عروسک با کلاه

وسایل مورد نیاز

نمد پشمی یا پارچه پشمی 25x23 سانتی متر برای پیراهن

نمد پشمی یا پارچه پشمی 33x25 سانتی متر برای پشت

نمد پشمی یا پارچه پشمی 15x15 سانتی متر برای بدن

نمد پشمی یا پارچه پشمی 10x5 سانتی متر برای مو

نمد پشمی یا پارچه پشمی 23x23 سانتی متر برای کلاه

نخ برای وصل کردن تکه ها

نخ قلاب‌دوزی یا کاموا برای دهان و چشم

تکه‌های پارچه یا الیاف مناسب برای پر کردن

سایز نهایی: 17/5 سانتی متر

تکه‌های الگو: بدن (A)، بازو (B)، دست (C)، یقه (D)، صورت (E)، مو  (F)، قسمت پایین کلاه (G)، قسمت بالای کلاه (H).

نکته: 0/5 سانتی متر برای جای دوخت در نظر بگیرید که در الگوها اعمال شده است.

روش ساخت

مرحله اول

بریدن تکه‌های الگو

تکه‌های الگو را روی پارچه‌های مورد نظر گذاشته و مطابق آن‌ها ببرید. از هر الگو به تعداد مورد نیاز ببرید. اجزای مختلف صورت را روی تکۀ بریده شدۀ مربوط به صورت (E) اجرا کنید.

مرحله دوم

دوخت مو و اجزا صورت

مو (F) را در محل مورد نظر روی صورت (E) قرار دهید به طوری که لبه بالای مو و صورت روی هم قرار گیرند. لبه گرد مو را با کوک‌های محکم روی صورت بدوزید (مطابق تصویر). با استفاده از شش رشته نخ قلاب‌دوزی و کوک‌های مناسب چشم‌ها و دهان نی نی را روی صورت آن کامل کنید.

مرحله سوم

آماده کردن بدن

دو تکه مربوط به یقه (D) و دو تکه بازو (B) و دست‌ها (C) را با استفاده از سوزن در محل‌های مورد نظر روی بدن (A) قرار دهید. برای قرار دادن و تعیین محل دقیق هر کدام از اجزا این کار را مطابق تصویر انجام دهید. لبه بازوها روی دست‌ها و لبه یقه روی بازوها قرار گیرد. با کوک‌های محکم و مناسب دست‌ها، بازوها و یقه را به بدن بدوزید. در صورت امکان این دوخت را با چرخ خیاطی انجام دهید.

مرحله چهارم

دوختن کلاه

لبه بالای تکه پایین کلاه را روی لبه پایین تکه بالا کلاه قرار داده و یک سانتی متر برای دوخت در نظر بگیرید و دوخت کلاه را انجام دهید (مطابق تصویر).

مرحله پنجم

قرار دادن تمامی اجزا

کلاه را با سوزن به صورت نی نی وصل کرده به طوری که لبه کلاه روی صورت عروسک قرار گیرد و یک سانتی متر برای دوخت در نظر بگیرید (مطابق تصویر). سر را با سوزن به بدن عروسک وصل کنید، طوری‌که لبه سر روی بدن قرار گیرد و یک سانتی متر برای دوخت در نظر بگیرید. لبه پایین صورت و کلاه را با دقت بدوزید (مطابق تصویر).

مرحله ششم

دوخت تکه پشت و عروسک به یکدیگر

عروسک را روی پارچه مخصوص پشت قرار داده و مطابق آن تکه پشت را ببرید. تکه پشت بریده شده و عروسک را روی هم قرار دهید به طوری که روی کار به سمت داخل باشد. 0/5 سانتی متر برای دوخت در نظر بگیرید و دوخت تکه پشت و عروسک را با دقت شروع کرده و دور تا دور آن را بدوزید، حدود 7/5 سانتی متر پایین عروسک را باز بگذارید تا بتوانید آن را به رو برگردانده و پر کنید (مطابق تصویر). دوخت لبه‌های گرد عروسک را به دقت انجام دهید. عروسک را به رو برگردانید و با کمک انگشتان دست، کوک‌ها را صاف کنید. عروسک را پر کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید تا عروسک حالت نرم و قابل انعطاف داشته و نی نی آن را به راحتی بغل کند. قسمت باز را با دقت بدوزید.