The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

غذای کمکی به نوزاد 9 ماهه و 10 ماهه

از پایان 6 ماهگی نوزاد باید علاوه بر شیر، غذای کمکی هم به نوزاد داده شود تا بتوانند آمادگی غذا خوردن پیدا کند. 

غذای کمکی از نرم ترین مواد غذایی پخته شده و مایع مانند لعاب برنج و سرلاک و فرنی شروع می شود و در ماه های بعدی به غذای کمکی سفت مانند پوره میوه و سبزیجات پخته و رنده شده هم می رسد تا کودک کم کم بتواند مانند بزرگسالان از غذاهای طبیعی استفاده کند.

غذای کمکی نوزاد چیست؟

اصلی ترین غذای نوزاد شیر مادر است، از پایان 6 ماهگی نوزاد باید علاوه بر شیر، غذای کمکی هم به نوزاد داده شود تا بتوانند آمادگی غذا خوردن پیدا کند. 

غذای کمکی از نرم ترین مواد غذایی پخته شده و مایع مانند لعاب برنج و سرلاک و فرنی شروع می شود و در ماه های بعدی به غذای کمکی سفت مانند پوره میوه و سبزیجات پخته و رنده شده هم می رسد تا کودک کم کم بتواند مانند بزرگسالان از غذاهای طبیعی استفاده کند.

  • نوزاد باید همیشه قبل از هر وعده غذای کمکی با شیر مادر تغذیه شود تا بخش زیادی از انرژی و نیاز او به مواد مغذی و مایعات تامین گردد. مجددآ توصیه می‌شود غذای کمکی بعد از تغذیه با شیر مادر یا در فاصله تغذیه از دو پستان مادر باشد، یعنی اول از پستان اول شیر بخورد و بعد غذای کمکی به او داده شود و پس از آن از پستان دوم شیر بنوشد. در مورد شیرخشک هم به هم ترتیب است.
  • بعد از 6 ماهگی نوزاد بایدچند بار در روز آب سالم جوشیده و خنک شده بنوشد. 
  • معمولاً زمان ارائه غذای کمکی به شیرخوار براساس برنامه خواب او تنظیم می‌شود، مثلاً برای شیرخواری که حدود ساعت 10 صبح از خواب بیدار می‌شود، می‌توان صبحانه را در آن زمان و سایر وعده‌ها را در طول روز ادامه داد. در این صورت ممکن است آخرین وعده غذای کمکی به شرطی که نوزاد هنوز بیدار باشد به ساعات آخر شب موکول گردد.
  • اگر منحنی رشد نوزاد سالم است و شیر مادر را هم به خوبی دریافت می کند، اما بعضی اوقات اشتهایی برای غذای کمکی و میان وعده ندارد، مشکلی ایجاد نمی شود، ولی اگر این امر ادامه پیدا کند باید با پزشک مشورت شود.

 

 غذای کمکی برای نوزاد 9 ماهه

اکثر شیر خواران و نوزادان از 9 ماهگی این مهارت را پیدا می‌کنند که با دست خودشان غذا بخورند و مایعات را با استفاده از هر دو دست خود از لیوان دسته دار بنوشند. مادران توجه داشته باشند که لیوان‌های لبه دار که به تازگی برای نوزادان تهیه شده است، مناسب نیستند، زیرا سبب اختلال در گرفتن پستان مادر می‌شوند ضمن آن‌که تمیز کردن آنها نیز مشکل است.

نوزاد 9 ماهه می‌تواند از غذاهایی با غلظت بیشتر مثل حلیم و پلو استفاده کند و غذاهای انگشتی را با دست خود بردارد. این زمان از نظر ارائه غذاهای جامد و نرم بسیار حیاتی است.

 

غذای کمکی برای نوزاد 10 ماهه

اگر غذاهای کمکی نرم و جامد مانند فرنی آرد برنج و پلوی نرم در حدود 10 ماهگی به نوزاد داده نشود، خطر مشکلات تغذیه‌ای بعدی را افزایش می دهد.

  •  علاوه بر برنامه غذایی ماه هشتم باید نان، ذرت، ماکارونی، رشته فرنگی و همه حبوبات به جز نخود و لپه به برنامه غذایی نوزاد 9 یا 10 ماهه اضافه شود.
  • بنابراین می‌توانید انواع سوپ‌، آش‌، فرنی و پلوهایی که همراه با گندم، ذرت و یا حبوبات باشند را به عنوان غذای کمکی برای نوزاد 10 ماهه و 9 ماهه استفاده کرد.  توجه داشته باشید که هر سه روز یک‌ بار می‌توانید یکی از حبوبات را به برنامه غذایی فرزندتان اضافه کنید.
  • انواع لوبیا مانند لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید را قبل از پختن باید خیس کنید و پس از این که کاملاً پخته شدند به غذا اضافه کنید.
  • نان ماده غذایی مفیدی است که بیشتر نوزادان آن را دوست دارند. بنابراین می توانید تکه‌هایی از نان ترجیحآ نان سنگک را به دست فرزندتان بدهید، ولی باید بر او نظارت داشته باشید تا تکه بزرگی را وارد دهان خود نکند. 
  • غذاهای انگشتی مانند هویج پخته، کلم پخته، سیب زمینی، کدو، کلم بروکلی به علاوه ماکارونی پخته شده و نرم شده یا تکه‌هایی از نان جوی نرم یا بیسکویت‌های ساده غذای کمکی مناسبی برای نوزاد 9 و 10 ماهه هستند. 

 

جدول برنامه غذای کمکی نوزاد 

نوزاد 9 و 10 ماهه باید علاوه بر شیر مادر در روز 3 تا 4 وعده غذای کمکی بخورد.

اما اگر کودکتان میل داشته باشد، می‌توانید یک تا دو میان وعده مانند میوه پخته بدون شکر هم به آن اضافه کنید. مقدار غذا نیز به اشتهای نوزاد و میزان شیر دریافتی او بستگی دارد.

به یک نمونه از جدول برنامه غذای کمکی نوزاد 9 ماهه و 10 ماهه توجه کنید:  

      صبحانه

   میان وعده صبح

          ناهار

    میان وعده عصر

        شام

زرده تخم مرغ +

نان سنگگ/جو +

پنیرپاستوریزه

کم نمک

یا

زرده تخم مرغ +

نان و کره

پوره سبزی

یا میوه رنده شده

یا یکی از غذاهای انگشتی

سوپ یا آش یا حلیم

یا پلو که با گوشت

تهیه شده باشد

+ ماست

+ خرما

پوره سبزی

یا میوه رنده شده

یا یکی از

غذاهای انگشتی

همان

غذای

وعده

ناهار

 

 

 

منبع: نی نی پلاس