The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

از چند ماهگی به نوزاد کدو بدهیم؟ فواید دادن کدو به نوزاد

کدو یا همان کدو سبز در بین خورشت های ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. ممکن است دلبندتان نیز بخواهد که طعم کدو را بچشد اما این سوال مطرح است که دادن کدو به نوزاد از چند ماهگی ایمن است؟ آیا دادن کدو سبز به نوزاد خطرناک است؟ در ادامه این مطلب همه چیز را درمورد دادن کدو به نوزادان و کودکان برای شما شرح داده و خواهیم گفت که چگونه کدو را برای دلبندتان بپزید تا خوشمزه تر باشد.

بهترین سن برای دادن کدو به نوزاد چند ماهگی است؟

ممکن است به محض آماده شدن شیرخوار برای شروع تغذیه تکمیلی و مصرف مواد غذایی جامد، که عموماً در حدود 6 ماهگی است، کدو سبز نیز به او معرفی شود. گرچه دادن کدو به نوزاد شش ماهه بی خطر است اما بهتر است با طعم های ساده تر شروع کرده و در حدود 8 ماهگی کدو را به تغذیه تکمیلی اضافه کنید. کدو سبز در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، از غذاهای کاری هندی گرفته تا گرفته تا راتاتوی و حتی کدوی سوخاری! این سبزی پر خاصیت، پر کاربرد بوده و در غذاهای مختلفی از سراسر جهان خودنمایی می کند.

معمولا انواع سبز تیره و مستطیلی کدو سبز محبوب تر هستند، اما کدو سبز انواع و اقسام مختلفی در رنگ، شکل و اندازه های متفاوت دارد و یک انتخاب عالی برای آزمایش طعم در نوزادان است! این همچنین یک روش عالی برای آموزش تاریخچه سبزیجات به کودکان بزرگ تر خانواده است: این کدو سبز تابستانی همان کدو تنبل است که ریشه در آمریکای مرکزی دارد. جایی که هزاران سال است مردم کدو تنبل ها را برای اهداف کشاورزی، تشریفاتی و خانگی پرورش می دهند. کدو تنبل غذای اصلی برای بومیان آمریکا بود که توسط استعمارگران اسپانیایی به اروپا آورده شد، جایی که شکل و اندازه کدو ها به دلیل کشت متفاوت توسط ایتالیایی ها، تغییر کرد و به جای اصطلاح کدو تنبل، نام آن را کدو سبز گذاشتند. امروزه، کدو سبز بسته به محل زندگی شما نام های مختلفی دارد.

گیاه کدو سبز در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب به خوبی رشد کرده و معمولاً میوه های زیادی تولید می کند. بله، تعجب نکنید! از نظر گیاه شناسی، کدو سبز یک میوه است!.  این ویژگی، کدو سبز پربار را به عنوان یک افزودنی اقتصادی و مغذی به رژیم غذایی فرزند شما تبدیل می کند. شما حتی می توانید شکوفه های کدو سبز را هم بخورید (بر روی پیتزا نیز خوشمزه خواهد شد، حتما آن را تست کنید). اگرچه آن ها بهترین استفاده را برای بچه های نوپا دارند که مهارت های جویدن و بلعیدن خود را رشد داده اند.

به عنوان یک نکته کلیدی، به یاد داشته باشید کدو سبز خود را در کیسه کاغذی نگه دارید تا تازه بماند! کدو سبز برای کاهش سرعت گندیدگی و نرم شدن پوست خود، نیاز دارد تا به هوا دسترسی داشته باشد.

آیا دادن کدو به نوزادان مفید است؟

بله. کدو سبز حاوی بتاکاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A  یک ویتامین محلول در چربی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی و حمایت کرده و به همراه لوتئین و زئاگزانتین که در کدو حلوایی تابستانی نیز وجود دارند، قدرت بینایی ما را به طور قابل توجهی تقویت می کند.

کدو سبز همچنین ویتامین C فراوانی دارد که به بدن ما کمک می کند تا عنصر معدنی آهن را از غذاهای گیاهی جذب کرده و سلول های خونی سالمی را ایجاد کند و سرانجام، کدو سبز شامل ویتامین B6، فولات، ویتامین K و مس است، یعنی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی که فرزند کوچک شما برای رشد به آن ها نیاز دارد. به عنوان مثال ویتامین B6 و فولات، دو ماده مغذی هستند که می توانند در رژیم های غذایی معمول نوزادان نوپا ناکافی باشند، این در حالی است که این دو ماده بسیار مهم هستند، به طوری که ویتامین B6 برای رشد مغز ضروری بوده و فولات نیز برای رشد و تکامل نوزاد حیاتی است. بنابراین گنجاندن کدو سبز در رژیم غذایی شیرخوار نوپا، اقدام بسیار مناسبی است.  

آیا دادن کدو به نوزادان خطر خفگی دارد؟

خوشبختانه خیر. در لیست مواد غذایی با خطر وقوع خفگی برای نوزادان، از کدو سبز به عنوان یکی از موارد معمول بروز خفگی یاد نشده است، به خصوص وقتی که کدو سبز پخته شده و قوام آن نرم باشد، خطر بروز خفگی بسیار کم و بعید است. با این وجود درمورد دادن کدو به نوزاد هشت ماهه این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک فرد می تواند هنگام مصرف هر نوع غذایی خفه شود، بنابراین مطمئن شوید که برای فرزند دلبندتان یک محیط غذایی امن و بی خطر ایجاد کرده اید، همیشه در هنگام صرف غذا در نزدیکی فرزند خود باشید و از او مراقبت کنید.

آیا دادن کدو به نوزاد حساسیت زا است؟

خیر. اگرچه مواردی از آلرژی به کدو سبز گزارش شده است، اما این موارد بسیار کم تعداد بوده و به صورت کلی کدو سبز ماده آلرژی زای رایجی نیست. علائم آلرژی به کدو سبز در صورت بروز، می تواند شامل خارش و سوزن سوزن شدن دهان و گاهی اوقات درد خفیف شکم باشد. قطعا این علائم آزادهنده هستند خصوصا برای بچه های با سن پایین تر، اما خبر خوب این است که سندرم آلرژی دهان (بروز مشکلاتی همچون خارش و سوزش در دهان بعد از خوردن ماده حساسیت زا)، به ندرت با واکنش های جدی همراه است.

درست مانند معرفی هر نوع غذای جدید دیگری به نوزاد، در مورد کدو سبز هم همانطور عمل کرده و با دادن مقدار کمی از آن، اولین وعده های غذایی با کدو را شروع کنید. در صورت عدم بروز واکنش آلرژیک، می توانید به تدریج مقدار وعده های غذایی بعدی را افزایش دهید.

نحوه دادن کدو به نوزاد

هر نوزادی طبق جدول زمانی مختص به خود رشد می کند. پیشنهادات آماده سازی آورده شده در زیر فقط یک نمونه کلی و برای اطلاع رسانی بوده و قطعا جایگزین مشاوره حرفه ای با متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه نخواهند بود. بنابراین هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید و یا بر اساس آنچه که در اینجا خوانده اید و یا در اطرافتان دیده اید، از راهنمایی های پزشکی ارائه شده توسط پزشکان، چشم پوشی نکنید.

6 تا 12 ماهگی: کدو سبز را به خوبی بپزید تا قوام آن نرم شده و آن را به صورت درسته و یا برش های نواری شکل سرو کنید. تفت دادن یا بخارپز کردن کدو سبزهای برش خورده به صورت نواری، یک وعده غذایی عالی برای بچه ها و یک غذای فرعی خوشمزه برای بقیه اعضای خانواده خواهد بود.

نیازی نیست تا خود را به زحمت انداخته و پوست کدو سبز را به سختی جدا کنید، در این سن، فرزند شما ممکن است بافت نرم و داخلی کدو سبز را از روی پوست آن بتراشد و حتی ممکن است پوست کدو را به بیرون تف کند. به محض اینکه مهارت چنگ زدن (در جایی که انگشت شست و سایر انگشتان به هم می رسند) و گرفتن اجسام با انگشتان در فرزند کوچک شما رشد و توسعه یافت، سعی کنید از اندازه های بزرگتر به سمت تکه های کوچک تر و به اندازه لقمه پیش بروید. کدو سبز خرد شده به صورت باریک، یکی دیگر از راه های ارائه این سبزی مغذی به فرزند شما است.

کدو سبز را می توانید به تنهایی به فرزندتان بدهید و یا اینکه به راحتی آن را با مواد غذایی دیگر مانند غلات، حبوبات له شده، یا سبزیجات ریشه دار پروه پوره شده، تخم مرغ خرد شده و یا ماست مخلوط کرد. هر دو حالت مصرف آن خوب و مفید است.

12 تا 18 ماهگی: در این سن همچنان به دادن تکه های کدو سبز پخته شده به اندازه لقمه به فرزندتان ادامه بدهید و به علاوه این کدو سبز مغذی را با تخم مرغ، غلات و عدس مخلوط کنید. در این سن، تهیه املت و یا خاگینه کدو سبز، نودل و یا پنکیک با کدو سبز،  نیز یک انتخاب عالی است. با بزرگتر شدن فرزندتان، کدو سبز را به روش های قابل شناسایی مشخصی مانند برش های نواری شکل بو داده ای که در بالا توضیح داده شد، به او معرفی کنید تا فرزند شما با کدو سبز در تمام شکل آن آشنا شود. پنهان کردن کدو سبز خرد شده در نان یا کلوچه می تواند ترفندی وسوسه انگیز باشد، اما ارائه کدو سبز به این طریق ممکن است باعث شود تا فرزندتان به خودی خود با طعم کدو سبز آشنا نشود.

18 تا 24 ماهگی: در این سن، شما احتمالاً قادر خواهید بود اندازه قطعات کدو سبزی را که برای فرزند نوپای خود سرو می کنید، افزایش دهید که ممکن است برای لقمه گرفتن بهتر باشد. برش های نواری شکل و یا همان چوب کدو سبز یک روش سرگرم کننده برای سرو کدو سبز است. به علاوه خاگینه کدو سبز و یا پنکیک آن نیز هنوز یک راه عالی برای معرفی این ماده غذایی به فرزندتان است. سعی کنید تکه های کدو سبز پخته شده را به اندازه لقمه های مورد نظر، در ظرف مورد علاقه خود سرو کنید تا  تمام شکوه و جلال کدو سبز را در کانون توجه قرار دهید! بسته به سطح مهارت جویدن فرزند شما، در 24 ماهگی حتی ممکن است شما بتوانید که برش های نواری شکل کدو سبز خام را به عنوان یک میان وعده به او معرفی کنید تا آن را در کره مغزها و یا سس های مخصوص فرو کرده و بخورد.

دستور تهیه 

دیپ (از زیر مجموعه خانواده سس ها) مخصوص سیب زمینی سرخ کرده، کینوا، کدو سبز و ماست

مواد مورد نیاز برای تهیه:

  • 2 عدد کدو سبز کوچک
  • 2 عدد تخم مرغ
  • 3 قاشق غذاخوری آرد سوخاری یا آرد ذرت
  • یک دوم فنجان کینوا پخته شده (اختیاری)
  • 1 قاشق غذاخوری آرد نخود یا آرد انتخابی (اختیاری)
  • 1 قاشق غذاخوری گشنیز خرد شده (اختیاری)
  • یک چهارم قاشق چای خوری زیره آسیاب شده
  • 2 قاشق غذاخوری روغن آووکادو، روغن گلرنگ و یا روغن با حرارت زیاد
  • یک چهارم فنجان ماست ساده

طرز تهیه:

  1. فر را روشن کرده و آن را با دمای 475 درجه فارنهایت یا همان 250 درجه سانتی گراد گرم کنید. یک ظرف یا سینی فر را با یک روغن مناسب برای حرارت بالا مانند روغن آووکادو یا گلرنگ چرب کنید.
  2. کدو سبزها را به خوبی بشویید و خشک کنید. انتهای ساقه آن ها را قطع کنید. کدو سبز را از طول به چهار قسمت تقسیم کرده، سپس به صورت ضربدری برش دهید تا برش هایی به طول انگشتان شما ایجاد شود. تکه های کدو سبز را کنار بگذارید تا زمان استفاده از آن ها سر برسد.
  3. تخم مرغ را در یک کاسه کم عمق شکانده و آن را به حدی مخلوط کنید تا زرده با سفیده ترکیب شود. آرد سوخاری (یا آرد ذرت) را به کاسه کم عمق محتوی تخم مرغ اضافه کنید و اگر می خواهید کمی طعم و مزه به ترکیبتان اضافه کنید، کینوا، آرد، گیاهان گفته شده و زیره را با محتویات درون کاسه مخلوط کنید. اگر خمیر حاصل خیلی چسبنده شده است، آرد بیشتری اضافه کنید.
  4.  برای تهیه سیب زمینی و کدو سبز سرخ شده ، هر برش آن را به تخم مرغ آغشته کنید، سپس در مخلوط آرد سوخاری بغلتانید و روی سینی آماده قرار دهید. اگر متوجه شدید که این مخلوط به برش های سیب زمینی و یا کدو سبز نمی چسبد، با استفاده از دستان خود آرد سوخاری را به اطراف برش های نواری شکل فشار دهید. ادامه دهید تا تمام نوارها روکش دار شوند.
  5. تا زمانی که سیب زمینی سرخ شده ترد و طلایی شود، یعنی برای حدود 30 تا 40 دقیقه آن را بپزید. بگذارید تا سیب زمینی ها و کدوهای سرخ شده قبل از سرو خنک شوند. سپس آن ها را در کنار دیپ تهیه شده سرو کنید و فرزند خود را به خوردن آن تشویق کنید.

* به یاد داشته باشید که این دستورالعمل حاوی مواد حساسیت زای غذایی (تخم مرغ، لبنیات و گندم) است، بنابراین با احتیاط آن را برای اولین بار به فرزندتان بدهید.

از امتحان کردن طعم های مختلف نترسید

دلبندتان را با طعم های جدید آشنا کنید. کدو سبز از نظر طعم ملایم است و هنگام پخت طعم کمی شیرینی را ایجاد می کند، که در نتیجه کدو سبز را به عنوان ماده ای متنوع تبدیل می کند که می تواند به عنوان یک بوم سفید برای طعم ها و ادویه های مورد علاقه شما عمل کند. برای دادن کدو به نوزاد سعی کنید تکه های کدو سبز پخته شده را دانه مورد علاقه خود مخلوط کنید. به علاوه سرو این ماده غذایی در کنار غذاهای غنی از آهن مانند لوبیای سیاه یا عدس اقدام مناسبی است. به علاوه می توانید کدو سبز خرد شده را به تخم مرغ اضافه کنید و یا آن را به ماکارونی اضافه کنید.

 مطالعه بیشتر:

1- 10 غذایی که نباید به نوزاد داد!

2- چه غذاهایی برای رشد کودک مفید است!

3- از چه سنی می توان به نوزاد خرما داد؟ دادن خرما به نوزاد

4- دادن جو دوسر به نوزاد و فواید دادن جو دوسر به نوزاد چیست؟

?پرسش و پاسخ های دادن کدو به نوزاد

آیا دادن کدو به نوزاد حساسیت زا است؟

خیر. اگرچه مواردی از آلرژی به کدو سبز گزارش شده است، اما این موارد بسیار کم تعداد بوده و به صورت کلی کدو سبز ماده آلرژی زای رایجی نیست. علائم آلرژی به کدو سبز در صورت بروز، می تواند شامل خارش و سوزن سوزن شدن دهان و گاهی اوقات درد خفیف شکم باشد. قطعا این علائم آزادهنده هستند خصوصا برای بچه های با سن پایین تر، اما خبر خوب این است که سندرم آلرژی دهان (بروز مشکلاتی همچون خارش و وسوزش در دهان بعد از خوردن ماده حساسیت زا)، به ندرت با واکنش های جدی همراه است.

آیا دادن کدو به نوزادان خطر خفگی دارد؟

خوشبختانه خیر. در لیست مواد غذایی با خطر وقوع خفگی برای شیرخواران، از کدو سبز به عنوان یکی از موارد معمول بروز خفگی یاد نشده است، به خصوص وقتی که کدو سبز پخته شده و قوام آن نرم باشد، خطر بروز خفگی بسیار کم و بعید است. با این وجود، این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک فرد می تواند هنگام مصرف هر نوع غذایی خفه شود، بنابراین مطمئن شوید که برای فرزند دلبندتان یک محیط غذایی امن و بی خطر ایجاد کرده اید، همیشه در هنگام صرف غذا در نزدیکی فرزند خود باشید و از او مراقبت کنید.

آیا دادن کدو به نوزادان مفید است؟

بله. کدو سبز حاوی بتاکاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی و حمایت کرده و به همراه لوتئین و زئاگزانتین که در کدو حلوایی تابستانی نیز وجود دارند، قدرت بینایی ما را به طور قابل توجهی تقویت می کند.

بهترین سن برای دادن کدو به نوزاد چند ماهگی است؟

ممکن است به محض آماده شدن شیرخوار برای شروع تغذیه تکمیلی و مصرف مواد غذایی جامد، که عموماً در حدود 6 ماهگی است، کدو سبز نیز به او معرفی شود. اما بهتر است با طعم های ساده تر شروع کرده و در حدود 8 ماهگی کدو را به تغذیه تکمیلی اضافه کنید.

منبع: solidstarts