خطرات مصرف دارو بدون نسخه در بارداری

اگر باردار هستید، باید بدانید مصرف هر گونه دارو، با تجویز یا بدون تجویز پزشک برای اولین بار حتما باید با مشورت پزشک معالج صورت گیرد. برای اجتناب از بروز هر گونه مشکل، برگۀ راهنمای دارو را به دقت مطالعه کنید. با خواندن این برگه، اطلاعات کاملی در مورد داروی تجویز شده، دستگیرتان می شود.

 

نکاتی که باید قبل از مصرف داروهای بدون نسخه در دوران بارداری در نظر بگیرید:

اگر سردرد یا یبوست شدید یا سوزش سر دل دارید دکتر مصرف داروهای خاص بدون نسخه را برایتان تجویز می­کند. اما در نظر گرفتن چند نکته ضروری ذیل قبل از مصرف این قبیل داروها حائز اهمیت است:

1- دنبال یک اقدام غیر دارویی باشید

برای برخی بیماری های شایع، می­ توان در وهله اول روشهای غیر دارویی را امتحان کرد و آثار آنها را بر بیماری سنجید. مثلا اگر علائم استرس شدید یا سردرد دارید می­توانید به جای دارو، مدیتیشین، تمرینات تن آرامی (ریلکسیشن) و یا ماساژ آرام بخش را امتحان کنید. این اقدامات غیر دارویی شرایط استرس زا را تسکین داده و شما را از عوارض داروهای بدون نسخه ایمن می­دارد. برای مقابله با علائم سرماخوردگی در دوران بارداری، به جای استفاده از آنتی هیستامین­ ها و داروهای ضد گرفتگی یا احتقان (دکونژستانها) یک فنجان سوپ مرغ داغ میل کنید.

2- با پزشک مشورت کنید

هرگز داروهای  بدون نسخه را بدون مشورت با پرشک مصرف نکنید.

3- برچسب ها را به دقت مطالعه کنید

قبل از خرید داروهای بدون نسخه،  کمی از وقت خود را به مطالعۀ دقیق برچسب یا برگۀ راهنمای دارو اختصاص دهید. برخی اجزای ترکیبی داروها مانند الکل یا کافئین آثار مخربی بر جنین در حال رشد دارند. به عنوان مثال، ویکس ویپوراب که در سرماخوردگی و آنفلوانزا برای بازکردن مخاط بینی استفاده می­ شود حاوی الکل و آسپرین حاوی کافئین است.

4- مکمل های غذایی طبیعی

استفاده از محصولات گیاهی و یا مکمل های غذایی طبیعی در دوران بارداری راه حل مطمئنی است. اما قبل از امتحان هر مکمل یا محصول گیاهی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

 

از مصرف داروهای بدون نسخه در دوران بارداری اکیداً بپرهیزید

 

عوارض مصرف داروهای بدون نسخه در دوران بارداری بر مادر و جنین

استفاده از داروهای بدون نسخه به اصطلاح OTC در دوران بارداری مشکلات زیادی برای سلامتی مادر و جنین به همراه دارد. برخی از اثرات قابل توجه این داروها عبارتند از:

 

عوارض مصرف داروهای بدون نسخه در دوران بارداری بر مادر

 

عوارض مصرف داروهای بدون نسخه در دوران بارداری بر جنین

 

لیست داروهای ممنوعه در بارداری

پزشکان توصیه می­ کنند از مصرف داروهای زیر در دوران بارداری اکیداً خودداری شود تا جنین دچار نقص مادرزادی نشود:

 

قطع ناگهانی داروها در دوران بارداری یا تعویض و جایگزین کردن دارو

اگر سابقه بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت، آسم یا تیروئید دارید، مصرف داروهای خود را قطع نکنید، اما باید با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است در صورت لزوم داروهای قبلی را تعویض و جایگزین کند.

برخی از داروهایی که تجویز می شوند نیز اثرات مخربی بر جنین دارند اما بهتر است بدانید که قطع ناگهانی دارو نیز هم برای مادر و هم جنین بسیار مضر است. قطع مصرف داروهای بیماری آسم توسط مادر، رشد جنین را کند می کند. قطع مصرف داروهای ضد صرع می تواند موجب تشنج و بیماری های دوران بارداری شود. اگر دیابت در بارداری به درستی مدیریت نشود، مشکلات زیادی برای سلامت جنین به وجود می­ آورد.

از این رو، همواره توصیه بر این است که مصرف هیچ دارویی را به طور ناگهانی قطع نکنید و قبل از هر تصمیم گیری نظر پزشک معالج را جویا شوید تا در صورت لزوم داروی جدید جایگزین شده و یا اگر ادامۀ مصرف همان دارو بلامانع است در مورد دوز مناسب داروها راهنمایی لازم صورت ­گیرد. سعی کنید با دقت دستورالعمل های پزشک را به کار بندید و داروهای تجویز شده را در دوز مناسب مصرف نمایید. بیماری های درمان نشده و یا مزمن می­توانند مشکلاتی بر سر راه بارداری به وجود آورند.

 

چگونه مصرف داروهای بدون نسخه و یا مواد حاوی عناصر دارویی را در دوران بارداری محدود کنیم؟

 

مطالعه بیشتر:

1- داروهای ممنوعه در بارداری (فهرست 13 داروی غیر مجاز)

2- بایدها و نبایدهای مصرف دارو در دروان بارداری

3- عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری

4- تاثیر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی بر تخمک‌ گذاری و باروری

 

نویسنده : تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع : نی نی پلاس

دانلود اپلیکیشن نی نی پلاس صفحه اینستاگرام نی نی پلاس