The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

فشار خون بالا در بارداری می تواند خطرات بسیار زیادی را برای سلامتی مادر و جنین ایجاد کند. به همین سبب کنترل ان در ویزیت های منظم دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. از همین رو تمامی ماماها و متخصصان زنان در تمامی مراجعات مادران فشار خون انها را اندازه گیری می کنند. گرچه پیشگیری از افزایش فشار خون در بارداری همواره در الویت کار است اما در این میان راهکارهایی برای کنترل این عارضه نیز وجود دارد. به همین سبب بیشتر مادران می پرسند که برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

تغییرات فشار‌خون در دوران بارداری

با پیشرفت حاملگی معمولا فشار‌خون تغییر کرده و به سطح قبل از بارداری می‌رسد. این موضوع چند علت دارد:

در طول بارداری به تدریج میزان خون در بدن خانم باردار افزایش می‌یابد. طبق مقاله‌ای که در مجله جریان خون منتشر شد، در طول دوران بارداری میزان خون در بدن مادر 45 دصد افزایش می‌یابد و قلب وظیفه پمپاژ این میزان خون اضافه را بر عهده دارد. در این شرایط، بطن چپ که وظیفه پمپاژ خون را عهده‌دار است بزرگتر و نازک‌تر می‌شود. این تغییر موقتی به قلب کمک می‌کند تا سخت‌‌تر کار کند تا بتواند جوابگوی پمپاژ خون اضافه در بدن باشد. در همین زمان کلیه‌ها هم مقداری هورمون وازوپرسین ترشح می‌کنند که منجر به افزایش احتباس آب در بدن خواهد شد. در اکثر موارد بعد از زایمان فشار خون به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد و اگر در برخی موارد پر فشاری خون باقی ماند می‌توان به واسطه دارو آن را درمان کرد.

 برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم؟ برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون در بارداری چه کنیم؟

روش‌هایی برای زیرنظر گرفتن فشار‌خون خانم باردار بین مراجعاتش به پزشک زنان وجود دارد:

  • خرید دستگاه فشارخون: این دستگاه‌ها روی مچ یا بازو نصب شده و فشار را اندازه‌گیری می‌کنند. برای بررسی صحت و دقت دستگاه می‌توانید در مراجعه به پزشک خود آن را همراه ببرید و اطلاعات موجود در مانیتور را با مواردی که از پزشک خود دارید مقایسه کنید.
  • می‌توانید به داروخانه یا درمانگاه یا خانه‌های بهداشت مراجعه کنید تا فشار شما اندازه‌گیری شود.
  • برای آنکه دستگاه فشار‌خون رقم صحیحی را نشان دهد هر روز در ساعت مشخصی فشارتان را بگیرید. بهتر است چهار زانو بنشینید و همیشه از یک دست برای گرفتن فشار استفاده کنید.
  • اگر متوجه فشارخون بالا در خود شدید و این رقم بعد از گذشت 4 ساعت تغییر نکرد یا علایم فشار خون را در خود دیدید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

 

عوارض فشار‌خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالای حاملگی با عوارضی همراه است که در اینجا به مهم‌ترین آن اشاره میکنیم:

  • پره اکلامپسی

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به اندام‌ها و ارگان‌هایی نظیر مغز و کلیه ها وارد کند. پره اکلامپسی نوعی مسمومیت است که اگر با تشنج همراه شود تبدیل به اکلامپسی شده و اگر درمان نشود کشنده است. از جمله علائم پره اکلامپسی می‌توان به تورم غیر طبیعی دست و صورت، سردردهای مداوم، تغییر در بینایی، درد فوقانی شکم، تهوع یا استفراغ بعد از بارداری و مشکل در تنفس اشاره کرد. پره اکلامپسی هم برای مادر باردار و هم جنینش خطرناک است و با مشاهده هر یک از این علایم باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. مراجعه منظم به پزشک و اطلاع رسانی در رابطه با علایم نیز می‌تواند به درمان زودهنگام پره اکلامپسی منجر شود.

  • سندروم HELLp

HELLP مخفف همولیز، آنزیم‌های کبدی بالا و تعداد پلاکت کم است. این وضعیت جدی و تهدید کننده حیات است و می‌تواند از عوارض پره اکلامپسی باشد. از جمله علایم این سندروم می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد و درد فوقانی شکم اشاره کرد. از آنجا که سندرم HELLP می‌تواند به شدت به سیستم‌های اندام‌های حیاتی آسیب برساند، مراقبت‌های پزشکی فوری با هدف کاهش فشار‌خون برای سلامتی مادر و جنین باید به سرعت انجام شود. حتی در برخی شرایط زایمان زودرس انجام می‌شود.

از مهم ترین عوارض فشار‌خون بالا در دوران بارداری می‌توان به تاخیر در رشد و کم وزنی هنگام تولد نوزاد اشاره کرد.

 

برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

برخی از شایع‌ترین عوامل خطر نظیر چاقی را با ورزش و رژیم غذایی می‌توان کنترل کرد. افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است اما برای وزن‌گیری متناسب بهتر است با متخصص مشورت کنید. بنابراین احتمالا می پرسید که برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم؟ برنامه غذایی دوران بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین علت بهتر است در دوران حاملگی زیر نظر متخصص تغذیه ورژیم درمانی باشید تا وزن و رژیم غذایی‌تان را زیر نظر بگیرد. از سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید. هر دو این موارد نه تنها سبب افزایش فشار‌خون در بارداری می‌شوند بلکه مسبب بروز عوارض جدی تری نیز هستند.

شاید بهترین راهکار مشورت با متخصص تغذیه باشد، از یک متخصص تغذیه مجرب بپرسید که برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم، ایشان می توانند دقیق ترین برنامه غذایی را برای شما تنظیم کنند.

 بارداری با تغییرات هورمونی، جسمی و روانی همراه است. استرس خانم باردار از جمله مواردی است که کنترل فشار‌خون بالا را سخت می‌کند. سعی کنید از تکنیک‌های مدیریت استرس و ورزش‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید.

برای کاهش فشار خون در بارداری چی بخوریم؟

مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و منیزیم در کاهش فشار خون بسیار موثر است. به همین سبب توصیه می کنیم میوه ها و سبزیجاتی همچون موز و کرفس را در برنامه غذایی خود بگنجانید بعلاوه اگر می خواهید بدانید که برای کاهش سریع فشار خون در بارداری چه بخوریم، ما دمنوش سیر را به شما توصیه می کنیم.

 

تجویز دارو برای درمان فشار خون در بارداری

داروهای سنتی فشار‌خون از جمله مهار کننده‌هایACE، مهارکننده‌های رنین و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مناسب مصرف در دوران بارداری نیستند.

این داروها از طریق جریان خون مستقیما به جنین می‌رسند و بر سلامت او اثر منفی می‌گذارند. از جمله داروهای فشار‌خون ایمن که در دوران بارداری مصرف آنها مجاز است، می‌توان به داروی متیلدوپا و لیبلولول اشاره کرد.

چند نکته مهم:

- اگر فشار‌خون بالا در دوران بارداری درمان نشود، می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

- اختلالات ناشی از فشار‌خون بالای بارداری دومین علت مرگ مادران در ایالات متحده در دوران بارداری است، بنابراین مهم است که درمورد هرگونه علائم یا نگرانی خود در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

-به طور کلی، نظارت دقیق و اصلاح سبک زندگی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از فشار‌خون بالا را کاهش دهد.

حال که می دانید برای کنترل فشار خون در بارداری چه بخوریم و چه نکاتی را باید رعایت کنید، توصیه می شود از همین امروز عادات غذایی نادرست را کنار گذاشته و سبک زندگی سلامت را در پیش بگیرید تا بارداری هر چه سالم تری را پشت سر بگذارید.

مطالعه بیشتر:

دفع پروتئین در بارداری چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می شود؟

برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

چگونه فشار خون دوران بارداری را کنترل کنیم؟