The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آزیترومایسین در بارداری و شیردهی آیا مجاز است یا نه؟

آزیترومایسین یک داروی نسخه ای است که به شکل های قرص خوراکی، قطره خوراکی، قطره چشمی و سرم موجود است. قرص خوراکی به صورت بدون نام و همچنین با نام تجاری زیتروماکس موجود است. داروهای بدون نام معمولا ارزان تر از داروهای با نام تجاری است. در برخی موارد ممکن است در تمام دوزها یا اشکال داروی با نام تجاری موجود نباشد. در ادامه این متن برای شما شرح می دهیم که آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری و شیردهی مجاز است یا نه.

آزیترومایسین برای چه استفاده می شود؟

آزیترومایسین برای درمان عفونت ناشی از باکتری خاص بکار می رود. این دارو نباید برای درمان عفونت ناشی از ویروس مانند سرماخوردگی های رایج استفاده شود. آزیترومایسین را می توان در ترکیب با آنتی بیوتیک های دیگر برای درمان عفونت هایی نظیر میکوباکتریوم آویوم و برخی بیماری های مقاربتی استفاده کرد.

عوارض جانبی آزیترومایسین

قرص های خوراکی آزیترومایسین باعث خواب آلودگی نمی شود اما می تواند عوارض جانبی دیگری به همراه داشته باشد. عوارض جانبی شایع تر قرص خوراکی آزیترومایسین می تواند شامل موارد زیر باشد:

- اسهال

- تهوع

- دل درد

- استفراغ

- سردرد

اگر این عوارض جانبی خفیف باشد ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین برود. اگر شدیدتر باشد یا از بین نرود با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی

اگر عوارض جانبی شدید داشتید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اگر نشانه ها تهدیدآمیز بود یا احساس کردید شرایط اضطراری دارید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی شامل موارد زیر است:

- مشکلات کبدی: نشانه ها شامل موارد زیر است:

1. خستگی یا ضعف

2. بی اشتهایی

3. درد بالای شکم

4. ادرار تیره

5. زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

- افزایش QT: می تواند باعث ضربان تند یا نامنظم قلب شود. نشانه ها شامل موارد زیر است:

1. احساس ضربان تند قلب

2. نفس تنگی هنگام خواب

3. غش

- واکنش حساسیتی: نشانه ها شامل موارد زیر است:

1. مشکل تنفسی

2. تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق

3. کهیر

4. واکنش پوستی شدید نظیر سندروم استیونز جانسون، AGEP یا نکرولیز اپیدرمال شدید که می تواند نشانه هایی نظیر قرمزی، جوش یا پوسته پوسته شدن پوست داشته باشد.

- اسهال ناشی از باکتری با نام کلوستریدیوم دیفیسیل. علاوه بر اسهال نشانه ها شامل موارد زیر است:

1. تب

2. دل درد

3. تهوع

4. کم اشتهایی

- باریک شدن یا انسداد بخشی از دستگاه گوارش در نوزادان. نشانه ها شامل موارد زیر است:

1. استفراغ پس از غذا خوردن

2. بدخلقی هنگام غذا خوردن

3. عدم وزن گرفتن

اگر واکنش حساسیتی دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اگر نشانه ها شدید است با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک ترین بیمارستان برودید. اگر به این دارو حساسیت نشان داده اید دیگر هرگز آن را مصرف نکنید. مصرف دوباره آن می تواند منجر به مرگ شود.

توضیح: هدف ما ارائه مفیدترین و تازه ترین اطلاعات است. اما به دلیل این که هر فرد به دارو واکنش متفاوتی نشان می دهد، نمی توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام عوارض جانبی را در بر می گیرد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه درباره عوارض جانبی با متخصص مشورت کنید.

اختلال آزیترومایسین با داروهای دیگر

قرص های خوراکی آزیترومایسین می تواند با داروهای دیگر، ویتامین ها یا گیاهان دارویی اختلال داشته باشد. اختلال زمانی اتفاق می افتد که یک ماده روش عملکرد دارو را تغییر می دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد مفید داروها جلوگیری کند. برای جلوگیری از اختلال پزشک باید تمام داروهای شما را بررسی کند. حتما پزشک را در جریان تمام داروهای مصرفی، ویتامین ها یا گیاهان دارویی قرار دهید. اگر سؤالی درباره اختلال داروی مصرفی با آزیترومایسین دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید. 

مصرف آزیترومایسین با برخی داروهای خاص خطر عوارض جانبی این داروها را بالا می برد. از جمله:

- نلفیناویر. مصرف این داروی ضدویروس با آزیترومایسین ممکن است باعث مشکلات کبدی یا شنوایی شود. پزشک شما را برای این عوارض جانبی تحت نظر خواهد گرفت.

- وارفارین: مصرف این رقیق کننده خون با آزیترومایسین خطر خونریزی را افزایش می دهد.

آیا احتمال حساسیت به آزیترومایسین وجود دارد؟

بله. این دارو می تواند باعث واکنش حساسیتی شدید شود. نشانه ها شامل موارد زیر است:

- مشکل تنفسی

- تورم گلو و زبان

- کهیر

- واکنش شدید پوستی

اگر این نشانه ها را داشتید با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.

مصرف آزیترومایسین برای چه افرادی خطرناک است؟

- افراد مبتلا به میاستنی گراویس: اگر به میاستنی گراویس مبتلا هستید، مصرف این دارو می تواند عوارض را تشدید کند. حتما با پزشک در این باره مشورت کنید.

- افراد مبتلا به مشکلات خاص قلبی: اگر مشکل ریتم غیرعادی قلبی از جمله افزایش QT هستید، مصرف این دارو می تواند خطر آریتمی بالقوه مرگبار را افزایش دهد. افراد مبتلا به نارسایی قلبی کنترل نشده نیز در معرض خطر هستند.

آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری مجاز است؟

آزیترومایسین در مطالعات بالینی بانوان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما هنگام استفاده برای بانوان باردار افزایش خطر از دست رفتن بارداری، نقص نوزاد یا مشکلات دیگر مشاهده نشده است.

یک تحقیق درباره موش های باردار افزایش خطر مرگ جنین و تاخیر در رشد پس از تولد را نشان داد. اما بیشتر مطالعات حیوانی این دارو خطر نقص نوزاد را نشان نداده است. به خاطر داشته باشید که مطالعات حیوانی همیشه مصرف آن در انسان را پیش بینی نمی کند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید پیش از مصرف آزیترومایسین با پزشک مشورت کنید. مصرف این دارو باید زمانی باشد که واقعا به آن نیاز است.

آیا مصرف آزیترومایسین در شیردهی مجاز است؟ 

آزیترومایسین وارد شیر می شود. به این دلیل دارو ممکن است در نوزاد شیرخوار عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی می تواند شامل اسهال، استقراغ و خارش باشد. پیش از مصرف آزیترومایسین با پزشک درباره شیردهی مشورت کنید.

نحوه مصرف آزیترومایسین

تمام دوزهای ممکن و شکل های دارو ممکن است اینجا لحاظ نشده باشد. دوز، فرم و میزان استفاده شما از دارو به موارد زیر بستگی دارد:

- سن شما

- عارضه تحت درمان

- شدت عارضه

- مشکلات پزشکی دیگر

- نحوه واکنش به دوز اول

مصرف بیش از حد آزیترومایسین چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

اگر بیش از حد آزیترومایسین مصرف کنید ممکن است سطح این دارو به اندازه خطرناکی در بدن بالا برود. این امر باعث آسیب کبدی و ریتم نامنظم قلب می شود. اگر فکر می کنید مقدار زیادی از دارو را مصرف کرده اید با پزشک یا مرکز کنترل سم تماس بگیرید. اگر نشانه ها شدید است با اورژانس تماس بگیرید.

کلاس داروی آزیترومایسین

کلاس دارویی گروهی از داروهاست که به شکل مشابه عمل می کند. این داروها اغلب برای درمان عوارض مشابه بکار می رود. آزیترومایسین به کلاس دارویی آنتی بیوتیک های ماکرولید تعلق دارد. آنتی بیوتیک ها داروهایی است که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری بکار می رود. هر آنتی بیوتیک تنها علیه عفونت های ناشی از انواع خاص باکتری کاربرد دارد، بنابراین کلاس های و انواع بسیاری از آنتی بیوتیک ها موجود است. آنتی بیوتیک های ماکرولید معمولا برای درمان عفونت هایی نظیر گلودرد میکروبی، سفلیس، بیماری لایم و عفونت تنفسی بکار می رود. همچنین برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم هایی به نام میکوپلاسما استفاده می شود که می تواند عوارضی نظیر ذات الریه ایجاد کند. آنتی بیوتیک های ماکرولید دیگر موجود در آمریکا کلاریترومایسین و اریترومایسین است.

جایگزین های آزیترومایسین

داروهای دیگری برای درمان عارضه شما موجود است. برخی ممکن است مناسب تر از بقیه باشد. درباره گزینه های دارویی مناسب با پزشک مشورت کنید.

هشدارهای مصرف آزیترومایسین در بارداری

مدل های حیوانی که به آن ها دوزهای سمی خفیف داده شده است شواهدی را آشکار نکرده اند. اطلاعات کنترل شده ای در بارداری انسانی وجود ندارد. بارداری AU TGA طبقه بندی B1: داروهایی که توسط تعداد محدودی زنان باردار و زنان بارور مصرف شده است، شواهدی دال بر افزایش دفعات نقص یا تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم دیگر بر جنین انسان را نشان نداده است. مطالعات حیوانی شواهدی دال بر افزایش وقوع آسیب جنینی نشان نداده است. بارداری US FDA طبقه بندی B: مطالعات بازتولیدی حیوانی خطر برای جنین را نشان نداده است و مطالعات مرتبط و کنترل شده در بانوان باردار انجام نشده است.

هشدارهای مصرف آزیترومایسین در شیردهی 

این دارو تنها در صورت نیاز مبرم باید استفاده شود. این دارو وارد شیر مادر می شود. شیرخواران باید برای عوارض جانبی معده و روده نظیر اسهال، عفونت قارچی و حساس سازی باید تحت نظر باشند. برخی کارشناسان توصیه می کنند حین درمان شیردهی قطع شود و حین مصرف دارو و دو روز پس از قطع آن شیر را دور ریخته شود. کارشناسان دیگر مصرف دارو را در صورت عدم وجود جایگزین توصیه می کنند. اطفالی که در ۹۰ روز اول پس از زایمان در معرض آزیترومایسین قرار گرفته اند تا ۳.۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به تنگی باب المعده هایپرتروفیک کودکان قرار دارند.

مطالعه بیشتر:

مصرف آنتی بیوتیک در اقدام به بارداری آیا مجاز است؟

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران شیردهی بی‌خطر است؟

آنتی بیوتیک های مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی چیست؟

مصرف آنتی بیوتیک در بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد

?پرسش و پاسخ های آزیترومایسین

آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری مجاز است؟

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید پیش از مصرف آزیترومایسین با پزشک مشورت کنید. مصرف این دارو باید زمانی باشد که واقعا به آن نیاز است.

آیا مصرف آزیترومایسین در شیردهی مجاز است؟

آزیترومایسین وارد شیر می شود. به این دلیل دارو ممکن است در نوزاد شیرخوار عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی می تواند شامل اسهال، استقراغ و خارش باشد. پیش از مصرف آزیترومایسین با پزشک درباره شیردهی مشورت کنید.

مصرف آزیترومایسین برای چه افرادی خطرناک است؟

افراد مبتلا به میاستنی گراویس. افراد مبتلا به مشکلات خاص قلبی.

آیا احتمال حساسیت به آزیترومایسین وجود دارد؟

بله. این دارو می تواند باعث واکنش حساسیتی شدید شود. نشانه ها شامل موارد زیر است: - مشکل تنفسی- تورم گلو و زبان- کهیر - واکنش شدید پوستی

منبع: drugs