The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سیاهی دندان ناشی از قطره آهن و پیشگیری از آن چگونه است؟

امروزه دیده شده که تعداد زیادی از مادران از ترس سیاهی دندان ناشی از قطره آهن از دادن این مکمل به نوزادشان اجتناب می کنند و می گویند که چون دندان های نوزادم لک می شود، به او قطره آهن نمی دهم!! در ادامه این متن می خواهیم با شما در مورد ضرورت دادن قطره آهن به نوزاد، سیاهی دندان ناشی از قطره آهن و هر آنچه لازم است در این باره بدانید، گفت و گو کنیم و به شما می گوییم که به جای ندادن قطره، چگونه باید از سیاهی دندان ناشی از قطره آهن پیشگیری کنید.

آیا مصرف قطره آهن باعث سیاه شدن دندان های کودک می شود؟

فقر آهن در کودکان یکی از شایع ترین نگرانی ها درباره وضعیت سلامت آنها است؛ چرا که در حدود 6 تا 15 درصد از کودکان نوپا به مشکل فقر آهن مبتلا هستند. پیشگیری از کمبود آهن به خصوص در طی نخستین سالهای زندگی کودک امری بسیار حیاتی است زیرا ابتلا به این مشکل می تواند باعث کاهش عملکرد ذهنی، جسمی و رفتاری در کودک شود. عوامل مختلفی از جمله آهنگ سریع رشد و جذب نامناسب آهن از علل ابتلا کودکان نوپا به کم خونی به شمار می روند. ولی با اینحال فقر آهن در رژیم غذایی به عنوان مهمترین عامل ابتلا به کم خونی در این رده سنی شناخته شده که اغلب به منظور رفع آن استفاده از مکمل های آهن توصیه می شود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی و ناخوشایند استفاده از این مکمل ها، سیاهی دندان ناشی از قطره آهن است.

سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

از آنجایی که کودکان در این سن قادر به بلعیدن قرص نیستند مکمل های دارویی آهن معمولا به صورت قطره برای آنها تجویز می شود. این مکمل های مایع که دارای ظاهر تیره ای هستند به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره بوده و اغلب باعث سیاه و لکه دار شدن دندان های کودک می شوند. به گفته دندانپزشکان مصرف این مکمل ها می تواند باعث ایجاد یک خط تیره در راستای دندان ها و یا در امتداد خط لثه در کودکان شود. این لکه ها ممکن است بلافاصله پس از شروع مصرف مکمل ایجاد شده و یا به مرور زمان بر روی دندان های کودک شکل بگیرند. چنانچه به طور مستمر به دادن قطره های آهن به کودک خود ادامه دهید این لکه ها خیلی سریع پس از پاک شدن دوباره بر روی دندان های او ظاهر می شوند.

پیشگیری از سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

رقیق کردن قطره آهن با مقدار کمی آب می تواند در پیشگیری از بروز لکه ها موثر باشد. به منظور افزایش جذب آهن سعی کنید در کنار این مکمل ها از منابع مختلف ویتامین C مانند آب پرتقال استفاده کنید. همچنین از اضافه کردن شیر به مکمل های آهن نوزاد خودداری کنید زیرا شیر می تواند باعث اختلال در جذب آهن بدن شود. به عنوان یک گام پیشگیرانه دیگر می توانید با کمک یک نی و یا استفاده از لیوان های نی دار میزان تماس این مکمل را با دندان های ردیف جلو کودک کاهش دهید. با این حال باید دقت کنید که همه دوز تجویز شده دارو توسط کودک مصرف شود. کاهش نیاز کودک به مصرف مکمل به وضوح در کاهش سیاهی دندان ناشی از قطره آهن موثر است. آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه می کند که به منظور تامین آهن مورد نیاز کودکان غذاهایی مانند گوشت قرمز، مواد غذایی غنی شده با آهن و همچنین میوه ها و سبزیجات سرشار از آهن و ویتامین C را در برنامه غذایی آنها در این دوران بگنجانند.

درمان سیاهی دندان ناشی از قطره اهن

مسواک زدن دندان های کودک دو بار در روز و به ویژه پس از مصرف قطره آهن به کاهش تغییر رنگ دندان ها کمک می کند. استفاده از جوش شیرین نیز راهکار دیگری برای رفع سیاهی دندان ها است. به گفته آدولفوباررا دندانپزشک اطفال استفاده از جوش شیرین در حذف این لکه ها بسیار موثر است. ولی با توجه به سن کم کودک و آزاردهنده بودن طعم جوش شیرین برای او انجام این کار می تواند تا حدودی دشوار باشد. در صورت مقاومت کودک می توانید به جای مسواک از یک تکه پارچه مرطوب استفاده کرده و آن را پس از آغشته کردن به کمی جوش شیرین با استفاده از انگشتان خود آن به آرامی بر روی دندان های کودک بکشید. همچنین در صورتیکه تغییر رنگ دندان های کودک منجر به نگرانی زیادی در شما شده است می توانید با مراجعه به دندانپزشک از اقدامات درمانی مناسب برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید.

سخن آخر

لکه های موجود بر روی دندان های کودکان می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. به عنوان مثال مصرف آب میوه ها، داروها، ویتامین ها و حتی باکتری های بدون ضرر رنگی همگی می توانند باعث ایجاد لکه هایی در راستای دندان ها و امتداد خط لثه شوند. خوشبختانه چنانچه سیاهی دندان ناشی از قطره آهن ایجاد شده باشند دندان های کودک نوپای شما در نهایت با دندان های دائمی جایگزین خواهد شد و در این زمان کودک دیگر نیازی به مصرف مکمل های آهن نداشته و در نتیجه با مشکل سیاه شدن دندان ها مواجه نخواهد شد.

 

بیشتر بدانید: 

1- سنجش ویتامین بدن نوزاد با استفاده از اشک چشم!

2- چگونه ویتامین مورد نیاز کودک را تامین می کنید؟

3- درمان خانگی کم خونی در کودکان وعلائم کم خونی در کودکان چیست؟

4- لزوم استفاده از قطره مولتی ویتامین (AD) و آهن در برنامه تغذیه نوزاد

?پرسش و پاسخ های سیاهی دندان ناشی از قطره آهن

چگونه از سیاه شدن دندان های کودکمان در اثر قطره آهن جلوگیری کنیم؟

رقیق کردن قطره آهن با مقدار کمی آب می تواند در پیشگیری از بروز لکه ها موثر باشد. به منظور افزایش جذب آهن سعی کنید در کنار این مکمل ها از منابع مختلف ویتامین C مانند آب پرتقال استفاده کنید. بعلاوه به عنوان یک گام پیشگیرانه دیگر می توانید با کمک یک نی و یا استفاده از لیوان های نی دار میزان تماس این مکمل را با دندان های ردیف جلو کودک کاهش دهید.

کدام غذاها حاوی آهن بوده و برای کودک مفید است؟

به منظور تامین آهن مورد نیاز کودکان غذاهایی مانند گوشت قرمز، مواد غذایی غنی شده با آهن و همچنین میوه ها و سبزیجات سرشار از آهن و ویتامین C را در برنامه غذایی آنها در این دوران بگنجانند.

آیا مسواک زدن در جلوگیری از لک شدن دندان کودک در اثر قطره آهن تاثیری دارد؟

بله. مسواک زدن دندان های کودک دو بار در روز و به ویژه پس از مصرف قطره آهن به کاهش تغییر رنگ دندان ها کمک می کند.

برای از بین بردن لک ناشی از قطره آهن از روی دندان فرزندم چه کنم؟

از محلول جوش شیرین استفاده کنید. در صورت مقاومت کودک می توانید به جای مسواک از یک تکه پارچه مرطوب استفاده کرده و آن را پس از آغشته کردن به کمی جوش شیرین با استفاده از انگشتان خود آن به آرامی بر روی دندان های کودک بکشید.

منبع: healthyeating.sfgate