The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

علت زردی نوزاد چیست و چرا نوزادان زردی می گیرند؟

زردی عارضه ای است که تعداد بسیار زیادی از نوزادان را در بدو تولد درگیر می کند. درحقیقت زردی نوزادی انواع گوناگونی دارد که شایع ترین و نیز بی خطرترین آنها زردی فیزیولوژیک است که در سه تا پنج روز بعد از تولد بروز می کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت زردی نوزاد چیست و در چه مواردی لازم است نوزاد را برای درمان به بیمارستان ببرید.

علت بروز زردی نوزاد چیست؟ چرا نوزادان زردی می گیرند؟

زردی به طور معمول در روز دوم یا سوم زندگی ظاهر شده و به طور کلی از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می‌کند.

• در بدن سالم، بیلی روبین یک محصول جانبی طبیعی است که با تجزیه شدن گلبول‌های قرمز در جریان خون رخ می‌دهد. بیلی روبین به کبد سفر می‌کند و در مجاری صفراوی و در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌شود. در نوزادان تازه متولد شده با زردی‌، کبد هنوز به طور مؤثر کار نمی‌کند‌، بنابراین بیلی روبین به جای سفر به مجرای صفراوی در کبد و خون ایجاد می‌شود.

• نوزادان در بیمارستان‌ها بطور معمول از نظر زردی آزمایش می‌شوند. این بیماری بسیار شایع است و حدود 60٪ از نوزادان کاملا رسیده و اکثر نوزادان نارس دچار زردی می‌شوند. برای آزمایش سطح بیلی روبین و زردی نوزادان تازه متولد شده معمولا از کف پا قطره ای خون گرفته می‌شود.

• نوزادی با سطح بیلی روبین زیر 5 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در لیتر) طبیعی تلقی می‌شوند‌ اما سطوح بالاتر نیاز به درمان دارد.

• بیشتر نوزادان با سطح زردی کم تا متوسط نیازی به درمان ندارند و زردی بعد از یک یا دو هفته پاک می‌شود.

• اگر سطح بیلی روبین خیلی بالا باشد یا خیلی سریع بالا رود‌، یا بعد از دو هفته پایین نیآید‌، پزشکان نور درمانی را پیشنهاد می‌دهند.

در موارد نادر‌، برای کاهش زردی شدید ممکن است نوزاد به انتقال خون نیاز داشته باشد.

علائم زردی نوزاد چیست؟

میزان بیلی روبین بیشتر نوزادانی که در بیمارستان متولد می‌شوند‌، برای یک یا چند بار آزمایش می‌شود اما زردی را از روی علایم آن نیز می‌توان تشخیص داد.

• رنگ زرد در پوست و سفیدی چشم‌ها ازشایع ترین علایم زردی است.

• گاهی اوقات سطح بالای بیلی روبین باعث خواب آلودگی نوزاد می‌شود و این امر می‌تواند تغذیه از پستان مادر یا بطری را برای نوزاد دشوار کند. در این شرایط سعی کنید نوزاد را تحریک کنید تا بیدار شود و شیر بخورد.

آیا زردی نوزاد خطرناک است؟

زردی اختلالی بسیار شایع است و بیشتر اوقات به خودی خود رفع می‌شود. اما در موارد نادر می‌تواند عارضه ساز شده و به درمان نیاز داشته باشد.

• اگرچه زردی در بین نوزادان متداول است‌، اما مقادیر بالای بیلی روبین درمان نشده در خون (آنچه که از نظر پزشکی به عنوان "هیپربیلیروبینمی شدید" شناخته می‌شود) می‌تواند به مغز منتقل شده و منجر به عوارض جدی شود.

• این عوارض اگرچه نادر است اما می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز (فلج مغزی‌، مشکلات یادگیری یا ناتوانی در رشد)‌، توسعه نادرست مینای دندان یا کم شنوایی شود.

• از علایم آن می‌توان به بی حالی‌، رنگ زرد روشن در پوست و پاهای زرد (به خصوص کف پا) اشاره کرد. همچنین ضعف ماهیچه‌، گریه غیرمعمول و پر فشار‌، تب یا تحریک پذیری از دیگر علایم بیماری است.

• اگر میزان بیلی روبین رو به افزایش باشد پزشک توصیه می‌کند مادر در کنار شیردهی از پستان از شیرخشک هم برای تغذیه نوزاد استفاده کند. البته در اکثر موارد نیازی به تغذیه با شیرخشک نیست مگر اینکه میزان بیلی روبین خون نوزاد از 20 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد یا نوزاد نارس بوده، نارسایی خون داشته باشد یا وزن زیادی از دست بدهد. تغذیه با شیرخشک می‌تواند در امر شیردهی موفق از سینه اختلال ایجاد کند پس قبل از شروع اینکار با پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی صحبت کنید

پرسش و پاسخ

پس از بهبودی زردی نوزاد چه باید کرد؟

نیاز به هیچ اقدام خاصی نیست و تنها کافی است از نوزاد خود به خوبی مراقبت کنید.

نوزاد من 45 روزه است و زردی بالایی دارد. چه باید بکنم؟

به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان‌ها آغاز شود.

اگر زردی نوزاد پایین نیامد چه باید کرد؟

فورا با متخصص تماس بگیرید.

چطور می‌توانم زردی نوزادم را درمان کنم؟

درمان زردی از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است و باید با متخصص تماس بگیرید تا بهترین درمان‌ها در این حوزه را به شما معرفی کند.

چرا زردی نوزادان بعد از نوردرمانی بجای کاهش یافتن افزایش می‌یابد؟

زردی از تجمع گلبول‌های قرمز ایجاد می‌شود و نوزادان نیز قادر به شکستن این سلول‌های خونی نیستند. نور درمانی خوب است‌، زیرا به تجزیه آنها کمک می‌کند و سپس از بدن آنها دفع می‌شود. بعضی اوقات سطح بیلی روبین در ابتدا به دلیل این افزایش بالا می‌رود. به همین دلیل آزمایشات منظم خون در حالی که نوزاد تحت فتوتراپی قرار دارد لازم است.

چشمان نوزادم زرد شده است، چه کنم؟

با پزشک متخصص تماس بگیرید. و هرچه سریع تر برای درمان زردی اقدام کنید.

نوزادم یک ماهه است و زردی اش بالا نرفته است چه باید بکنم؟

روزانه او را برای 15 دقیقه در معرض فتوتراپی قرار دهید.

چند نکته درمورد زردی نوزاد:

• برای تشخیص زردی در نوزادان از پوشاندن لباس زرد به آنها خودداری کنید.

• اگر نوزاد شما پوستی تیره دارد‌، لثه ها و سفیده چشم را برای تشخیص زردی بررسی کنید.

هشدار

• هرگز به نوزاد آب ندهید. اگرچه این موضوع به نظر روشی موثر در پایین آوردن میزان بیلی روبین خون می‌رسد اما از آنجا که باعث به هم خوردن تعادل مواد مغذی در جریان خون نوزاد می‌شود می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

• در صورتی که نوزادتان زرد شده یا احساس می‌کنید به خوبی تغذیه نمی‌شود و به نظر کم آب می‌رسد فورا برای درمان زردی اقدام کنید.

 

بیشتر بدانید:

1- زردی نوزاد چیست و چرا بروز می کند؟

2- آیا زردی نوزاد با تغذیه مادر در بارداری ارتباط دارد و قابل پیشگیریست؟

3- پیشگیری از زردی نوزاد در بارداری با تغذیه مادر امکان دارد؟

4- علت و روش تشخیص زردی نوزاد یا یرقان نوزاد

منبع: wikihow