The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

تاثیر داروی ضد آکنه ایزوترتینوین (روآکوتان) بر سقط جنین و بارداری

 داروی ضد آکنه ایزوترتینوین عوارض خطرناک بسیاری دارد، بویژه بانوانی که در سال آینده یا ماه های آتی قصد باردار شدن دارند، نباید از این دارو استفاده کنند، فراموش نکنید که عوارض و اثرات این دارو تا مدت ها پس از قطع درمان نیز همچنان ادامه دارد و می تواند موجب سقط جنین شود.

 

آیا داروی ضد آکنه باعث سقط جنین می شود؟

 به نقل از مجلۀ انجمن پزشکی کانادا (CMAJ) این کشور در تلاش است تا زنانی که برای درمان آکنه پوست داروی ایزوترتینوین یا روآکوتان مصرف می کنند را از اقدام به بارداری منع کند. با وجود اثرات بسیار مضر این دارو بر روی جنین، برنامه پیشگیری از بارداری در میان افراد مصرف کننده چندان مؤثر واقع نشده و  30 تا 50 درصد بانوان به الزامات آن پایبند نبوده­ اند.

 

ارتباط احتمال سقط جنین با داروی ایزوترتینوین (Isotretinoin) یا روآکوتان

داروی ایزوترتینوین (Isotretinoin) با نام تجاری روآکوتان به دلیل ایجاد نقص­های مغزی، نارسایی قلبی و نقایص سیستم عصبی مرکزی برای جنین بسیار مضر بوده و مصرف آن در دوران بارداری به احتمال زیاد به سقط جنین یا ختم عمدی بارداری با دلایل پزشکی می ­انجامد. میانگین سن مصرف کنندگان ایزوترتینوین در کانادا 24 سال تخمین زده شده است و نیمی از این افراد را بانوان تشکیل می­دهند.

بر اساس برنامه سلامت کانادا، هر فردی قبل از شروع درمان بیماری آکنه باید با اطلاع کامل رضایت نامه کتبی را امضا و دو آزمایش بارداری منفی ارائه کند، همچنین استفاده از دو روش دقیق پیشگیری از بارداری در حین این درمان نیز الزامی است. مطالعات متعدد در کانادا و در سطح بین المللی نشان می­ دهند میزان پاینبدی به دستورالعمل­های پیشگیری از بارداری در بانوان مصرف­ کنندۀ ایزوترتینوین ضعیف بوده است.

محققان کانادا بر روی 60 هزار خانم مصرف کنندۀ داروی ضد آکنه روآکوتان در سنین 12 تا 48 سال و بین سال های 1996 تا 2011 تحقیق کردند. مطالعات نشان می ­دهد که در خلال این 15 سال، 1473 بارداری صورت گرفته که تنها 118 مورد (8٪) آن با سقط روبرو نشده و به تولد نوزاد زنده ختم شده که در میان آن نوزادان 11 کودک با  اختلال شناختی مادرزادی  روبرو هستند. و 92 در صد بارداری ها به سقط جنین ختم شده است.

به عبارتی تنها 4-6 نوزاد زنده از 1000 مادر باردار مصرف کننده این دارو ثبت شده است و مابقی سقط شده اند. خطر این دارو حتی پس از پایان طول درمان نیز ادامه دارد ، به همین دلیل تا مدت ها پس از قطع درمان نیز باید از بارداری جلوگیری کرد. خطرات داروی ضد آکنه ایزوترتینوین برای جنین موضوعی است که باید دائما به پزشکان و بیماران گوشزد شده و اقدامات پیشگیرانه لازم صورت گیرد.

 

مطالعه بیشتر: 

1- مصرف آنتی بیوتیک در بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد

2- جلوگیری از سقط جنین با شناخت آن و علت سقط جنین

3- مصرف روزانه آسپرین از سقط جنین مکرر جلوگیری می کند

4- سلول های NK یا سلول های کشنده طبیعی علت سقط جنین مکرر

5- عوارض سقط جنین عمدی (مشکلات بعد از سقط جنین)

 

منبع: مجله انجمن پزشکی کانادا