مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه ودرمان یبوست نوزاد چیست؟

آیا یک هفته است که نوزادتان هرچی خورده ذره ای از آن را مدفوع نکرده و نگران هستید که تمام شیری که می خورد چه می شود؟ چرا مدفوع نمی کند و مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟در حقیقت پاسخ این سوال که مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه، به سن شیرخوار و نوع رژیم غذایی او بستگی دارد، اما بیشتر اوقات نوزادانی که مدفوع نمی کنند با چند درمان خانگی و یا حتی خود به خود، بدون درمان خوب می شوند. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟ و چه زمانی نیاز به نگرانی نیست و برای کمک به مدفوع کردن نوزاد چه کاری از دست شما بر می آید.

مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟ در نوزادانی که شیر مادر می خورند.

یبوست در نوزادانی که شیر مادر می خورند کمتر از نوزادانی است که شیر خشک می خورند. نوزادان بالای هشت هفته معمولاً 4 یا 5 روز روز هم ممکن است مدفوع نکنند و این بدان معنا نیست که یبوست دارند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به خصوص اگر هنوز غذاهای جامد را شروع نکرده باشند، حتی ممکن است تا 10 روز مدفوع نکرده باشند! شیر مادر دقیقاً همان چیزی است که دلبند شما به آن احتیاج دارد و مواد زائد کمی در پایان روند هضم برای خروج باقی مانده است. نوزادانی که منحصراً با شیر مادر تغذیه می شوند معمولا یبوست ندارند. آنها ممکن است مدت طولانی بدون دفع مدفوع بگذرانند، اما شکم آنها برخلاف انتظار شما پر از مدفوع نیست. اگر شیرخوار شما دل درد دارد و ناخوش به نظر می رسد، احتمالاً مشکل دیگری وجود دارد مانند کولیک و تجمع گاز. شیر مادر یک ملین طبیعی است و نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند و تقریباً هرگز به ملین دیگری احتیاج ندارند.

مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟ در نوزادانی که شیر خشک می خورند

نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می شوند می توانند مدفوع سفت داشته و ممکن است به عنوان ملین به مقداری آب آلو یا گلابی ( بعد از شش ماه) و گهگاهی به شیاف گیلیسیرین نیاز داشته باشند. شیرخشک همان شیر گاو است که فرآوری شده و هضم آن برای معده نوزاد بسیار دشوار است. بنابراین عجیب نیست که مدفوع نوزادان شیر خشکی دانه دانه است و مکررا دچار یبوست می شوند. ملین های بزرگسالان مانند شیر منیزیم می تواند برای نوزادان خطرناک باشد. هرگز به کودک شیرخوار ملین دیگری ندهید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟ و هنگام شروع غذای کمکی

هنگام استفاده از غذاهای جامد و شروع تغذیه تکمیلی، یبوست شایع است. نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند و نوزادانی که غذاهای جامد را شروع کرده اند اغلب یبوست می شوند اما به راحتی قابل درمان است. مقدار کمی در حد چند قاشق آب گلابی یا انجیر پخته به شیرخواران بالای شش ماه بدهید تا یبوست برطرف شود.

چرا نوزادم بعد از یکسالگی مدام یبوست می گیرد؟

بعد از یکسالگی زمانی است که ما توصیه می کنیم شیر پاستوریزه را به تغذیه کودک اضافه کنید. شیرخواران اغلب هنگام استفاده از شیر گاو دچار یبوست می شوند که دور از انتظار نیست. هنگامی که نوزادی شیر گاو را در 12 ماهگی شروع می کند ، اغلب یبوست می گیرند. شیر گاو بسیار یبوست آور است اما برای تامین کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی کودک بسیارمهم است.

آیا شما نوع دیگری شیر مانند مانند شیر بادام، سویا، یا شیر غنی شده با امگا 3 را برای نوپای خود در نظر دارید؟ هر یک از این ها خطرات و مزایای خاصی دارد، بنابراین حتماً قبل از استفاده از آنها با متخصص اطفال مشورت کنید.

نوزادم 10 روزه مدفوع نکرده، چیکار کنم؟

اگر کودک شما ناخوش به نظر می رسد، برای مدفوع کردن زور می زند یا مدفوع سفت و گلوله ای وخشک دارد، به یبوست دچار شده است. سعی کنید شکم فرزند خود را ماساژ دهید، یک حمام گرم به او بدهید و در وان آب ولرم مقعد او را با ملایمت ماساژ دهید. یک دماسنج و گرفتن دمای مقعد نیز کمک کننده است. گرفتن دمای رکتوم باعث تحریک راست روده و خروج مدفوع و همچنین بررسی تب می شود که می تواند دلیل جدی تری برای ناراحتی نوزاد شما را نشان دهد. اگر کودک شما هنوز دچار یبوست است و تب ندارد، یک شیاف مقعدی گلیسیرین نوزاد را امتحان کنید. شیاف شیرخواران بدون نسخه در هر داروخانه یا با تجویز پزشک متخصص اطفال در دسترس است.

زمانی که تغذیه تکمیلی را شروع می کنید، حتماً مقدار زیادی میوه و سبزیجات به عنوان یک ملین طبیعی در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

چرا نوزادم زیاد مدفوع می کنه؟

نوزادان تازه متولد شده غالباً مدفوع می کنند. نوزادان تازه متولد شده معمولاً پس از هر بار تغذیه، تقریباً 6 بار در روز، مدفوع می کنند که کاملا طبیعی است. در چند هفته اول پس از زایمان، روده نوزاد شما همچنان در حال رشد و تکامل است و به همین دلیل ممکن است با سرعت مواد حاصل از هضم را خارج کند. هرچه روده های آنها در هضم غذا بهتر می شود، مدت زمان حرکات روده بیشتر و بیشتر می شود. خیلی زود ممکن است حتی چند روز را بدون مدفوع بگذراند.

چه زمانی باید برای یبوست نوزاد به متخصص مراجعه کنیم؟

اگر مدفوع کودک خونی است، مدام گریه می کند، تب دارد یا خوب شیر نمی خورد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. مدفوع خونی در نوزادان می تواند به دلیل عدم تحمل شیر خشکی که استفاده می کنید باشد یا می تواند در نتیجه پارگی رکتوم ناشی از دفع مدفوع بزرگ و سخت باشد. برخی از اختلالات ژنتیکی نادر مانند فیبروز کیستیک و بیماری هیرشپرونگ می توانند ابتدا به صورت نوزادی ظاهر شوند که مدت طولانی مدفوع ندارد، معمولاً این نوزادان در روزها و هفته های اول پس از تولد مدفوع نمی کنند.

قبل از شش ماه برای یبوست به نوزاد آب ندهید!

به کودک خود آب ندهید. اگرچه کمبود آب بدن می تواند یبوست باشد، اما به کودک خود قبل از شش ماه آب ندهید. دادن آب به نوزادان می تواند منجر به اختلالات الکترولیتی شود که می تواند جدی و گاهی کشنده باشد. شیر مادر و شیرخشک حاوی مقدار مناسب سدیم، کلرید، پتاسیم و سایر الکترولیت ها هستند. وقتی آب می دهید می تواند تعادل این الکترولیت ها را برهم بزند.

مدفوع نکردن نوزاد تا چند روز طبیعیه؟ حتی ده روز مدفوع نکردن نوزاد نیز عجیب نیست!!!

در مورد نوزاد 3 ماهه ای که ده روز است مدفوع نکرده ولی حال او خوب است جای نگرانی وجود ندارد. اگر به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کند، خوب شیر می خورد و بدحال نیست دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

مطالعه بیشتر:

نوزادم مدفوع نکرده چیکار کنم؟

دفعات نرمال دفع ادرار و مدفوع در نوزادان چقدر است؟

بوی بد باد شکم نوزاد و مدفوع نکردن به چه علت است؟

چیکار کنیم نوزاد مدفوع کنه ونشانه های یبوست در نوزادان چیست؟ 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : childrensmd

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس