The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا زردی نوزادی خطرناک است؟ روش های درمان زردی نوزادی

زردی نوزادی عارضه ای است که در بیشتر مواقع به علت ناسازگاری خونی بین مادر و جنین در روز سوم تا پنجم بعد تولد رخ می دهد و با مراقبت مناسب در منزل و یا بیمارستان به راحتی بهبود پیدا می کند. بسیاری از والدین می پرسند که آیا زردی نوزادی خطرناک است؟ برای درمان هرچه سریع تر زردی نوزادی چه کنیم و ... در ادامه این متن همه چیز را درمورد زردی نوزاد برای شما شرح می دهیم.

آیا زردی نوزادی خطرناک است؟

اصلی ترین نگرانی زردی نوزادی تازه متولد شده در صورت عدم درمان، وضعیتی به نام کرن ایکتروس است. کرن ایکتروس نوعی اختلال نادر مغزی پایا است که در اثر رسوب کردن بیلی روبین در ماده خاکستری دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. در این بیماری، مقدار زیادی بیلی روبین (30+) به مدت طولانی در خون تجمع می کند. لذا به دلیل عواقب احتمالی، اکثر پزشکان در رفع زردی بسیار پیشگیرانه عمل می کنند.

اینکه چه سطحی از بیلی روبین در خون می تواند آسیب مغزی یا اختلالات عصب شناختی با شدت کمتر ایجاد کند، مشخص نیست. نوزادان زودرس یا آن عده که مشکلات پزشکی دارند، نسبت به نوزادان سالم و ترم کامل یعنی آنهایی که مدت بارداری را به طور کامل پشت سر می گذارند، بیشتر در معرض عوارض منفی زردی قرار دارند.

به طور کلی، زردی معمولاً خطرناک تلقی نمی شود، اما در صورت افزایش مقدار بیلی روبین، نوزاد باید از نزدیک تحت کنترل و درمان قرار بگیرد.

روشهای درمانی زردی نوزادی چیست؟

درمان زردی کم هزینه و مؤثر است. افزایش دفعات تغذیه با شیر مادر به دفع بیلی روبین از بدن کمک می کند، لذا به عنوان اولین راه حل تجویز می شود. شیردهی مؤثر هیچ خطر و عوارض جانبی ندارد.

اگر علیرغم شیردهی مکرر و مؤثر سطح بیلی روبین همچنان افزایش یابد، فتوتراپی یا نور درمانی باید انجام شود. فتوتراپی یک روش درمانی سبک است که برای تبدیل بیلی روبین غیرمستقیم به مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. امواج نور بیلی روبین غیرمستقیم یا غیر کنژوگه را تجزیه می کنند. والدین بیشتر از این نگرانند که فتوتراپی مانع ارتباط متقابل و رابطه عاطفی والد- فرزند می شود. بیلی بلنکت یا پتوی فتوتراپی یک روش مؤثر برای نوزادانی با شدت زردی کمتر است، اما در صورت زردی شدید باید تا زمان کاهش سطح بیلی روبین، نوزاد را زیر دستگاه فتوتراپی قرار داد. جدایی برای نوزاد و هم برای والدین خوشایند نیست.

عوارض جانبی احتمالی فوتوتراپی بسیار کم است. باید برای جلوگیری از آسیب دیدگی بینایی از محافظ مخصوص چشم استفاده کرد. کم آبی بدن، مدفوع شل یا آبکی، ناپایداری دمای بدن، تحریک یا بثورات پوستی از عوارض جانبی احتمالی فتوتراپی به شمار می آید. است. مانند همیشه، فتوتراپی عوارض دیگری دارد که به ندرت مشاهده می شوند.

یکی از عوارض جانبی فتوتراپی که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد، سندروم نوزاد برنزه است که در آن کودک با پوست زرد ملایم زیر دستگاه قرار می گیرد و با رنگ برنزه یا خاکستری خارج می شود. این عارضه تا حد زیادی والدین را نگران می کند. سندرم کودک برنزه یک عارضه متداول نیست اما احتمال بروز آن در نوزادانی که به دلیل بیلی روبین مستقیم مبتلا به زردی می شوند، بیشتر است.

قطره زردی نوزادی

قطره زردی نوزادی بیلی نایستر نام دارد که از عصاره شیر خشت و ترنجبین تهیه شده و با دفع زردی از طریق پوست به درمان زردی نوزادی کمک می کند.

آیا تغذیه با شیر مادر زردی نوزادی را بدتر می کند؟

ثابت شده است که شیردهی موثر باعث کاهش سطح بیلی روبین می شود. با این حال، به طور کلی مواردی نیز وجود دارد که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند اما سطح بیلی روبین کاهش نمی یابد. هنوز مشخص نیست که چرا بین شیر مادر و زردی طولانی مدت ارتباط وجود دارد، اما در بیان کلی باید گفت تغذیه با شیر مادر باعث بدتر شدن زردی نمی شود. فواید شیردهی از همه نظر بیشتر از خطرات آن در نوزادان مبتلا به زردی است.

 آیا باید به کودک شیر خشک بدهم؟

ممکن است افزایش سطح بیلی روبین برخی پزشکان را نگران و آنان را وادار به تجویز شیر خشک کند، به این منظور باید تمامی جوانب امر به درستی سنجیده شود. استفاده از شیر خشک می تواند به سرعت سطح بیلی روبین را کاهش دهد و در رفع زردی طولانی مدت با سطح بیلی روبین بین 20-25 واحد موثر باشد، اما باید اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آن را در نظر گرفت.

رفع کامل زردی چه مدت طول می کشد؟

زردی می تواند به سرعت برطرف شود و یا حداکثر 8 تا 12 هفته طول بکشد. مدت زمان لازم برای رفع کامل زردی نوزادان به علت زردی بستگی دارد. زردی نوزادی طول کشیده باید از نظر متخصص اطفال بررسی شده و عدد دقیق زردی در خون مشخص شود. اگر زیر 8 بود معمولا جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

شیر نخوردن نوزادی که زردی دارد

پرستاری از نوزاد مبتلا به زردی کار ساده ای نیست و دردسرهای خودش را دارد. نوزادان مبتلا به زردی بیش از حد خسته هستند و ممکن است کم غذا بخورند. اگر روشهای استاندارد برای بیدار کردن کودک مانند بازکردن پوشک ، تلنگر زدن به پا و یا استفاده از یک دستمال خنک برای پراندن خواب کودک موثر واقع نشد، بهتر است در این خصوص با متخصص کودکان و نوزادان مشورت کنید. زیرا یکی از اولین راه کارهای درمان زردی نوزادی، شیردهی خوب و مستمر است.

 بیشتر بدانید:

1- زردی نوزاد چیست و چرا بروز می کند؟

2- علت و روش تشخیص زردی نوزاد یا یرقان نوزاد

3- علت زردی نوزادان چیست؟ گروه خونی مادر موثر است؟

4- چیکار کنیم تا نوزادمان زردی نگیرد،درمان زردی در نوزادان؟

?پرسش و پاسخ های زردی نوزادی

قطره زردی نوزاد چیست؟

قطره زردی نوزادی بیلی نایستر نام دارد که از عصاره شیر خشت و ترنجبین تهیه شده و با دفع زردی از طریق پوست به درمان زردی نوزادی کمک می کند.

آیا تغذیه با شیر مادر زردی نوزادی را بدتر می کند؟

ثابت شده است که شیردهی موثر باعث کاهش سطح بیلی روبین می شود. با این حال، به طور کلی مواردی نیز وجود دارد که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند اما سطح بیلی روبین کاهش نمی یابد. هنوز مشخص نیست که چرا بین شیر مادر و زردی طولانی مدت ارتباط وجود دارد، اما در بیان کلی باید گفت تغذیه با شیر مادر باعث بدتر شدن زردی نمی شود.

آیا باید برای برطرف شدن زردی به نوزاد شیر خشک بدهم؟

ممکن است افزایش سطح بیلی روبین برخی پزشکان را نگران و آنان را وادار به تجویز شیر خشک کند، به این منظور باید تمامی جوانب امر به درستی سنجیده شود. استفاده از شیر خشک می تواند به سرعت سطح بیلی روبین را کاهش دهد و در رفع زردی طولانی مدت با سطح بیلی روبین بین 20-25 واحد موثر باشد، اما باید اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آن را در نظر گرفت.

آیا سیاه شدن پوست نوزاد در اثر پرتودرمانی طبیعی است؟

بله. یکی از عوارض جانبی فتوتراپی سندروم نوزاد برنزه است که در آن کودک با پوست زرد ملایم زیر دستگاه قرار می گیرد و با رنگ برنزه یا خاکستری خارج می شود. این عارضه تا حد زیادی والدین را نگران می کند. سندرم کودک برنزه یک عارضه متداول نیست اما احتمال بروز آن در نوزادانی که به دلیل بیلی روبین مستقیم مبتلا به زردی می شوند، بیشتر است.

منبع: mattoslactation