The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

درمان پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین به شرایطی گفته می شود که بند ناف یک یا حتی دو دور، به دور گردن چنین می پیچد. باتوجه به شناور بودن جنین درون مایع آمنیوتیک و نیز وجود ژله وارتون در اطراف بند ناف، در بیشتر موارد خطری از جهت کاهش و یا قطع خون رسانی بوجود نخواهد آمد، اما در موارد نادری مشاهده شده که پیچیدن بند ناف دور گردن جنین می تواند سبب کاهش خونرسانی به جنین درنتیجه کاهش اکسیژن رسانی و آسفیکسی گردد. در این مقاله به شما می گوییم که آیا برای پیچیدن بند ناف دور گردن جنین درمانی وجود دارد یا خیر؟

 درمان پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟

وجود پیچیدن بند ناف دور گردن جنین تشخیص داده شده به وسیله سونوگرافی تنها یک شاخص برای مشکلاتی است که در آینده به وجود می‌آید. هیچ درمانی برای رهایی از این مشکل وجود ندارد. پزشکان در طول زایمان یا در هفته منتهی به زایمان، برای جلوگیری از ایجاد عوارض، از نزدیک بر فشار بند ناف نظارت می‌کنند. در برخی موارد پزشکان برای جلوگیری از عوارضی نظیر هایپوکسی که در اثر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین پیش می‌آید، عمل سزارین را توصیه می‌کنند.

آیا امکان خفگی جنین بر اثر بند ناف وجود دارد؟

بند ناف گذرگاهی است که از طریق آن جنین اکسیژن برای تنفس دریافت می‌کند. اگر بند ناف فشرده یا گره خورده باشد، تامین اکسیژن کاهش می‌یابد و باعث خفگی می‌شود. این امر باعث قطع جریان خون و در نتیجه خفگی جنین می‌گردد. پیچ خوردگی بند ناف به دور گردن جنین همچنین خطر سفت تر شدن آن در هنگام زایمان را نیز به دنبال دارد که در نتیجه آن جریان خون به مغز جنین کاهش می‌یابد.

رابطه بین پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و آسفیکسی تولد (خفگی در هنگام تولد) چیست؟

بند ناف حدود ۵۰ سانتی متر طول و حدود دو و نیم سانتیمتر قطر با ظاهر مارپیچی شل دارد. بند ناف دارای دو رگ است که خون حاوی اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رسانند و دو شریان که خون بدون اکسیژن و مواد زائد را به جفت بازمی‌گردانند.

گاهی اوقات بندناف فقط یک شریان خواهد داشت. پیچیدن بند ناف دور گردن جنین را می‌توان به طور گسترده به اشکال زیر طبقه بندی کرد:

  • پیچیدن بند ناف دور گردن جنین نوع A- بند ناف ۳۶۰ درجه به دور گردن جنین پیچیده شده است.
  • نکال کورد نوع B- بند ناف باز نمی‌شود و منجر به یک گره واقعی می‌شود.

بندناف می‌تواند در هر زمان به دور گردن جنین پیچیده و یا باز شود. اگرچه در بیشتر موارد آسیب جدی دیده نمی‌شود، اما می‌تواند منجر به محدود شدن جریان خون (ایسکمی)، کاهش اکسیژن (هیپوکسی)، کاهش تحرک جنین، کاهش رشد جنین و عوارض زایمان شود. همه این موارد جنین را در معرض خطر ابتلا به آسفیکسی قرار می‌دهد. ایسکمی و هیپوکسی ناشی از عوامل زیر هستند:

  • اگر بند ناف خیلی به سختی دور گردن پیچیده شود، عبور جریان خون از شریان محدود می‌شود.
  • احتقان جریان خون وریدی
  • اگر بند ناف به دور گردن جنین یا به دور خود به سختی بپیچد، عروق بند ناف تحت فشار قرار می‌گیرند.

آیا پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطرناک است؟

عوارض و اثرات احتمالی بند ناف پیچیده شده به دور گردن شامل موارد زیر است:

  • هیپوکسیک- ایسکمیک انسفالوپاتی- اسفیکسی هنگام تولد: بند ناف پیچیده شده دور گردن می‌تواند باعث آسیب مغزی شود. این عارضه در اثر محرومیت از اکسیژن یا محدود شدن جریان خون به مغز جنین در زمان تولد یا نزدیک به زمان تولد ایجاد می‌گردد. این امر منجر به مرگ سلولی و متعاقباً آسیب مغزی شده و باعث ناتوانی‌هایی مانند فلج مغزی، تشنج، ناتوانی در رشد و یادگیری می‌شود.
  • محدودیت رشد داخل رحمی: شرایطی که رشد غیر طبیعی داخل رحمی باعث تولد نوزاد کوچک‌تر از حد طبیعی می‌شود. نوزادان مبتلا به این عارضه در معرض خطر آسفکسی هستند و ناچار به تولد زودرس هستند.
  • سندروم آسپیراسیون مکونیوم: یک وضعیت پزشکی است که در طی زایمان مخلوطی از مدفوع جنین و مایع آمنیوتیک وارد ریه‌های جنین می‌شود.

روش مراقبت ازمحل قطع بند ناف

نوزاد پس از تولد به بند ناف احتیاج ندارد و از این رو بند ناف با گیره بسته شده و قطع می‌شود. یک بند ناف کوتاه باقی می‌ماند که بر روی نوزاد تاثیر نمی‌گذارد و یا باعث ناراحتی او نمی‌شود. مقطع بند ناف بریده شده فاقد رشته‌های عصبی و حساس به درد است و در طی سه هفته پس از تولد خشک می‌شود و از بین می‌رود و زخمی به جای می‌گذارد که ظرف چند روز بهبود می‌یابد. چند نکته برای مراقبت از زخم بند ناف:

  • آن را با آب ساده تمیز کرده و با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • محل زخم را در معرض هوا قرار دهید تا سریع‌تر خشک شود. قسمت جلوی پوشک را تا کنید تا زخم در معرض هوا قرار گیرد.
  • تا زمانی که زخم التیام یابد با اسفنج خیس آن را مرطوب کنید.

بند ناف باید به خودی خود بیفتد و شما نباید وسوسه شوید که آن را بکنید، حتی اگر آویزان شده باشد. اگر نوزاد شما تب دارد، اطراف ناف متورم است یا ترشح عفونی یا بوی نامطبوع دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خود را گرفتار ترس و نگرانی از پیچیدن بند ناف دور گردن جنین نکنید. خونسرد و آرام باشید و هر مرحله از بارداری را با شادی سپری کنید و جنین شما آن شادی را احساس می‌کند.

مطالعه بیشتر:

چرا بند ناف دور گردن جنین می پیچد؟

چگونه مواد مغذی از جفت به جنین می رسد؟

نگهداری از سلول‌ های بنیادی نوزاد

 منبع:parenting