آماس بودید باید به پزشک مراجعه کنید.

چاره چیست؟

تحقیق درباره تکنیک های شیردهی و مشورت با متخصص شیردهی اغلب بهترین راه برای خلاصی از درد مرتبط با شیر دادن است. می توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید:

- اگر بین دو نوبت شیردهی احساس می کنید پستان هایتان پر و دردناک شده است می توانید مقداری شیر بدوشید. این کار معمولا پستان و نوک پستان را نرم می کند و شیردهی با درد کمتری همراه خواهد بود.

- سعی هر بار که شیر می دهید وضعیت خود را تغییر دهید.

- پس از شیردهی، چند قطره شیر بدوشید و اطراف نوک پستان بمالید. خاصیت التیام بخش آن می تواند ترک های پوست را بهبود بخشد.

- ناحیه اطراف مجاری گرفته شیر را ماساژ دهید و کمپرس گرم کنید.

- سعی کنید زیر پدهای پستان مرطوب نماند. اجازه دهید پس از شیردهی نوک پستان ها در هوای باز خشک شود و به جای پدهای یک بار مصرف از پدهای نخی قابل تنفس استفاده کنید. آن را مرتب عوض کنید.

- اگر سر کار بازگشته اید، در همان ساعت های شیردهی شیر خود را بدوشید.

7. استفاده ار داروهای هورمونی 

حساس شدن پستان ها و درد پستان از عوارض جانبی برخی داروهای هورمونی نظیر قرص های ضدبارداری خوراکی است. قرص های ضدبارداری حاوی هورمون های تولید مثل استروژن و پروژسترون است. عوارض جانبی دیگر قرص های ضدبارداری شامل موارد زیر است:

- افزایش وزن

- سردرد

- خونریزی نامنظم

- تغییر خلق و خو

مکمل ها و جایگزین های هورمونی نیز می تواند باعث حساس شدن پستان ها شود. از جمله درمان های باروری و درمان هورمون جایگزین که پس از یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد.

چاره چیست؟

درباره تغییر دارو با پزشک مشورت کنید. برندهای مختلف از ترکیبات مختلف هورمونی استفاده می کنند و ممکن است برای شما یکی بهتر از دیگری باشد.

اگر ضدبارداری هورمونی مصرف می کنید، ممکن است بخواهید:

- از آی یو دی هورمونی استفاده کنید: شاید ترشح مداوم هورمون را بهتر تحمل کنید.

- آی یو دی مسی بدون هورمون را امتحان کنید: شاید درمان بدون هورمونی برایتان بهتر باشد.

- کاندوم را امتحان کنید: ضدبارداری هورمونی را با روش جلوگیری عوض کنید.

اگر تحت درمان هورمون جایگزین هستید، می توانید به جای داروی خوراکی یا تزریقی، کرم موضعی را امتحان کنید. این کار می تواند دوز هورمون را کنترل کند. با پزشک خود مشورت کنید.

8. پستان های فیبروکیستیک

تغییرات پستان فیبروکیستیک دلیل رایج حساس شدن پستان ها است. بیش از نیمی از بانوان در برهه ای از زندگی تغییرات فیبروکیستیک را تجربه می کنند. بسیاری از بانوان دارای این نوع بافت پستانی هیچ نشانه ای را تجربه نمی کنند. اگر شاهد عوارض باشید می تواند شامل موارد زیر باشد:

- درد

- حساسیت

- بافت برآمده یا طناب مانند

این نشانه ها اغلب در بخش بالایی و بیرونی پستان ظاهر می شود. نشانه ممکن است بلافاصله پس از شروع قاعدگی وخیم تر شود.

چاره چیست؟

 موارد زیر می تواند عوارض را کاهش دهد:

- مسکن های بدون نسخه: استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می تواند مفید باشد.

- گرما: همچنین می توانید از پد گرمایی یا بطری آب گرم برای کاهش درد استفاده کنید.

- پستان بند پشتیبان: شاید استفاده از سینه بند ورزشی بتواند بخشی از فشار روی پستان ها را کاهش دهد.

- ضدبارداری هورمونی: ضدبارداری های خوراکی می تواند از وخامت عوارض در دوران قاعدگی بکاهد.

با این که اغلب می توان این نشانه ها را در خانه درمان کرد، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

- برآمدگی جدید

- بزرگ شدن برآمدگی

- درد ادامه دار و رو به وخامت

- تغییراتی که پس از پایان قاعدگی ادامه داشته باشد

9. عفونت

عفونت بافت پستان آماس نام دارد. آماس بین بانوان شیرده از همه رایج تر است، اما می تواند برای هر کسی رخ بدهد. معمولا تنها یک پستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نشانه ها احتمالا ناگهان آغاز می شود. علاوه بر درد ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

- تورم

- سوزش

- گرما

- قرمزی

- تب

- لرز

چاره چیست؟

اگر نشانه های عفونت را تجربه می کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای شما آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود که معمولا می تواند ظرف مدت یک هفته عفونت را از بین ببرد. بدون درمان ممکن است دچار آبسه شوید.

علاوه بر آنتی بیوتیک کارهای دیگری نیز باید انجام دهید:

- مانند زمان سرماخوردگی خوب استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید.

- تا از بین رفتن عفونت از پوشیدن سینه بند یا لباس های تنگ دیگر خودداری کنید.

- اگر شیر می دهید، این کار را ادامه دهید. افزایش شیردهی یا دوشیدن بین نوبت ها می تواند درد را کاهش دهد.

 10. کیست

کیست پستان کیسه های کوچک پر از مایع در پستان است. کیست ها نرم، گرد یا برآمدگی های بیضی شکل با لبه های واضح است. بسیاری از بانوان می گویند شبیه حبه انگور است، هر چند که گاهی می تواند سفت باشد. ممکن است دارای یک یا چند کیست باشید. ممکن است در یک یا هر دو پستان ظاهر شود. بسیاری از بانوان مبتلا به کیست نشانه ای احساس نمی کنند، اما ممکن است دچار حساس شدن پستان ها، درد و ناراحتی در اطراف برآمدگی شوید.

اغلب برآمدگی ها درست پیش از شروع قاعدگی بزرگ تر و دردناک تر می شود و پس از قاعدگی کاهش می یابد. ممکن است شاهد ترشحات نوک پستان نیز باشید.

چاره چیست؟

اگر مشکوک به کیست هستید به پزشک مراجعه کنید. آن ها می توانند وجود کیست را تایید و موارد جدی تر را رد کنند.

کیست بدون عوارض نیازمند درمان نیست. اگر دارای عوارض هستید موارد زیر می تواند مفید باشد:

مسکن های بدون نسخه: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند درد را درمان کند و از تورم بکاهد.

- کمپرس: کمپرس سرد یا گرم می تواند مقداری از درد بکاهد.

نمک کمتری مصرف کنید. نمک باعث احتباس آب می شود که می تواند به تورم و درد منجر شود.

اگر درمان های خانگی کافی نیست، پزشک می تواند مایع را بیرون بکشد تا عوارض کاهش یابد.

چه زمانی باید برای حساس شدن پستان ها به پزشک مراجعه کرد؟

هرچند بسیاری از دردها و حساسیت های پستان را می توان در خانه درمان کرد، اما اگر به عوارض شدید مبتلا شدید باید به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل موارد زیر است:

درد و ورم ادامه دار

- تب

- لرز

- ترشحات غیرمعمول

پزشک می تواند به تشخیص عوارض و تنظیم برنامه درمانی مناسب برای شما اقدام کند. دارو اغلب می تواند به برطرف کردن حساس شدن پستان ها ظرف مدت یک یا دو هفته کمک کند.

- درد و التهاب را با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن درمان کنید.

- استراحت برای التیام مهم است. برداشتن وزنه و ورزش های بالاتنه را چند روز متوقف کنید.

- کشش می تواند کمک کند، بنابراین انجام یوگا و پیلاتس در خانه مفید است.

- گرما می تواند درد را کاهش دهد و کشش را موثرتر سازد.

?پرسش و پاسخ های حساس شدن پستان ها

چه زمانی باید برای حساس شدن پستان ها به پزشک مراجعه کرد؟

هرچند بسیاری از دردها و حساسیت های پستان را می توان در خانه درمان کرد، اما اگر به عوارض شدید مبتلا شدید باید به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل موارد زیر است: درد و ورم ادامه دار، تب لرز، ترشحات غیرمعمول

نشانه های کیست در پستان چیست؟

بسیاری از بانوان می گویند شبیه حبه انگور است، هر چند که گاهی می تواند سفت باشد. ممکن است دارای یک یا چند کیست باشید. ممکن است در یک یا هر دو پستان ظاهر شود. بسیاری از بانوان مبتلا به کیست نشانه ای احساس نمی کنند، اما ممکن است دچار حساس شدن پستان ها، درد و ناراحتی در اطراف برآمدگی شوید.

نشانه های عفونت پستان چیست؟

نشانه ها احتمالا ناگهان آغاز می شود. علاوه بر درد ممکن است موارد زیر را تجربه کنید: تورم، سوزش، گرما، قرمزی، تب، لرز

آیا قرص ضد بارداری می تواند سبب حساس شدن پستان ها شود؟

حساس شدن پستان ها و درد پستان از عوارض جانبی برخی داروهای هورمونی نظیر قرص های ضدبارداری خوراکی است. قرص های ضدبارداری حاوی هورمون های تولید مثل استروژن و پروژسترون است.

منبع: healthline